Sterke vissen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Sterke vissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:16

Veel dierenwinkels/aquariumzaken geven vaak verkeerd advies... Je kunt inderdaad beter zelf eerst internet afzoeken en dan pas iets kopen.

Nog een tip voor TS: volgende keer in de winkel de namen van visjes die je leuk vindt opschrijven, thuis checken op internet wat ze precies nodig en ze dan pas kopen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:34

GUPPY's
;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:36

Guppy's hebben toch echt een grotere bak nodig dan dit.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:30

Is een zuurstofapparaat echt niet zo goed? Ik heb het zuurstofapparaat aanstaan van 's morgens wanneer ik mijn bed uit kom, tot een uurtje of zes 's avonds. In het aquarium staan overgens geen vaste planten, maar zo'n loodje met takjes eraan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:33

Loodje moet je er ook echt afhalen... Dat geeft lood af aan 't water en is niet goed voor je vissen.
Zuurstofapparaat heeft echt geen nut. Het remt juist de groei van je planten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:36

Ik zie zelf geen problemen in een zuurstof pompje. Met meer O2 kan er dus ook meer ammoniak en nitriet omgezet worden (google maar eens op het woord 'stikstofkringloop') waardoor er meer nitraat ontstaat. Dit nitraat is weer plantenvoeding dus zo slecht hoeft zuurstof niet te zijn voor planten. Maargoed, elke andere bak heeft weer andere waterwaarden dus als je het goed wilt doen moet je je water meten en kijken wat er nu nodig is. Met teveel nitriet bijvoorbeeld zou ik zeker zorgen voor meer zuurstoftoevoer. Maargoed, dit heeft allemaal te maken met het verkrijgen van een biologisch evenwicht en zoals ik al zei is daar niet 1 vaste formule voor omdat water in elke omgeving weer anders is
Zeker aan warmere bakken heb ik altijd een zuurstofpompje hangen.
Zo'n pompje produceert vaak meer zuurstof dan planten (is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid licht in je bak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:36

Iedereen zegt dat platy's tropische vissen zijn maar dat klopt niet. Het zijn subtropische vissen die het beste leven in een temperatuur van 21/23 graden. Heb niet zo goed gelezen maar mijn ervaring is dat de lamp ook veel warmte afgeeft en dat moet genoeg zijn voor platy's.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:38

breezy302 schreef:
Iedereen zegt dat platy's tropische vissen zijn maar dat klopt niet. Het zijn subtropische vissen die het beste leven in een temperatuur van 21/23 graden. Heb niet zo goed gelezen maar mijn ervaring is dat de lamp ook veel warmte afgeeft en dat moet genoeg zijn voor platy's.

Mee eens, maar in een bak van 40x25x25 is een temperatuurschommeling zo gemaakt en dit kan weer ziektes met zich meebrengen
Maargoed, dit is een risico, geen vast gegeven.. daarom kun je stellen dat het ook best mogelijk is om platys zonder verwarmingselement te houden
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-01-10 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:38

Ik heb iig eens gelezen dat zo'n zuurstofpomp de groei van je planten remt. Zal eens zoeken waar dat was.
Edit: Van een forum:
Citaat:
Als je planten hebt moet de luchtpomp enkel 's nachts aan, heb je wel/veel planten dan is dat absoluut niet nodig
's Nachts produceren planten CO2, voeg je O2 toe dan word die CO2 verdreven.
Overdag is het net omgekeerd, dan willen de planten CO2 opnemen, maar voeg je dan O2, dan word de CO2 verdreven en groeien de planten slechter en gaan de algen in de kortste tijd de overhand nemen.

Citaat:
Je interne filter bevat bacterieen die zuurstof nodig hebben om ammonium/amoniak en nitriet om te zetten in nitraat. De zuurstof is niet alleen voor je vissen. Is er niet voldoende zuurstof door de hoge visbezetting (dus vooral 's nachts), dan kun je een vergiftiging krijgen doordat de goede bacterien afsterven en slechte bacterien overgaan op anaërobe afbraak (afbraak zonder zuurstof).

Dus, ja bij te weinig zuurstof producerende planten en een overbevolking kun je het best het zuurstof pompje 's nachts aanzetten. Heb je toch al veel planten dan kun je het ook overdag. aanlaten staan. Dat extra steenje in de uitsroom is dan niet nodig. Daarnaast zullen meer vissen voor meer amoniak uitstoot zorgen en een snellere stijging van het nitraat gehalte (als de nitrificerende bacterieen goed hun werk doen). Nitraat kan in hoge concentratie bij te weinig zuurstof ook schadelijk zijn. Dus ook in dat geval is extra zuurstof van belang.

Bij overbevolking kan een zuurstofpompje dus wel nuttig zijn. Of alleen 'snachts je zuurstofpompje aan omdat de planten dan ook zuurstof gebruiken.

Citaat:
Meet eerst wat je co2 is en ga niet zomaar o2 of co2 toevoegen. Het heeft gevolgen als je iets gaat toevoegen en dat kan verkeerd uitpakken als je niet weet wat je waardes zijn. Meten is weten. En dan kan je zo zeggen of je überhaupt wel iets nodig heb, want dat is nog maar de vraag, en heb je iets nodig dan weet wat je nodig heb (Co2 of o2) en hoeveel.

Is nooit verstandig om zomaar iets te gaan doen, eerst even meten.

Zou er dus toch een beetje voorzichtig mee zijn.

@ Pikeur: Wat jij zegt, dat zo'n pompje meer zuurstof produceert dan planten heb ik net gelezen dat dat juist niet zo is. Die zuurstofbelletjes gaan hups naar 't oppervlak en er wordt nauwelijks iets aan 't water afgegeven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:53

_Tara_ schreef:
@ Pikeur: Wat jij zegt, dat zo'n pompje meer zuurstof produceert dan planten heb ik net gelezen dat dat juist niet zo is. Die zuurstofbelletjes gaan hups naar 't oppervlak en er wordt nauwelijks iets aan 't water afgegeven.

Kun je nagaan hoe hard 'die berichten' elkaar tegen spreken. 's Nachts is een pompje goed omdat het dan extra zuurstof afgeeft, maar volgens dat bericht heeft het weer geen extra zuurstof af
En als er toch niets wordt afgegeven volgens jou waarom dan dit bericht
Citaat:
Zou er dus toch een beetje voorzichtig mee zijn.

Maar zoals het laatste bericht al zegt, meten is weten. En zoals ik al heb gezegt, er is geen vaste formule vandaar het meten. Wel weet ik dat er over het algemeen in de normale aquariums extra zuurstof echt geen kwaad kan, het is niet zo dat O2 in het water CO2 uitsluit. Algen krijg je ook als je te veel licht en te weinig plantenvoeding hebt. Maar voor de gecompliceerde plantenbakken licht dit allemaal heel anders en moet je inderdaad alle waterwaarden precies op elkaar afstemmen en kun je niet zomaar iets toevoegen.

Neem bijvoorbeeld bovenstaand aquarium met 1 plant erin. De kans lijkt mij erg klein dat die voor de volledige zuurstofvoorraad zorgt om de stikstofkringloop voor de inhoud van die bak te verzorgen.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-01-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:55

Met 1 plant is 't inderdaad wel nodig om zo'n pompje te gebruiken. Al vind ik een aquarium vol planten veel mooier dan een aquarium met 1 plant en een zuurstofpompje.

Wat betreft dat tegenspreken heb je wel weer gelijk. Al was er ook iemand die aangaf dat je het beste zo'n zuurstofsteentje kon gebruiken. Dan wordt het meeste zuurstof afgegen. Of een ander soort apparaat waar ik de naam even van kwijt ben.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:37

TS, hoe gaat 't nu met je vissen? Ben je nog terug geweest naar die zaak?