wimmus schreef:Wat wij doen als onze Border even teveel spanning/opwinding heeft, is haar laten liggen tot de rust er weer in zit. En dan bedoel ik het commando 'af'/'down' of wat je ook maar gebruikt. Als hij daar niet ten allen tijde naar luisterd, mist er dus wel een stukje basis. Gelukkig ook goed te trainen.
Zelf op z'n rug leggen wat hier gesuggereerd word, kan trouwens behoorlijk gevaarlijk zijn.
Wat Tantjeuh ook al zegt, je hond luisterd niet omdat hij agressief oid is, maar omdat hij niet anders KAN. Hij kan de hoeveelheid spanning/opwinding niet meer aan (wat toch echt de "schuld" van de handler is) en moet daarom 'afhappen' om zijn stress weg te krijgen. De spanning is gewoon teveel. Dat kun je wel gaan afstraffen met klappen en andere hardhandige correcties, maar daarmee los je natuurlijk niks op. En vooral niet bij Borders, dat werkt alleen averechts.
Dit los je dus alleen op door de stress weg te nemen, en uit te zoeken waar de stress precies door veroorzaakt word. Zelf veel energie uitstralen of stress uitstralen (immers; presteren onder druk) kan al een oorzaak zijn.
Zelf meer rust uitstralen kan dus al helpen. Als je hond het vooral ná een oefening doet, zorg dan dat hij meteen daarna goed onder appèl staat. Dit geeft rust. Daarmee bedoel ik dus 'naast', 'af' of meteen aan de lijn.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je trainer hiervan zegt?
Hij luistert wel naar het bevel liggen of zit ofzo. Alleen het blijven liggen of zitten is een probleem. Hij voert het bevel uit voor 3 seconden, en is dan weer weg, voor ik zijn leiband heb kunnen aandoen. Dus daar misschien op oefenen. Dat hij blijft liggen...
Hij is gewoon zo door het dolle heen omdat hij eindelijk (in zijn ogen) heeft mogen lopen, want die andere honden deden dat ook. En dan kan hij niet meer stoppen ...
Trainers zeggen er niet veel van 'amai, zo een hyperactieve hond' 'gekke hond' , ...