Kat uit asiel gehaald : onzindelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Kat uit asiel gehaald : onzindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:50

ik zou niet al te fanatiek schoonmaken rond de bak, je hebt liever dat hij het naast de bak legt waa je het kan vinden als dat hij het straks achter de bank gaat leggen ofzo.

Als de drol in de bak niet werkt, dan misschien zoals je het met honden doet, de drol elke keer weer dichter richting bak leggen. betekend dat je even een weekje poep moet ruimen en ruiken, maar daarna opgelost. Steeds dichter richting bak en en dan uiteindelijk nog eens in leggen. Hij kan natuurlijk ook zijn terretorium aan het afzetten zijn. Is allemaal nog erg nieuw en op die manier ruikt het allemaal wel een beetje naar hem.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:00

pff... drol gisteren in de bak gelegd, poepte meneer er net weer naast.. dat ook meteen in de bak gelegd.

Gevolg : Paar keer krabben in de bak, en plassen dood leuk ergens anders ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:29

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:06

Jeetje, wat een vervelend probleem wat zeggen ze in het asiel er verder van?.
Ik zou als het zo blijft toch ook eerst denken om te proberen hem in een kleiner kamertje te zetten met 2 katten bakken.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 16:17

Judith_M schreef:
Izie schreef:
pff... drol gisteren in de bak gelegd, poepte meneer er net weer naast.. dat ook meteen in de bak gelegd.

Gevolg : Paar keer krabben in de bak, en plassen dood leuk ergens anders ;(

Heb je de poep wel in een andere bak dan de plasbak gelegd? Want hij geeft wel vrij duidelijk aan dat hij sowieso niet 1 bak bak wil poepen én plassen..

Nee die had ik weggehaald omdat hij daar niks mee deed, maar dat was een afwastijltje :Y)
Heb vandaag een grote kattenbak erbij gehaald, zag net dat hij gelukkig wel weer gewoon in z'n 'oude' bak plaste.
Als hij weer poept zal ik het in z'n andere bak leggen.. kijken wat hij daar op doet.
En ga zo nog ff naar de drogist voor valeriaan, ook om dat eens op z'n krabpaal te smeren, daar doet ie ook niks mee.

Het asiel beweerd dat hij daar zindelijk was.. die zeggen dat het waarschijnlijk nog stress is?

Nouja, tweede bak staat er met extra fijn grind er in, kijken of meneer hij tevreden mee is,

Ik hou jullie op de hoogte ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:20

nou, Meneer heeft gepoept, maar wederom in geen enkele bak.
De drol nu maar in de nieuwe bak gelegd... kijken of dat een belletje doet rinkelen. _-:(

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:19

Hoelang heb je hem al thuis?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:29

sinds afgelopen zaterdag

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 00:39

*\o/* :):) :j

Meneer heeft het net braaf in z'n nieuwe bak gedaan! olé!
Nu hopen dat hij t volhoudt ;) Plassen doet ie inderdaad in z'n andere bak.

thnx in ieder geval voor alle tips :) de valeriaan had ik er ook in gedaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:54

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 09:54

Maar goed dat hij zo leuk is ;)!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:16

Valeriaan wil vaak goed helpen !
Paar druppeltjes in de bakken en de bakken zijn een stuk aantrekkelijker.

Beestje is nog jong, en dikke kans dat het stress is, een kat heeft minimaal 3 weken, eigenlijk zelfs 6 nodig om geheel te wennen aan zijn nieuwe woonplek.
Honden gaan er doorgaans makkelijker mee om, maar een kat kan heel erg van slag zijn na een verhuizing.Geef hem de tijd en het geduld.
Een kat straffen heeft weinig zin, katten snappen niet wat ze fout doen als ze op hun donder krijgen.
Hoewel je wel als je de kat betrapt op poepen buiten de bak, aan zijn nekvel kunt pakken en in de bak kunt zetten.
Maar verder straffen zou ik niet doen, krijgt ie nog meer stress van.

De plekken waar ie ongelukjes heeft gehad, goed schoonmaken met azijn, en daarna citroenlucht erop spuiten, katten hebben doorgaans een hekel aan citruslucht.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:25

Katten communiceren met ontlasting en urine en de kat probeert u wat duidelijk te maken. Het kan puur de nieuwe kattenbak zijn maar door de komst van de nieuwe kattenbak kan de kat ook zo van zijn apropos zijn geraakt dat hij een medische klacht ontwikkelt heeft

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:57

plast en poept het alleen naast de bak of ook op andere plaatsen.Indien een kat op één plaats plast en/of poept ligt de oorzaak vaak bij de bak. Let erop dat de bak op een rustige plaats staat, verander van merk strooisel, maak de bak vaak schoon, zet de etensbak niet te dicht naast de bak. Wanneer de kat vaak op de vloerbedekking plast leg dan een stuk vloerbedekking in de bak en vervang dit geleidelijk door kattenbak strooisel. Een andere mogelijkheid is om de plaats waar de kat plast of poept ontoegankelijk voor de kat te maken (minimaal een half jaar). Sommige katten hebben behoefte aan meerdere bakken, dit kan zeker een oplossing van een onzindelijkheids probleem zijn indien er meerdere katten in huis zijn. Niet iedere kat durft in een bak zijn behoefte te doen indien de bak geheel gesloten is. Een andere methode is om op de plaats waar de kat plast of poept aluminium folie, citroen- of sinaasappelschillen te leggen. Ook wil het nog wel eens helpen om de voerbak op de plaats waar de kat poept of plast neer te zetten.

Wanneer de kat op meerdere plaatsen naast de bak plast of poept is er vaak sprake van een medisch probleem. Oorzaken kunnen zijn:

Een blaasontsteking of ongemak bij het plassen (de kat poept wel in de bak)
Pijn en ongemak bij het poepen (kat plast wel in de bak)
Ouderdom of prostaatproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:05

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:12

Daar had ik overheen gelezen, mijn excuus

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:17

ik heb een kat gehad die eerst gewoon zindelijk was en toen ineens overal ging plassen.
Bleek dat ie blaasgruis had en dus pijn bij het plassen. Daardoor zou hij de bak associeren met pijn en daar dus niet meer willen plassen.
Antibiotica kuurtje en het probleem was opgelost.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:18

Denk dat het gewoon nog de stress was van alles nieuwe omgeving enz.
Fijn dat hij het nu op de bak doet :D

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:09

@Sevanja; dank je voor de tips, ik weet dat katten door onzindelijk gedrag idd aandoeningen willen en kunnen aangeven. Maar omdat hij vanaf het moment van het verhuizen niet zindelijk was, en ondertussen al wel op de bak plaste, was er voor mij geen aanleiding om te denken dat er iets anders in het spel was.

De plek van de bak vind ie prima, want als er geen bak staat dan gaat hij ook daar zitten.

Het mooiste nu nog ; hij past EN poept in z'n nieuwe bak, :Y)
Ik denk dat ie die andere kwa vorm ofzo niet prettig vond, dat was een hoekbak! Lekker practisch dacht ik ;) Had gisteren express een totaal andere bak gekocht die hoger is en wat ruimer, blijkbaar bevalt dat dan wel goed haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:15

Super dat het is opgelost!