Mijn hond heeft geen interesse in apporteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:02

Dhani schreef:
MamboBeach schreef:
Is misschien heel maf wat ik zeg maar ik kreeg mijn hond met 8 maanden en het enige wat hij deed was suf kijken! :D
Ik ging zelf met een hoge stem en helemaal enthousiast met die bal aan de gang. Eerst zat hij droog te kijken en op een gegeven moment dacht hij denk ik toch dat het wel leuk zou zijn, baasje deed immers zo dom. :+
Zo is het echt gelukt!!!

Ik ben inmiddels wel verhuisd! :D Buren hebben het namelijk ook gezien! :D

en zelfs op die manier hoeft het niet altijd te lukken ;) ik heb het zelfde geprobeerd namelijk :P

Misschien heb ik wel gekker gedaan dan jij! :D

Nee, natuurlijk hoeft het niet te lukken, maar bij de 1 wel en de ander niet he.

Frances

Re: Mijn hond heeft geen interesse in apporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:56

Je hebt ook zo'n speciaal apporteerding waar je koekjes in kan doen. Misschien wil die die wel halen, en als ze dan terugkomt brengen kun je een koekje uit het ding geven. misschien dat ze het dan leuker gaat vinden? Als ze het alleen gaat pakken en niet terugbrengt kun je misschien een touw eraan maken die je vast blijft houden zodat ze er niet verderweg mee kan rennen. Als ze dan uiteindlijk steeds dichterbij komt en ze is bij je kun je dus belonen door er een koekje uit te geven. misschien leert ze dan dat als ze het bij je brengt er een koekje uit krijgt?
Ik vind het moeilijk...
Maar als ze nou echt niet wil, tja het houd een keer toch op denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:00

Onze Kliko (ook een jack) apporteerd ook niet, hij kan wel eindeloos aan zijn flos sleuren maar echt bal gooien en ophalen vind hij niks aan.
Behalve in het water. Hij is gek op zwemmen en als je zijn bal het water in gooit gaat hij hem halen en brengt hem terug :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:10

Onze ex-zwerver heeft het denk ik niet geleerd, die speelt ook niet. Gelukkig kan ik al mijn speelsigheid wel kwijt op onze andere hond :D
Tja, zelf heb ik zoiets van; als hij het niet wil doen, dan niet? >;)
Met de hondencursus hoefde ik dat onderdeel dus ook niet te doen :D

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:21

Als je nu eens probeert om aan haar lievelingsspeeltje een lange lijn te bevestigen. En je sleept dat dan voort en kijkt of ze er achteraan wil rennen,maar ze mag het niet oppakken. Dit doe je elke dag een paar keer in de hoop dat ze steeds grager het speeltje wil. Als je merkt dat ze het echt heel graag wil,mag ze het een keer pakken en beloont haar de hemel in als ze het doet. Bij het oppakken zeg je wel steeds ,,vast,,. Dit ga je na een poosje uitbreiden,dat je het niet meer sleept voor haar,maar kleine stukjes weggooit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:28

Die van mij moet het nu gaan leren voor een c curcus.
Ik probeer het nu te leren met de clicker.
Heb bewust niet geleerd met een bal te spelen aangezien ik het verschrikkelijk vind als je hond steeds een bal op je voeten neer legt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:28

mijn hond is ook helemaal geen apporteerder en ik heb er me ook ooit eens mee bezig gehouden om ze dat wel te leren. Ze weet wat het is nu, maar ze doet het nog steeds maar een paar keertjes omdat ik het vraag en ze dan een snoepje krijgt; ze zal NOOIT zelf een balletje komen aanbieden om te gooien voor haar.
de vraag is dus of je per se wilt dat ze dit kan omdat je het een uitdaging vind om het aan te leren bv, want het is echt ontzettend veel moeite als je de hond echt stapje per stapje alles moet duidelijk maken. bij een hond die vanzelf achter balletjes aan gaat, is het enige probleem vaak het leren terugbrengen en afgeven...

ik ben begonnen met het commando 'pak' aan te leren. Vastpakken wat ik geef (en later wat ik aanduid). dan een balletje een beetje weggooien, met haar meewandelen tot daar en 'pak' vragen. Los daarvan heb ik ook 'los' geleerd om de bal later weer makkelijk uit haar bek te krijgen :+ . na een tijdje ging ik steeds minder meewandelen en vroeg 'pak' van op een afstand. als ze de bal al vanzelf ging vastpakken, werd ze al beloond. de volgende stap was bij mij een beetje wachten op het toeval. als ze de bal had vroeg ik om naar mij te komen en als ze nog maar een metertje naar mij kwam met bal, dan werd ze al beloond. als ze hem liet vallen, stuurde ik haar weer achter de bal aan. op de duur snapte ze zo dat ze hem tot bij mij moest meebrengen en tot slot heb ik nog doorgewerkt om haar de bal in mijn hand te laten afgeven ipv op de grond te gooien ongeveer in mijn buurt. vanaf dat moment werd het commando 'ga het pakken' hierop geplakt voor de hele oefening in één keer.

dit alles heeft me dus een hele winter gekost. elke avond terwijl we even wat op tv keken oefende ik intussen met Hera...dus als je jouwe even ongeïnteresseerd is in apporteren... ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:29

Zorbas volgens mij verpest je het daar mee, ze zal denk ik eerder de interesse in het enige stukje speelgoed dat ze leuk vindt verliezen?

Kohtje, dat laatste vind ik een beetje raar; als mijn hond met een speeltje aankomt en ik heb er geen zin in dan zeg ik dat en dan gaat ie er zelf mee spelen. Of je ruilt de bal om voor een speeltje waar hij zelfstandig mee kan spelen. Voor mij geen reden om het spelen af te leren in elk geval.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:35

Mijn hond kan ook niet apporteren :')
Ze kan heel veel dingen wel, maar de combinatie die het apporteren maakt lukt écht niet.
Wat ze kan: bal loslaten, bal vasthouden, komen op commando, achter bal aanrennen en meenemen, uit zichzelf speeltjes aanbieden.

Alles bij elkaar zou je dus zeggen dat ze wel zou kunnen apporteren, maar het gebeurt gewoon niet.. alleen als ze in een speeltjes aanbied bui is.
Als je haar zou roepen als ze haar bal vast heeft komt ze als een malloot aanrennen, maar vergeet dan wel ff haar bal mee te nemen..en ik weet nog steeds niet wat je daar aan moet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:07

Tja, speeltjes aanbieden doet Donya dus ook niet, geen touw, geen knookjes geen balletjes.... Mijn hond is gewoon niet speels :+ :\ Ze wordt daar natuurlijk niet minder lief van maar mijn hond mist dus geen dingen oid als ze zulke dingen niet uit zichzelf aan bied?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:31

opisop_shop schreef:
Zorbas volgens mij verpest je het daar mee, ze zal denk ik eerder de interesse in het enige stukje speelgoed dat ze leuk vindt verliezen?

Wij hebben jarenlang Duitse Herders getraind voor de africhting,daar hoort apporteren bij. Wij leerde alle wat minder apporterende het honden op deze manier en altijd met succes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:34

Ik snap de logica wel, maar ik zou dan juist enthousiast aanmoedigen als ze achter het speeltje aangaan, zodat ze er nog meer interesse in krijgen, en het aan het touwtje naar jezelf toetrekken en als ze bij je zijn (dus hebben geapporteerd -met/achter het speeltje naar je toe zijn gekomen-) heel uitbundig belonen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:56

Je kan het apporteren er ook in trainen als een oefening?

Wij doen dit zo.

Op je knieen zitten, in je ene hand een dummy, in je andere hand een handvol kleine brokjes.
Je houd je ogen alleen gericht op de dummy.
Op het moment dat je hond de dummy aanraakt met zijn neus, gooi je met je andere hand een brokje op de grond.
De eerste keer met zijn neus aantikken kan even duren, maar omdat je er naar kijkt zal hij dat ook snappen.
Geen commando's geven, alleen een GOED ZO! heel vrolijk als je de beloning laat vallen.
je krijgt dan op een geven moment de situatie: tik-beloning-tik-beloning, vrij snel achter elkaar.

Als dit echt goed bevestigd is (dus niet na een uurtje, maar die dit maar eens een paar weken elke dag een paar minuten) ga je erbij staan, en leg de dummy op de grond.
Dan beloon je niet bij 1 keer aantikken, maar bij twee keer aantikken.
Je ziet dan dat de hond bij de dummy gaat wachten, hem aantikt, en dan zijn beloning krijgt.

Volgende stap is, om net zo lang te wachten totdat de hond de dummy oppakt, en dan de beloning krijgt. Even zijn tanden erin zetten is voldoende voor een GOED ZO!! vrolijk en een beloning. Dit herhaal je natuurlijk ook tot in den treure.

Zo kun je het steeds verder uitbouwen. Wij zijn op dit punt nu met onze shar pei van 15 weken, en hij vind het een vreselijk leuk spelletje.

Als dummy gebruiken wij een opgerold washandje met een rolletje plakband aan beide zijden zodat het niet open vouwt. Het is lekker zacht, in tegenstelling tot hout wat sommige honden niet fijn vinden om op te pakken/vast te houden.

Deze dummy mag je alleen gebruiken voor deze oefeningen, voor de rest mag hij er niet mee spelen en ligt ie uit het zicht in de kast.

Meer volgt zodra wij er ook klaar voor zijn :-) Maar alleen met deze paar dingen ben he echt een paar weken zoet.

Succes!

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:16

Mijn hond houd er ook niet van.
Als ik de bal weggooi gaat hij er wel achteraan en pak het ook
Maar je krijgt hem niet meer terug wil je hem afpakken dan loopt hij snel weg met de bal.

Maar daar integen kan hij zich prima vermaken met een bal als hij zelf ligt te spelen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:46

Ojee het lijkt die van mij wel :+
Ik heb een golden retriever ( alleen retrieved ie niet zeg ik altijd ) :P

Als ik een stok of een bal oid gooi, dan gaat ie er achteraan, pakt ie het vast en gaat er vervolgens op liggen kauwen.
Of hij rent eropaf en als hij er vlakbij is rent ie de andere kant op.
Kan ik het dus alsnog zelf halen :roll:

Binnen doet hij het trouwens wel het apporteren, buiten ben ik af en toe aan het oefenen, hem helemaal enthhausiast maken en vervolgens de bal gooien en "apport"zeggen.
Als ie dan de bal heeft ga ik heel blij roepen "kom maaaar" of gewoon "hier"en 9 van de 10 keer komt ie dan netjes de bal brengen.
soms brengt ie hem uit zichzelf terug.
*\o/*
dus er is vooruitgang haha.

heel veel succes met die van jou, ik denk dat sommige honden er ook gewoon geen intresse voor hebben.
Misschien belonen met een snoepje als ie wel apporteerd?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:16

ik lees dat veel mensen honden hebben die zogezegd niet apporteren, maar wel achter het balletje aan gaan en het meenemen. dat zijn net honden die je vrij snel kan leren apporteren! hij doet de helft van de oefening al uit zichzelf en je moet ze enkel nog duidelijk maken dat terugbrengen veel leuker is en een beloning oplevert.
natuurlijk brengt bijna geen enkele hond vanzelf balletjes terug :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:52

Ik zou inderdaad al enorm blij zijn als ze dat balletje pakte en er mee ging lopen, daar kan je echt heel makkelijk mee werken :j (desnoods aan een lange lijn dat je ze naar je toe kan begeleiden en dan de hemel in prijzen.) maar die van mij gaat zelfs niet achter het balletje aan :') Die zit dan zo langs me van "ja nou... Haal het nu maar zelf hoor."

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:41

Ik zou er geen punt van maken dat ze niet kan/wil apporteren. Onze hond is een kruising border collie en iedere border collie die ik ken is gek van apporteren, maar die van ons dus niet. Hij vindt het gewoon niet interessant en blijft idd ook bij je zitten zo van "en nu?". Hij kijkt niet eens naar de bal. Net als jouw hond heeft hij geen speeltjes oid die hij leuk vindt. Wat hij dan wel weer doet als hij de kans krijgt is balletjes afpakken als hij een andere hond met een bal ziet spelen, maar dat is puur dominant gedrag van hem. Daarom roep ik hem altijd bij me als er iemand aankomt die met de hond met een bal aan het spelen is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:53

Allereerst wil ik zeggen dat het in dit geval niet zo is dat de hond gewoonweg koppig is. De baas wil iets wat heel veel hondjes doen maar het hondje begrijpt gewoon nog niet dat dit de bedoeling is.
Als je het echt graag aan wilt leren zou ik inderdaad werken dus met een dummy en wat brokjes maar er dan ook nog een klicker bij gebruiken, dit is duidelijker voor de hond.
als je graag wilt dat hij apporteert en je maakt er een oefening van heb je best kans dat je hondje het super leuk gaat vinden!
Mocht je nog vragen hebben pb maar even succes!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:55

Heb 2 Jacks en de 1 kan 24 uur per dag met de bal spelen en maar weggooien en weer terugbrengen en de andere heeft het noooooit leuk gevonden.....geef hem een stuk gras en zeg zoekze en hij graaft je hele tuin weg....dat vind hij weer leuk :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:00

De ene hond is de andere niet, zoals je inmiddels al wel weet.
Onze ene hond brengt alles wel netjes terug en de andere rent er achter aan, gaat er vrolijk bij staan en dat is het.
Onze vorige hond speelde eigenlijk bijna nooit.
Die lag liever te kijken hoe of wat en heel soms bemoeide hij zich ermee en dan stonden zowel de andere hond en wijzelf heel verbaasd te kijken

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:56

Heeeeeeeel herkenbaar bij onze Jack russell.
Alleen geinteresseerd in snoepjes !!:P

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:33

Mijn Jack Russel apporteerd goed, dat heeft hij altijd al gedaan (heb hem vanaf 2 jaar). Maar mijn andere hond heeft nooit geleerd om met speeltjes te spelen en doet dit dus ook niet. Hoewel ze steeds meer dingen van mijn Jack over neemt, ze is wel erg speels namelijk. Ze vind het ook erg leuk om achter Bob aan te rennen als hij achter de bal aan gaat, maar apporteren :n nee, daar doet ze niet aan.
Wel pakte ze laatst de bal nadat Bob die voor mijn voeten had gelegd, en rende ermee weg. Dus ik riep haar, wat doet ze? Ze gooit de bal op de grond en komt vrolijk aanrennen :+ Kon ik de bal gaan zoeken.... ;)