Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:40

Mijn cavia's drinken uit een (aardewerk) drinkbakje. Dit was vanmorgen ook bevroren. Iemand tips nog? Het staat al in het binnenhok, maar dat helpt niet. En zou het niet te koud zijn voor de cavia's in dat hok als het water bevriest?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:41

Als het komend weekend echt -13 wordt, zoals ze nu voorspellen, dan helpt een sok en wat stro helaas echt niet.
Je hebt zelfs nog een aannemelijke kans dat je fles gewoon kapot vriest.

Wat wij met alle dieren in de opvang doen is een aantal extra (stenen en aardewerk) bakken in omloop brengen, die staan binnen bij de kachel dus worden wat warm.
Die gaan met lauw water de hokken in en we wisselen 3 of 4 keer per dag, afhankelijk van hou ze weer dicht vriezen en hoe veel er gedronken wordt.
De laatste wissel is om ongeveer 22.30u en de eerste is dan om 9.00u.
Tja een aantal dieren zitten in de nacht dus een aantal uur met bevroren water als ze pech hebben. Overdag drinken dieren gelukkig veel minder. Zo doen wij het met alle dieren in de opvang, elk jaar...

En wel extra hooi en stro in alle hokken, vaak een dikke laag kranten onder alle vloerbedekking, dat scheelt allemaal toch ook wel een beetje.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:42

Lauw water erin doen, dit bevriest minder snel. En regelmatig het ijs eruit halen. Verder kun je er weinig aan doen ben ik bang. Er loopt ook een topic op dit moment over waterflesjes bij konijnen. Misschien staan daar ook wel wat tips in die jij voor je drinkbakje kunt gebruiken.

*Zoekt topic*
Edit: [BB] Ijs vrij houden waterfles(nijn)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:43

-13?
kan ik m dn niet beter naar binnen halen s nachts?
vergeef t mezelf nooit as mn nijn dood vriest

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:45

Wij halen ze tot -15 niet binnen. Maar zorgen er wel voor dat er een nachthok is dat helemaal vol zit met stro en hooi en vaak zetten we in het nachthok nog een klein kistje of een doos om nog meer een nest in het hokje te creeeren.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:48

oke ik ga nu wat kranten dr in doen eten ze krantenknipsels niet op?
en kzet morgen mn vent aan t werk o de bovenverdieping begaanbaar te maken (trapje erheen dus)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:52

Als wij weten dat er zo veel kou aankomt, dan wordt het hok na uitmesten anders opgemaakt.
Normaal als het leeg gehaald is, gaat er vlas stro in en dan gewone stro en hooi.
Maar met kou in aantocht leggen we eerst een flink dikke laag kranten gewoon op de bodem van het hok, is even lastig uitmesten straks als dit vol pis zit, maar het houdt veel kou van onderaf tegen.
En dan op deze kranten gaat een dikke laag vlasstro en daarbij de standaard stro en hooi.

Soms (vooral de cavia's) wordt er wat aan de kranten geknabbeld, maar meestal ligt er zo veel ander knabbelspul overheen dat ze het aardig met rust laten...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:54

Nickeltje schreef:
Wij halen ze tot -15 niet binnen. Maar zorgen er wel voor dat er een nachthok is dat helemaal vol zit met stro en hooi en vaak zetten we in het nachthok nog een klein kistje of een doos om nog meer een nest in het hokje te creeeren.
Dit heb ik ook en m’n hok zit ongeveer op heuphoogte van de grond af. Zou dit dan voldoende zijn voor de caafjes? Ze zitten al vanaf mei buiten. Ze hebben nu veel hooi, maar kan er ook nog wel wat stro bij gooien. Verder hebben ze een houten binnenhok in het hok en we hebben met bubbeltjesplastic de voorkant helemaal dichtgemaakt (ze hebben wel kieren voor frisse luch). Ben zooo bang dat ze het te koud hebben :’(.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:58

Tja, onze hokken staan ook op ongeveer heuphoogte en de cavia's in de opvang (als ze gezond zijn) blijven ook buiten hoor.
Voorwaarde voor ons is wel dat geen dier alleen zit, soms zit een dier tijdelijk alleen omdat het ziek is of net gecastreerd, dan halen we het in een binnenhok de blokhut in, waar het niet heel warm is, maar waar de vorst buiten blijft.
Wij vinden namelijk wel dat dieren tegen elkaar moeten kunnen kruipen om elkaar warm te houden.
Tja, als je twijfelt, kun je om een uur of 23 in de avond, als je de laatste waterronde zou doen, eens rustig kijken hoe je cavia's er bij zitten, zitten ze met een bolle vacht te zeuren of zijn ze actief en gezellig en zitten ze ontspannen ergens op te knabbelen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:01

Een klein beetje suiker in het water helpt ook tegen de bevriezing. Zout zou nog beter zijn, maar dat is helemaal ongezond.

Ik geef bewust lauwwarm water met een beetje suiker en dan lukt het iets langer om ze niet te laten bevriezen. 's Ochtends en 's avonds krijgen ze nieuw water.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:01

Ze zitten bij mij wel met z'n tweeen in een houten hok dus waar nog een extra houten binnenhok in zit. Daar zitten ze sowieso (ook bij goed meer) veel met z'n tweeën in :).

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:02

Als het -13 wordt gaan ze de schuur in. Ik neem aan dat ik ze gewoon binnen kan zetten en dat de overgang niet te groot is?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:03

Als het té koud wordt kunnen ze bij mij ook de schuur in, maar is het dan niet zo dat ze niet meer terug naar buiten kunnen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:13

Als je ze met die harde vorst in de schuur gaat zetten (waar het zeer waarschijnlijk nog steeds kouder is dan in huis) moet je ze daar wel houden tot de vorst weer minder wordt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:15

Ja, daar is het ook koud maar er staat best wat hooi en stro en dat maakt de boel toch wat aangenamer voor ze. Denk dat ze vanavond maar alvast verhuizen naar de schuur heb ik dat gedoe met die flesjes ook niet meer.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:17

Ik ga het eerst even proberen nog met een balletje in het water en dan 's morgens en 's avonds verversen. Als het dan in de tussentijd bevriest is het dan erg?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:24

Manon, dat lijkt me niet.
Als ze in de zomer met 30 graden zonder water zitten is dat heel gauw heel erg omdat ze dan hijgen en veel verbruiken.
Als ze met de kou een paar uur zonder zitten maar dan wel weer daarna goed kunnen drinken, is dat echt niet een grote zonde hoor.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:48

Nou gelukkig maar. Ga ik straks even een bakje bijhalen want dat ontdooien duurt nogal lang en met heet water gaat niet want dan barst het bakje :+

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:55

Mariska_28 schreef:
gewoon nog een paar flessen kopen, en dan vaak wisselen (zo deed ik het in ieder geval :D)

Ik ook, en dan lauw water erin en niet helemaal vol doen, dan heb je minder kans dat de flesjes stuk vriezen.

Men, - 13?! :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:57

Bakjes binnen op de verwarming zetten doet het goed.
Dan is daarna het bakje zelf ook warm, als je er dan lauw water in doet, blijft het geheel wat langer ontdooit dan wanneer het bakje al helemaal koud is...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:58

Straks na het werk even langs de boerenbond racen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:59

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:18

Misschien een rare vraag maar een warme metalen kruik tegen de kou, heeft iemand daar ervaring mee?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:24

Mariska_28 schreef:
gewoon nog een paar flessen kopen, en dan vaak wisselen (zo deed ik het in ieder geval :D)

Zo doe ik het ook al jaren.
Warm of lauw water zou ik niet doen, dit bevriest sneller als koud water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:39

Ik geef geen water dus ik ken dit probleem niet, ook geen tips.