hond blijft erin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:26

_janet_ schreef:
Je moet niet vergeten dat je hond alles hoort. Maar doordat ze suf is, niet kan vluchten. Dus ze zit alware opgesloten in haar eigen lichaam.

Jep. Vreselijk. Dan maar piepen en onder het bed kruipen, dan kan je hondje tenminste nog reageren. Zou zelf nooit mn hond drogeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:27

Citaat:
Versuffende medicijnen

Veel mensen geven hun huisdier een pilletje om hem te versuffen tijdens de knallen van oudejaarsnacht. Gebleken is dat medicijnen met acepromazine (Vetranquil, Calmivet) als werkzame stof echter verschillende bijwerkingen hebben, zoals zwalkend lopen, verlaging van de bloeddruk en het risico van onderkoeling. Het belangrijkste argument tegen het gebruik van acepromazine bij vuurwerkangst is dat het effect onvoorspelbaar is.
De ene hond heeft maar een halve dosering nodig waar hij vervolgens een lange periode van onder zeil is. Terwijl de andere hond nog onvoldoende op een dubbele dosering reageert. Daarom is het verstandig dat u de acepromazine bij uw hond uittest op een moment ruim vóór de Oudjaarsavond. Wanneer u acepromazinetabletten aan uw hond geeft dan mag hij niet alleen gelaten worden i.v.m. de bijwerkingen van het middel. Daarnaast hebben we in een aantal gevallen gemerkt dat er een averechtse reactie kan ontstaan. Het lijkt erop dat bij gebruik van acepromazine het de geluidsgevoeligheid vergroot bij dieren die het toegediend hebben gekregen! De dieren horen de knallen wel maar door de acepromazine kunnen ze niet meer reageren, opstaan en vluchten, waardoor dit een enorm angstige situatie voor ze is.
De angst voor vuurwerk en/of onweer neemt hierdoor ieder jaar toe, waardoor steeds een hogere dosering acepromazine gegeven moet worden om de honden ' rustig ' te krijgen. Met als gevolg meer risico op bijwerkingen.
Het gebruik van acepromazine moet niet gezien worden als een simpele oplossing.

leanneXXnona

Re: hond blijft erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:28

hier kan wel een slotje op.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:30

beetje onzin om te zeggen dat ze niet kan vluchten.
want ze loop gewoon rond.

SLOTJE

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:31

Mijn hond had ook pilletjes van de dierenarts... Nu is ze helemaal verlamd, echt zielig. Ze plast zelfs op de vloer. Dat heeft ze 4 jaar niet meer gedaan.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:32

Mijn eerste hond heb ik 1 keer op aanraden van een (achteraf rare) dierenarts zo'n pilletje gegeven.

Nou, NOOIT meer!

Beest hoorde alles, maar kon inderdaad niet weg.

Mijn hond nu is binnen niet bang, buiten vindt ze het erg spannend, maar kan wel weer herstellen.

Mocht ze ooit ook zo bang worden, dan ga ik met oud en nieuw wel in een hutje op de hei zitten.....ergens waar ze geen of weinig vuurwerk hebben, maar echt geen pillen meer.

Overigens bij een beetje angst geef ik haar nu rescue remedie van Bach.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:34

Wij raden dit nooit aan bij eigenaren op de kliniek waar ik werk. We leggen alle voor en nadelen van dit soort middelen goed uit.
We raden ze sterk aan om bijvoorbeeld volgend jaar te beginnen met homeopatische middelen omdat die niet schaden zoals aceprom of valium.

Dit is absoluut geen aanval op jou TS.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:37

en ik maar denken dat ze suf is.
ik laat een olliebol vallen moet je zien hoe hard ze oppeens kan :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:16

Ik lees het topic nu pas, en ik vind het jammer dat sommigen wat aanvallend richting TS overkomen.
De dierenarts van TS was blijkbaar niet zo van de voorlichting, maar meer van de kassa! Daar kan TS niets aan doen. TS wou goed doen voor haar hond! Geef dan je advies wat minder aanvallend!

Wat TS betreft vind ik het jammer om dan gelijk om een slotje te vragen. Dit is namelijk mijns inziens een topic waar iedereen met een hond met vuurwerkangst iets van kan leren!

Gelukkig niet op mij van toepassing want ik heb nu 2 hondjes die er helemaal niets om geven, maar wie weet wat de toekomst brengt. Wel heb ik een jaar of 20 terug ooit mijn hond via de dierenarts gesedeerd. Ook dat gaf dat verlammende effect, na een halve dosis, (doodeng!) en ik heb het nooit meer gebruikt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:27

Wij hebben vorig jaar een vuurwerkcd gebruikt bij ons scheitsbenauwde hond (ook bang voor onweer enz) en het ging daardoor stukken beter dan het jaar daarvoor (toen hadden we hem net). Dit jaar ging het super!
Ze zijn bij ons pas sinds twee dagen wezen knallen en dus hebben we de cd niet gebruikt.
Voorheen durfde hij al vanaf half november savonds amper de deur uit vanwege een knal af en toe en dit jaar was het alleen de laatste twee dagen dat hij liever niet meewilde, maar het wel deed en na een vlugge plas om de hoek meteen weer naar huis mocht. Wij vonden het zeer geslaagd, weet niet of het door de vuurwerkcd kwam van vorig jaar (toen hebben we dus echt 6 weken lang dagelijks de cd even opgezet) maar zo gaat het perfect :)

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:30

Blijft lastig honden en katten die bang zijn voor vuurwerk.

Wij raden (ben ook paraveterinair) liever ook de vetranquil af tenzij mensen het voorgaande jaren ook hebben gebruikt en er geen problemen waren. Anders gaven we diazepam mee. Is een stuk milder maarja het blijven pilletjes.
Voor het volgende jaar kunnen mensen ook al eerder in december beginnen met bijv. de DAP of de Feliway om de dieren relaxter te krijgen

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:39

ze had eerst ook andere pilletjes waar ze niet zo op reageerde.
deze gebruiken we dan ook nooit meer.
volgend jaar maar andere pilletjes want anders trek ze het niet dan doet ze juist alles in huis door angst dat was dit jaar niet het geval.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:45

TS misschien kun je ook eens proberen met zo'n vuurwerk cd aan de gang te gaan? Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat dat wel enigzins zou moeten werken. Temeer omdat je dat eerst zacht kan aanzetten, en dan telkens per keer het volume verhogen. Daar zou je zelfs nu al mee kunnen starten.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

Chiqa schreef:
breezy302 schreef:
Tjsaaa, als jij je wat verdiept in wat jij je dieren geeft dan weet je dat die tabletten alleen maar spierverslappers zijn waardoor die beesten nog steeds doodsbang zijn en niet meer kunnen vluchten...

Idd....bovendien is het erg slecht voor het dier en met name oudere dieren kan dit vervelend aflopen.
Wat schiet je hier nu mee op, een doodsbang dier die niet eens vluchten kan?

Misschien kan je je er zelf ook in verdiepen ;) Niet alle pillen zijn over 1 kam te scheren hoor! Wij verkopen in onze dierenartsenpraktijk met oud en nieuw vooral diazepam en wijzen mensen goed op de dosering. Diazepam zijn ANGSTtabletten. Deze worden in de meesten dierenartsenpraktijken wel verkocht. Diazepam wordt ook gebruikt voor dagelijks en levenslange gebruik bij bijvoorbeeld epileptische bijwerkingen, zou niet best zijn als de honden dan lichamelijk uitgeschakeld worden en niet in het koppie ;)
Zie de indicaties in de bijsluiter:
Indicaties:

Diazepam wordt gebruikt voor meerdere doeleinden. De indicaties zijn niet voor elke diersoort gelijk. Hier volgen een aantal voorbeelden van indicaties van diazepam: Diazepam wordt gebruikt voor de behandeling van angst, opwinding, onbehandelbaarheid en kramptoestanden bij honden. Verder wordt diazepam bij honden toegepast bij epilepsie en bij blaasproblemen. Ook wordt diazepam toegepast om de eetlust op te wekken bij katten. Bij alle genoemde diersoorten kan diazepam worden gebruikt om de dieren rustiger te maken.
Uw dierenarts zal uitleggen waarom uw dier wordt behandeld met diazepam.

Ik probeer mensen altijd eerst te overtuigen van andere dingen te proberen, homeopatisch of wat aan de omstandigheden te doen, eraan te laten wennen of gordijnen dicht, ramen dicht en muziek aan en verder negeren (niet verwaardelozen op dat moment, gewoon normaal doen als altijd) maar sommige mensen luisteren gewoon niet, die moeten gewoon iets meehebben. Dan heb ik liever dat ze zoiets meenemen dan dat ze zelf gaan lopen klooien. Liever goede adviezen dan mensen wat aan te laten rommelen..