Kip ineens dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Kip ineens dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:05

Wij behandelen de dieren om de 3 jaar met iets anders ( dus regelmatig maar om de 3 jaar veranderen) zodat ze niet resistent worden. Nu doen we het met frontline, wat je ook gebruikt voor hond/kat. Let wel goed op de dosering!

Als je je kip föhnt doe dit dan met een niet te warme föhn. Dit kan ook een beschadiging van de hersenen veroorzaken.

Wij enten onze fok dieren ook, dit doen wij zelf. Je kan dit gemakkelijk bestellen alleen wel per 100 buisjes.. Wij hebben genoeg dieren dus voor ons geen probleem, dit spul is duur maar je voorkomt er veel narigheid mee.

Naar de dierenarts gaan wij nooit, veel dierenartsen die er écht verstand van hebben zijn er niet en zeker mijn schoonvader heeft er dusdanig veel verstand van dat dit ook niet nodig is.

Helaas sterft er bij ons ook wel eens een kip zonder duidelijk reden, al hoewel dit hooguit 2 kippen per jaar zijn.. Sja, gebeurd bij mensen ook wel eens..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:07

Het kan van alles zijn. Bij ons is het meestal zo dat als een kip opeens een hele tijd niet meer legt, ze dood gaan. Kan de leeftijd zijn, kan een ziekte zijn.
Wat wij vaak doen, is hokken behandelen tegen luis. Al is het maar preventief.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:27

1 van mijn andere kippen lijkt nu een beetje stilletjes.
Iig ik ging net haar de ren om ze in het hok te doen en ze was wat rustig. Leek misschien ook omdat haar kuif wat verregend was en hing...
Haar even goed bekeken, maar oogjes enzo gewoon schoon, verder geen bijzonderheden.
Heb het nachthok nog gecontroleerd op luis maar zie echt helemaal niks, ook onder stok gecontroleerd.
Later kippen in het hok gedaan en toen ik met eten kwam was ze ineens helemaal weer druk en midden in de voerbak gaan zitten en druk eten zoals ik haar ken.

Zou ze misschien ook ziek zijn? Of zou ik me zorgen maken om niks omdat ze toevallig eventjes wat stiller was.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:59

mag ik vragen wie er echt veel verstand van kippen heeft, ik kan wel even wat hulp gebruiken.. alvast bedankt... PB mag ook, graag zelfs...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:25

Jee wat naar Bojangles!! Sterkte!

Het blijft altijd een beetje gissen met de kipjes is mijn ervaring inmiddels. Maar meestal zie je het wel een beetje aankomen van te voren als het wat minder gaat.

Morgen voelen of ze wel dik was of niet heeft niet veel zin, want ze zal nu gaan uitdrogen en mager aanvoelen.

Zoals ik het lees is ze dus wel zelf al naar een plekje gegaan om te sterven? Dus zelf heeft ze het wel aangevoeld denk ik?
Hoe oud was ze? Niet dat dat veel uitmaakt, want met elke leeftijd kan iets mis gaan.

Hou de kippen ook even bij je oor om te luisteren hoe ze ademen. Soms hoor je dan pas een roggel terwijl ze verder normaal tonen.

Ook kan je in plaats van 404, gewoon veerust gebruiken, is hetzelfde middel en goedkoper.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:30

Thx Jeddah.

Ja had ook het idee dat ze het ook aangevoeld had.
Ze was nog maar 1,5-2 jaar oud.

Mijn kleine haantje Chicken Little heeft af en toe een beetje roggel, maar hij is als kuikentje heel erg ziek geweest (snot).
En ben heel hard bezig geweest toen om hem er bovenop te krijgen met de dierenarts en wonderwel heeft hij het overleefd, was er echt slecht aan toe.
Maar hierdoor is hij niet helemaal 100%, als hij zich druk maakt omdat ik hem bijvoorbeeld optil en hij ligt niet lekker in de hand dan hoor je hem af en toe wel eens, net als dat zijn krop ietswat langzamer gaat dan bij de rest.
Verder is die gewoon gezond, eet als een grote, altijd druk in de weer, maar het is gewoon een klein haantje die een flinke achterstand heeft gehad als kuikentje, maar toch een kans heeft gekregen.

De andere 2 hebben geen last van de ademhaling heb ze gecontroleerd, ook geen snot of nattigheid bij snaveltje of oogjes.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:42

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:50

hebben wij ook gehad.
een groot verlies voor ons. alle kippen hebben bij ons een naam.
dit was aso kip }> deze liep nooit in de ren die wist altijd te ontsnappen en sjoke reuze gezellig bij de paarden door de wei.
ging altijd goed tot we haar op een morgen dood in de nacht hok vonden. nooit geen spoor van roofdieren gevonden.
oorzaak is nog steeds onbekend. ze was nog heel jong dus geen ouderdom.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:42

Het ene hennetje wat gister lusteloos leek, is nu echt lusteloos heb haar naar binnen gehaald.
Wat er nu aan de hand is?
Anders zijn gewoon fit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:01

Heb je haar temperatuur gemeten? Misschien hebben ze een virus ofzo?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:02

Nee geen temperatuur gemeten eerlijk gezegd.

Ik heb wel de kliniek gebeld en ik word zo teruggebeld of de dienstdoende dierenarts verstand heeft van kippen....
Hoop dat ik vanavond wel terecht kan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:03

Ik hoop ook dat je terecht kan :j Soms wil een antibiotica prikje nog wonderen doen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 19:09

Nou ik weet echt niet wat ik moet doen.

Dienstdoende dierenarts heeft weinig verstand van kippen. Ik moest anders wachten tot morgenvroeg en tussen 8 en 9 bellen voor een afspraak.

Ik ben bang dat er wat heerst en wil mijn andere kippen sparen.
Maar ze geven aan dat de DA weinig kennis heeft en ook niet 123 kan zeggen wat er is. Coccidiose kan vastgesteld worden via de ontlasting, maar dat kan ook niet direct verteld worden zei ze. En daarbij ligt er ook nog geen ontlasting in het hok hier binnen.

Wie kan me alsjeblieft helpen en tips geven??

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:06

Kip net moeten laten inslapen op de kliniek....
Grote kans dat de rest van mijn kippen ook op kort termijn (24 uur) dood zullen gaan...
Er heerst wat... Maar wat?

Op de kip wordt sectie gepleegd, kan helaas morgenmiddag pas om half 2 bellen naar de uitslag.

Ik bereid me maar voor op het ergste....
Geef m'n kippen morgen nog maar allemaal lekker dingetjes en maak wat foto's van ze....
Nieuwe kip gelijk apart gedaan, hoop dat het voldoende is maar ik voel me behoorlijk stom dat ik op de raad van anderen ben afgegaan.

Ik hoef ook even geen kippen meer ben er behoorlijk verdrietig van ;(

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:14

welke raad van andere?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:46

Dat het geen kwaad kon om de kip bij de anderen in te zetten, maar goed niemand kon weten dat er dus een snelverlopende ziekte heerst ipv een hartstilstand of plotselinge dood bij mijn andere kip.
Had zelf gewoon beter moeten nadenken en het zekere voor het onzekere moeten nemen, maar het is helaas niet anders.

Heb net nog weer bij de andere kippen gekeken en ze zien er nog gewoon fit uit.
Laat ze het alsjeblieft uithouden tot aan de uitslag van de sectie morgenmiddag.....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:50

Ik duim heel hard voor je... Zo naar allemaal! :(:)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 08:34

Tnx Jeddah!

Nieuwe kip leeft nog....
Heeft net ook wat gegeten....

Zometeen even buiten kijken....

Heb echt slecht geslapen ;(

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 09:57

Andere kippen leven ook nog, maakten al flink lawaai toen ze me hoorden aankomen.
Heb ze net wat fruit gegeven op een schaaltje en ze gingen er druk van eten....
Denk dat ik ze tot vanmiddag in het nachthok laat, aangezien dat hok helemaal schoon en ontsmet is en net nieuwe bodembedekking heeft. Kan ik ook eventuele ontlasting beter controleren.

Ontlasting van vannacht was gelukkig normaal, geen bijzonderheden zoals bloed, wormen of andere rare kleuren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:01

mijn kippen rennen lekker rond, heb wel 1 kip die niet zo bij het hok weg wil en een beetje rustiger is dan normaal, maar na een beetje tijd rent ze ook weer mee met de rest van de groep. Hebben lekker lopen scharrelen vanmorgen en zijn nu weer aan het schuilen in hun hok. hek van hun ren staat open, dus hebben de gelegenheid om te gaan scharrelen.

Ik denk persoonlijk dat kippen toch erg aan elkaar hangen en dat het dus heel goed kan zijn dat ze mijn haan missen, die hiled toch een beetje de rust in de groep en de groep bij elkaar. ik neem daarom maar aan dat ze niet ziek zijn, maar gewoon een beetje van slag. Hebben gisteren 3 eieren gelegd en vanmorgen mag er weer 1 in het hok, zak kijken na de middag legsessie hoeveel het er vandaag zijn.

Dus Bojangles, misschien valt het allemaal wel heel erg mee hoor, gewoon een beetje van slag door het verlies van hun vriendin, maar goed, vanmiddag weet je meer, ik hoop echt het beste voor je, succes!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:52

Succes vandaag Bojangles! Klinkt goed tot nu toe! Slim om ze even in het ontsmette hok te houden tot je weet wat de sectie zegt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:31

Bedankt allemaal!
De andere kippen kan ik tot nu toe nog niks aan merken, kan nu over een uurtje bellen voor de uitslag....
Het gaat alleen wel erg lekker hier, vanochtend 1 van m'n paarden een flinke klap gemaakt op de stenen en heb er 1tje ziek.....
Heb nog net geen 'H' van Hospital op het dak (ben zelf ook nog eens ziek de hele week al) ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:34

wat was de uitslag bojangles?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:59

Organen allemaal goed, verder ook niks kunnen vinden in de ontlasting, ze vonden wel mijt, kip was ook te mager, dus toch mijtenplaag in het hok is de uitslag...

Andere kippen moeten met spoed uit het hok en in een ander verblijf...
Dan is er een kleine kans dat zij het zullen overleven, zij zijn waarschijnlijk ook al verzwakt.

Nu ben ik druk aan het bedenken wat ik kan maken als tijdelijk verblijf.
Andere hok moet helemaal uitgebrand worden? En gestoomd, ligt een speciaal middel voor me klaar bij de kliniek. Wordt nog heel gedoe volgens mij zoals ik het heb gehoord om van een mijtenplaag af te komen....

Ga m'n best doen!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:57

Potverdorie, die rotparasieten ook! Ik wens je en je kipjes succes met de klus. Hoop dat ze het halen. Mijten zitten toch ook op de kippen? Moet je die ook ontsmetten?

Heb je een konijnenhok (binnen- of buitenhok) waarin ze tijdelijk kunnen verblijven?