'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:25

Hmmpf... Ik word grumpy van deze berichten. Mag er ook een onderscheid gemaakt worden tussen proffessionele fokkers met hart voor hun dieren en kennis van zaken en amateur/broodfokkers??
Ik heb een minihondje, een dwergkees (of pomeranian). Deze worden in Amerika extreem doorgefokt, bijna net als de Chihuahua. Daarvan is echter geen sprake bij goede fokkers, al zitten er genoeg rotte appels tussen!

Stel strengere eisen aan de rasverenigingen en aan keuringen. Belachelijk om hondenrassen te gaan verbieden als er niets mis is met hondenrassen op zich, maar meer met het beleid!

Ook vind ik het de verantwoordelijkheid van mensen zelf als ze een hondje zoeken. Via marktplaats een rashond zoeken... :( 8)7 :n

geerke

Re: 'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:43

ook profesionele fokkers adverteren op marktplaats.
Zijn de kopers eigelijk niet de oorzaak van dit alles?
Die vinden bepaalde kenmerken toch prachtig?
Uitpuilende oogjes,ademhalingsproblemen,achterhand bijna op de grond...mensen zijn raar bezig eigelijk...

Nog niet zo lang geleden werd een 'verkeerde' kleur zelfs nog afgemaakt....en misschien gebeurt dat nu nog,ik wil het niet weten en er vooral niet medeplichtig aan zijn...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:43

Nee het gaat juist om de proffessionele fokkers mariettek

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:59

Ik heb die docu ook gezien, maar dit was wel allemaal in GB. Je bent er zelf bij als je een pup koopt. De meeste DH's worden tegenwoordig helemaal doorgelicht op HD en ED. En bij bijv. ras DH (in NL en DE) zul je bij een goede fokkers vaak de papieren zien van mams en paps dat ze vrij zijn van dergelijke zaken. Juist DH zonder papieren hebben een grotere kans omdat er niet op gecontroleerd word.

Dit geldt natuurlijk niet bij alle honden, dat chiwuawa's (of zoiets) niet eens meer fatsoenlijk kunnen werpen of dat KS-hondjes vreselijke pijnen hebben aan hun hoofdjes, dat is bijna niet te voorkomen of uit te sluiten door onderzoeken en daar zul je denk ik echt het eea moeten verbieden. Wellicht weer oude lijnen oppakken en zorgen dat je niet meer richting de problematische afmetingen gaat fokken.

Tegenwoordig zie je bij meerdere rasverenigingen afslitsingen die met andere fokvoorwaarden bezig zijn. En ik geloof zelfs dat ze hier in NL bezig zijn met een evt mogelijk heid van meerdere rasverenigingen (heb ik ook gehoord, weet niet of men daar nog steeds mee bezig is) zo kun je zelf gaan onderzoeken bij welke ras vereningen ze beter bezig zijn en daarvan een fokker kiezen.

Ik zal zelfs altijd alleen nog rashonden kopen, maar het geldt net zoals bij paarden, het valt en staat met het vooronderzoek wat je doet.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:04

Had hier toevallig vanmorgen nog een gesprek over. Sommige rassen hebben zulke specifieke problemen. Teckels die vaak last hebben van hernia's, herders van HD, bulldoggen die het benauwd hebben door een te platte neus (deze vind ik denk nog het ergst), etc.
Omdat ik van bepaalde rassen weet dat ze ergens veel problemen mee hebben zou ik al nooit bewust voor zo'n ras kiezen.

Er valt zeker wat voor te zeggen over het fokbeleid bij rashonden en vind het wel goed dat ze hierop ingaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:07

Aan de ene kant zou ik zeggen, mix alles weer door elkaar. Aan de andere kant, mijn moeder is allergisch dus wij zitten wel aan honden met een bepaalde vachtstructuur verbonden. Stel voor dat we alle honden weer op straat doen, zouden alleen de dominantste het overleven, je zult uit eindelijk weer op een soort wolf uitkomen. Ten slotte zijn alle honden ook uit vier wolven voort gekomen. Ook een gekke afwijking is de patella luxatie bij kleine honden, voornamelijk Jack russels, het is echt niet zo normaal als de meeste mensen denken dat zij regelmatig op 3 poten lopen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:10

moonsparkle schreef:
Ook een gekke afwijking is de patella luxatie bij kleine honden, voornamelijk Jack russels, het is echt niet zo normaal als de meeste mensen denken dat zij regelmatig op 3 poten lopen.

Naar mijn weten is dit een afwijking die vooral voorkomt bij 'jack russels' zonder stamboom, aangezien er niet gefokt mag worden met stamboom Jack Russel Terriers die deze afwijking hebben.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:20

Bij de duitse en mechelse herders is het verschil in show- en werklijnen idd veel te groot, dat onderscheid hadden ze nooit moeten maken. Helaas heeft iedereen andere belangen en dat komt geen enkel hondenras ten goede. Wij hebben zelf een witte herder, daar is de basis weer heel erg smal en gunnen de fokkers en dekreuhouders elkaar weinig tot niks ipv samen te werken in het belang van het ras.
Een verbod heeft weinig zin denk ik, juist wat niet mag willen mensen graag.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:25

EINDELIJK!!!

Ik ben het helemaal met de dierenbescherming eens. De genetische basis van de meeste hondenrassen is gewoon te klein geworden. Daarnaast zijn er teveel rastypische ziektes... Het moet NU veranderen, anders hebben we over twintig jaar sowieso geen rashond meer over die niet uit elkaar dondert van pure ellende... Ik heb sowieso zelf al een voorkeur voor ''asbakkies'' gekregen...

Neem nou de Berner Sennen als voorbeeld. Hardstikke leuke honden, maar ze worden niet oud meer... en het word steeds erger.
Of neem de Cavalier, genoemd in het stukje, met de té kleine schedel.
Neem de Franse bulldog (waarvan zelf eigenaar van een papierloos exemplaar zonder gekkigheid *afkloppen*) met de ademhalingsproblemen door een te lang gehemelte.
Neem de Chihuahua met de fontanel.
Neem de Duitse herder met HD, ED en glijbaanruggen van heb-ik-jou-daar, waardoor een normaal stuk lopen soms niet eens meer mogelijk is.
Neem de Sharpei, met zoveel rimpels dat de hond er last van krijgt.
Neem de rassen waarin veelvuldig HD/ED voorkomt, waarvan de wimpers het oog in krullen, waar oogproblemen aan de orde van de dag zijn, waar patella een serieus probleem is...

Moet ik doorgaan?

Hebben honden geen recht op een GEZOND leven?
Laat die rigide standaard van het uiterlijk eens los. Laat karakter en gezondheid de rasstandaard bepalen... En begin opnieuw.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:33

Ik denk dat bij de meeste hondenrassen wel een grote (gezonde) genetische basis hebben, maar dat veel fokkers geen zin hebben om lange afstanden te reizen. Om maar een voorbeeld te geven, bij de Tjechoslowaakse wolfhond, wordt er regelmatig gefokt met honden uit tjechie en omstreken. Maar ja, daarvoor moet je wel helemaal met je teef daar heen rijden. En regelmatig worden pup's uit goede nesten hierheen gehaald om de poel te vergoten.

Het heeft veelal te maken met gemak en de vraag naar bepaalde pups. En met vraag; begint het dus bij "jezelf". Maar leg dat maar uit aan het gepeupel die enkel dat hondje wil omdat het in is.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:09

Caira schreef:
Dan heb jij die documentaire dus niet gezien! Daaruit bleek duidelijk dat juist de rasverenigingen de problemen in stand hielden!

Ik heb geen documentaire gezien, maar kan je wel vertellen dat de rasvereniging waarbij ik zit met me hond, een stapel met regelement hebben waarbij zelfs niet is toegestaan als de hond maar iets heeft wat erfelijk is, of broer-zus,neef-nicht ect. absoluut niet gefokt mag worden.

Wat ik sterk vermoed is dat die verenigingen niet aangesloten zijn bij het Raad van Beheer. Zij zijn juist erg fel als het gaat om geen goed beleid.

Dat er genoeg juryleden / fokkers zijn die juist deze regels aan hun laars lappen is helaas treurig, maar de waarheid. Dit geldt bij alles waar een jury bij te pas komt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:20

Erg goed streven maar ik denk dat het erg moeilijk wordt om dit soort praktijken te voorkomen. Ik heb zelf 2 groenendealers gehad, beide met epelepsie. De eerste is er gewoon oud mee geworden, de tweede heeft nog geen 6jaar mogen worden, deze had ook een tumor in haar hoofd waardoor ze aggresief werd. Dit is dan ook de rede dat we over zijn gestapt naar een ander ras, eeuwige zonde. Bovendien werden de groenendealers steeds spitser, slanker en minder behaard wat ik juist niet mooi vind. Ik wist dat mijn teefjes epelepsie hadden en ze hebben om die reden geen nestje gekregen, maar niemand had mij tegengehouden al had ik dit wel gedaan. Het stamboek heeft immers geen contact met de dierenarts die de diagnose gesteld heeft, en medische gegevens van dieren worden zo ver ik weet niet algemeen gedocumenteerd maar alleen bij de praktijk waar je heen gaat. Ik weet wel dat er fokkers zijn die 1x in de zoveel tijd een zusterras erdoorheen kruisen om de variatie in het ras te houden, maar dit moet wel op eigen initiatief er zal nooit een wet komen die dit gaat verplichten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:33

De Raad van Beheer is al bezig met het ontwerpen van een soort keurmerk voor fokkers, hierdoor worden de eisen dus nog strenger en zullen de echt serieuze fokkers een keurmerk gaan krijgen.

Laat de dierenbescherming zich maar eens bezig gaan houden met de mensen die zogenaamde rashonden zonder stamboom fokken. Daarvan is niet eens bekend welke erfelijke gebreken in de lijnen voorkomen en of er inteelt wordt gepleegd.
Het is niet voor niets dat er zoveel Jack Russells zonder stamboom patella luxatie hebben en er soms zelfs door verkopers wordt beweerd dat het bij het ras hoort....

Lees hier ook verhalen over de open fontanella's bij Chihuahua's, die komen al een aantal jaar zelden meer voor. Heeft de rasvereniging zelf voor gezorgd. Overigens werden de Chihuahua's met open fontanella's ook rustig 18 jaar oud.
Zo breng je dus de spookverhalen in de wereld.

Dit soort artikelen werkt alleen de broodfok in de hand.

Er zijn rassen waar het inderdaad tijd wordt dat er niet meer op overdrijving wordt geselecteerd. Maar in de rashondenwereld wordt tenminste nog geselecteerd, terwijl de fokkers die dezelfde honden zonder stambomen fokken niet eens kunnen selecteren.
Ik heb altijd een beetje medelijden met de mensen die denken dat een zogenaamde rashond zonder stamboom ineens gezonder is doordat er geen papiertje bijzit.

En dan heb ik het nog maar niet over de grote hoeveelheid kruisingen van rashonden die ik de afgelopen 20 jaar niet ouder dan een jaar heb zien worden.
Wel makkelijk want alleen van de rashonden met stamboom wordt de gezondheidsinventaris bijgehouden, de rest kan ongestoord aanmodderen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:39

Ze moeten niet verbieden om rashonden te fokken maar ze moeten wel strengere eisen stellen aan de stamboeken/rasverenigingen. Dus bv. alleen fokken met aantoonbaar gezonde dieren die medisch gekeurd zijn en ook op afstammelingen gecontroleerd zijn. Dat is natuurlijk geen garantie dat er nooit een "foutje" in die lijn zal zitten maar je sluit al wel heel veel uit.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:57

Medea schreef:
moonsparkle schreef:
Ook een gekke afwijking is de patella luxatie bij kleine honden, voornamelijk Jack russels, het is echt niet zo normaal als de meeste mensen denken dat zij regelmatig op 3 poten lopen.

Naar mijn weten is dit een afwijking die vooral voorkomt bij 'jack russels' zonder stamboom, aangezien er niet gefokt mag worden met stamboom Jack Russel Terriers die deze afwijking hebben.

mijn parson jack met stamboom huppelt ook op 3 poten soms, is binnenstebuiten gekeerd en heeft geen patella luxatie. mijn zus haar kooikertje daarentegen (ook met stamboom) heeft wel patella luxatie, hier mag echter sowieso al niet mee worden gefokt omdat het beestje ook een piratenoog heeft.

aan de ene kant kan ik me het standpunt goed voorstellen, aan de andere kant weet ik zelf wel graag wat voor hond ik koop, rassen worden niet alleen op uiterlijk, maar ook op karakter gefokt uiteindelijk. ik kies zelf inderdaad niet voor rassen waar naar mijn idee problemen worden ingefokt zoals een duitse herder met aflopende rug of sharpei met alle mogelijke huidklachten. ik denk dus dat het goed is dat er aandacht aan besteed wordt, maar totale opheffing van alle mogelijke rassen vind ik te ver gaan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:10

Toevallig heb ik een ras waarin HD/ED veelvuldig voorkomt.
Maar dan wel grotendeels bij honden die geen stamboom hebben en waarvan de ouderdieren niet getest zijn.
Het andere deel komt bij fokkers weg die rustig fokken met een HD C hond of een hond met ED.

Ik vind niet dat die rassen maar moeten ophouden met bestaan. Ik vind wel dat de rasstandaard bij grote gezondsheidgebreken aangepast moet worden.
Verder moet de raad van beheer ervoor zorgen dat je alleen nog maar mag fokken met HD A, ED vrije honden.

Honden moeten getest worden erfelijke aandoeningen, en pas als zij daarvan vrij verklaart zijn mag je ermee fokken.

Op deze manier kan je het ras verbeteren en kan het blijven voortbestaan.

Edit: Ik wilde me eerst graag aansluiten bij de Bullmastiffclub, dit is de rasvereniging. Ik ben hier heel snel op terug gekomen.
Ik dacht namelijk dat de rasvereniging op kwam voor de belangen van de hond. En zij vinden het prima om te fokken met honden die
niet ED vrij zijn of hier niet op getest zijn. Ik was er dus al heel snel klaar mee, daar wil ik niet bij horen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:14

HBVisser schreef:
Maar dan wel grotendeels bij honden die geen stamboom hebben en waarvan de ouderdieren niet getest zijn.
Het andere deel komt bij fokkers weg die rustig fokken met een HD C hond of een hond met ED.

Ik vind niet dat die rassen maar moeten ophouden met bestaan. Ik vind wel dat de rasstandaard bij grote gezondsheidgebreken aangepast moet worden.
Verder moet de raad van beheer ervoor zorgen dat je alleen nog maar mag fokken met HD A, ED vrije honden.

Honden moeten getest worden erfelijke aandoeningen, en pas als zij daarvan vrij verklaart zijn mag je ermee fokken.

Op deze manier kan je het ras verbeteren en kan het blijven voortbestaan.

en er moet toch ook wel een voor honden geschikte versie van diepvriessperma met dildo te regelen zijn om de spreiding te verbeteren? :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:19

mariettek schreef:
Hmmpf... Ik word grumpy van deze berichten. Mag er ook een onderscheid gemaakt worden tussen proffessionele fokkers met hart voor hun dieren en kennis van zaken en amateur/broodfokkers??

Ik denk dat je dan beter een onderscheid maakt tussen fokkers met gezond verstand en zonder. Dat extreem doorfokken van ongezonde rastypische kenmerken is precies iets wat door (een deel van) de proffesionele fokkers in stand wordt gehouden om zich van 'al het mindere' te onderscheiden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:26

Jade schreef:
en er moet toch ook wel een voor honden geschikte versie van diepvriessperma met dildo te regelen zijn om de spreiding te verbeteren? :))

Off topic:
Hou op, ik krijg visioenen :D
Een vriendin van me heeft haar reu op de foto laten zetten (uitslag HD en ED vrij) en in januari wordt hij verder aangekeurd. Op rastypischheid en karakter. Maar eh....zijn sperma moet ook getest worden. Tja......en hoe moet ze dat nou doen?
Of ik dat even wilde regelen. Nou nee........dank je........
Ben ik even blij dat ik een teefje heb :=

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:30

HBVisser schreef:
Jade schreef:

Off topic:
Hou op, ik krijg visioenen :D
Een vriendin van me heeft haar reu op de foto laten zetten (uitslag HD en ED vrij) en in januari wordt hij verder aangekeurd. Op rastypischheid en karakter. Maar eh....zijn sperma moet ook getest worden. Tja......en hoe moet ze dat nou doen?
Of ik dat even wilde regelen. Nou nee........dank je........
Ben ik even blij dat ik een teefje heb :=

_O- zijn er geen hondencondooms? kan ie meteen even oefenen voor hij officieel aan de slag moet :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:32

Freya schreef:
Caira schreef:
Dan heb jij die documentaire dus niet gezien! Daaruit bleek duidelijk dat juist de rasverenigingen de problemen in stand hielden!

Ik heb geen documentaire gezien, maar kan je wel vertellen dat de rasvereniging waarbij ik zit met me hond, een stapel met regelement hebben waarbij zelfs niet is toegestaan als de hond maar iets heeft wat erfelijk is, of broer-zus,neef-nicht ect. absoluut niet gefokt mag worden.

Wat ik sterk vermoed is dat die verenigingen niet aangesloten zijn bij het Raad van Beheer. Zij zijn juist erg fel als het gaat om geen goed beleid.

Dat er genoeg juryleden / fokkers zijn die juist deze regels aan hun laars lappen is helaas treurig, maar de waarheid. Dit geldt bij alles waar een jury bij te pas komt.

http://www.youtube.com/watch?v=wbvv0vBf ... playnext=1
Het zijn 6 delen. Kom je daarna even vertellen of het broodfokkers of verenigingen zijn die niet aangesloten zijn bij de raad van beheer

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:37

Caira schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=wbvv0vBf ... playnext=1
Het zijn 6 delen. Kom je daarna even vertellen of het broodfokkers of verenigingen zijn die niet aangesloten zijn bij de raad van beheer

Zeker niet bij de Raad van Beheer, want dit komt uit Engeland.
In Amerika gebeuren nog extermere dingen, maar het lijkt me handig om het over Nederland te houden aangezien dit van de Nederlandse dierenbescherming afkomt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:38

Ik kan me niet voorstellen dat er zo vreselijk veel verschil tussen de rassen in nl en engeland zit

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:50

Nakisha schreef:
Neem de Sharpei, met zoveel rimpels dat de hond er last van krijgt.

De rimpels zijn niet erg. Veel erger is de entropion, onze pei heeft het ook. Word binnenkort geopereerd. Van de rimpels heeft hij echt geen last hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:07

HBVisser schreef:

Ik denk dat de dierenbescherming dit bericht heeft geplaatst om vooroordelen, de wereld ingebracht door fokkers die fokken mét stamboom, de wereld uit te helpen. Tijd dat bij die mensen eens de schillen van de ogen vallen.
Heel veel afwijkingen zijn rasgebonden en komen dus net zo goed of misschien juist wel meer voor bij de honden met stamboom. Omdat daar nooit met een ander ras mee wordt gefokt en er dus geen outcross is. Voorbeeld de onvermijdelijke keizersnee, karakterfouten, heupafwijkingen, over-en onderbijt, traanogen, moeite met ademen, wobblers, noem maar op.

Grappig. Ik deel een soortgelijke mening als de DB en heb van 't voorjaar een leuk nestje middenslag hondjes gefokt, onherleidbare kruising, dat is mijn teefje ook. Ik had 12 aanvragen voor pups, het werden er 4. Er wordt me nog wekelijks gevraagd of ik niet nog een keer een nestje doe (nee want ik heb zelf een pup gehouden en 2 honden vind ik genoeg). Er zijn dus veel meer mensen die na slechte ervaringen met rashonden liever een leuke kruising hebben! En dan niet een kruising tussen 2 rashonden! Ik denk zelfs dat het één van de redenen is waarom veel mensen een hond uit Spanje halen. Liever een leuke spaanse kruising dan een dure rashond uit nederland. Het risico dat de 2e wat mankeerd is groter.

Toen ik rondkeek voor een hondje schrok ik zo van alle afwijkingen die op de rassites vermeld stonden, dus die voorkomen bij honden mét stamboom!, dat ik maar voor een leuke kruising ben gegaan. Professionele hondenfokster waar ik puppycursus van had kon het waarderen dat er ook eens kruisingshondjes werden gefokt die met net zoveel zorg omringd werden als haar duur gefokte rashonden.
Die vrouw is geen broodfokker en ik vond het ook tekenend dat zo iemand het wel kan waarderen, en de mensen die maar vermeerderen met rashonden reageren geirriteerd als ik een nestje met gezonde kruisingshondjes fok. Terwijl mijn kruisingshondjes volgens mij 1000 keer minder kans hebben op afwijkingen dan heel veel van die risicorassen.

Bij mij komt er nooit geen rashond meer in.

Afbeelding