Kattenvoeding probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kattenvoeding probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:55

Zou dr gewoon weer lekker dr eigen eten geven als ik jou was, zou jij het leuk vinden om iets tegen je zin in te moeten eten?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:24

Chiqa schreef:
Zou dr gewoon weer lekker dr eigen eten geven als ik jou was, zou jij het leuk vinden om iets tegen je zin in te moeten eten?

Heb al eerder in dit topic aangegeven dat brokjes geen optie zijn en dat ik voor vers gekozen heb.
Er zijn zat andere merken kwa vers vlees, dus misschien dat ik daar nog even naar ga kijken, maar ik ga niet zomaar terug op brokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:48

En waarom is het geen optie? je kat laten uithongeren wel dus?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:57

TS: Misschien zou je een beetje visbouillon kunnen proberen?

Zo niet, zijn er inderdaad nog andere merken die je kunt proberen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:06

Chiqa schreef:

Beetje overdreven hoor! TS heeft toch al aangegeven dat poes wel eten krijgt.

Ik heb Bandit, Carnibest en Carnivoer geprobeerd. Dat laatste at die van mij het beste. Maar alleen als het net vers ontdooit is. Als het wat langer, lees 1/2 dag, in de koelkast staat hoeft hij het niet meer.
Inmiddels ben ik overgestapt op Bozita blikvoer en Applaws harde brokjes omdat dat het meest praktische is en hij het heel erg goed eet!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:13

Chiqa schreef:

Uhh pardon ??? Misschien moet je even beter lezen !!
Helaas lezen sommige mensen alleen wat ze willen lezen !

Voor de andere : Bedankt voor de tips!
We gaan straks wat zalmolie druppeltjes proberen ( dus 1 druppeltje over 't voer, dit ruikt heel erg sterk ).
En vanuit dit weer proberen af te bouwen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:38

Ik lees goed heel goed zelfs, en wat ik lees is dat jou kat dit gewoon niet lekker vind. Dus de kat moet iets tegen zijn zin in gaan eten vind dat eten gewoon niet lekker, lijkt me niet echt een gezonde zaak vind je ook niet?
Een kat kan zichzelf helemaal uit gaan hongeren hoor, niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
Ik denk dat weinig DA's dit toe zullen juigen :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:05

Als je goed gelezen had ( zoals je zelf zegt ) dan had je kunnen lezen dat de kat nog geen een maaltijd overgeslagen heeft.
Als er blikje doorheen zit ( en wat dan echt heel weinig is, dus om de geur alleen ) dan weet ze niet hoe snel ze het naar binnen moet werken, maar als dit er niet doorheen zit dan begint ze er niet eens aan.
Carnibest heeft zowat geen geur, en daarom hoeft ze het niet zonder dat sterk geurende blikje.

Je berichten komen echt over alsof ik mijn katten uithonger en ze al een aantal dagen niets gegeten hebben :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:38

Chiqa schreef:
Ik lees goed heel goed zelfs, en wat ik lees is dat jou kat dit gewoon niet lekker vind. Dus de kat moet iets tegen zijn zin in gaan eten vind dat eten gewoon niet lekker, lijkt me niet echt een gezonde zaak vind je ook niet?
Een kat kan zichzelf helemaal uit gaan hongeren hoor, niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.
Ik denk dat weinig DA's dit toe zullen juigen :)

Hey drama-queen!

Lees nu eens echt goed...ze hongert de kat niet uit. Poes eet de Carnibest wel op met een beetje blik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:50

sunshine schreef:
Als je goed gelezen had ( zoals je zelf zegt ) dan had je kunnen lezen dat de kat nog geen een maaltijd overgeslagen heeft.
Als er blikje doorheen zit ( en wat dan echt heel weinig is, dus om de geur alleen ) dan weet ze niet hoe snel ze het naar binnen moet werken, maar als dit er niet doorheen zit dan begint ze er niet eens aan.
Carnibest heeft zowat geen geur, en daarom hoeft ze het niet zonder dat sterk geurende blikje.

Je berichten komen echt over alsof ik mijn katten uithonger en ze al een aantal dagen niets gegeten hebben :n

Dat laatste....zo komt het wel op mij over het spijt mij.....Het is toch zielig dat een kat iets eten moet wat ze niet lekker vinden, je geniet toch meer als je kat lekker gegeten heeft? Althans zo zou ik het zelf willen :)
Kan enorm genieten als ik een kat zie eten, en dan voldaan in hun mandje gaan liggen.
Ooit een advies gekregen van een klassiek homeopaat, je kan beter iets eten wat je lekker vind dat neem je tenminste in je op, dan iets wat je met lange tanden eet. Dat laatste zal je lichaam weer met dezelfde vaart verlaten.
Heeft mij toen wel aan het denken gezet.
Maar goed ik hoop voor jou, en voor de kat dat hij overstag gaat alhoewel ik het nut er niet van inzie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:13

Chiqa schreef:
Dat laatste....zo komt het wel op mij over het spijt mij.....Het is toch zielig dat een kat iets eten moet wat ze niet lekker vinden, je geniet toch meer als je kat lekker gegeten heeft? Althans zo zou ik het zelf willen :)
Kan enorm genieten als ik een kat zie eten, en dan voldaan in hun mandje gaan liggen.
Ooit een advies gekregen van een klassiek homeopaat, je kan beter iets eten wat je lekker vind dat neem je tenminste in je op, dan iets wat je met lange tanden eet. Dat laatste zal je lichaam weer met dezelfde vaart verlaten.
Heeft mij toen wel aan het denken gezet.
Maar goed ik hoop voor jou, en voor de kat dat hij overstag gaat alhoewel ik het nut er niet van inzie.

Hey, dat klinkt goed ik ga in het vervolg alleen maar lekkere koekjes, chips, taart en pizza eten en alles wegspoelen met cola....

Het is zielig op je kat vol te stoppen met fast food, wat veel kattenvoeding is, waardoor hij allerlei gezondheidsklachten krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:19

fransje23 schreef:
Het is zielig op je kat vol te stoppen met fast food, wat veel kattenvoeding is, waardoor hij allerlei gezondheidsklachten krijgt.

fastfood....hoe kom je daar nu weer bij? Ik geef mijn katten geen carnibest, maar wel een gezonde premuim brok :) Eten ze met smaak en dat gun ik ze ook :)

En dat is zéker niet te vergelijken met een Mc Donalds maal :P Dus vind je reactie ietsje overtrokken en ook totaal offtopic.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:22

Chiqa schreef:
fastfood....hoe kom je daar nu weer bij? Ik geef mijn katten geen carnibest, maar wel een gezonde premuim brok :) Eten ze met smaak en dat gun ik ze ook :)

En dat is zéker niet te vergelijken met een Mc Donalds maal :P Dus vind je reactie ietsje overtrokken en ook totaal offtopic.

Check de koolhydraten maar eens van je brok. Applaws is de brok met de minste koolhydraten en eigenlijk is dat nog teveel aangezien katten geen directe koolhydraten uit hun voer nodig hebben.
Veel kattenvoer bevat ook nog granen, al heb ik het idee dat de tendens naar graanvrij doorzet, en een kat eet van nature geen graan. Harde brokjes zijn dus altijd in meer of mindere maten fastfood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:02

fransje23 schreef:
Check de koolhydraten maar eens van je brok. Applaws is de brok met de minste koolhydraten en eigenlijk is dat nog teveel aangezien katten geen directe koolhydraten uit hun voer nodig hebben.
Veel kattenvoer bevat ook nog granen, al heb ik het idee dat de tendens naar graanvrij doorzet, en een kat eet van nature geen graan. Harde brokjes zijn dus altijd in meer of mindere maten fastfood.

Heb jij bronnen van onderzoeken? Dat mijn brok vast food is?
Dat granen en koolhydraten slecht zijn? :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:08

Chiqa schreef:

Ik weet niet wat jou brok is maar als het geen Applaws is heb je een brok met meer koolhydraten.

Op de site van (mijn) dierenarts staat veel info: http://www.carnivoer.nl/carnimedica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:32

fransje23 schreef:
Ik weet niet wat jou brok is maar als het geen Applaws is heb je een brok met meer koolhydraten.

Op de site van (mijn) dierenarts staat veel info: http://www.carnivoer.nl/carnimedica

Is dat een wetenschappelijk onderzoek? Ik zie alleen een zootje reclame.
Daar was ik niet zo geïnteresseerd in eigenlijk. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 01:26

Chiqa schreef:
fransje23 schreef:

Is dat een wetenschappelijk onderzoek? Ik zie alleen een zootje reclame.
Daar was ik niet zo geïnteresseerd in eigenlijk. :)

Ik schrijf toch niet dat ik een wetenschappelijk onderzoek plaats? Ik geef wat een site met info hoe het inwendig bij een kat in zijn werk gaat ;) Het is niet alleen reclame, al prijzen hun natuurlijk wel hun product aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:04

fransje23 schreef:
Ik schrijf toch niet dat ik een wetenschappelijk onderzoek plaats?

Maar dat was wél mijn vraag ;)

Chiqa schreef:

En daar gaf jij antwoord op.

had ook een site van Whiskas kunnen zijn jou reclame, was niet mijn vraag.
Jou berendering heb ik zeer mijn twijfels aan (Vind het nogal opmerkelijk) vandaar dat ik oprecht geinteresseerd ben naar een wetenschappelijk onderzoek heb je die?

Dat granen en koolhydraten slecht zijn? En dat brok fastfood is? Ik weet niet wat ik hoor :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:18

Chiqa schreef:
Dat granen en koolhydraten slecht zijn? En dat brok fastfood is? Ik weet niet wat ik hoor :=

Met een beetje gezondboerenverstand is het toch logisch te redeneren dat katten eigenlijk geen graan horen te eten? Het natuurlijke voer van katten zijn toch kleine dieren. In heel veel kattenbrokjes zitten granen en graan bevat veel koolhydraten. Die koolhydraten leveren bij katten, net als bij paarden, problemen op. Insulineresistentie en veel te dikke huisdieren komen heel vaak voor.

Aan het einde van dit artikel staan wat verwijzingen naar onderzoeken wetenschappelijke onderzoeken. Misschien kan je die opzoeken op pubmed :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:01

Ik heb twee katten (17 en 6) en geef sinds een half jaar Carnibest. Die van 17 taalt niet meer naar brokken en wil elk uur een prakkie ;)
Die van 6 is heel erg kritisch en het heeft weken geduurd voordat hij er een hapje van nam. Ik biedt hem consequent 3x daags net als de ander Carnibest aan, verder staat er altijd goede kwaliteit brokjes. Daarnaast vangt hij ontzettend veel vers zelf :D. Ik laat de keuze aan hem. Hij is zo ontzettend secuur met wat ie wel en niet wil (wat dat betreft zou hij voorproever van de koning kunnen zijn geweest in vorig leven) en ik vertrouw blind op zijn oordeel wat ie nodig heeft. De ene dag raakt ie zijn brok niet aan, de ander dag de carnibest niet.
Maar je vroeg om tips: Als jij het wel voor je kat wilt sturen, is de genoemde zalmolie denk ik een goede optie. Misschien is met de smaken spelen ook nog een mogelijkheid: mijn kritische man vindt de lammix bijvoorbeeld veel lekkerder dan de biovleesmix... Lammix (en eendmix) zijn qua struktuur wat losser en bloederiger om te zien.

En om even te reageren op de granen/koolhydraten discussie: bij verse prooi is vaak het eerste wat een carnivoor pakt de darmen en darminhoud van hun prooidier, 3x raden wat daar inzit.. Juist, halfverteerde koolhydraten! Carnivoren (katachtigen en hondachtigen) kunnen heel goed koolhydraten gebruiken, alleen niet te veel. Het is wel zo dat veel commerciele (brok)voeders in verhouding vaak veel koolhydraten gebruiken omdat dat een goedkopere energieleverancier is dan vetten of eiwitten. Hetzelfde geldt voor paardenvoeders - het afvalproduct melasse van de suikerindustrie is een fijn plakmiddel voor de brok, maar compleet onnatuurlijk voor een paard. Maar goed, dat gaat off topic.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:10

YamaDeva schreef:
En om even te reageren op de granen/koolhydraten discussie: bij verse prooi is vaak het eerste wat een carnivoor pakt de darmen en darminhoud van hun prooidier, 3x raden wat daar inzit.. Juist, halfverteerde koolhydraten! Carnivoren (katachtigen en hondachtigen) kunnen heel goed koolhydraten gebruiken, alleen niet te veel. .

Honden eten inderdaad vaak eerst de maag, katachtigen niet. De vertering bij honden en katten is iets anders. Katten zijn echt obligate carnivoren en hebben geen koolhydraten nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:21

Zie alleen een reclame site die ook voor een Whiskas of Royal Canin gemaakt zou kunnen zijn.
Gewoon een beetje prietpraat die mij nauwelijks enige overtuiging kan geven, niet anders dan elke willekeurige andere voedingsite.
Ach mijn pers wordt 15 mijn kater is wordt 17 ik zal wel iets goed doen met al die koolhydraten :D

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:30

Chiqa schreef:
Zie alleen een reclame site die ook voor een Whiskas of Royal Canin gemaakt zou kunnen zijn.
Gewoon een beetje prietpraat die mij nauwelijks enige overtuiging kan geven, niet anders dan elke willekeurige andere voedingsite.
Ach mijn pers wordt 15 mijn kater is wordt 17 ik zal wel iets goed doen met al die koolhydraten :D

Hmmm... dat vind ik hetzelfde als " Mijn oma is al 90 en rookt nog steeds een pakje sigaretten per dag ", dus dat wil niets zeggen.
Maargoed... ik ben niet van plan om een discussie te gaan voeren over vers/brok, want brokjes interesseren mij niet en vers vlees wel.