Hoe kom je aan volwassen honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:20

Talonius schreef:
http://www.goldenretrieverherplaatsing.nl/

Deze mevrouw bemiddelt/herplaatst golden retrievers met papieren.
Ik heb een aantal keer contact met haar gehad, maar uiteindelijk kwam er via de herplaatsing van de fokvereniging een prachtige 4 jarige ierse setter op ons pad.

Je kunt via de stamboomsite/verenigingssites gewoon een berichtje achterlaten hoor! Helaas komen er regelmatig honden terug bij de fokker omdat de nieuwe eigenaren toch te weinig tijd hebben, of de hond ineens zo groot vinden :?
Als het jullie eerste hond is, dan kun je ook oudere leeftijd nog een gehoorzaamheidstraining volgen!
Die van ons had alle trainingen gehad en ik ben gewoon weer overnieuw met haar begonnen, ze is nu 5 en volgend jaar gaan we weer een cursus doen.

Ik kan je idd aanraden om het via de rasvereniging te proberen.

Dat fokkers soms gastgezinnen zoeken voor hun honden is idd waar, hou er dan wel rekening mee dat je de hond niet kunt laten castreren, verder heb je dan in 90% van de gevallen een teef....... het is zeker niet altijd tijdelijk, alleen voor de dekking moet de teef dan weer naar de fokker, en als ze moet gaan bevallen gebeurt dat ook bij de fokker.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:06

Urielle schreef:
Dat is maar tijdelijk dan toch? Of snap ik het nu verkeerd?

Verschilt denk ik per fokker, heb een met een fokker van Toller retrievers gesproken en die wilde ze alleen wanneer er gedekt & er puppies waren en voor de rest bleven ze bij het gezin die er vanalles mee deed :).

Waarom wil je ze niet van puppy af aan? Als ik zo brutaal mag wezen :o.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:08

Veel fokkers en vooral rasverenigingen bemiddelen bij plaatsing van honden die hun hebben gefokt/opgenomen in de vereniging.

Je kunt eens contact opnemen met zo'n vereniging en kijken of zei toevallig iets weten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:11

Wij hebben onze hond (koningspoedel, toen 3 jaar) uit het asiel gehaald. Betaalden er toen denk ik 150 euro voor, bij de fokker zou dat algauw +1000 euro zijn geweest. Voordeel is dat hij al zindelijk was en min of meer opgevoed, nadeel was dat hij nooit had leren apporteren, met een balletje spelen, lekker zwemmen,... alles was ik zo typisch honds vind (mijn andere hond is een golden retriever die we al van puppy hebben en een echte speelvogel en waterrat).

Het heeft toch zeker een jaar geduurd eer hij zich wat meer als een hond begon te gedragen :) Maar qua karakter is het wel een superhond, nog nooit zo'n betrouwbare hond tegen gekomen!

@plaisir: nadeel van een pup is dat je enorm veel ermee moet bezig zijn qua zindelijkheid, opvoeding (geen dingen stukbijten etc), een oudere hond heeft al een vrij stabiel karakter, dan weet je meteen wat je eraan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:18

Urielle schreef:
De rasvereniging durfde ik niet zo goed trouwens, omdat het voor ons de eerste hond is dus we moeten echt nog veel leren over de opvoeding enzo. :o

Ik denk dat het niet eenvoudig is om een fijne, probleemloze volwassen hond te vinden, die zó in je gezin past.

Mensen doen hun hond meestal niet "zomaar" weg.
En mensen die dat wel doen, zijn meestal mensen die een hond hebben gekocht zonder er over na te denken. Die hebben vaak weinig kennis van zaken en hebben hun hond waarschijnlijk niet de best mogelijke opvoeding gegeven. Dus dan zit je met een probleemhond.

Een hond die volwassen is en slechte manieren heeft, is veel lastiger te corrigeren dan een pup die je zelf vanaf het begin trained. ;)

De kans dat je een fijne, volwassen hond kunt vinden, die een goede opvoeding heeft gehad en probleemloos binnen je gezin past, is echt heel erg klein.

Ik zou je zelf dus adviseren om je wat te verdiepen in de opvoeding van een jonge hond.
Je hebt zelf al kinderen, dus je weet hoe het is om bijv. consequent te moeten zijn. Dat soort dingen zijn bij een hond in grote lijnen hetzelfde.
Een paar goede boeken lezen, en op puppy training gaan. En gewoon een leuke pup uitzoeken bij een fokker. Dan kun je de hond opvoeden die helemaal ideaal voor jou en je gezin is. En dan weet je zeker dat er geen "verborgen gebreken" in het karakter zitten, want dat ben je met de aanschaf van een volwassen hond natuurlijk nooi zeker.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:20

Wij hebben ook een hond gehad uit het asiel, werd aangeschreven als super lief, kindvriendelijk etc. maar hij had me toen toch gebeten (niet happen maar echt bijten) en toen mijn zus later 1 van zijn eerdere eigenaren tegenkwam scheen hij het al vaker te hebben gedaan. Was dus niet echt eerlijk van het asiel gegaan, zo had het arme beest ook meerdere eigenaren gehad.

Andere 2 honden van pup af aan en waren super(kind)vriendelijk en nooit gebeten etc.

Ik snap dat iemand door redenen voor een oudere hond gaat, maar door mijn eigen ervaring ben ik toch een beetje huiverig voor asielen.

Spritz

Re: Hoe kom je aan volwassen honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:34

Weet niet of het al gezegt is, maar soms zijn honden van Martin Gaus ook afgekeurd voor het werk, en kun je die kopen. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:39

wat je evt kunt doen is je aanmelden op het golden retriever forum,en berner sennen forum :)

vaak worden daar ook herplaatsers aangeboden,die mensen liever niet op marktplaats zetten.

zo worden er op het rottweiler forum ook regelmatig particuliere honden aangeboden,die ze via het forum proberen te bemiddelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:17

Ik heb nooit puppies gehad, altijd volwasssen honden, en heb stuk voor stuk de handen meer dan vol aan ze gehad.

Wat dat betreft is wat hypofocus zegt zeker waar. Dan kun je beter een pup nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:19

ik heb 6 opvangers en er echt geweldige super honden aan,niets geen problemen,de laatste opvanger is hier nu 2 maanden en echt zo'n ongelooflijk netjes opgevoede hond,beter als die van mij :+ (al zeg ik het zelf,hahah )

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:24

Ik heb echt alleen maar positieve ervaringen met volwassen honden. Ik heb er zelf twee uit het asiel en ik heb ook genoeg volwassen honden heel goed terecht zien komen die weg mochten bij een bevriende fokster. Sterker nog, mensen stonden in de rij om daar een "herplaatser" te krijgen.

Ik ben het in dit geval dus zeker niet eens met Yamcha en hypofocus. Ik denk wel dat je goed op moet letten wat voor hond je meeneemt. Als je, zoals jij, te weinig ervaring hebt om een goed beeld te vormen van een hond dan is het des te meer aan te raden om bij een goede fokker te informeren. Die zal je niet zo maar een hond "meegeven" en zal je desgewenst ook begeleiden nadat je de hond hebt gekregen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:44

er zijn echt honden te vinden die super opgevoed zijn,uit gezinnetjes komen maar door omstandigheden weg moeten...

ik probeer altijd veel van de oude eigenaren te weten te komen,en als er particulier honden hier komen,dan worden ze zelf door hun oude baasjes gebracht,zo zie je wat voor mensen het zijn,hoe ze met de hond omgaan en kan je zoveel te weten komen..

en daarna,ja,je hebt die klik of niet....en soms leren mensen honden dingen aan die je zelf nooit zou aanleren,en die best onhandig zijn,maar goed daar valt dan ook wel mee te leven.

nee ,ik ben echt super positief over volwassen honden die hier zijn gekomen,en er zullen er vast nog wel een paar volgen,die we een goed huis willen gaan geven :j

bv mijn laatste hond die hier gekomen is is weggedaan voor een kindje,niet omdat de hond zo lelijk deed hoor,nee dat is nu echt de goedheid zelve :+: ,maar het kindje deed wel de hond steeds pijn,en daardoor lag de hond de hele dag in een hal,zodat dat kindje geen kans meer had de hond pijn te doen...en dat wilde die mensen ook niet,zo was het geen fair leven meer...

maar echt wat een super net opgevoede mens/kind en hondvriendelijke hond is dat zeg!!

eigenlijk leren we hem 4 jaar te laat kennen...

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:09

ik denk dat het allemaal persoonlijk is.
Ik heb 1 keer een volwassen hond op me genomen.
Ze zag er op dat moment heel goed uit, alleen wat mager.
Nou dat was gezichtsbedrog hoor!

(overigens een schat van een beest hoor!)
maar ze had een voedselallergie, bleek acheraf toch gesterriliseerd te zijn, slechte tanden.
Durfde niet aan de riem te plassen of te poepen, was bang voor mannen, kende geen speeltjes.

Dusja, de ene keer gaat het goed, de andere keer ga je de boot in.

Maar zoals ik al zei: dit zijn allemaal eigen ervaringen, die voor iedereen anders zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:27

Moderatoropmerking:
Het bespreken van MP-advertenties op Bokt is niet toegestaan.
Daarom zijn berichten met een link naar Marktplaats uit het topic verwijderd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:34

Ik denk dat het ook wel een beetje aan het ras ligt. Ik heb behalve terriërs ook Basset Hounds gehad en heb van het laatste ras heel veel herplaatsers gezien. De een nog liever dan de andere. Goed ze luisteren niet en ze jatten, maar dat doen ze allemaal. Maakt daarbij niet uit of je ze als pup hebt gehad. Daar moet je gewoon geluk bij hebben.
Een herplaatser is niet altijd een moeilijk dier, mensen doen ze wel te makkelijk weg helaas.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:24

Je kan altijd het hondenvrienden.be forum in de gaten houden, die hebben ook een herplaatshoekje.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:14

www.bernersennen.nl
Ik raad je aan, als je voor een berner kiest, wel via de rasvereniging een aan te schaffen, of die volgens de regels is gefokt
Ik weet zo geen berner die herplaatst moet worden. Overigens kan het verschil in druk rustig groot zijn bij berners, ik heb 1 die het liefst de hele dag in de tuin luiert, en 1 die graag wil rennen, spelen etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 14:20

kimmie261 schreef:
wat je evt kunt doen is je aanmelden op het golden retriever forum,en berner sennen forum :)

vaak worden daar ook herplaatsers aangeboden,die mensen liever niet op marktplaats zetten.

zo worden er op het rottweiler forum ook regelmatig particuliere honden aangeboden,die ze via het forum proberen te bemiddelen :)

Bij Berner Sennen heb ik me nu aangemeld, bij de Golden Retriever moest ik er per se al een hebben dus dat ging niet.
Maar ik ga zeker eens informeren bij de rasverenigingen ook. Ik laat jullie tzt zeker weten welke hond er uit de bus is gekomen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:24

Urielle schreef:
Plaisir schreef:
Fokkers zoeken ook 'gastgezinnen' voor hun honden, misschien is dat een idee? :)

Dat is maar tijdelijk dan toch? Of snap ik het nu verkeerd?

Neen, ze staan de hond dan af omdat ze hen niet meer voor de fok gebruiken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:38

Urielle schreef:
kimmie261 schreef:

Bij Berner Sennen heb ik me nu aangemeld, bij de Golden Retriever moest ik er per se al een hebben dus dat ging niet.
Maar ik ga zeker eens informeren bij de rasverenigingen ook. Ik laat jullie tzt zeker weten welke hond er uit de bus is gekomen!

Wat een onzin. Zo krijg je ook minder de kans om je goed te orienteren %) Het forum waar jij je aangemeld heb zit ik ook :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:06