Informatie gezocht over de husky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:43

Als de kat de voerbak leeg heeft, haalt hij gewoon met zijn voorpootje brokjes uit de hondenbak en gooit die op de grond. Dan gaat poezebeest heerlijk de brokjes opknagen en de malamute zit erbij en kijkt heel zielig of hij wil zeggen: de kat eet mijn brokjes op!
De kat is trouwens alleen binnen de baas want als de malamute in de tuin loopt weet de kat goed dat ze daar niet moet zijn.
De malamute was trouwens wel zo lief toen de kippen bij de buren ontsnapt waren om deze te vangen, helaas wat dit tevens het einde van de kippen.

Oakland1990

Re: Informatie gezocht over de husky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:52

Over deze honden staat bekend dat ze weglopers zijn, en dat ze niet goed luisteren. Lijkt me dus sowieso al geen paardenhond, dan heb je meer aan een jackrussel, of een australian Cattle Dog/Australian Shepherd, als je "onze" herders niks vindt.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:55

Roosje1987 schreef:
Dan ben jij gewoon een van de weinigen die mazzel heeft :D Maar nogmaals...Het is wel een kruising!

Weet ik ook dat ik mazzel heb :D Heb in een opwelling toendertijd deze hond gekocht. Het was echt het agossie moment. Witte pluizenbol met een bruin en een blauw oog :o

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:58

ook wij hebben husky's en ga met de meeste verhalen mee . Ze kunnen over het algemeen niet loslopen . Uitzonderingen daar gelaten . Mijn eerste husky kon wel los lopen en kwam ook altijd netjes terug als ik hem riep . maar je moest wel oppassen met andere honden met hem , de een moest hij en de ander niet. De andere rue die we hebben moet je altijd in de gaten houden met kleine kinderen want dan kan hij wel eens bijten , oudere kinderen is geen probleem . De teef (ze is helaas overleden op 16 jarige leeftijd ) is daar en tegen een goedsul als het om kinderen gaat maar ook met andere honden moet je oppassen .Ook met de katten hier binnen gaat het goed maar katten buiten zijn hun leven niet zeker . Ook moeten de katten hier niet aan zijn voerbak komen die is van hem en niemand anders . Buiten willen ze nogal eens jagen op andere beesten zoals schapen . geiten , konijntjes dus altijd aan de lijn , want hij komt toch niet terug . Kortom het zijn wel honden met gebruiksaanwijzingen , want lees de meeste hondenboeken er maar op na als een husky het nut van een commando niet in ziet zal hij hem zeker ook niet uitvoeren .

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:06

als je je hond mee wil nemen het bos in ,moet je zowieso geen hond nemen met een jacht instinct.
ookal luistert ie zo goed, je hond weet dan echt wel dat jij "boven" op het paard zit ,en hij 'beneden", dus zal dan toch minder goed luisteren dan normaal. ik heb zelf een kruising mechel (die lijkt op een labrador) en die luisterd erg goed én heeft ook de energie om 2 uur te lopen. want daar moet je ook nog op letten.
ik heb uberhaupt nog nooit een goedluisterende husky gezien (wel hele mooie!!! :+ ), maar weet wel dat je dan na die twee uur lopen nóg geen rustige hond hebt, want na een half uur staat ie dan weer blij klaar (nog een keer :+ ) Datzelfde geldt ook voor de australian cattledog, hele leuke honden,maar ook erg veel energie!!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:07

Tja het is natuurlijk maar net hoe en wat de aard van de hond is. je kunt mazzel hebben met een enorme goedzak van een rotweiler of pech met een killer labrador. Natuurlijk hoor je allerlei doemscenario's (zoals de baby van een nicht van een vriendin die haar kanarie etc) maar dat is niet rasgebonden.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2, alle info die je krijgt over deze prachtige poolhonden moet je opslaan en bedenken of je echt voor zo'n "lastige" hond zal gaan. Mijn wolf heeft nog nooit een kind/mens kwaad gedaan, maar zeg nooit nooit. Met honden is het een ander verhaal. Malamutes en Husky's hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel. (denk aan: *wat jij blaft tegen mij? blaf jij tegen mij? weet je zeker dat je tegen mij blaft? dat doe je nu dus nooit meer! hapslikweg*)
Maar ze kunnen ook vriendjes zijn met de meest vreemde soortgenoten. Denk ook vooral niet dat je hond jou als baas ziet, want dat doet ie gewoon niet. Bij poolhonden is het meer dat jij blij mag zijn dat jij uitgekozen bent om een poolhond te bezitten, de rest van je leven staat in teken van dit eigenzinnige dier (tot zolang hij leeft en dan begin je weer aan een nieuwe! hahaha)
Mijn vriend heeft een husky en al het bovenstaande geld ook voor hem...
Ik hoop dat jullie een goede keus maken! Uiteindelijk zijn het fantastische dieren!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:08

Evelli schreef:
Roosje1987 schreef:
Jeetje wat een horrorverhaal!! Brrr.....

Hier moet ik dan wel weer een kanttekening bij plaatsen. Dit is géén normaal honden gedrag en zit absoluut niet in de aard van de husky of malamute. Dit is gestoord hondengedrag en zulke dieren moeten wat mij betreft dan ook meteen ingeslapen worden. Huskies en malamutes zijn dan wel pittig maar ook eerlijk! Ze 'verslinden' normaal gesproken géén kinderen of puppies. Kleine honden daarentegen begrijpen ze weinig van en dat is dus wel nogal een risico vind ik zelf.

Kinderen moet je natuurlijk wel heel voorzichtig mee zijn in verband met het feit dat deze honden wel voor zichzelf en hun roedel opkomen en kinderen vaak niet weten wat voor houding ze moeten hebben bij deze honden.

Sowieso nooit honden en kinderen alleen laten of uit het oog verliezen uiteraard.

Bijten doet die van ons pas als je hem echt heeeeeeel erg aan het uitdagen/narren/pesten bent. En dan is de eerste nog een waarschuwings hap. Daarna wordt het menes. Maar zover is het in 10 jaar tijd niet gekomen.

Honden moeten gewoon met geen mogelijkheid bij kinderen kunnen komen zonder toezicht. Kinderen komen bij ons pas in de buurt als de hond is aangelijnd en kort wordt gehouden. Gewoon voor onze gemoedsrust :)

Heb trouwens het verhaal van 'mijn vriendin had een vriendin en die had 3 honden en een daarvan heeft de baby opgegeten' wel vaker gehoord ;) Klinkt mij een beetje als een broodje aap verhaal om iedereen bang te maken voor honden.

Mijn vriendin was er kapot van! En dat ben je niet zomaar. Ik ken haar nicht ook wel. Dus ik verzin heus niet zoiets.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:13

Rody01 schreef:
Evelli schreef:

Heb trouwens het verhaal van 'mijn vriendin had een vriendin en die had 3 honden en een daarvan heeft de baby opgegeten' wel vaker gehoord ;) Klinkt mij een beetje als een broodje aap verhaal om iedereen bang te maken voor honden.

Mijn vriendin was er kapot van! En dat ben je niet zomaar. Ik ken haar nicht ook wel. Dus ik verzin heus niet zoiets.

Snap ik ;) maar feit blijft dat het 9 van de 1 keer broodje aap verhalen zijn.....

Vond deze wel op inet:
http://katenhond.blog.nl/opvallend/2006 ... _baby_dood

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:18

Mijn collega heeft er drie, die gaan ook hondenrenwedstrijden af. Maar alleen in de winter en met kouder weer trainen ze. Zomers wordt juist afgeraden om met ze te trainen, ivm warmer weer.

Het zijn ook geen honden waar je mee naar puppycursus gaat om tig commando´s aan te leren. Eigenlijk altijd aan de lijn en oppassen met katten of andere dieren in de buurt..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:33

Alles bij elkaar genomen, het zijn zeker geen beginnershonden.

Ik zou absoluut voor een wat makkelijker en minder zelfstandig ras gaan.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:33

Evelli schreef:
Rody01 schreef:

Snap ik ;) maar feit blijft dat het 9 van de 1 keer broodje aap verhalen zijn.....

Vond deze wel op inet:
http://katenhond.blog.nl/opvallend/2006 ... _baby_dood

Ja, dit is hem...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:39

Rody01: het is verschrikkelijk dat het gebeurd is, maar kon er maar 1tje vinden. Dus om nu te zeggen dat het kenmerkend is voor het ras?
Mijn schoonfamilie heeft een rottweiler die permanent in een kennel zit en alleen door vaders wordt uitgelaten die je ook niet in de buurt van een kind moet laten. Dan is het kind ook weg.
Het is gewoon het risico van honden en kinderen. Dus goed zorgen dat ze niet bij je kinderen kunnen komen, altijd, bij alle rassen!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:45

Dat zeg ik ook niet. Zie mijn eerste post. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:20

Roosje1987 schreef:
Huskies staan heel dicht bij de wolf.

De husky staat net zo dicht bij de wolf als een dwergpoedel. ;)

Met een Husky valt wel degelijk te sporten, heb er meeredere in mijn les gehad en meerdere het GG1 diploma zien halen, alleen zaten die bij hele ervaren bazen.
Een Husky voelt zich het fijnst als hij in roedelverband mag leven, het liefst buiten met grote bakken water waarin hij 's zomers kan afkoelen en waarbij hij dagelijks heel veel beweging krijgt naast de fiets of voor een wagentje.

Heb helaas te vaak gezien dat Husky uit huis moesten omdat de meeste moeilijk alleen kunnen blijven en dan op zo'n manier gaan joelen dat de buren echt niet blij worden. Met andere honden zijn ze ook niet allemaal even makkelijk en bij de meeste bazen kunnen ze absoluut niet loslopen.

Zet eerst eens voor jezelf op een rijtje:
Hoe lang moet de hond alleen zitten door de week
Heb ik voldoende hondenervaring
Wat kan ik de hond bieden, elke dag 2 uur echt rennen zou gewoon het minimum kunnen zijn. Loslaten wordt moeilijk dus zet het naast je paard meenemen maar uit je hoofd.
Wat kan ik de hond bieden, dat is vele malen belangrijker dan op een uiterlijk afgaan.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:43

Bedankt voor alle reactie's
Ze worden al iets positiever, gelukkig niet alleen nadelen.
Rody1 wat erg maar dat kan ook met een poedel gebeuren bij wijze van spreken.
Over onze ervaring met honden we zijn beiden met honden opgegroeid. We hebben nu ook een kruising boerenfox/jack russel dus helemaal alleen komt hij ook niet. Wat betreft het alleen zijn dat is minimaal aangezien ik altijd wel thuis ben, heb geen werk dus dat zit wel goed aandacht genoeg :D
Mee op buitenrit is niet op het paard maar er achter ik rij aangespannen, dus dan is het naast de fiets idee alleen dan vast aan de wagen, zou het dan ook niet gaan?
Over kinderen met honden alleen laten dat doe ik bij geen een hond je kan het risico niet lopen vind ik. Volgens mij heb ik nu alles wel zo'n beetje beanwoord, in ieder geval bedankt laat natuurlijk ook de reacties aan mijn vriend lezen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:53

Is het ook niet de bedoeling dat je gaat werken in de toekomst?

Aan de kar vastbinden zou ik persoonlijk nooit of te nimmer doen. Moet er niet aan denken wat daarbij allemaal mis kan gaan.
Verder blijf ik bij mijn advies, neem eerst eens contact op met de rasvereniging: http://www.shkn.nl/
Daar krijg je eerlijke informatie en dat is geheel vrijblijvend en je kunt gelijk adressen van fokkers vragen en die bezoeken.

Je leert er een stuk meer van door de honden van fokkers te bezoeken in hun dagelijkse situatie dan via internet ervaringen vragen.
Een goede fokker kan ook meestal wel bepalen of een Husky bij jullie past of niet.

Vergeet vooral ook dit niet door te lezen: http://www.shkn.nl/Ras%20informatie.htm
Een hele goede en belangrijke waarschuwing!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:06

Nee werk zit er niet in voor mij helaas ben afgekeurd. Dank je voor de link ga meteen even kijken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:32

laura22 schreef:
Bedankt voor alle reactie's
Ze worden al iets positiever, gelukkig niet alleen nadelen.
Rody1 wat erg maar dat kan ook met een poedel gebeuren bij wijze van spreken.
Over onze ervaring met honden we zijn beiden met honden opgegroeid. We hebben nu ook een kruising boerenfox/jack russel dus helemaal alleen komt hij ook niet. Wat betreft het alleen zijn dat is minimaal aangezien ik altijd wel thuis ben, heb geen werk dus dat zit wel goed aandacht genoeg :D
Mee op buitenrit is niet op het paard maar er achter ik rij aangespannen, dus dan is het naast de fiets idee alleen dan vast aan de wagen, zou het dan ook niet gaan?
Over kinderen met honden alleen laten dat doe ik bij geen een hond je kan het risico niet lopen vind ik. Volgens mij heb ik nu alles wel zo'n beetje beanwoord, in ieder geval bedankt laat natuurlijk ook de reacties aan mijn vriend lezen.

Kijk wel uit dat je de nadelen toch niet in je straatje gaat praten. "oh dat zal wel meevallen' 'dat trainen we er wel uit' , want dat gaat echt echt niet goedkomen.

Een hond op het uiterlijk kiezen terwijl het karakter totaal niet bij je situatie past, is verreweg van slim.

Als je een hond wilt, zet dan de karakter eigenschappen die je zoekt op een rijtje en zoek daar dan een ras bij.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:10

ThePast03 schreef:
Met een Husky valt wel degelijk te sporten, heb er meeredere in mijn les gehad en meerdere het GG1 diploma zien halen, alleen zaten die bij hele ervaren bazen.

Natuurlijk valt er met een husky te sporten! Dat zal ik nooit ontkennen. Maar dat is wel even een heel heel klein onderdeel van het leven met een dergelijke hond. En wat TS allemaal in gedachten heeft wat zij met haar hond wil gaan doen, daar past een husky gewoon niet bij.

En waarop baseer jij dat een husky net zo dicht bij de wolf staat als een dwergpoedel? Ik heb jaren met huskies samengeleefd, en kan daaruit zeker concluderen dat het wolven gedrag daar véél meer op de voorgrond staat als bij een...dwergpoedel ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:15

Roosje1987 schreef:
En waarop baseer jij dat een husky net zo dicht bij de wolf staat als een dwergpoedel? Ik heb jaren met huskies samengeleefd, en kan daaruit zeker concluderen dat het wolven gedrag daar véél meer op de voorgrond staat als bij een...dwergpoedel ;)

Vergis je niet in wolvengedrag. Honden die echt gekruist zijn met een wolf zijn vooral erg angstig en dat hoort niet bij de Husky.
Dat zie je bijvoorbeeld wel weer terug bij de Saarloos Wolfhond.
Het gedrag wat een Husky vertoont is voornamelijk het gedrag waarop hij al jarenlang gefokt en dus geselecteerd is.

Waar ik het op baseer is vrij simpel, in de lijnen (voorouders dus) van de Husky is al generaties lang geen wolf te vinden (zeker net zo lang niet als bij de Poedel) en is gewoon een hond zoals de meeste anderen ook al lijkt het uiterlijk misschien wat meer op de wolf.
Kijk je bij de Saarloos dan kun je 10 generaties terug nog echt een wolf terug vinden, net zoals je bij veel Cattle Dogs nog in de 10e generatie de Dingo terugvindt.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:23

Ik gaf een voorbeeld bedoelde dat elke hond vals kan zijn of iemand kan aanvallen, ligt er maar net aan hoe je hem op voedt of niet.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:55

ThePast03 schreef:
Roosje1987 schreef:

Vergis je niet in wolvengedrag. Honden die echt gekruist zijn met een wolf zijn vooral erg angstig en dat hoort niet bij de Husky.
Dat zie je bijvoorbeeld wel weer terug bij de Saarloos Wolfhond.
Het gedrag wat een Husky vertoont is voornamelijk het gedrag waarop hij al jarenlang gefokt en dus geselecteerd is.

Waar ik het op baseer is vrij simpel, in de lijnen (voorouders dus) van de Husky is al generaties lang geen wolf te vinden (zeker net zo lang niet als bij de Poedel) en is gewoon een hond zoals de meeste anderen ook al lijkt het uiterlijk misschien wat meer op de wolf.
Kijk je bij de Saarloos dan kun je 10 generaties terug nog echt een wolf terug vinden, net zoals je bij veel Cattle Dogs nog in de 10e generatie de Dingo terugvindt.

Ok ja dat is duidelijk! Ik had het dan inderdaad niet helemaal zo moeten verwoorden. Theoretisch gezien is het inderdaad wat ingewikkelder. Wat ik voornamelijk probeer duidelijk te maken met die stelling is dat...he...het is ook zo moeilijk uit te leggen haha. Laten we zeggen dat je om samen te kunnen leven met een husky minstens even veel in huis moet hebben als de husky zelf :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:03

Roosje1987 schreef:
Wat ik voornamelijk probeer duidelijk te maken met die stelling is dat...he...het is ook zo moeilijk uit te leggen haha. Laten we zeggen dat je om samen te kunnen leven met een husky minstens even veel in huis moet hebben als de husky zelf :D

Dat ik het daar mee eens ben kun je uit mijn eerste post al wel halen. ;)
Helaas trekt de Husky heel veel mensen aan die puur voor het uiterlijk van dit ras gaan en dat gaat heel vaak fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:32

Is een akitu inu niet iets?
Een husky zou ik alleen houden buitenshuis met een maatje en als ik voldoende de ruimte en tijd had om er van alles mee te ondernemen. Mensen hier uit het dorp hebben een roedel, ze gaan in de winter er mee naar oostenrijk slederijden. Ze hebben ook een slede op wielen voor in de buurt. De honden zitten buiten in kennels en hebben daar ook een speelterrein. Het is een groepshond, welke naar mijn mening je niet in huis moet houden.

Verder moet je geen enkele hond aan een paardenkar vastbinden voor beweging. Wat een ongelukken kun je daar mee krijgen.
Wees eerlijk en probeer niet de nadelen positief te draaien, puur en alleen omdat je zo graag eentje wilt hebben. Das niet fair naar de hond en werkt uiteindelijk frustrerend naar beide. Kijk welke hond bij jullie levenstijl past en probeer de hond niet passend te maken. Een boerenfox houden iets wel iets anders dan een husky.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:11

Roosje1987 schreef:
Huskies staan heel dicht bij de wolf. Wij hebben er 8 jaar lang twee gehad. Het zijn geweldige honden maar ik vind ze niet geschikt als huishond. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar als je voor een husky kiest ga er dan vanuit dat hij ALTIJD aan de lijn moet en dat hij NIET met prooidieren samen kan komen. Niet eens in de buurt want dan ben je hem ook kwijt. Het is duidelijk dat je nog niet zoveel informatie hebt want een husky meenemen naar je pony is vragen om GROTE problemen. Dat gaat paarden het leven kosten. Meenemen op buitenrit is ONMOGELIJK en anders ZEER GEVAARLIJK.

Ik weet het, ze zijn prachtig en indrukwekkend en naar mensen ook zeer lief. Maar ze zijn niet afhankelijk of gehecht aan je, zullen altijd voor zichzelf kiezen.

Gewoon even een paar voorbeeldjes over onze belevenissen met onze huskies (van een zeer goed bekend staande fokker, op een goede leeftijd bij ons gekomen en goed gesocialiseerd)...Teefje is een paar keer ontsnapt en heeft een keer achter de schapen aangezeten van een boerderij een kilometer verderop. Gelukkig was ze toen jong en is het geen heel erg bloedbad geworden. Wel een flinke schadeclaim van de boer! Ze heeft twee keer een kat gepakt, waarvan ze een keer nog aan de lijn zat. 1 kat is overleden. Ook heeft ze een keer een konijn gepakt uit iemand zijn tuin, uit het hok...Het reutje heeft een keer een kat vermoord en is een keer ontsnapt en daarna thuisgekomen met een enorme eend. Het teefje vertrouwden wij NIET met kinderen.

En deze honden hadden het goed hoor. Gingen elke dag 2 uur rennen aan de scootmobiel van mijn vader en hadden heel de dag gezelschap. Ze konden altijd in de tuin. We letten altijd heel goed op dat er niets open stond waardoor ze konden ontsnappen. Maar al lijken ze rustig, als het instinct naar boven komt zijn ze vliegensvlug. We kwamen een keer thuis en waren het teefje kwijt. Die bleek OP de kennel te staan van 2 meter hoog??

Ik begrijp dat het voor velen een droom is om een husky te hebben maar het is echt beter om daarover te blijven dromen...Ik spreek echt uit ervaring. Nu vind ik het nog steeds geweldig als ik ze tegenkom maar zelf een nemen doe ik nooit meer.

Ik heb nu een kruising bobtail/border collie. Veel minder stoer natuurlijk maar hij heeft zo'n fantastisch karakter. Kan altijd overal mee naartoe, loopt altijd los en kan met alle dieren samen. En dat is ook heel veel waard hoor! Denk er maar eens goed over na. Je wilt een maatje voor het leven toch? Dat wordt een husky nooit.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet onaardig overkomen, maar ik wil wel teleurstellingen voor jullie voorkomen.

Ben het deels met je eens!
Ik heb zelf ook een hus van nu een half jaar!
Ze gaat altijd met me mee naar me paard vanaf de eerste dag en vind het hartstikke leuk! Ze spelen zelfs samen! Ze gaat ook elke dag mee naar me winkel, waar ze in contact is met konijnen, cavias vogels enz... daar knuffelt ze mee. en kinderen vind ze ook oke! Thuis heb ik ook een kat waar ze gewoon samen met loopt te dollen!!! En ze loopt met uitlaten gewoon los. T is denk ik net hoe je er zelf mee omgaat en waar ze aan wennen!

Tuurlijk ze moeten veel bewegen enz enz.. Wij gaan als ze wat ouder is ook lekker aan het trainen met haar!! Het ligt ook aan het dier hoe ze t doen! Misschien heb ik gewoon een topper maar ken er nog meer die gewoon los lopen! enz enz....

TS denk er goed overna of je ze de beweging kan geven die ze nodig hebben... Of je de tijd hebt voor het opvoeden en natuurlijk of je het geduld heb met ze!