Konijn alleen of samen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:34

caira, de castratiekosten van een ram zijn geen vermogen tegenwoordig....
alou, soms heb je van die nijnen die idd niet met elkaar samen kunnen, maar vaak kan er dan wel een ander bij. dat is ook de reden waarom ik 2 koppels heb nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:38

Ik heb 3 voedsters en een gecastreerde ram bij elkaar zitten in een ren met binnenhokken op 45m2.
Ik heb in het midden een wasmachinelekbak staan met een parasol er boven. Daar liggen ze alle vier zowat de hele dag tegen elkaar aan. Ze hebben kachtvoer, veel hooi, meerdere schuilplaatsen, takken en voldoende ruimte en toch liggen ze het liefst met zijn vieren op een hoopje.
Dus met andere woorden, konijnen horen met meerdere gehouden te worden.

Koppelen in de groep doe ik wanneer het me uitkomt. Ik blijf kijken hoe het gaat. Wanneer ik denk dat het te vroeg is, probeer ik het met enkele weken weer. We hadden hier een voedster die niet door de rest volledig werd geaccepteerd. Ik heb het even aangekeken en nu ligt ze tussen de bundel met de andere 3 :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:39

benangelique schreef:
caira, de castratiekosten van een ram zijn geen vermogen tegenwoordig....
alou, soms heb je van die nijnen die idd niet met elkaar samen kunnen, maar vaak kan er dan wel een ander bij. dat is ook de reden waarom ik 2 koppels heb nu.

sorry maar als ik de 70 euro voor elk konijn uit moet geven dat ik opvang dan moeten ze oud brood vreten ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:40

dat heb ik niet betaald! voor 30 euro incl gasnarcose was ik klaar. dat scheelt nogal!
alleen voor mijn dames was ik een smak geld kwijt, 150 per dame.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:40

Zeker weten samen!
Beetje raar dat ze zeggen dat konijnen in de natuur niet tegenelkaar aan liggen.... ik ben er toch bijna zeker van dat ik ze in de natuur ook bij elkaar heb zien liggen en ook dat ze elkaar zaten te wassen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:41

Pfff wat een geld voor de dames.

Welke dierenarts heb jij?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:43

ik zit in alphen, bij de dierenkliniek. zit de enige echt konijnkundige hier in de omgeving.
duur, maar ontzettend goed en vooral toegewijd. het nijntje met cunicullie heeft hem echt aangegerepen, ook omdat ik dagelijks even op ziekenbezoek kwam en iedere ochtend belde.
kreeg een kaartje na het overlijden van nijn dennis en iedere keer als ik daar ben begint hij er weer even over. geen nummer dus, maar echt 'klant'.
daar komt bij dat hij (victor lans) echt goed is in zijn vak, een enorme berg kennis heeft, niet schroomt om jouw kennis over te nemen of andere dierenartsen in te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:48

Ik heb ook zo'n fijne dierenarts. Ik was voor een operatie aan een kaakabces, een week logeren van konijn in de dierenartsenpraktijk (inclusief medicatie), 5 consulten met dure antibiotica in totaal 75 euro kwijt.
Nu was dit een klein konijn, ga ik met een vlaam, dan ben ik meer kwijt, want dan is de hoeveelheid medicatie veel hoger. Ze heeft verstand van konijnen en je bent er geen nummer, heel fijn.

Bij de opvang kun je een gecastreerde ram voor 30 euro halen, dan zal de castratie toch niet de wereld kosten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:52

Ik denk dat die groepskorting hebben.
Beestje kan wel gewoon fysiek contact hebben en ligt vaak tegen het gaas met een nijntje aan de andere kant.

De dames zijn niet altijd lief tegen elkaar maar die hebben ruimte zat. In oktober is er nog een nieuwe bij gekomen. Een witte rus achtige gevonden op een weiland. Vast van de zomervakantie nog.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:53

ik kreeg geen groepskorting hoor :n
een castratie van een ram is een relatief makkelijke ingreep en daarom niet duur. beetje rondbellen brengt je vaak al een heel eind!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:55

castratie van mijn ram heeft me ook 70 euro gekost. heb wel rondgebeld en geinformeerd via internet, maar goedkoper dan dat kon ik het eccht niet vinden hoor.
en dan heb ik ook nog liever dat ik 70e betaal en het bij een goede praktijk laat doen dan 30e en dat ik niet weet hoe het er allemaal aan toe gaat

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:57

Ik was ook een dikke 50 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:57

Ik zeg dat een gecastreerde ram die ik ophaalde bij de opvang 30 euro kostte. Niet dat de behandeling 30 euro kost en idd misschien hebben ze dan groepskorting.

Ik bezuinig ook niet op de ziektekosten van mijn dieren.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:00

Ik ben ook zeker voor samen houden. Helaas kan mijn konijn niet met andere konijnen. Ze heeft wel samen gezeten met haar zusje, maar die is overleden. Daarna wel geprobeert om met andere konijnen te koppelen, maar dit ging echt niet goed. Ik heb haar toen eigenlijk als nood oplossing even bij de cavia's gedaan. Maar dit ging heel goed, dat ik haar erbij heb gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:02

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:07

de castratiekosten verschillen echt enorm. dat valt me iedere keer weer op, net als met de entingen. laat ik ze bij mijn KK arts doen, ben ik 30 euro per nijn kwijt, laat ik het bij een andere willekeurige (vee)arts doen, ben ik 4,50 per konijn kwijt...

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:42

Wij hebben 8 konijnen die in koppels van twee zitten. Een konijn is voor mij geen konijn. Gecastreerde ram met voedster gaat het beste, maar koppelen is een vak apart. Je hebt echt met de karakters van de dieren rekening te houden. Wij hebben goede ervaringen met konijnenopvang Rijnmond: het Knaagspoor. Dat is een dierenasiel alleen voor konijnen, ratten, cavia's, muizen en hamsters. Je kan je eigen konijn meenemen na tel. afspraak en in alle rust wordt dan gekeken of het konijn, dat jou leuk lijkt als maatje voor je eigen konijn, ook echt klikt met je konijn's eigen voorkeur. Klikt het niet, kan je het met een ander konijn proberen. Wij hebben al twee hele leuke konijnen uit het Knaagspoor kunnen koppelen aan onze eigen konijnen en je helpt op deze manier ook weer asielkonijnen aan een nieuw thuis. Aanrader!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:48

ik heb 5 voedsters bij elkaar zitten zonder problemen
van verschillende leeftijden
1 vlaamse reus van 4 jaar
3 franse hangoren 1 van 3 jaar en 2 van een half jaar
en 1 dwergkonijn van 10 jaar
heb al jaren voedsters ondervind nooit problemen

ik vind dat een konijn niet alleen in een hok hoort

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:24

AngelsDitch schreef:
Hoe oud waren die toen je ze bij elkaar hebt gezet?

1 was bijna een jaar de ander 5 maand en de ander 6 maand.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:35

Ik heb 2 zusjes bij elkaar zitten, nu al 9 jaar en het gaat heel goed samen! Natuurlijk krijgen ze wel eens een snauw van elkaar. Maar echt vechten heb ik ze nog nooit zien doen. Ik vind dat konijnen (en zoiezo alle dieren) gewoon contact moeten kunnen hebben met elkaar! Ik zou er dus nooit voor kiezen om maar 1 konijn te kopen. :n

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:57

Castratiekosten vallen bij mijn da wel mee, 45 euro..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:38

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:35

Absoluut konijnen samen :j
Wat betreft de fokker dat soort onzin hoor ik vaker.. maar wij zien konijnen ook niet bij hun holen en schuilplaatsen waar ze samen zullen schuilen, liggen en wassen. Je zit konijnen vaak snel ergens weg schieten in een weiland oid en zijn dan inderdaad vaak alleen, maar leven wel degelijk in groepen en in de groepen als paartjes.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:15

AngelsDitch schreef:
Castratiekosten vallen bij mijn da wel mee, 45 euro..

Ik heb het ook bij mijn eigen dierenarts nagevraagd hoeveel het kost om een ram te castreren, tussen de 110 en 130 euro. Ze maken gebruik van gas en een heel licht roesje, na afloop krijgt hij nog een aantal pijnstillers en antibiotica mee. Ook zeggen ze dat een konijn castreren meer werk en tijd kost. Een voedster castreren is bijna net zo duur zou neer komen op 130/140 euro.

Ik ga ook nog eens bij andere dierenartsen informeren, ik vond dit ook wel erg duur, maar als dit wel de optie is, heb ik het er zeker voor over.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:17

jock, dat is een dure hobby bij jouw dierenarts! mijn nijnen zijn allen onder gasnarcose geweest, maar de mannen waren 40 euro en de dames idd rond de 130.