Bijten uit enthousiasme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:17

wimmus schreef:
Wat wij doen als onze Border even teveel spanning/opwinding heeft, is haar laten liggen tot de rust er weer in zit. En dan bedoel ik het commando 'af'/'down' of wat je ook maar gebruikt. Als hij daar niet ten allen tijde naar luisterd, mist er dus wel een stukje basis. Gelukkig ook goed te trainen.
Zelf op z'n rug leggen wat hier gesuggereerd word, kan trouwens behoorlijk gevaarlijk zijn.

Wat Tantjeuh ook al zegt, je hond luisterd niet omdat hij agressief oid is, maar omdat hij niet anders KAN. Hij kan de hoeveelheid spanning/opwinding niet meer aan (wat toch echt de "schuld" van de handler is) en moet daarom 'afhappen' om zijn stress weg te krijgen. De spanning is gewoon teveel. Dat kun je wel gaan afstraffen met klappen en andere hardhandige correcties, maar daarmee los je natuurlijk niks op. En vooral niet bij Borders, dat werkt alleen averechts.

Dit los je dus alleen op door de stress weg te nemen, en uit te zoeken waar de stress precies door veroorzaakt word. Zelf veel energie uitstralen of stress uitstralen (immers; presteren onder druk) kan al een oorzaak zijn.
Zelf meer rust uitstralen kan dus al helpen. Als je hond het vooral ná een oefening doet, zorg dan dat hij meteen daarna goed onder appèl staat. Dit geeft rust. Daarmee bedoel ik dus 'naast', 'af' of meteen aan de lijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je trainer hiervan zegt?

Hij luistert wel naar het bevel liggen of zit ofzo. Alleen het blijven liggen of zitten is een probleem. Hij voert het bevel uit voor 3 seconden, en is dan weer weg, voor ik zijn leiband heb kunnen aandoen. Dus daar misschien op oefenen. Dat hij blijft liggen...

Hij is gewoon zo door het dolle heen omdat hij eindelijk (in zijn ogen) heeft mogen lopen, want die andere honden deden dat ook. En dan kan hij niet meer stoppen ...

Trainers zeggen er niet veel van 'amai, zo een hyperactieve hond' 'gekke hond' , ...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:15

Suzzy_3 schreef:
Ibbel schreef:
Anti-blafband omdoen, en dan de handbediening gebruiken? Maw, hem via de blafband corrigeren als hij bijt? Kan je altijd op tijd doen, omdat je draadloos een schok kunt toedienen (vergelijkbaar met schrikdraad) ook als hij losloopt.

Dat heb ik ook eens voorgesteld bij mijn vriend, maar die ziet dat niet zitten.

Dat heet een dogtra! Geen blafband.

Dogtra's zijn zeer goede dingen. Wij gebruiken ze veel op jacht, en fout gedrag af leren.

Echter werkt een dogtra alleen als de hond weet dat hij fout zit. Weet de hond niet dat hij fout zit, dan straf je hem dus voor iets waarvan hij niet weet dat het niet mag.

De hond moet dus heel duidelijk weten dat hij fout zit. Dan kan de dogtra effect hebben.

Voorbeeld:
Als ik bij een vriendin van mij ben die op een landgoed woont, mag mijn hond altijd los lopen. Maar hij mag de weg niet op. Dit weet hij dondersgoed. Maar ach, vrouwtje is toch niet in de buurt dus doe het lekker toch. Dus Dogtra om. Zodra hij ook maar een poot op de weg zet, krijgt hij trilling. Geen reactie, dan een korte schok. Geen reactie, lange schok. Op hele laage staand. Is maar klein hondje. Maar als hij niet reageerd gaat hij omhoog. 1 schok is meestal afdoende.

Voor de jachthonden gebruiken we een trilling als ze te ver weg gaan. Geen reactie, dan schok. Moet je zien hoe snel ze terug komen. Ook als de hond bedenkt zelf te gaan jagen, zijn de dogtra's erg handig. Als de hond op flinke afstand is, kun je hem namelijk niet straffen., met de dogtra wel

Ik zou hem echter in jouw situatie niet gebruiken. Aangezien dit een mengeling is van stress en enthousiasme. En de dogtra gebruiken bij een hond met stress is geen strak plan!

Ik lees net dat de trainers er niks aan doen en jou geen tips geven. Dan zou ik toch hard op zoek gaan naar een club die jou wel begeleidt.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:11

Suzzy_3 schreef:
Hij luistert wel naar het bevel liggen of zit ofzo. Alleen het blijven liggen of zitten is een probleem. Hij voert het bevel uit voor 3 seconden, en is dan weer weg, voor ik zijn leiband heb kunnen aandoen. Dus daar misschien op oefenen. Dat hij blijft liggen...

Hij is gewoon zo door het dolle heen omdat hij eindelijk (in zijn ogen) heeft mogen lopen, want die andere honden deden dat ook. En dan kan hij niet meer stoppen ...

Trainers zeggen er niet veel van 'amai, zo een hyperactieve hond' 'gekke hond' , ...

Heb je een manier waarmee je zijn aandacht kunt vasthouden?
Je kunt hierop trainen door een bepaald woord te gebruiken (bv 'let op!') en als je hond daar op reageert, meteen belonen met koekjes, lieve woordjes of speelgoed. De reactie van je hond is in het begin, in principe niet belangrijk, als hij maar een (positieve) reactie geeft. Waar je naar toe wil is dat hij bij 'Let op!' jou aankijkt om te kijken wat er gaat gebeuren, dit moet dan de meeste tijd wel iets leuks zijn. Dit kun je later uitbouwen, waardoor hij zijn aandacht steeds even langer bij jou heeft.
Hierdoor kun je de oefening 'blijf' ook mee ondersteunen.

Wat je verder ook kunt doen, nadat hij heeft mogen lopen, is hem meteen daarna afleiden met een bal. Als het lukt, kun je het ook met een hele serie oefeningen proberen; af, zit, poot, alle truucjes die hij kent. In hoog tempo, waarbij je vooral veel 'af' gebruikt en waarbij 'af' net 1 seconde langer duurt dan de andere oefeningen. Dit kun je thuis eerst oefenen.

Jammer dat je trainer je geen tips geven kan.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:46

wimmus schreef:
Suzzy_3 schreef:

Heb je een manier waarmee je zijn aandacht kunt vasthouden?
Je kunt hierop trainen door een bepaald woord te gebruiken (bv 'let op!') en als je hond daar op reageert, meteen belonen met koekjes, lieve woordjes of speelgoed. De reactie van je hond is in het begin, in principe niet belangrijk, als hij maar een (positieve) reactie geeft. Waar je naar toe wil is dat hij bij 'Let op!' jou aankijkt om te kijken wat er gaat gebeuren, dit moet dan de meeste tijd wel iets leuks zijn. Dit kun je later uitbouwen, waardoor hij zijn aandacht steeds even langer bij jou heeft.
Hierdoor kun je de oefening 'blijf' ook mee ondersteunen.

Wat je verder ook kunt doen, nadat hij heeft mogen lopen, is hem meteen daarna afleiden met een bal. Als het lukt, kun je het ook met een hele serie oefeningen proberen; af, zit, poot, alle truucjes die hij kent. In hoog tempo, waarbij je vooral veel 'af' gebruikt en waarbij 'af' net 1 seconde langer duurt dan de andere oefeningen. Dit kun je thuis eerst oefenen.

Jammer dat je trainer je geen tips geven kan.

Die let op "kent" hij. Daar stoten we bij gehoorzaamheid ook tegen.
Hij kijkt even, en dan is onmiddellijk zijn aandacht weer weg. Vooral als we aan het stappen zijn. Tijdens de agility ook, hij begint ondertussen te doen wat ik zeg, maar echt aandacht zoals het zou moeten, nee hoor. En dat heb ik ook al met 100 dingen geprobeerd. Balletje, balletje aan touw, stok, snoepjes, geurende snoepjes, staan zingen en springen en gek doen, ... Is juist een paard met oogkleppen op.

Ik heb een paar techniekjes hier nu gevonden, die ga ik 1 voor 1 toepassen. Als ik er 1 vind die werkt is het genoeg eh ...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:28

Wat een tips geven sommigen zeg..

Leuk dat je hond zo enthousiast is met agility. Minder is dat hij zijn enthousiasme en opwinding niet meer kan bedwingen en begint te happen. Tja de ene hond blaft uit enthousiasme, de jouwe hapt. Houd zelf tijdens de training de rust. Ga niet extra jubbelen als je hond een hindernis heeft genomen, want je hond is al enthousiast zat. Als je hond hapt, stop dan direct. Springt je hond om je heen: loop weg. En loop maar een eind weg en houd dit ook vol, elke keer weer! Is de hond rustig dan hervat je de training.

Mijn hond wil met het springen tijdens de dogdance ook nog wel eens te enthousiast worden en beginnen te blaffen. Dan staak ik onmiddelijk de training en negeer ik hem even. Is hij rustig ga ik weer verder. Met agility mag er tijdens wedstrijden wel geblaft worden, bij dogdance wedstrijden niet. Dus mijn hond moet leren tijdens zijn enthousiasme en opwinding niet te blaffen.
Vooral bij gevoelige honden is dit een prima manier. Mijn hond is ook erg gevoelig en zal bij een strenge 'nee' of 'foei' al meteen gedemotiveerd raken en dat is het laatste wat je in de sport wilt hebben.

Suzzy_3

Re: Bijten uit enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:34

Ik doe zeker niet enthousiast tijdens de training. Het enige wat ik doe is hop zeggen, en wijzen en, proberen mijn lichaam juist te gebruiken. Ik gebruik geen stemgeluiden of weet ik veel. Hij is meeeeeer dan enthousiast genoeg.

Morgen heb ik opnieuw training en dan ga ik eens zien om 1 techniek toe te passen (voor de komende lessen dan). Moest dit niets uithalen ga ik een andere techniek proberen ...
Tot ik de juiste heb gevonden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:06

Ga hier alleen niet de tips gebruiken van tikken geven en anti-blafband enz. Dit verhoogt alleen maar de stress en border collies zijn al zo gevoelig.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:22

Ik denk dat ik eens een stukje training ga laten filmen. Dat is misschien makkelijker voor iedereen om zich iets voor stellen.
Hij is totaal niet onder de indruk als je een tik geeft of eens roept.
En dat werkt dus totaal niet, dus ga ik ook niet meer proberen.

Ik denk dat ik nog eens de negeren en wegwandelen manier ga proberen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:39

Suzzy_3 schreef:
Ik denk dat ik eens een stukje training ga laten filmen. Dat is misschien makkelijker voor iedereen om zich iets voor stellen.
Hij is totaal niet onder de indruk als je een tik geeft of eens roept.
En dat werkt dus totaal niet, dus ga ik ook niet meer proberen.

Ik denk dat ik nog eens de negeren en wegwandelen manier ga proberen.

Ik denk dat dit ook een goede manier is. Dan loop je weg van het geen wat je hond juist zo leuk vindt.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:03

Ik zie dat er commentaar is op de manieren van "tikken geven" en "blafband". En terecht hoor! :)
Ik weet dat de methode die ik gebruikt heb niet de aangewezen manier was, maar dit heb ik enkel gedaan omdat de meer aanvaardbare manieren gewoon geen effect hadden. Ik had dan wel geen sensibele border collie, dat is een feit.

De meest voorkomende tips zijn blijven staan, negeren of weglopen. Ik zal even zeggen hoe mijn hond daarop reageerde.
Eerst heb ik de tactiek geprobeerd van te negeren. Dus gewoon verder stappen en laat hem maar dan. Ik kan je vertellen dat verder lopen met een 30kg wegende hond die zich in je schoenen vastbijt geen makkie is :D Daarbij zag hij dit vooral als een spelletje en werd hij steeds doller. Een bewegende prooi is uiteraard leuker dan een stilstaande!

Toen probeerden we de volgende tactiek: blijven staan. En toen leerde mijn hond een nieuw trucje: niet alleen meer naar mijn schoenen bijten, maar ook opspringen en naar mijn armen happen. Hoe langer ik bleef staan, hoe gevaarlijker de situatie eigenlijk werd. En dan wil ik bést rustig blijven staan en geen aandacht geven, maar na een paar lichte happen in je bovenlijf kan ik je vertellen dat dat echt geen goede manier was... (trouwens steeds enthousiasmehappen, geen gericht vastbijten. Maar pijn deed het wel!)

Hierna begon ik weg te lopen als hij begon, maar dit gaat natuurlijk enkel als je ergens het terrein kan verlaten. Dus het huis binnengaan of een poortje dichtdoen en de hond daarachter achterlaten. Op wandeling of op training was dat vrij moeilijk, dus moeilijk consequent toe te passen. (mijn hond vertoonde het bijtgedrag trouwens ook uit een soort protest, op het einde van een wandeling bijvoorbeeld). Dit kon ik dus gewoon niet consequent toepassen, tenzij ik in mijn eigen tuin trainde of speelde met hem.

Als ik een andere opdracht gaf, me omdraaide, enz... Alles werd gewoon genegeerd door mijn hond. Hij bleef stug doorhappen. Op den duur was ik het zo grondig beu dat ik die ene "dieronwaardige" tip van hem rond me te trekken eens toepaste. En sindsdien heb ik weer de braafste hond ter wereld ;) (Nu moet ie nog leren om geen spullen meer van tafel te jatten! :D ) Ik wil gewoon even verantwoorden waarom ik dit dus heb toegepast.. Na meer dan een jaar de brave tips toepassen, terwijl zijn gedrag steeds erger werd, ben ik overgegaan op een hardere methode. Als ik dit niet had gedaan had ik volgens mij een ondertussen onhandelbare hond gehad...

Dus TS, ik zeg zéker niet dat je deze tactiek als eerste moet gebruiken, integendeel. Maar ik wil wel aantonen dat ik het snap wanneer je zegt dat sommige dingen gewoon echt niet werken, of dat je niet meer weet wat je moet doen. Omdat dit uiteindelijk hielp voor mijn hond, wil dat niet zeggen dat jouw hond hier hetzelfde op zou reageren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:23

annepaardoes schreef:
Ga hier alleen niet de tips gebruiken van tikken geven en anti-blafband enz. Dit verhoogt alleen maar de stress en border collies zijn al zo gevoelig.

Even off topic, ik heb je zondag op het Nk gezien

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:31

kohtje schreef:
annepaardoes schreef:

Even off topic, ik heb je zondag op het Nk gezien

Haha grappig! Je hebt een PB.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:07

Hoe oud is je hond?

Hij wordt blijkbaar heel druk van de training, iets té druk. Zo druk, dat ie niet meer luistert en niet zo goed weet waar hij het moet laten dat ie in jou gaat happen.

Naar mijn mening is de training dus nog iets teveel voor hem om aan te kunnen. Maak een half rondje ipv een heel rondje, of 1 sprong ipv het hele rondje. Kijk waar zijn grens ligt, waar die spanning nou precies zó hoog is dat ie jou gaat happen. En stop daarvóór. Voorkomen is beter dan genezen hè;)

Laat hem iets doen waar hij weer rustig van wordt (balletje apporteren, iets zoeken etc.), en kap de training af. Spanning bouwt namelijk op, dus ook al issie op dat moment weer rustig, na 1 of 2 sprongetjes zal hij waarschijnlijk weer door het dolle heen zijn.

Je moet je iets meer aan het kunnen van je hond houden ipv de geplande training. Duurt de training een uur, maar is jouw hond na een kwartier al klaar? Gewoon stoppen en naar huis. Hoe beter het elke keer verloopt, hoe sneller je dat uur vol kunt trainen;)