Aquarium, hoe beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:00

Afhankelijk van hoe groot jouw aquarium wordt. Maar heb je er rekening mee gehouden dat je 2 soorten levendbarende vissen hebt?
En een algeneters is een zeer ruim begrip. Als je daarmee in de vissenwinkel aan komt heb je kans dat ze je een gibbiceps aansmeren, leuk visje dat binnen een paar jaar van 5 cm naar 50 cm uit groeit. Veel te groot dus. Klein blijvende algeneters voor een aquarium van 60 cm zijn de otocinclussen, leuke, kleinblijvende algeneters die in een schooltje gehouden moeten worden. Idd niet de makkelijkste visjes, maar meer keus heb je simpelweg niet voor een 60 cm aquarium.. Mocht je toch voor die 1 meter gaan, dan is een ancistrus misschien wel iets, deze worden rond de 12 cm groot en je hebt ook nog eens grote kans op nakweek mits je een man en vrouwtje houdt, waarbij het verschil tussen deze 2 geslachten als ze groot zijn goed te zien is.

Overigens worden de zwaarddragers voor een 60 cm bak al te groot...

Kreeften, dan moet je gaan voor een dwergkreeft zoals de CPO

Idd geen voedingsbodem, hier heb je straks meer ellende dan plezier van. Kleibolletjes gaan niet rotten en is betere voeding voor de planten. Vloeibare plantenvoeding kan ook, maar mijn ervaring is dat je dat vergeet.

Misschien ook een leuk vissenbestand voor een aquarium van 60x30x30:
- 7x epiplaty annulatus
- 9x Celestichthys Margaritatus
12x japonica garnaal --> deze eten ook alg

Geen overbevolking, mooie kleine visjes en de Celestichthys Margaritatus is nog eens na te kweken ook ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:37

_Tara_ schreef:
Guppen en platy's zijn wel makkelijke vissen voor een beginner, maar ik werd al snel gek van alle babyvisjes :P Dus of alleen mannetjes nemen of een ander soort vis kiezen.

Kwa voedingsbodem ben ik het helemaal met Cyntje eens. Gewoon vloeibare meststof werkt prima. Vaak is het niet eens nodig naar mijn mening dan. Als alles goed zit groeien je planten snel genoeg :P

Ottocinclus als eerste visje zou ik niet aanraden trouwens. Het zijn visjes die het of heel goed doen of een voor een doodgaan...

Idd :j ik heb vloeibare meststof maar gebruik dit niet op de frequentie welke aangegeven staat op het etiket. Als de waterwaardes verder prima zijn heb je dit ook zoveel niet nodig :)

_Tara_

Re: Aquarium, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:43

Zelf zou ik ook niet voor guppen en zwaarddragers gaan. Voor je 't weet zit heel je bak echt helemaal vol :=

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:52

Ik heb ook nog even een vraag: Je moet voordat je de visjes erin laat, het aquarium met planten erin een paar weken laten staan? Alleen als je dan geen voedingsbodem o.i.d. hebt, overleven die plantjes het dan wel? (als er dus nog geen visjes in zitten)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:53

Ja, dat overleven de planten wel. Ik zou persoonlijk kiezen voor kleibolletjes, deze geven goede voeding af voor de planten en rotten niet!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:58

ik heb altijd en bij elk nieuw opgestart aquarium een voedingsbodem gebruikt, dit bevalt mij erg goed, de planten groeien goed, en tot tegenstelling wat ik hier wel lees, ik heb geen rotting of troep???

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:12

wat leuk dat ik dit lees. momenteel heb ik een vitakraft 60 x 30 x 30 staan en die heb ik toevallig gisteren opgestart. alleen mijn waterwaardes zijn constant te hard. hoe kan ik dit verbeteren. iemand zei dat ik bronwater moet gebruiken in plaats van leiding water.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:20

Als je die gister pas hebt opgestart zou ik eerst eens 2 weken afwachten en dan je waardes weer testen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:21

jolandje schreef:
ik heb altijd en bij elk nieuw opgestart aquarium een voedingsbodem gebruikt, dit bevalt mij erg goed, de planten groeien goed, en tot tegenstelling wat ik hier wel lees, ik heb geen rotting of troep???

Dan heb je geluk ;) Of heb je het er nog nooit uitgehaald?
Nou dan kun je een gasmasker aanschaffen hoor want het meurt verschrikkelijk!

Daarbij lossen kleikegeltjes geleidelijk op. Een voedingsbodem is op den duur ook uitgeput. Zonde wanneer je dan je héle aquarium om moet gooien om de bodem te vervangen ;)
Dus zo nu en dan wat klei toevoegen werkt veel beter :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:24

Veel planten halen hun voeding toch ook voornamelijk uit 't water?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:33

:j klopt maar dat heeft ook met zuurstof te maken ;)
Voeding hebben ze daar ook bij nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:34

Ik heb mijn aquarium nu al jaren staan zonder voedingsbodem en zonder waterverbeteraars. Al moet ik wel zeggen dat ik die in mijn oude huis wel heb gebruikt omdat er erg veel kalk in het water zat.

TS hoe groter de bak hoe makkelijker het is vind ik. Toen ik nog een klein bakkie had , had ik de hele tijd een te hoog nitriet gehalte ed. Nu ik een grote bak heb zijn die problemen ook weg.

Ik heb best makkelijke vissen.

* 10 platy's.
* 12 neon tetra's.
* 6 kegelvlekjes
* 1 labeo bicolor ( dat is geen beginnersvis)

Mijn bestand klopt ook niet echt omdat ik meerdere scholenvissen heb maar het gaat al jaren goed

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:37

Waterverbeteraars gebruik ik ook niet.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:39

In mijn nieuwe bak heb ik nog niet getest. dit gaat over de oude bak. Ik wilde alles direct goed doen emt de nieuwe bak dus heb ik teststrips gehaald. mijn oude bak heb ik toen gelijk ook eens getest. Daaruit bleek dat mijn water veel te hard is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:43

Teststrips zijn wel vaak een stuk minder nauwkeurig dan van die potjes met testspul.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:45

Waterverbeteraars gebruik ik ook niet :n
Enkel wat middelen tegen baardalg gebruikt maar gebruik alleen zo nu en dan wat planten bemesting :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:46

Hier ook geen waterverbeteraars. Zo draait mijn brakwater bakje al 2,5 jaar goed.
Zeeaquarium wordt alleen ververst met osmose water, omdat hier het fosfaat gehalte veel te hoog in was.

Jolandje: Waar basseer jij op dat de voedingsbodem niet rot?

DyMarvel: Je kan inderdaad met bronwater verversen. Dit alleen een erg duur geintje. Maar de GH is te hoog?
Je kan ook een osmoseapparaat aanschaffen. Dit is een dure aanschaf, maar tzt een stuk goedkoper dan telkens bronwater kopen.
Eventueel, mocht je niet in een drukke stad of langs een snelweg of nabij een fabriek wonen, kan je ook met regenwater verversen. Echter zou ik niet de eerste regen die valt opvangen, hierin zitten nog veel schadelijke stoffen, maar de regen als het al iets langer regent.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:47

Ik adviseer je om eerst een niet al te groot aquarium aan te schaffen en je in te lezen over de soorten fauna´s.

Hierop pas je de keuze voor de bodembedekking, filters, planten, waarden aan.

Het is echt heel belangrijk om het aquarium een tijdje zonder vissen te laten "draaien" zodat het natuurlijk evenwicht in de bak tot stand kan komen. Voordat je dan daadwerkelijk geschikte vissoorten er in doet raad ik je aan om de waarden van het water te controleren. Dit kun je zelf doen (testertjes) maar kun je ook bij een speciaalzaak laten doen.

Mijn tropisch aquarium heb ik inmiddels 8 jaar. Naast mijn tropische heb ik ook een nederlandse rivierbodem gehad. Toch vind ik tropisch het mooist.

Mijn bak draait nu al zeker anderhalf jaar goed. Enkel hoef ik bij te vullen en de bovenste filter te legen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:10

Plantentips; anubias, java varen, en java mos. Zijn mooi, stellen zeer lage eisen aan waterkwaliteit en belichting, en zijn keihard. Het mooie is ook dat je je geen zorgen hoeft te maken over de bodembedekking, anubias en java varen hebben wortelstokken die zich op stenen en kienhout enzo hechten. Het mos groeit overal (ook los in het water), goede schuilplaats voor jonge visjes.
Deze soorten groeien vrij langzaam, maar in een relatief kleine bak is dat imo eigenlijk eerder een voordeel.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:32

PH = 7
KH= 16
GH= 7
Nitriet= 1
Nitraat= 50

Dat zijn de waardes nu. Het is een kleine bak vandaar dat ik een grotere heb aangeschaft. Maar ik ben bang dat als ik 2 weken verder ben mijn visjes die nieuwe bak nooit in kunnen omdat ze dan inmiddels ziek zijn geworden van deze bak.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:47

KH is inderdaad flink te hoog. Wat eventueel ook valt te proberen, is de PH omlaag te brengen. Dit kan door filteren over turf of door bijvoorbeeld amandelboombladeren in het aquarium te doen.
Bovenstaande tips van regenwater en osmosewater helpen ook nog steeds ;)

Nitriet en nitraat zijn ook nog te hoog.

Echter zou ik eventjes wachten met alle middeltjes toe te voegen en over een aantal dagen nog een keer testen, liever met een druppeltest... Wie weet hoe alles dan veranderd is :)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:59

heel blond misschien maar hoe meot je filteren met turf?

( ik heb overigens 9 corydoras pygameus super lieve visjes)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:07

In een aquariumwinkel kun je wil turf als filtermateriaal halen, deze doe je in de filter. Ik vermoed dat je een interne filter hebt? Dan kan je deze daar in doen onder de filterwatten.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:11

ja klopt ik heb een interne filter. Ik ga morgen eens kijken dankjewel.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:16

Toch zou ik eerst nog even afwachten ;) Aan jouw waterwaarden te zien is het aquarium misschien net een week opgstart? Dan kan er nog vanalles veranderen!

Ook zou ik eerst het kraanwater testen, en kijken hoe hoog het PH en KH gehalte daarvan is.

Pas daarna zou ik over gaan op ander filtermateriaal of ander water om te verversen.