Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:14

katten laten zich meestal niet zo makkelijk paaien met koekjes als honden denk ik! Ik heb een oppashondje en die krijgt op verzoek van het baasje om een uurtje of 5 een paar slaappillen in worst. die joekel is normaal al zo'n stressert en bangeschijtert!!

ze moet er even aan wennen en dan zal ze dr plekkie wel vinden, morgen is het leed weer voorbij!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:14

je kan ook clomicalm of calmivet bij de dierenarts gaan halen om m wat rustiger te maken, of bach rescue druppels geven, valeriaandruppels, catnip, er is van alles om je kat rustiger te maken.
Maar laat hem inderdaad wel met rust en zelf weer tevoorschijn laten komen anders bevestig je zn angst.

Mijn katten geven niks om vuurwerk en zitten zelfs voor het raam te kijken naar de vuurpijlen. :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:15

die van ons zitten volgens mij al ergens achterin een kast verstopt en de hond diep in z'n hok... :+

het zijn rot dagen voor de dieren, elk jaar weer, maar ze zullen er even doorheen moeten...

voor honden geldt ook heel sterk (net als voor katten, maar ook voor paarden) angst niet bevestigen, negeren, evt afleiden en verder zeker niet sussen met 'stil maar, braaf, etc' dan bevestig je de angst alleen maar...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:18

Een kat is geen hond. Dus die koekjes zou ik niet proberen.
Ik laat onze katten maar wat rommelen, vanavond mogen ze niet meer naar buiten.
Nu is het hier ook redelijk rustig.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:20

Hier zijn ze al volop aan het knallen, echt niet normaal!
Hij heeft net even wat gegeten, en zit nu in het "hokje" van zijn krabpaaltje, daar voelt hij zicht veilig.
Vanavond zijn wij niet thuis, moet ik dan muziek aanzetten? We laten alle deuren wel open zodat hij zelf zijn plekje kan vinden!

Wietsje92

Re: Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:21

heb je geen tabletjes voor hem, zenuwtabletjes ofzo? die geven wij ook aan de honden hier, werkt goed. Is speciaal voor vuurwerk en stressvolle situaties. Als het goed is hebben ze die ook voor katten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:21

:j en gordijnen (als je die hebt natuurlijk :+ ) dicht is ook een idee. Dan ziet hij de flitsen niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:22

Onze katten zijn er ook niet gek op en zitten nu op zolder tussen de vloer (nog een soort kleine ruimte). Ze zoeken zelf maar wat ze het
fijnste vinden :)

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:25

Mijn ouders zitten in de bios (en dus niet bereikbaar) en ik denk niet dat ze het goed vinden als ik de kat tabletjes ga geven zonder dat ze het weten. Ik denk dat ik wel een gordijn open laat zodat hij wel kan zien wát er nou eigenlijk gebeurd, het licht laat ik aan op de kamer van mijn ouders want daar ligt hij meestal. Daar zet ik ook de radio aan.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:25

Ik heb hier 3 katten rondlopen. Twee daarvan liggen heerlijk te chillen. En kijken zo eens van: "moet dat nou?" ze zien mij niet reageren en dat is voor hen genoeg.

Maar de derde ligt op het moment aan mijn voeten onder het bureau (lekker warme tenen). Hij vindt het echt helemaal niks! Vanavond moet ik weg. Dan laat ik ze in hun kamer en zet een muziekje aan. Gewoon met rust laten, meer kun je niet doen!

succes. En natuurlijk fijne jaarwisseling.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:29

Heel veel medicijnen zijn echt troep. Zowiezo de werking, vaak zijn de dieren suf maar zijn ze nog wel bang, alleen omdat ze suf zijn kunnen ze hun angst niet meer uiten en is dus alleen maar stressvoller voor ze.
Negeren is een hele grote straf voor dieren, lekker gemeen als je je hond gaat negeren als hij doodsbang is en jou zoekt om hem te steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:32

shannaaaa schreef:
Mijn ouders zitten in de bios (en dus niet bereikbaar) en ik denk niet dat ze het goed vinden als ik de kat tabletjes ga geven zonder dat ze het weten. Ik denk dat ik wel een gordijn open laat zodat hij wel kan zien wát er nou eigenlijk gebeurd, het licht laat ik aan op de kamer van mijn ouders want daar ligt hij meestal. Daar zet ik ook de radio aan.

Geen tabletten geven hoor! Dat haalt niets van de angst weg maar ze kunnen het meer uiten en ook niet vluchten!!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:38

Vanavond muziek op redelijke geluidssterkte aanzetten, en vooral niet vergeten de gordijnen dicht te doen en het licht aan te laten (in ieder geval in de ruimte waar je kat zich het prettigst voelt). Sterkte!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:38

bedankt Breezy302, jij verwoord het net weer even wat duidelijker

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:39

rockwitch schreef:
Heel veel medicijnen zijn echt troep. Zowiezo de werking, vaak zijn de dieren suf maar zijn ze nog wel bang, alleen omdat ze suf zijn kunnen ze hun angst niet meer uiten en is dus alleen maar stressvoller voor ze.
Negeren is een hele grote straf voor dieren, lekker gemeen als je je hond gaat negeren als hij doodsbang is en jou zoekt om hem te steunen.

Mijn ervaring is wel dat je een reactie op een knal wél het beste kunt negeren. Als jij niet reageert geef je aan dat er niets aan de hand is.
Overigens ken ik een ha die zijn hond altijd met oud en nieuw een half oxazepammetje geeft. Dat maakt zeker rustiger en minder bang. Ik heb zelf alleen ervaring met de uitwerking op mensen ;) Mijn dieren geven niets om vuurwerk gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:42

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:44

Die van mij is ook angstig en probeerde net achter de kussentjes van de bank te kruipen. Haar ademhaling gaat ook sneller. Gewoon met rust laten. Ik geef haar geen aandacht. Ze is nu ergens gaan slapen. Kijkt af en toe wel verschrikt op. Heb ook geleerd om je katr met rust te laten. Succes. Blij als het weer voorbij is.
Die van mij heeft ook nog eens suikerziekte en stress is niet goed voor haar.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:44

Bij ons haten de katten het ook.De ene kat is tien jaar maar vind het nog steeds erg eng.
De ander is 3 en vindt het iets minder.
de bange kat laten wij s avonds meestal in een van de kamers met het licht aan en de gordijnen dicht,dan kruipt ie vaak onder het bed en dan redt ie het wel.een paar dagen is ie nog schrikachtig maar daarna is ie er overheen :j
de andere loopt gewoon door het hele huis,die vindt het niet zo eng.
alleen gillende keukenmeiden vindt ie eng :P
dus misschien moet je hem gewoon in een rustige kamer zetten waar je kat zich kan verstoppen en verder met rust laten.dat is wel het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:47

Nouvel schreef:
voor honden geldt ook heel sterk (net als voor katten, maar ook voor paarden) angst niet bevestigen, negeren, evt afleiden en verder zeker niet sussen met 'stil maar, braaf, etc' dan bevestig je de angst alleen maar...

Precies :j
Je haalt de woorden uit m'n mond ;) Hihi

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:51

Onze kat is ook zo bang. Zorg ervoor dat ie ergens lekker weg kan kruipen. Verder inderdaad er niet teveel aandacht aan geven.
We geven de kat valeriaan druppels. Ook een paar druppeltjes bij z'n mandje en stoel. Veel katten trekken zo ontzettend sterk hierop dat het een goede afleiding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:53

Je kan Bach Bloesem druppels kopen, worden ze wat rustiger van.
Mijn kat is al 3 jaar alleen met Oud & Nieuw, die gaat lekker onder het bed liggen.

Het enigste wat ik voor haar doe is de gordijnen dicht en een lampje aan zodat de flitsen wat worden gedempt.
Verder is met rust laten het beste, ze worden alleen maar angstiger als je er aandacht aan gaat besteden..

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:53

Hij zit nu in z'n hokje, met z'n hoofdje een beetje rond te kijken.
Als er dan een knal komt kijk hij me steeds met zo'n verbaasd hoofd aan als ik geen reactie geef, moet dan stiekem wel een beetje lachen.

Edit;
Hij is net op tafel gesprongen en zit nu een beetje rond te kijken, hij is nog wel angstig maar het gaat al wat beter dus..

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:00

Onze katten zoeken altijd een plekje op onder onze bed en dat zorg ik dat het lampje op m'n nachtkastje aanstaat en mijn wekker radio aan. Ze geven zich dan vanzelf over.
Het is even door bijten voor de beestjes...

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:05

Ik heb net een cd gekregen van de buren die ze vorig jaar voor hun hond gebruikten, met vuurwerkgeluiden om te wennen.
Is het verstandig om deze heel eventjes aan te zetten, en zo ja hoelang?