denk na voor je een sluierstaartje/goudvisje koopt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:41

En een vis heeft ook al geen geheugen van 3 seconden :x Lijkt me logisch, hoe kan je een vis anders dingen leren? Dat kunnen ze toch alleen als ze een langer geheugen hebben.
Dat is ook al zo'n idiote fabel...

En vissen groeien niet naar mate de grootte van de bak, maar naar mate de kwaliteit van het water. De waterkwaliteit in een kom is gewoon puur vergif... Als je deze een maand niet schoon maakt heb je toch een zeer grote kans dat je geen vis meer hebt... De waterkwaliteit in een aquarium met filter is al stukken beter en in een vijver is het meestal optimaal voor dergelijke vervuilers.

Als mensen zich nou eerst eens in een dier zouden gaan verdiepen alvorens ze hem aan zouden schaffen of er uitspraken over doen die totaal niet waar zijn...

Overigens heb ik ook ooit zo'n grote goudvis in de dierenwinkel gezien en dus ook in een te klein aquarium op dat moment. Ik heb het nagevraagd, de eigenaar van de vis was overleden, de goudvis was toen al een jaar of 20 en naar de dierenwinkel gebracht door de nabestaande.

_Tara_

Re: denk na voor je een sluierstaartje/goudvisje koopt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:43

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dat ooit de wereld in is gekomen, dat ze een geheugen van 3 seconden zouden hebben. Mijn vissen zwemmen toch nog iedere keer heel hard naar 't oppervlak als ze alleen al merken dat ik in de buurt kom om ze eten te geven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:48

Ik heb nooit wetenschappelijke verslagen gelezen over het feit of een vis nou wel of geen 3 seconden geheugen heeft.
Alleen praat dat alles nu echt goed? Vergroeiingen/giftig water voelen voor die vis echt niet lekker hoor
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-12-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:49

mijne ook.. En ik heb het gelezen in de hart voor dieren een keer. Mijn vis is geboren in een kom en heb hem gekregen als speldenknopje, nu is het een mooie volwassen 8 jarige vis, als het water in een kom nou echt vergif zou zijn was hij nooit 8 geworden. En hij is nog zo gezond als een vis :)
En een maand je kom niet schoonmaken, ja dan doe je iets verkeerd.. dat moet minstens 1 keer in de week.

En sorry als het dom klinkt, maar ik heb toch echt zelf gezien dat een vis harder groeit in een grotere kom! Die van ons was gebroken en toen hadden we een mega paradijsje voor hem gekocht, toen is ie zeker verdubbelt! En het water is precies het zelfde gebleven :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:50

ik vind het zo grappig/apart dat een goudvis een tropische vis is?

ik heb er toch echt 5 buiten in een regenton zitten( 100 liter dus plek genoeg!) met deze kou.
ze zijn wat traag...dat wel,maar vermaken zich prima in de kou :D

leuk dat ze zo groot worden, heb vroeger ook een stel goudvissen gehad die 15 jaar zijn geworden :j

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:53

Jeetje, die is groot!!! :oo
Mensen moeten inderdaad beter nadenken, mijn 3 goudvisjes zitten in een bak van 30x30x30

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:54

ellepel schreef:

Een goudvis is gewoon een vijvervis hoor :list:

Gefeliciteerd met je verjaardag!
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-12-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:54

Jullie mogen die grote wel bij mij brengen hoor, heb een bak van 130 bij nogwat staan, nog lekker warm ook....

Ik heb een algzuiger, deze heb ik al ruim 6 jaar, twee jaar geleden heb ik mijn grote aquarium gekocht en hem daarin gedaan, toen ineens begon hij weer te groeien, hij is enorm geworden binnen een hele korte tijd....

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:56

em_papillon schreef:
mijne ook.. En ik heb het gelezen in de hart voor dieren een keer. Mijn vis is geboren in een kom en heb hem gekregen als speldenknopje, nu is het een mooie volwassen 8 jarige vis, als het water in een kom nou echt vergif zou zijn was hij nooit 8 geworden. En hij is nog zo gezond als een vis :)
En een maand je kom niet schoonmaken, ja dan doe je iets verkeerd.. dat moet minstens 1 keer in de week.

En sorry als het dom klinkt, maar ik heb toch echt zelf gezien dat een vis harder groeit in een grotere kom! Die van ons was gebroken en toen hadden we een mega paradijsje voor hem gekocht, toen is ie zeker verdubbelt! En het water is precies het zelfde gebleven :)

Uiteraard hebben ze ook ruimte nodig om te groeien, ergens houd het natuurlijk op met de ruimte, zeker in een kom :x maar waterkwaliteit is ook zeer belangrijk. Je hebt jouw vis in een grotere kom gezet... Waar dus meer water in zit. Hoe meer water, hoe stabieler het water.

Ik durf best bij jouw kom een nitriet test uit te voeren vlak voor jij hem schoon maakt, dus na een week. Ik durf te wedden dat hier nitriet in zit.

En al 8 geworden... Ze kunnen met gemak 30 worden...

En dan nog een reden waarom ik zo tegen de kom ben, goudvissen zijn scholenvissen. Deze voelen zich erg ellendig en alleen in een kom. Wat voor dierenliefhebber ben je eigenlijk als je een dier zoiets aan doet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:58

Pikeur schreef:
ellepel schreef:

Een goudvis is gewoon een vijvervis hoor :list:

Gefeliciteerd met je verjaardag!

dank je :D

werd mij laatst door iemand verteld dat een goudvis dus tropisch is?
is niet zo?
hehe, vond het al zo vreemd dat ze dat koude water wel fijn vinden :P

belangrijkste is denk ik dat je zorgt dat het water zuurstof rijk is, zie echt te vaak goudvissen in bakken zitten met vies water, ze zitten dan steeds bovenin om lucht te happen.
komt de levensduur niet ten goede denk ik ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:01

Joyckuh schreef:
Uiteraard hebben ze ook ruimte nodig om te groeien, ergens houd het natuurlijk op met de ruimte, zeker in een kom :x maar waterkwaliteit is ook zeer belangrijk. Je hebt jouw vis in een grotere kom gezet... Waar dus meer water in zit. Hoe meer water, hoe stabieler het water.

Ik durf best bij jouw kom een nitriet test uit te voeren vlak voor jij hem schoon maakt, dus na een week. Ik durf te wedden dat hier nitriet in zit.

En al 8 geworden... Ze kunnen met gemak 30 worden...

En dan nog een reden waarom ik zo tegen de kom ben, goudvissen zijn scholenvissen. Deze voelen zich erg ellendig en alleen in een kom. Wat voor dierenliefhebber ben je eigenlijk als je een dier zoiets aan doet?

Jaja je hebt daar ook wel gelijk in :) Ik heb het diertje gekregen als speldenknopje voor mijn verjaardag.. hij is er in opgegroeid en weet niet beter. Natuurlijk zou ik het liefst ook voor hem een mega groot aquarium hebben, maar ja, neem dan geen vis, want het blijft hoe dan ook zielig. Maar ik heb hem nu eenmaal, kan hem moeilijk even door de wc spoelen. En ik vind 8 jaar behoorlijk oud, wat je hoort is meestal 2/3 jaar.. En ja ze kunnen vast 30 worden, er zullen vast wel vissen van 50 jaar bestaan..
En wat ik al zei.. wie weet word ie dat nog wel ;) Hij is nog zo gezond als een vis :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:16

Dat je meestal 2/3 jaar hoort, komt puur en alleen omdat er totaal niet goed wordt gezorgd voor goudvissen. Als hier 9 van de 10 mensen al niet weten dat 't scholenvissen zijn, dat ze 30 cm kunnen worden en 30 jaar oud, dan zal 't in de maatschappij wel niet veel beter zijn.
Een vis nemen blijft niet hoe dan ook zielig. Als je je goed inleest en je aquarium daar ook aan aanpast is er niks aan de hand.
Edit: Dat jouw goudvis niet beter weet is een flutargument. Is hetzelfde met kinderen die mishandeld worden door hun ouders, die weten ook niet beter toch? Dat je vis gezond is, hoe weet je dat? Ik kan aan mijn vissen echt niet zien hoe ze zich voelen. Ja als ze echt ziek zijn, dat zie ik wel. Maar verder. Daarom doe ik gewoon m'n best om de beste omstandigheden voor ze te creeëren.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:53

em_papillon schreef:
Wendy_Komen schreef:
Goudvissen zijn van oorsprong vijvervissen en horen dus inderdaad een bak van minimaal een meter tot hun beschikking te hebben.
Dat je o, zo schattige goudvis zo klein blijft is puur een soort van dierenmishandeling. Omdat het water te snel te vuil is, en ze te weinig ruimte hebben vergroeien ze. Dit is alles behalve normaal, en heel sneu!
Dus ben ook ZEER tegen goudvisje in een kom!!! Het zijn en blijven vijvervissen, en de formaten die ze kunnen krijgen HOREN ze ook te krijgen...

Ik snap dat een visje veel ruimte nodig heeft.. Maar een vis heeft ook een geheugen van 3 seconde, dus echt dierenmishandeling vind ik een beetje overdreven hoor.. Dan heb jij neem ik aan ook je paard 24/7 buitenstaan?

Je paard 24/7 buiten hebben staan is een opmerking die de plank volledig mis slaat. Je veulen in een box zetten waar die net is past, en vervolgens daar de rest van zijn leven in laten staan want: "Hij wordt toch niet groter omdat hij in een kleine box staat". Dat is een juiste vergelijking. En JA, dat is weer wel dierenmishandeling.

Verder eens met Joyce haar opmerkingen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:10

Ik heb mijn twee sluierstaarten ook al járen. Toen ik ze kreeg wist ik er niks vanaf, ze zaten in een ronde mini kom en dat was het. Achteraf hartstikke zielig natuurlijk haha, dus verhuisde ze snel naar een mooi ruim aquarium. Mijne zijn ook zeker 2 keer zo groot geworden als ze eerst waren :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:00

Ik heb 2 sluierstaarten gehad in een bak van 80 cm (is al flink ruim vergeleken met de meeste bakken waar goudvissen in zitten). De ene is zo'n 30 cm geworden en de andere zo'n 20. Helaas zijn ze vlak na mijn verhuizing allebei dood gegaan.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:02

Ik heb 2 sluierstaarten en die zijn nog net zo groot/klein als in de winkel. Heb toch wel een behoorlijke bak voor ze!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:12

Bij de Chinees bij mij op de hoek woont ook zo'n mega grote sluierstaart :D.
Zelf heb ik ook jaren 2 gehad in een aquarium, op een gegeven moment werd de 1 ziek en ging de ander ook dood.. ze zijn toch zeker 10 jaar geworden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:15

ik krege 2 jaar terug 2 vissen voor mn verjaardag.
die heb ik na een paar maanden de vijver ingemieterd, want ik was die verzorgging zat.
en nu... herken ze niet meer, ze zijn groot!

Ennuh... ze leven prima in koud water, maar ook prima op kamertemperatuur.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:22

Dit is een uitzonderlijk geval: dit is Goldie, de grootste goudvis van Engeland :j. Zie deze link maar eens :).

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:36

Op 1 of andere manier werden de goudvissen bij ons in huis niet ouder dan 3 maanden... :P Dus na een paar vissen waren we er klaar mee.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:38

friendly schreef:
Op 1 of andere manier werden de goudvissen bij ons in huis niet ouder dan 3 maanden... :P Dus na een paar vissen waren we er klaar mee.

En het is gelukkig ook erg handig om na 1 dode vis niet naar de reden van sterven te zoeken maar gewoon gelijk maar 'n nieuwe te kopen..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:46

Nee...me ouders wisten niet waar het door kwam...Wisten ook niet waar het aan kon liggen en ik was heeeul jong. Ik vond het alleen maar echt dat 'goldy' dood was... En we hebben maar 3 visjes ofzo gehad.. Telkens 2 tegelijk... Maar ze gingen vrij snel dood. Nu had ik 2 jaar terug ofzo stage gelopen in een dierenwinkel en vertelde ik dat.. Bleek dus dat ze niet elke dag gevoerd hoefden te worden en dat ze niet koudwaterbestendig waren... Oeps.. Het is dus niet zo dat we vis na vis namen hoor! Daar hadden me ouders ook geen zin in..

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:37

Jolliegirl schreef:
ik krege 2 jaar terug 2 vissen voor mn verjaardag.
die heb ik na een paar maanden de vijver ingemieterd, want ik was die verzorgging zat.
en nu... herken ze niet meer, ze zijn groot!

Ennuh... ze leven prima in koud water, maar ook prima op kamertemperatuur.

Even uit pure interesse door een goudvis-houdster (sluierstaart): doe je dit dier een plezier door hem in de vijver uit te zetten mocht ie echt zijn bak ontgroeien? Ik heb mijn bak al geupgrade naar een betere maat, maar toch, moet ie richting de 30cm gaan, dan vind ik het sneu voor het dier en doodmaken is uiteraard helemaal geen optie. Zou je em dan kunnen doneren aan een vijver na een aanpassingsproces?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:45

Bij die foto krijg ik alleen het volgende deuntje in mijn hoofd.

*tadun. tadun. tadun taduntadun Hap weg*
Dit is meer een jaws dan een goudvissie :+

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:13

Jana_en_ik: Waarom niet? Ik heb jarenlang mijn sluierstaarten in de vijver gezet. Sommige leven nog steeds en +20 cm inmiddels!