Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:35

Bedankt ThePast03 in jou antwoord kan ik toch wel een bevestiging op mijn ondervinden over dit onderwerp;

Waarom vinden mensen het moeilijk als ze dr op aan gesproken worden als hun dier te dik is.
ThePast03 schreef:
Heb jarenlang les gegeven en geleerd dat er geen goede manier is om de eigenaar van een te dik dier te benaderen. Ook al breng je het zo tactisch en vriendelijk: mensen reageren alsof je ze een klap in het gezicht geeft. De een barst in janken uit en de ander wordt vreselijk boos.

ThePast03 ik denk zelf dat dik zijn getolereerd wordt, hoe triest dit ook is. Daar heb je niets over te vertellen of te zeggen.
Als hier een foto wordt geplaatst van een hond die op een subtropische dag in een afgelsoten auto zit,
worden we met zijn allen in de hoogste paraatheid gebracht, maar als er een foto van een et dikke kat of konijn wordt geplaatst wordt het simpel afgedaan met een 'ja we letten erop maar hij sprong net nog op schoot hoor' en waag het niet om je zorgen uit te spreken, alleen waarom dan toch?

ThePast03 schreef:
Als ik iedereen een euro zou moeten geven die ik tegengekomen ben die denkt dat een dier juist goed verzorgt wordt als hij goed gevult is zou ik nog armer zijn dan dat ik nu al was.

Ik vrees dat dit nog kan kloppen ook......Daarom denk ik dat overgewicht teveel geaccepteerd lijkt.
Mensen hun ogen lijken te sluiten want wees nu eerlijk we willen toch allemaal het beste voor onze dieren en ze zo lang mogelijk goed en wel onder ons hebben?

Of zou het toch stiekem een flinke dosis 'schuldgevoel' zijn?
Ik hoop met dit topic te bereiken dat we onze ogen niet sluiten voor overgewicht bij dieren, maar het juist op een positieve manier te kunnen benaderen, wat kan je dr bijvoorbeeld mee?
En weet je ook precies de reden van dit ernstige probleem?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-01-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd

sjeik

Re: Kritiek kunnen verdragen als een huisdier te dik is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:41

Hou toch op, in de serieuze hondenwereld wordt overgewicht helemaal niet geaccepteerd dus maak je daar maar niet druk over. je moet eens horen wat ze zeggen als je met een hond op een training komt die iets is aangekomen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:44

sjeik schreef:
Hou toch op, in de serieuze hondenwereld wordt overgewicht helemaal niet geaccepteerd dus maak je daar maar niet druk over. je moet eens horen wat ze zeggen als je met een hond op een training komt die iets is aangekomen.

Bij de knpv zijn ze daar zeker fel op.
Bij agility en flyball moet je zulke honden gewoon weigeren, dat zijn slopende sporten voor honden met overgewicht.

Bij de "gewone" gehoorzaamheidstrainingen heb ik genoeg kc's en "zwarte" clubs gezien die er niets over zeiden, ook daar was inkomsten belangrijker dan het belang van de hond.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:45

Ik ben van mening dat alles al gezegd is. Ik denk dat iedereen hier het er wel mee eens is dat dik ongezond is, zowel voor mens als dier. (net zoals te mager overigens) Helaas zijn er altijd wel bijkomstige/achterliggende factoren die je niet weet, niet kunt zien, maar die wel ten grondslag liggen aan bepaalde vormen van obesitas zowel bij mens als bij dier en die je niet zo simpel met verantwoord voeren, een dieet of voldoende beweging kunt oplossen. Vandaar dat het misschien wel zo fatsoenlijk zou zijn om, wanneer er foto's getoond worden van dieren (of mensen) met overgewicht, niet gelijk te gaan oordelen/veroordelen omdat het verhaal wat er achter schuil gaat niet bekend is. Misschien zouden mensen die dit topic lezen dat op hun "goede voornemens lijstje" voor 2010 erbij kunnen zetten :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:47

sjeik schreef:

>;) . Wat noem jij serieuze hondenwereld? Ik en mijn hond hebben nog nooit een cursus of trainingsveld vanbinnen gezien, maar waarom zou ik daarom niet of minder serieus menen met de gezondheid en het gewicht van mijn hond?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:49

Hondensport. Bravespots. Maar daarmee zeg ik niet dat mensen buiten de verenigingen om, er niet op letten ;) Uitzonderingen hou je natuurlijk altijd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:49

Ook bij onderliggende problemen komt "te dik" zijn nog altijd door teveel voer. Het is een zeldzaamheid dat er echt niets tegen gedaan kan worden.
Bovendien heeft iedereen altijd een in zijn of haar ogen geldig excuus voor het te dik zijn van zijn/haar huisdier. ;)

Deze pagina is wel leerzaam voor mensen waarvan hun huisdier te dik is:
http://www.xs4all.nl/~admicare/praktijk ... sitas.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:51

Ik maak mij ook niet 'druk' om mensen die sporten met hun honden, deze worden simpelweg geweerd als ze te dik zijn. Over het algemeen kunnen zij kritiek prima verdragen zelfs, want zij willen ook verder met hun hondje.

maikeltje schreef:
Vandaar dat het misschien wel zo fatsoenlijk zou zijn om, wanneer er foto's getoond worden van dieren (of mensen) met overgewicht, niet gelijk te gaan oordelen/veroordelen omdat het verhaal wat er achter schuil gaat niet bekend is.

Waarom noem jij dit dan 'fatsoenlijk' kijk dáár ben ik dan geinteresseerd in.
Waarom mogen wij er wel iets van zeggen als een dier in een oververhitte auto zit, of in een rokerige omgeving, of als er een pennenband omhangt, of als het dier alleen maar in een kleine bench zit?
Zelfs brokken voeren schijnt een vorm van dierenmishandeling te zijn, kijk dáár begin ik mijn twijfels te trekken :D
Waarom mag er dan niets vermeld worden??(Bij het gros lang niet alles gelukkig :D )
Wat voor fatsoensnorm spreek ik hier dan op tegen? Wat is het probleem dan?
In de genoemde voorbeelden van mij zal het allemaal op dierenmishandeling uitkomen, maar een te dik dier wordt dus getolereerd?

maikeltje schreef:
Misschien zouden mensen die dit topic lezen dat op hun "goede voornemens lijstje" voor 2010 erbij kunnen zetten :D

Dat zou toch wel heel erg mooi zijn *D

ThePast03 bedankt voor je link ga hem morgen doorspitten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:58

Met fatsoensnormen bedoel ik dat je niet gelijk gaat veroordelen maar eerst eens (vriendelijk) naar wat achtergrondinformatie vraagt. Hoe/wat/wanneer/waarom en welke stappen zijn er al ondernomen?
Bij een foto van een hond in een auto kan ik van hieruit ook niet oordelen hoe lang die hond er al in zit, wat de binnentemperatuur is etc.
Een hond in een bench? Geen moeite mee mits ie er niet de hele dag in opgesloten zit, maar ook dat kan ik vanaf een foto niet beoordelen. En dus ook niet gelijk veroordelen zonder enige achtergrondinformatie of kennis van de situatie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:59

Overigens kan ik wel inkomen dat het niet altijd gemakkelijk is hoor.

Mijn (gecastreerde) golden is geobsedeerd door voedsel. Elke dag staat voor haar in het teken van De Grote Missie, namelijk het verorberen van zoveel mogelijk eetbaar of minder eetbaar spul. Brocolie, citroen, beschimmeld brood, maakt niet uit ze schrokt het naar binnen.

Ik durf oprecht zeggen dat ze zich zonder verpinken in een ravijn zou storten om niet meer dan een kruimel.

Nu is het zo dat mijn geobsedeerde meid aan HD lijdt. Wat (voor mij althans) betekent dat ik haar perfect op gewicht wil hebben of zelfs iets aan de schrale kant.
Dat lukt, maar geloof me, het kost me soms erg veel moeite, en af en toe ben ik hopeloos op momenten dat ze na allerhande houdini-truken halfvergane aardappelresten op de compost van de buren staat binnen te schrokken -O- .
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 28-12-09 03:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:01

maikeltje schreef:
Met fatsoensnormen bedoel ik dat je niet gelijk gaat veroordelen maar eerst eens (vriendelijk) naar wat achtergrondinformatie vraagt. Hoe/wat/wanneer/waarom en welke stappen zijn er al ondernomen?
Bij een foto van een hond in een auto kan ik van hieruit ook niet oordelen hoe lang die hond er al in zit, wat de binnentemperatuur is etc.
Een hond in een bench? Geen moeite mee mits ie er niet de hele dag in opgesloten zit, maar ook dat kan ik vanaf een foto niet beoordelen. En dus ook niet gelijk veroordelen zonder enige achtergrondinformatie of kennis van de situatie.

Hier ben ik het wel mee eens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:05

maikeltje schreef:

Mijn ervaring is dat mensen hierop zelden eerlijk antwoord geven. Of het komt door castratie, of ze geven de hond heel weinig voer en hij wordt steeds dikker, of ze hebben de hond al jarenlang op dieet staan maar hij valt niets af etc. etc.

Heb een tijd terug op sbs een programma gezien van een Engelse gedragstherapeute die 4 eigenaren van te dikke honden aanpakte.
Je wilt niet weten hoe confronterend die moest worden om de eigenaren eindelijk te doen inzien waar ze mee bezig waren. Een hond hebben ze zelfs een aantal weken "in beslag" genomen om te laten zien dat de hond wel degelijk kon afvallen.
Het programma liet even mooi zien dat zelfs mensen die onder begeleiding stonden het niet konden laten om hun hond toch teveel te eten te geven of toch weer tussendoortjes te geven....

Het beste kun je op een forum als dit maar gewoon niets zeggen. Helpt toch niets, er is altijd wel een excuus.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:15

Het gebeurt ook echt dat een reu behoorlijk kan aankomen na castratie, en dat is geen smoes. Je moet zelf dan gewoon opletten dat hij genoeg beweging krijgt en dat je het rantsoen aanpast.
labiele eigenaren hou je altijd en dat schijnt weer goed te zijn voor de kijkcijfers want mensen kijken graag naar excessen, met een fles cola of bier en een zak chips :D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:18

Ik heb zelf een hondje met aanleg voor vetzucht, is niet typisch voor het ras.
We zagen haar wat dikker worden, en hebben haar voer gewoon meteen aangepast.
Voorkomen (opletten), is beter dan genezen...

En dan maakt het niet uit of het nou een hond, kat, paard of tamme rat is...
Jij bent als baas de verantwoordelijke van het gewicht van je beest, en dus ook voor de gezondheid wanneer het te ver gaat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:24

sjeik schreef:
Het gebeurt ook echt dat een reu behoorlijk kan aankomen na castratie, en dat is geen smoes. Je moet zelf dan gewoon opletten dat hij genoeg beweging krijgt en dat je het rantsoen aanpast.

Dan is het dus niet de castratie die de hond dik maakt maar de eigenaar die nadat de hond gecastreerd is teveel voer geeft. De castratie op zich is dus geen excuus voor een te dikke hond, daar gaat het om.

Je hebt ook mensen die kijken op de verpakking van het voer wat de hond mag hebben. Als de hond te dik is houden ze ook nog rustig het gewicht aan van de te dikke hond terwijl de hoeveelheden die op verpakkingen staan meestal al veel te veel is voor de gemiddelde hond.
Het is precies wat Equide zegt: Kijk naar je hond en zie je dat die wat dikker wordt pas dan gelijk het voer aan en vergeet vooral niet de tussendoortjes.

Verder waren het in dat programma niet eens zullen excessen, sommige honden waren minder dik dan dat ik weleens hier op bokt voorbij zie komen.
En als dat labiele eigenaren waren zijn er een hoop eigenaren labiel....
50% van alle honden in Nederland is volgens onderzoek te dik, dat is m.i. toch behoorlijk ernstig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 03:24

Chica ik denk dat jij 90% van de reacties in dit topic fout begrijpt, je reageert net alsof iedereen die die meid verdedigde dikke dieren goedpraat. Deze mensen reageren niet eens volwaardig op de stelling in de beginpost maar op de gedachte achter dit topic. Zij zien dit niet als een nuttig topic en reageren ook zo. Vervolgens en dat vind ik jammer maak je er een egotrip waarin je de intentie wekt dat jij de enige bent in een wereld vol fout denkende hondeneigenaren. Waarschijnlijk nogmaals net als dit topic niet je bedoeling maar je komt zo over. Ik ben na goed lezen nog geen enkel persoon in dit topic noch in het andere tegen gekomen die zijn dikke dier verdedigt of goedpraat. Nee ze zijn het zelfs met de stelling eens, alleen reageren er niet volledig op. Maar dat alles terzijde, omdat ik de stelling toch veel te goed vind om er alsnog niet op te reageren.

Ik weet niet of ik echt een antwoord kan geven op de vraag in je beginpost omdat ik mensen die te dikke dieren goedpraten simpelweg niet begrijp. Ik begrijp niet waarom in de mensenwereld dik wel steenvast als levensbedreigend ongezond wordt gezien maar deze wetenschap niet geld als het gaat om een dier. Wat gaat er in het hoofd van een mens om die zijn dikke dier verdedigt en genadeloos dik laat zijn? Onwil het te begrijpen, vind hij het schattig of mooi? Mijn hersenen werken simpelweg niet zo ver, ik kan niet anders zeggen dan dat ik het onbegrijpelijk vind als mensen een dier dik laten zijn en pogingen hen op betere gedachten te brengen afwimpelen.

Ik kan furieus worden van worsthondjes, dikke shetten in de wei en als mijn pony een grasbuik heeft na een vakantie reken maar dat ik alles op alles zet die er zo snel mogelijk af te krijgen. Want het is lelijk en onfunctioneel voor hem en mij. Mensen die hun dier maar vol blijven proppen met lekkers omdat ze denken dat de levenskwaliteit van het dier er dan op vooruit gaat, omdat hij zijn zin krijgt.... Dat is toch al fundamenteel fout, want hoe kan een slechte gezondheid een betere levenskwaliteit betekenen.

Ik geef een dikke plus aan mensen die realiseren 'mijn dier is te dik, actie moet ondernomen worden' die aan het werk gaan, naar de dierenarts om de levensstijl van hun dier te veranderen. Dan ben je toch een veel beter baasje dan je bent als je hem volpropt? Ik denk dat als we alle eigenaren die een te dik dier hebben maar weigeren hier iets aan te doen zouden moeten aangeven bij de dierenbescherming, dat we een speciale organisatie voor zouden moeten oprichten, die zelfs dan nog overuren zou draaien.

Kortom: vind het een groot probleem, en een dat nog zeer moeilijk aan te pakken is ook.

@sjeik: Als het al de moeite waard is dat ras in stand te houden. Dan vind ik dat er een grote beperking zou moeten komen op de fokkers van deze rassen, en dat iedere potentiele eigenaar van een HD-gevoelig ras speciale uitleg al dan niet begeleiding zou moeten krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:49

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat weer open na een flinke opruiming van offtopic berichten en vervelende reacties.
Graag ontopic blijven en de discussie algemeen houden. Verwijzingen naar andere topics/personen/dieren die op bokt hebben gestaan worden verwijderd.
En hou het gezellig :)
Bedankt voor de medewerking.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:56

Het is een ziekte van deze tijd denk ik, dikke dieren, dikke kinderen.

Maar soms is het moeilijk, mijn tante heeft 3 katten van wie 1 kampt met overgewicht. Ze heeft onder begeleiding vd da met de kat een dieet gevolgd met speciaal voer. 4mnd bezig geweest en een fikse rekening...en 350gram er af :+ Maar met nog 2 katten is dat best schipperen.

Ik heb dat zelf ook (helaas nu nog maar) 1 kat met nierdieet, 1 die vertikt het iets anders dan vers vlees te eten. 2 katten die laxeermiddel over hun voer moeten...en de rest krijgt Yarah.

Hoewel ik overigens vorige week nog een compliment van de da kreeg omdat de kat die ik bij had zo "lekker dik" was :D - maar dat was dan ook 1 van mijn FIV (aids) katten, die mogen wat extra's hebben want als hun immuum systeem een dipje heeft, dan kan het snel gaan ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:01

Mijn kat is ook te dik, en dit weet ik, en ik vind het ook niet erg als iemand er wat over zegt. Maar ik doe er wel lacherig over en er gaat niks aan veranderen. Ander voer verdraagt ze namelijk niet, dan gaat haar eigen lichaam zichzelf afbreken én gaat ze kotsen. En we geven haar al niet veel, een bodempje 's ochtends en 's avonds, en haar bakje is gewoon zo'n normaal metalen bakje. Toch is ze te dik. Ze heeft overigens ook veel hompen vel hangen, aangezien de vakantieoppasser haar ooit in 1 vakantie 5 kilo dikker had gemaakt, waardoor ze nog dikker lijkt maar dat ter zijde. :')

"Mijn lieve vreetzak."

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:40

Colorado schreef:
Mijn kat is ook te dik, en dit weet ik, en ik vind het ook niet erg als iemand er wat over zegt. Maar ik doe er wel lacherig over en er gaat niks aan veranderen. Ander voer verdraagt ze namelijk niet, dan gaat haar eigen lichaam zichzelf afbreken én gaat ze kotsen. En we geven haar al niet veel, een bodempje 's ochtends en 's avonds, en haar bakje is gewoon zo'n normaal metalen bakje. Toch is ze te dik. Ze heeft overigens ook veel hompen vel hangen, aangezien de vakantieoppasser haar ooit in 1 vakantie 5 kilo dikker had gemaakt, waardoor ze nog dikker lijkt maar dat ter zijde. :')

"Mijn lieve vreetzak."

Deze kat had ik al lang van top tot teen laten onderzoeken door een dierenarts. :n Van bloedonderzoek tot foto's.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:04

Uitzondering meldt zich :+

Mijn kater is obees. En nu is hij op dieet, wat redelijk goed gaat. Ook al is hij het er niet mee eens. Ik ben op de hoogte van de gevaren die zijn overgewicht voor hem op termijn (hij is nu 3,5) kunnen zijn, daarom dat ik zijn overgewicht nu aanpak. Dat valt niet mee, in mijn ogen is hij nog steeds mijn kleine kitten.

Zo, dat zit erop. En nu ga ik het topic doorlezen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:26

hestejente schreef:
Uitzondering meldt zich :+

Mijn kater is obees. En nu is hij op dieet, wat redelijk goed gaat. Ook al is hij het er niet mee eens. Ik ben op de hoogte van de gevaren die zijn overgewicht voor hem op termijn (hij is nu 3,5) kunnen zijn, daarom dat ik zijn overgewicht nu aanpak. Dat valt niet mee, in mijn ogen is hij nog steeds mijn kleine kitten.

Zo, dat zit erop. En nu ga ik het topic doorlezen :+

+:)+ Zoals ik al eerder aangaf in dit topic, dikke plus voor de eigenaren die weten dat het niet goed is en er wat aan doen. Zoiets valt idd niet mee, net zoals het voor mensen niet makkelijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:32

Dank je wel. Het moeilijke is, hij is erg slank gebouwd, al het vet hangt onder zijn buikje. Hij ziet er niet dik uit maar weegt wel bijna 7 kilo. Dus om mezelf er af en toe aan te herinneren dat hij echt te dik is laat ik 'm soms voor mij uit rennen. Als ik dan zijn buikje weer heen en weer zie zwiepen denk ik dan: oh ja....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:47

hestejente schreef:
Dank je wel. Het moeilijke is, hij is erg slank gebouwd, al het vet hangt onder zijn buikje. Hij ziet er niet dik uit maar weegt wel bijna 7 kilo. Dus om mezelf er af en toe aan te herinneren dat hij echt te dik is laat ik 'm soms voor mij uit rennen. Als ik dan zijn buikje weer heen en weer zie zwiepen denk ik dan: oh ja....

Oh ik ken het hoor, wij hadden ook een kat die een tijdje te zwaar is geweest, nu is het er netjes af maar er is toch wat vel overgebleven zo net voor de achterpootjes. Dus wij controleren ook regelmatig of dit zich niet stiekem weer een beetje gevuld heeft. :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:51

Ju's buikhangvel is in ieder geval al ruimer, we zijn op de goede weg. En terwijl ik dit typ probeert hij van de yoghurt te snoepen. Zucht.