Het houden van (exotische) dieren, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:21

vordur schreef:
Ik steun al jaren stichting AAP en vind dus dat als je exoten in huis zou willen houden daar een examen voor gedaan moet worden of zo.
Allen al om dat zo iets veel mensen zal tegen houden een ondoordachte aan koop te doen.
Er zijn gerust zeer veel mensen die de dieren een goed tehuis kunnen bieden maar ook zeer velen die dat niet kunnen en dan belanden ze weer in een opvang.

Ik vind dat dit voor welk dier dan ook moet gelden :j Ik vind dat exoten houden moet mogen, maar je moet er wel echt iets mee hebben en niet cool met een slang in je nek willen open wat dat is zo stoer.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:05

Joyckuh schreef:
Maar waarom zou alleen een reptiel niet op de juiste manier gehouden kunnen worden en een ander dier wel?

Een ander voorbeeld vind ik dan weer de papegaai. Deze worden massaal gehouden, alleen, op een flatje. In het beste geval met soortgenoten en komen ze af en toe buiten. Veel van deze dieren krijgen gezondsheidsproblemen, die ze in de natuur niet zouden krijgen, zoals versleten lever en nieren op jonge leeftijd. Dit wordt dan weer nooit genoemd, het gaat altijd over reptielen. Ik denk dat het makkelijker is om voor een reptiel de juiste situatie na te bootsen dan voor een vogel. Die leggen in het wild dagelijks enorme vliegafstanden af, eten daar dingen die we hier niet eens in de winkels hebben. Een baardagamaan kan je nog enigszins geven wat deze in de natuur heeft, namelijk warmte, UV verlichting, schuilplekken, de zelfde zandbodem, soortgenoten. In het wild doen baardagamen ook niet heel veel meer. Ze hebben geen enorm territorium en bewegen ook in het wild niet veel.

Nu heb ik het natuurlijk alleen over minder voorkomende dieren, maar ook het konijn, in het wild huppen deze dieren nogal wat af. Hier zitten ze in een klein hokje en mogen ze er zo nu en dan uit. In het gunstigste geval hebben ze een flatje...
Of het paard, hoeveel paarden staan er minimaal 20 uur per dag op stal in Nederland? En nu niet aankomen met dat een paard gedomesticeerd dier is, dat is het allicht, maar ook een paard hoort 24 uur per dag rond te kunnen redden. Zet een paard dat heel wat uren op stal staat in een bak of wei, en deze strekt zijn benen.
Horen deze dieren dan wel gehouden te worden ondanks dat we hun leefomgeving niet goed na kunnen bootsen?

Helemaal mee eens!
Ik houd slangen,met veel plezier. Ik probeer hen zoveel mogelijk te geven wat ze 'in het wild' ook zouden hebben,ookal zijn ze in een plastic bakje geboren bij de kweker.
Eigenlijk is ieder huisdier onnatuurlijk om te houden,dus waar trek je dan de grens?

Giftige dieren vind ik dan weer een heikel punt... Echte kenners kunnen ermee omgaan,maar ook voor leken is er vrij makkelijk aan te komen.Dat vind ik toch wel een griezelig idee,zo'n onervaren iemand met een gifadder in huis.

Dan zijn er ook nog dieren die ik echt 'op het randje' vind.
Kijk,en olifant hou je absoluut niet thuis,en een hond is volledig normaal, maar daartussen bevind zich een enorm grijs gebied.
Neem bijvoorbeeld een kennis van mij,die 1 slaapkamer heeft omgebouwd tot varanenverblijf. Er zitten twee varanen in,en een gladde badkuip 'om te zwemmen' . Verder is de kamer verwarmt en staat er een boomstam in,meer niet. IMO worden dat soort dieren er niet gelukkig van. En het waarom speelt ook een grote rol.
Inderdaad mensen die een krok in huis nemen omdat niemand anders die heeft,omdat het zo stoer is of meer van die redenen die ik niet begrijp.

Charlie_P

Re: Het houden van (exotische) dieren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:25

Ik persoonlijk zou er nooit voor kiezen om zo'n dier te houden. Ik vind ze prachtig hoor, in hun eigen omgeving, maar ik zou er eerder triest van worden als ik ze hier in huis had zitten. Dat is toch op geen enkele manier te vergelijken?
De vergelijking met een hond vind ik helemaal niet opgaan.
Met een paard zie ik dat dan eerder. Het houden van paarden is echter al zover doorgedrongen, dat is normaal geworden. Ik probeer eigenlijk te zeggen, laten we het daarbij laten en niet steeds meer soorten dieren voor onze lol als huisdier gaan nemen. Voor je het weet is dat ook helemaal normaal en heeft iedereen straks een krokodil (ik noem maar wat). En zo'n dier heeft ook nog geen gebruiksdoel ( voor ik iedereen over me heen krijg, nee ik zie mijn paard ook niet als gebruiksvoorwerp ofzo, maar ik denk dat iedereen snapt wat ik bedoel).
Denk niet dat ik het helemaal goed verwoord heb zo, maar dat merk ik dan wel aan de reacties!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:10

Sifra01: maar moeten we het houden van een paard wel normaal vinden? Ik durf er haast om te wedden dat 80% van de paarden veel te veel op stal staat. Deze dieren ontwikkelen stalondeugden en wat doen wij daar aan? Het probleem aanpakken in plaats van de oorzaak, namelijk het dier op een onnatuurlijke manier houden. Maar omdat het veel voorkomt moeten we het normaal vinden omdat iedereen zijn dier zo houdt? Daar ben ik het niet mee eens.

De bokker met de kaaiman heeft er serieus over nagedacht alvorens dit dier werd aangeschaft. Deze kaaiman krijgt dadelijk een flink verblijf tot zijn beschikking. Wat is er dan mis mee? Dit dier heeft dadelijk alle ruimte en zorg die hij nodig heeft!

En gebruiksdoel, ik heb hier zoveel dieren die geen ''doel'' hebben en toch tot de normale huisdieren gerekend worden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:15

Nee Joyckuh, zo bedoel ik het absoluut niet. Ik heb mijn eigen stukje nog een keer gelezen en zo staat het er ook niet.
Ik heb nergens gezegd dat ik het prima vind dat paarden veel op stal staan of wat dan ook. En dat slaat ook nergens op en gelukkig zijn er ook veel mensen die dat wel begrijpen en hun dier niet alleen maar opgehokt houden.
Pff. Hoe ga ik dit goed verwoorden. Ik bedoel dat paarden al heel lang door mensen gehouden worden. Vroeger voor het werk en nu vaak voor de sport of om recreatief mee te rijden. Dat is gewoon geworden.( en dat heeft helemaal niets te maken met de manier waarop mensen paarden houden en of ik dat goedkeur). De vraag is waarom je dat zou willen bij allerlei exotische dieren. Dus het houden van een paard wordt normaal gevonden en ik denk dat je je terecht afvraagt of dat wel normaal gevonden moet worden (maar probeer het nog maar eens weg te denken). Maar waarom zou je willen dat het houden van exotische dieren ook normaal gevonden gaat worden, ook al zorg je er dan zo goed mogelijk voor.
Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel zo.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:16

Tja,dat jij lol beleefd aan paardrijden,wil niet zeggen dat andere mensen dat begrijpen. Er zijn zat mensen die ook zo denken over ruiters: waarom zou je een paard in een stal zetten en erop willen rijden?

Dat is gewoon een kwestie van smaak.
Jij begrijpt niet wat mensen eraan hebben om een exoot in huis te nemen,en een ander snapt niet wat jij eraan vind om een paard te hebben. (niet op jou persoonlijk,maar in het algemeen)

Dat je de hobby zelf niet deelt,betekend niet dat andere mensen er niks mee kunnen ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:13

Nee dat klopt Tivoli, maar je mist mijn punt een beetje. Lees mijn post nog maar eens goed door, misschien begrijp je het dan. Maar goed, beter dan dat kan ik het (nu) niet verwoorden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:39

Ik snap je post heel goed,daarom staat er ook bij dat het niet persoonlijk tegen jou gericht is.Ik kan heus wel lezen hoor,jij ook?

En dan nog... je zou dus alleen maar dingen 'mogen' die algemeen geaccepteerd zijn.
Het mooie van mensen vind ik nou juist dat zij niet altijd hoeven te doen wat een ander 'normaal' vind. Want wie bepaald er nou wat normaal is? :)
In 'mijn wereld' is het heel normaal dat veel van mijn kennisen slangen hebben,daar val ik juist buiten de boot met mijn paardenhobby :D

Vraag 100 Nederlanders wat zij onder 'normaal' verstaan,en je krijgt heel veel verschillende antwoorden.
Voor mij zijn slangen normaal,even normaal als een hond.
(slangen worden namelijk ook al vanaf het Pharao tijdperk gehouden,zo'n 5000 jaar geleden,en wie weet hoeveel langer, om maar een exotisch dier te noemen)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:55

Ja, mits goed gehuisvest wel.
Wasberen zeg ik nee tegen, maar als ze in een mooi groot buitenhok zitten.. Wat is er mis mee?
Je moet ze wel blijven behandelen als wilde dieren, geen knuffeldieren.
Die kaaimannen.. Opzich heel gaaf maar ik zou het niet doen denk ik.
Of ik moet heel veel ruimte hebben voor een verblijf natuurlijk, dan word het anders.
Dan lijkt het mij heel gaaf om er een te hebben.

Zelf wil ik bijvoorbeeld geen leguaan vanwege de grootte.. Ik wil niet dat het beest te klein komt te wonen.
Ik heb alleen klein blijvende reptielen, luipaardgekko's en dikvingergekko's in flinke terraria.
Een slang zou ik graag willen, maar door de beperkte ruimte wil ik dat niet.
Een slang van 1.20 hoort imo niet in een bak van 80 cm. :o
Ooit komen er wel meer dieren bij als de mogelijkheid er is, wat spinnen, gekko's, kikkers en slangen enzo.
Maar wel alleen makkelijke diersoorten.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:59

Steph86 schreef:
Joyckuh schreef:
Steph86: Dat is een flink verblijf!

En hetgaat nog groter worden.
Ze kunnen wel 2meter worden, al worden ze in gevangenschap meestal rond de 1.50.
Hij moet natuurlijk wel fatsoenlijk de ruimte hebben om zich te kunnen bewegen etc.

Sorry, maar ik ben het hier toch niet mee eens... ik weet zelf niet hoe deze beesten gewend zijn zich te bewegen in de natuur, maar heel groot vind ik het hok niet. Hij is er helemaal in zijn eentje, dat is ook geen fijn bestaan.
Ik vind dat exotische dieren echt niet thuishoren hier. Al helemaal niet in hokken!
Ik snap niet dat het goed wordt gekeurd, zoals papagaaien die doodalleen in een kooitje zitten van nog geen halve m3,
tot slangen die zich op moeten rollen tegen glazen wanden in een huiskamer :(

Maar dit betreft niet alleen exotische dieren, die natuurlijk gewoon in hun normale exotische leefgebied thuishoren zodat ze zich lekker kunnen uitleven. Ik vind het ook vreselijk gemeen om paarden 24 uur in een hokje op te sluiten.
Katten hun hele leven alleen maar binnen in hun eentje te zetten, zonder soortgenoten, vind ik ook niet geheel diervriendelijk. Zet je daar een andere kat bij of een ander dier, dan is dit al stukken beter. Dat ze niet naar buiten mogen, de frisse lucht niet mogen voelen, is jammer, maar helaas niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld in flat's of door vreselijke mensen, die het lollig vinden om op katten te schieten..... .

Dat van die katten was erg terzijde, wat ik wil zeggen is dat ik het echt niet snap waarom mensen nou per sé zo'n exotisch dier willen hebben. Door deze mensen worden deze dieren uit hun oorspronkelijke leefomgeving weggekaapt, weg van hun soortgenoten en hun instinctieve behoeften. Dit klinkt misschien overdreven, maar als niemand om deze dieren zou vragen , zouden ze daar lekker blijven zitten (kijk naar bontliefhebbers en vleeseters). Bij paarden kan het vaak niet anders, zij hebben geen wild gebied meer (met uitzonderingen) waar ze kunnen leven net als vroeger. Bij de (meeste) EXOTISCHE dieren kan dat echter wel. Waarom hun daar wegrukken om hier in hun up in een kooitje te zetten? Hoe groot dit kooitje ook zal zijn, het zal de natuur nooit kunnen overtroeven...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:45

Ccindy: een cavia komt uit Zuid-amerika, ook een exotische dier. Maar inmiddels prima aangepast. De hamster en gerbil trouwens ook. Een husky in Nederland vind ik ook niet echt geschikt, evenals een naaktkat of iets dergelijks.

Wat ik er mee probeer te zeggen, waarom bovenstaande dieren wel?

Overigens, vrijwel alle baardagamen tegenwoordig op de markt zijn nakweek, evenals de meeste andere reptielensoorten. Papegaaien worden volgens mij ook nauwelijks nog geimporteerd. Deze dieren worden dus niet uit natuurlijke leefomgeving weg gekaapt, maar zijn niet anders gewent. Maakt dat dan verschil?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:33

Cavia's hebben in de meeste huishoudens ook een verschrikkelijk leven, in kleine hokjes gepropt waar ze niks anders te doen hebben als een beetje naar het gaas kijken, vaak nog alleen ook.