Joyckuh schreef:Maar waarom zou alleen een reptiel niet op de juiste manier gehouden kunnen worden en een ander dier wel?
Een ander voorbeeld vind ik dan weer de papegaai. Deze worden massaal gehouden, alleen, op een flatje. In het beste geval met soortgenoten en komen ze af en toe buiten. Veel van deze dieren krijgen gezondsheidsproblemen, die ze in de natuur niet zouden krijgen, zoals versleten lever en nieren op jonge leeftijd. Dit wordt dan weer nooit genoemd, het gaat altijd over reptielen. Ik denk dat het makkelijker is om voor een reptiel de juiste situatie na te bootsen dan voor een vogel. Die leggen in het wild dagelijks enorme vliegafstanden af, eten daar dingen die we hier niet eens in de winkels hebben. Een baardagamaan kan je nog enigszins geven wat deze in de natuur heeft, namelijk warmte, UV verlichting, schuilplekken, de zelfde zandbodem, soortgenoten. In het wild doen baardagamen ook niet heel veel meer. Ze hebben geen enorm territorium en bewegen ook in het wild niet veel.
Nu heb ik het natuurlijk alleen over minder voorkomende dieren, maar ook het konijn, in het wild huppen deze dieren nogal wat af. Hier zitten ze in een klein hokje en mogen ze er zo nu en dan uit. In het gunstigste geval hebben ze een flatje...
Of het paard, hoeveel paarden staan er minimaal 20 uur per dag op stal in Nederland? En nu niet aankomen met dat een paard gedomesticeerd dier is, dat is het allicht, maar ook een paard hoort 24 uur per dag rond te kunnen redden. Zet een paard dat heel wat uren op stal staat in een bak of wei, en deze strekt zijn benen.
Horen deze dieren dan wel gehouden te worden ondanks dat we hun leefomgeving niet goed na kunnen bootsen?
Helemaal mee eens!
Ik houd slangen,met veel plezier. Ik probeer hen zoveel mogelijk te geven wat ze 'in het wild' ook zouden hebben,ookal zijn ze in een plastic bakje geboren bij de kweker.
Eigenlijk is ieder huisdier onnatuurlijk om te houden,dus waar trek je dan de grens?
Giftige dieren vind ik dan weer een heikel punt... Echte kenners kunnen ermee omgaan,maar ook voor leken is er vrij makkelijk aan te komen.Dat vind ik toch wel een griezelig idee,zo'n onervaren iemand met een gifadder in huis.
Dan zijn er ook nog dieren die ik echt 'op het randje' vind.
Kijk,en olifant hou je absoluut niet thuis,en een hond is volledig normaal, maar daartussen bevind zich een enorm grijs gebied.
Neem bijvoorbeeld een kennis van mij,die 1 slaapkamer heeft omgebouwd tot varanenverblijf. Er zitten twee varanen in,en een gladde badkuip 'om te zwemmen' . Verder is de kamer verwarmt en staat er een boomstam in,meer niet. IMO worden dat soort dieren er niet gelukkig van. En het waarom speelt ook een grote rol.
Inderdaad mensen die een krok in huis nemen omdat niemand anders die heeft,omdat het zo stoer is of meer van die redenen die ik niet begrijp.