Wat voeren jullie je cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:12

itsmi schreef:
MOgen ze ook schil dan??? Had die van mij juist zonder schil gegeven net!!! Dat vond ze ook heel erg lekker! Dan probeer ik morgen de schil zelf! Zo kom je nog is wat te weten, haha!

Ik zou ze zo af en toe de schil geven, ze vinden de schil hier lekkerder dan de banaan zelf 8)7

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:12

Mijn drie caafs hebben de beschikking over twee gevulde bakjes brok. We zorgen dat ze altijd vol zitten. Het is van een merk van de fouragehandel (even de naam kwijt). Verder uiteraard onbeperkt hooi.

Ze krijgen ook meerdere keren per dag groente, fruit, vit c pil. :Y)

Ze lopen ook los door het huis rond (24/7).... dus alle kruimels van onze etenswaren 'ruimen' ze op.... zo kan het voorkomen dat ze een chipje te pakken hebben. Maar dat gaat al zo lang goed.... alleen af en toe op passen dat je er niet over 1 struikeld!!! Zo zitten ze iedere ochtend naast de keukentafel te wachten op hun stukje brood, en iedere avond zitten ze naast te bank te wachten op een cavia/mensen koekje!

Het zijn net honden... en ze volgen je overal naartoe.... en gillen als de keuken open gaat! Nu zijn het er drie waarvan er twee fanatiek mee hupsen maar eerst waren het er zes... dan zag je echt een treinje van caafs langslopen (:)

Zijn er nog meer mensen die ze los hebben lopen? Wij hebben nu al 9 jaar loslopende caafs... en het gaat zo goed. Maar je hoort het nooit van anderen dat ze los lopen.

BlackEyed

Re: Wat voeren jullie je cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:19

Nee, wij hebben ze niet loslopen, simpelweg omdat er teveel meubels/draadjes/ plinten zijn om aan te knagen.
Bovendien vind ik de hoeveelheden plas en poep op de grond niet zo tof.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:21

Mijne krijgt voer, geen idee welk merk haha.
Hooi en als het op is weer nieuwe.
Worteltje.
maar als het klopt mag je konijnen en cavia's geen kool geven hoor

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:33

Boerenkool krijgen ze hier wel, maar spitskool en rode kool absoluut niet. Ze doen een moord voor boerenkool :')

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:35

BlackEyed schreef:
Nee, wij hebben ze niet loslopen, simpelweg omdat er teveel meubels/draadjes/ plinten zijn om aan te knagen.

Begrijpelijk.... bij ons zijn alle stekkertjes cavia proef neergelegd.... En hoewel men roept dat het niet kan; onze cavia's zijn zindelijk. Dus het is nog steeds alleen kooien verschonen (dat is hun thuishonk en poepplaats)....

Maar ik snap natuurlijk dat dit niet bij iedereen te realiseren is!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:04

sakvis schreef:
BlackEyed schreef:

Begrijpelijk.... bij ons zijn alle stekkertjes cavia proef neergelegd.... En hoewel men roept dat het niet kan; onze cavia's zijn zindelijk. Dus het is nog steeds alleen kooien verschonen (dat is hun thuishonk en poepplaats)....

Maar ik snap natuurlijk dat dit niet bij iedereen te realiseren is!

Wat knap!
Heb je ze getrained?

:D

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:11

EXTRA VITAMINE C!!!
voeding waar al vitamine c in zit is niet voldoende. de houdbaarheid van de vitamine c die er in zit is korter dan de houdbaarheid van het voer zelf. als het voer dus al drie maanden op de plank staat in de dierenwinkel is alle vitamine c er al uit!!! beter is om pilletjes of druppels met vitamine c te geven. dan wel direct in het bekje of op een stukje andijvie of brood, want voor drinkwater geldt het zelfde: eer het opgedronken is, is alle vitamine c er al uit.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:16

Wat knap!
Heb je ze getrained?

:D[/quote]

Nee, helemaal niks gedaan.... Waren eerst gewoon dierenwinkel caafs (uit een hokje). Twee dagen laten wennen in de kooi, en daarna kooi open en gaan met de banaan! Het heeft wel allemaal een tijd geduurd voordat ze alles begrepen maar nu gaat het ze heel gemakkelijk af. Ze klimmen ook zelf in de traliehooi (zonder traliedeksel). 1 van deze caafs heeft (onbewust) jonkies gekregen. Die hebben we gehouden en zij leven dus al hun hele leven los! Ik zal morgen wel een foto updaten van ons ''gezinnetje''

Ook het zindelijk worden ging eigenlijk vanzelf... tuurlijk zo af en toe vind je een poepje maar daar is de stofzuiger voor! maar negen van de 10 keer ligt het in de kooi!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:30

Handig :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:53

Die van mij mogen ongeveer drie keer in de week samen met de konijnen loslopen in de studeerkamer. Maar die van mij zijn niet bepaalde zindelijk. ;)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:20

menu lijst van mijn 2 cavia's ik had er vroeg 5

s'ochtens als je uit bed komt meteen hooi eten en drinken
10 uur wortels
1 uur wat lkker (groente of fruit)
3 uur snoepjes
half 5 andijvie
half 7 radijs
10 uur hooi eten en drinken

dat is de menu lijst van mijn cavia's

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:31

ik heb 2 cavia`s,

in de ochtend krijgen ze hooi voer(brokken) en water

in de middag meestal wat groente

in de avond vul ik het hooi en water aan.
en ik verwen ze soms nog met wat snoepjes en extra andijvie.
ze zijn echt gek op andijvie want als de koelkast al open gaat staan ze te gillen in hun hok haha.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:49

Ik heb er ook 2. Ze krijgen ook dat Supreme Science Selective voer, ongeveer 1 a 2 handjes per dag, verder onbeperkt hooi (zodra ik zie dat het op is), en als er na het voorbereiden van het eten qua groente nog wat over is gaat dat ook naar de levende GFTbakjes. Wel dingen die ze mogen natuurlijk, maar eigenlijk krijgen ze alles behalve scherpe dingen als uien en ze zijn nu toch al zeker 4 jaar oud.
Oh, en ik voer ze ook tarwe-aren, vinden ze héérlijk! En af en toe eens een stukje gedroogd brood, of andere 'snoepjes'.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:55

Ik voer ze gewoon 'biks' brokjes speciaal voor cavia's met extra vitamine C. Mijn ervaring met gemengd voer is dat ze alleen het lekkerste er tussenuit halen en dus de brokjes die het beste voor ze zijn laten liggen. Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi en krijgen ze elke dag groente (vaak witlof, andijvie of sla). Als ik het hok verschoon (2 keer per week) doe ik er zo'n knabbelstaaf in of een grote wortel.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:57

Speciaal cavia voer met veldkruiden uit duitsland. (bestel eens in de zoveel tijd een kilo of 10)
Onbeperkt hooit en dan niet van die supermarkt maar biologiese baalen ook uit duitsland

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:00

Mijne kregen vitamine druppels in het water, dat is een must!
Ik heb een dierenopleiding gedaan en heb ik een dierenwinkel gewerkt, daardoor heb ik wel 10 verschillende cavia's al gehad. Zelfs 2 nestjes :j
Ze kregen bij mij mengeling, dus niet saai alleen brokjes. Nadeel was dat ze de gewone brokjes mooi lieten liggen.
Daarnaast tarwe-aren, die moet je echt eens proberen!
Kattebrokjes lusten ze ook graag, whahaha.
Ik gaf ze ook fruit, manderijntjes vonden ze het lekkerst. Sla moet je niet doen, daar zit teveel water in, Koolbladeren kunnen wel, maar vaak minder geliefd. Een wortel valt altijd in de smaak.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:41

Tarwe-aren? Waar haal je dat??

Heb vandaag mn cavia voor t eerst een klein stukje banaan mét schil gegeven! Ze is nu bezig met het binnenste van de banaan, de schil is ze nog niet aangeweest...

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:45

Mijn 2 caafs krijgen iedere ochtend een vitamine C tablet en iedere avond groenvoer/fruit (andijvie, witlof, appel, rode paprika, bleekselderij, wortel, venkel etc.). Verder krijgen ze onbeperkt hooi - van Vitakraft meestal - en een klein bodempje (1 handje) Supreme Science Selective :). Als het voerbakje leeg is dan vul ik het weer bij met 1 handje. En ik koop weleens tarwe-aren voor ze: daar zijn ze helemaal weg van :)) en soms een pak Kruidenhooi. Tarwe-aren kan je gewoon kopen in de dierenwinkel. Ik ga meestal naar Pet's Place of de Diebo.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:54

Okee, dan kijk ik volgende week is bij onze dierenwinkel! Grappig, al die nieuwe dingen!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:54

Die van mij stopte dus met drinken toen ik vitamine-druppels in het water deed. Het gevolg was dus dat ze een paar dagen later met uitdrogingsverschijnselen bij de dierenarts zaten. Dat doe ik dus nooit meer. ;)

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:28

die van mij krijgen
ik heb 7 cavia`s
er drie kooien.
per cavia
2x daags een 1/2 handje Supreme Science Selective
2x daagse groente . wat ik in huis heb of wat er op dat moment in de aanbieding is
1x daags vers hooi

de Skinny`s ( naakt cavia`s)
krijgen het dubbelen van de gewonen cavia`s
en 2x daags vers hooi

er is altijd hooi in hun ruifje, maar hooi van de grond vinden ze altijd het lekkerste.

ook lopen in de zomeraltijd op het gras, ook de skinny`s
ze zitten s`nachts wel altijd binnen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:00

Onbeperkt hooi, ze slapen er ook graag in. Meerdere malen per dag groenvoer. We beginnen 's ochtends met witlof ('s zomers andijvie), rond de middag nog iets van wortel en dan 's avonds paprika.
Ook krijgen ze 's ochtends hardvoer. Dat gaat altijd allemaal op, ze vinden het ontzettend lekker. Het ruikt ook heel lekker, heel kruidig. Het is Pro Gold Cavia met rozenbottel.

In de zomer komen ze met mooi weer op het gras.

Ze krijgen geen extra vitamine C. Heb ook niet het idee dat ze dat missen, ze zijn actief, glanzende vacht en kerngezond.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:06

Mogen ze ook prei?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 19:10

itsmi schreef:
Mogen ze ook prei?

Volgens mij niet ?