Mijn hondje word gedekt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Mijn hondje word gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:30

Ik heb voornamelijk met bordercollies te maken en ik heb eigenlijk daar geen voorbeelden van onzindelijke dekreuen meegemaakt. Kan er eigenlijk ook zo 123 niets op internet over vinden. :oo

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:08

GJ9 schreef:
Weet ik niet, ik heb geen ervaring met reuen van andere rassen. Misschien weet een andere hondenkenner het?

Het is dat ze met hun geur gaan vlaggen, je zou zeggen dat ieder ras dat doet.

Ik heb er om eerlijk te zijn echt nog nooit van gehoord en ken meerdere mensen met hele zindelijke dekreuen.. :+ Markeren doen reuen sowieso wel, maar goed.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:17

Kan me niet voorstellen dat alle dekreuen onzindelijk worden na dekking, anders zou niemand zijn reu meer beschikbaar stellen voor dekking. Beetje raar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:27

rockwitch schreef:
Kan me niet voorstellen dat alle dekreuen onzindelijk worden na dekking, anders zou niemand zijn reu meer beschikbaar stellen voor dekking. Beetje raar.

Niet alle.
Maar ik ken meerdere Chihuahuareuen die vrolijk in huis zijn gaan markeren nadat ze gedekt hebben. En met zo'n kleintje valt dat soms niet gelijk op en dan is het best lastig om het er weer uit te krijgen.

Sommige reuen veranderen ook in gedrag na dekking, maar ook lang niet allemaal.
Maar het zijn wel dingen waar je als reu eigenaar best even over na mag denken voordat je je reu laat dekken.

Maar persoonlijk vind ik de vraag belangrijker of reu en teef voldoen aan de eisen van de rasvereniging.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:57

Ik heb het vanavond even aan mijn stagebegeleider gevraagd, die fokt ook met honden. Ze zei dat bijna alle reuen dat doen, niet zozeer als ze gedekt hebben maar ook puur om hun geur af te zetten. Maar het kan wel meer worden als ze gedekt hebben.

Maargoed, verder ontopic. Ik vind het idd ook belangrijker dat de reu en de teef voldoen aan de rasstandaard..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 00:15

Zo! Wat een hoop reacties. Ik ben net terug en de dekking is helaas niet gelukt. Maar we hebben geen haast, wel vooral veel geduld.

Elkaar leren kennen ging goed, ze vonden mekaar wel heel erg leuk. Ze zijn wat gaan spelen en rennen, en het reutje wou er steeds opduiken maar mijn meisje wist niet goed wat te doen en draaide steeds om := Later draaide ze haar kont naar hem toe en deed haar staart opzij, hij wist waar hij moest wezen en dook er meteen bovenop. Ze bleef staan, maar ik had gelezen dat het verstandig is om haar de eerste keer vast te houden omdat het eventueel pijn kan doen. Dat heb ik dus gedaan, en mijn vriendin stuurde haar reutje een beetje bij. 1 flinke piep en grom was genoeg voor hem om eraf te springen en het gezicht van m'n teefje te likken (als troost?). Hij durfde gelijk niet meer! En mijn hondje ook niet :') Ik wou niet gaan forceren en heb hun maar lekker laten gaan.

Misschien moet ik in het vervolg een ervaren reu zoeken die ook aan de eisen voldoet. We gaan morgen in ieder geval terug, we laten ze gewoon spelen en zien wel wat moeder natuur gaat doen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:55

Ik had het eigenlijk wel verwacht dat het zou mislukken. Zelfs voor mensen die al tig keer een dekking hebben geleid is het lastig om twee onervaren hondjes succesvol te laten paren.

Over dat markeren en onzindelijk zijn, dat is het eerste wat Chihuahuafokkers je vertellen als je advies vraagt over fokken. Maar om eerlijk te zijn heb ik zelf geen reu, dus er ook geen ervaring mee. Het zijn de tips van ervaren Chihuahuafokkers die ik doorgeef.

Citaat:
Misschien moet ik in het vervolg een ervaren reu zoeken die ook aan de eisen voldoet.

Misschien? Zeker weten! Als je aan het ras wilt bijdragen zoals je eerder al aangaf, is het heeeel raadzaam om eerst shows te bezoeken (wat overigens leuk is omdat je daar heel veel bijleert over het ras), en daarna veel adviezen voor jouw teefje vragen, zodat je tot een goede beslissing kan komen.

Doe je dit niet, dan ben je zowiezo met vermeerderen, en niet met verbeteren bezig. Doe je dit wel, dan een heeeeeeeele kleine kans dat je aan het verbeteren bent. Het moet in ieder geval altijd een streven zijn om te verbeteren, maar ik hoor fokkers die al 35 jaar ermee bezig zijn, verzuchten dat het wel errug moeilijk is. Dus heb niet de illusie dat je dit lukt met de schattige reu van een vriendin, of met een andere die je ergens tegenkomt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 02:58

Leslie90 schreef:
Misschien moet ik in het vervolg een ervaren reu zoeken die ook aan de eisen voldoet. We gaan morgen in ieder geval terug, we laten ze gewoon spelen en zien wel wat moeder natuur gaat doen.

Voldoet je teef aan de eisen van de rasvereniging?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 03:38

Ik ken meerdere dekreuen. In verschillende grotes. Maar geen enkele hond heeft problemen met zindelijkheid.

1 teckeldekreu pist zelfs niet in huis als er andere reuen in huis zijn geweest(en wel gepist hebben).

Tja... over het dekken geef ik geen mening...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 03:42

Dan zijn er blijkbaar verschillende ervaringen op dat gebied. Zou maar zo kunnen!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:30

ga je het nogmaals van de week proberen???

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:16

Als je het nog een keer probeert zal ik zeker even bij de dierenarts langs gaan om bloed te laten prikken.
Het kan zijn dat de dekking niet slaagde omdat de hondjes onervaren zijn, en dan met name de reu..
Maar ook omdat ze gewoon nog niet op het hoogtepunt zat.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:25

Terug van een geslaagde dekking _/-\o_ Het ging heel goed. Voor ik het wist waren ze aan het ... :o Ze zaten wel 20 minuten aan elkaar vast, pfff, vermoeiend! op je knie'tjes de hondjes vasthouden. Zondag en maandag mag ze nog een keer terugkomen. Spannend!!!!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:32

leuk man, hopen dat t een geslaagde dekking was!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:46

niet zo negatief doen allemaal hoor... het lijkt erop dat de TS er echt wel goed over nagedacht heeft... en die chihuahuas wil iedereen tegen woordig mee in zijn of haar tas dus nieuwe baasjes zat als je het mij vraagt...
Het enige wat ik weet van het fokken met chihuahuas is het risico op een open fontanel.... dat zou ik persoonlijk niet mee willen maken... maar weet niet precies wat daar de kansen opzijn

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:49

Leslie90 schreef:
Terug van een geslaagde dekking _/-\o_ Het ging heel goed. Voor ik het wist waren ze aan het ... :o Ze zaten wel 20 minuten aan elkaar vast, pfff, vermoeiend! op je knie'tjes de hondjes vasthouden. Zondag en maandag mag ze nog een keer terugkomen. Spannend!!!!

:D :D Super Leslie!!!! En wat een prachtige toekomstige mamma!!!!!!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:52

Ik lees steeds mee....
Superleuk dat het geslaagd was, nu maar hopen dat er ook puppeltjes in zitten!!
Net als Mjay zegt, laat TS lekker van dit nestje genieten!!
Meestals worden het niet veel puppy's en misschien houdt ze er wel 1 en hoeft ze voor de andere 1 of 2 alleen een baasje te zoeken, misschien wil de papa ook wel een zoon of dochter in huis...

Succes en we duimen mee dat er leuke kleintjes geboren worden!!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:37

Mjay schreef:
niet zo negatief doen allemaal hoor... het lijkt erop dat de TS er echt wel goed over nagedacht heeft... en die chihuahuas wil iedereen tegen woordig mee in zijn of haar tas dus nieuwe baasjes zat als je het mij vraagt...
Het enige wat ik weet van het fokken met chihuahuas is het risico op een open fontanel.... dat zou ik persoonlijk niet mee willen maken... maar weet niet precies wat daar de kansen opzijn

Sorry als ik misschien negatief over ben gekomen, ik wil hier niet vervelend tegen iemand persoonlijk ofzo doen.

Ik ben echt helemaal weg van de Chihuahua, deze beestjes gaan mij echt aan het hart. Als ik dan zie HOEVEEL nare dingen er gebeuren met deze hondjes, alleen maar omdat er toevallig geld te verdienen valt, kan ik daar echt fel op reageren.

Fokken is helemaal niet leuk in een periode waarin je plat wordt gebeld door meisjes die graag een chihuahua willen omdat dat zo leuk staat in je tas. Je wilt graag echte liefhebbers voor je pupjes waar je zo verknocht aan bent, en geen mensen die het er wel leuk uit vinden zien. Hype afgelopen, en alle hondjes in het asiel.

Uiteindelijk zijn het de hondjes die er de dupe van worden, en daarom reageer ik negatief. Omdat er zo veel vraag is, wordt er veel gefokt met van alles en nog wat, en veel onverantwoorde keuzes gemaakt, juist omdat je die hondjes toch wel kwijt raakt. Hondjes met afwijkingen gaan nog steeds voor honderden euro's als broodjes over de toonbank. Dat vind ik ontzettend triest, en daarom raad ik niemand aan om er zomaar een reu op te zetten.

Dus mensen, kijk alsjeblieft iets verder dan je neus lang is voor je oooh en aah roept.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:39

persoonlijk kreeg ik de indruk dat de TS best weet waar ze aan begonnen is..... ik heb zelf echt niets met die hondjes dus daarom zeg ik het niet...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:44

Ik denk dat de mensen die echt wat hebben met deze hondjes ook juist niet zulke dingen zullen zeggen.

Mijn indruk is beduidend anders dan de jouwe. Het is heel raadzaam om voor je uberhaupt aan een dekking denkt je helemaal voorbereid te hebben op wat een nestje puppies inhoudt. Ik ken geen een Chihuahuafokker die tips op bokt of een ander forum gaat zitten vragen over wat je allemaal klaar moet hebben liggen voor een nestje.

Toen wij ons eerste nestje hadden, heeft onze fokker ons van A tot Z begeleid, en als we een vraag hadden hingen we gelijk aan de telefoon. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. En daar kom je pas achter als je je voorbereidt, en niet door vragen erover op bokt te stellen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:46

Mjay schreef:

En over een jaar zijn ze niet meer in de mode en staan er dozen vol in het bos. (net als mij liefe poesje)
Lekker druk voor de opvangs.
En ook niet goed voor het beestje achtergelaten worden om te verhongeren.
Of verdronken in de sloot.
Of noiem maar op.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:51

GJ9 schreef:
Ik denk dat de mensen die echt wat hebben met deze hondjes ook juist niet zulke dingen zullen zeggen.

Mijn indruk is beduidend anders dan de jouwe. Het is heel raadzaam om voor je uberhaupt aan een dekking denkt je helemaal voorbereid te hebben op wat een nestje puppies inhoudt. Ik ken geen een Chihuahuafokker die tips op bokt of een ander forum gaat zitten vragen over wat je allemaal klaar moet hebben liggen voor een nestje.

Toen wij ons eerste nestje hadden, heeft onze fokker ons van A tot Z begeleid, en als we een vraag hadden hingen we gelijk aan de telefoon. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. En daar kom je pas achter als je je voorbereidt, en niet door vragen erover op bokt te stellen.

Dit is ook precies wat mij dwars zit, terwijl iedereen hier 'wat leuk' roept.

Een serieuze poging om een ras te verbeteren, dat doe je niet via bokt. In mijn ogen ga je pas bezig met het verbeteren van een ras, als je na jarenlange ervaring met het ras hebt. Dat doe je obv kenners, mensen die hier jarenlang ervaring mee hebben. En het ras verbeteren, dat doe je niet 'met 1 nestje voor de leuk' maar met een heel fokprogramma, zoals het stamboek dat aanraad.
Elke andere manier van fokken is imo niets meer dan vermeerderen en dat is totaal geen 'ooh' of 'aah' waard, tenzij voor de zielige hondjes in de asiels. Ik geloof dat daar genoeg honden van 'oh ik wil een nestje' zitten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:55

Mjay schreef:

Als dat het enige risico zou zijn is er niet zoveel aan de hand. Alhoewel het niet gewenst is heeft de hond er verder ook geen last van, eerder hadden bijna alle Chihuahua's wel een kleine opening in de fontanel en daar werden ze gerust 18 jaar mee.

Verder sluit ik me aan bij Wimmus. Zeker bij een ras wat zo'n enorme hype is als nu is het juist belangrijk dat je op zijn minst fokt volgens de regels van de rasvereniging.
Kopers zijn er inderdaad genoeg, daarom wordt alles wat nu ook maar een beetje op een Chihuahua lijkt ook maar voor de fok ingezet. Verdient lekker, maar heeft verder met serieus fokken helemaal niets te maken en al helemaal niets met rasverbetering.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:57

Fijn om te lezen dat er meer mensen snappen wat de realiteit is.

Echt, zoek eens op Chihuahua hier op bokt. Wat je dan allemaal leest laat je eerder janken dan lachen.

En wat ik al eerder zij, verbeteren moet zeker weten je streven zijn. Of het je lukt is nummer 2. Ligt er ook aan waar je het mee vergelijkt. Moeder verbeteren zal in veel gevallen nog wel lukken, maar ras verbeteren, uhmm. Daar heb je idd jarenlange kennis en ervaring voor nodig. En als je die zelf niet hebt moet je zorgen dat je die krijgt. Of gewoon niet fokken, en genieten van je hondje.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:01

Mooi dat ik niet de eenige ben die fokken vreselijk vindt terwijl er overschot is.
Zodra alle asiels leeg zijn en er veel meer vraag naar hondjes is dan aanbod dan kun je gaan fokken en dan is het gerechtvaardigd nu is het vragen om moord op onschuldige hondjes