nestje bij papierloze teef?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

Re: nestje bij papierloze teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:33

als jij een graag een nestje wil, gewoon doen!

mijn paard is onbekent x onbekent iedereen zegt dat het een wereld paard is omdat ze zo braaf is etc etc. en zo heb je dat ook bij honden, stamboom loze beesten zijn net zo leuk.
denk wel goed na en laat je hond wel na kijken. je hond verandert wel het word tenslotte een echte moeder!

er zullen veel bokkers tegen zijn maar zij kennen jou en jou hond niet, en jij bent toch verantwoordelijk.

suc6 met een geschikte hond uit zoeken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 09:47

Allereerst vind ik het erg vervelend dat hier in derde persoon tegen mij gepraat wordt met al dat ge'ze' en ge'zij'.

Ik heb hier niet de vraag gesteld: 'Welke nadelen zitten er aan een papierloze teef'.
Nee mijn vraag was 'Hoe vind ik een reu voor mijn papierloze teef'
En om het dan maar te specificeren om de ontstane verwarring weg te helpen: 'Hoe vind ik een gezonde reu voor mijn papierloze teef die getest gaat worden zodra ik een reu gevonden heb' ( ik heb namelijk geen zin in onnodige kosten, als ik geen reu heb is het ook niet nodig om haar te laten testen en onderzoeken ).

En om jullie alvast verdere speculaties te ontnemen: Ja, mocht getest worden dat ze inderdaad vervelende dingen over kan geven zal ik uiteraard het idee uit mijn hoofd zetten.

Ik ga nog even op jullie quote's reageren maar daarna verwacht ik dat er verder on-topic gereageerd wordt. Want jullie wenden je totaal af van het onderwerp. Wat ik op zijn zachtst gezegd super irritant vind, en dat zal dan vooral aan de aanvallende toon liggen die er in jullie berichten terug te vinden is :j .

kohtje schreef:
Een hond van 5 jaar is echt al wat oud , je mag maar tot 6 jaar fokken. Ik zou het eens met de dierenarts overleggen , die kan bv voelen of ze niet te nauw is voor een nest.
Dat je niet een hond kan vinden met stamboom is niet zo gek.
Als bv iemand volgens de club fokt en ze komen er achter dat er ook teven gedekt worden zonder stamboom wordt je zo de club uit gezet.

tot 6 jaar? Maar dan geeft mijn DA mij verkeerde informatie ? Ik ben maandag heen geweest om dat te bespreken namelijk :\ .
Ik heb dit eens opgezocht dat klopt inderdaad:j , kan me ook wel voorstellen waarom ze er dan vanaf zien. Is wel een groot risico := .

Sancha schreef:
*zucht* hier gaan we nog maar een keertje dan.

Deze toon staat me voor geen meter aan. Ik voel me daarom ook niet gemotiveerd om hier op te reageren.

Chiqa schreef:
TS jij heb het over offtopic, maar zeg eens eerlijk wat voor reactie's had je verwacht?

En waarom 'negeer' je de vraag of de hond getest is of je het nog gaat doen?
Je zegt zelf dat gezondheid boven alles gaat :)

- Ik had hulp verwacht, waarschijnlijk is dat te veel gevraagd. Want in plaats daarvan moet ik mijzelf gaan verklaren wat absoluut niet de bedoeling van dit topic is.

- Daar heb ik antwoord op gegeven. In mijn eerste reactie zelfs....

Helina0611 schreef:
als jij een graag een nestje wil, gewoon doen!

mijn paard is onbekent x onbekent iedereen zegt dat het een wereld paard is omdat ze zo braaf is etc etc. en zo heb je dat ook bij honden, stamboom loze beesten zijn net zo leuk.
denk wel goed na en laat je hond wel na kijken. je hond verandert wel het word tenslotte een echte moeder!

er zullen veel bokkers tegen zijn maar zij kennen jou en jou hond niet, en jij bent toch verantwoordelijk.

suc6 met een geschikte hond uit zoeken.

Ik heb het idee dat het met honden anders is dan met paarden. Mijn pony zonder stamboom is drachtig van een hengst met papieren. Echter kijkt niemand daar vreemd van op :o .

Ik ben het met ze eens over de gezondheid van de pup en zoals ik al zei ga ik dat zeker nachecken bij mijn eigen hond en hoop ik daarom een goede reu te vinden, als ik die al kan vinden. Ik heb namelijk net weer een 'nee' in mijn inbox gevonden :) .

Bedankt :j .

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:11

Volgens mij mag een (stamboom)reu maar een maximaal aantal dekkingen doen.
De eigenaar van de reu wil dan dus (logisch) geen teefjes zonder papier laten dekken.
Ik denk dus dat je moet gaan zoeken naar een goede reu zonder papier.
Misschien eens op een hondenforum een oproeje zetten, of marktplaats?

Probeer als het even kan al een stuk of 6 pups voor het dekken verkocht te hebben, de kans dat je met een of meer blijft zitten is redelijk groot.
Stamboomloze pups zijn er genoeg, die raak je niet heel gemakkelijk kwijt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:51

Jeetje... met een beetje een dubbel gevoel zit ik dit te lezen. Aan de ene kant begrijp ik de "echte" fokkers dat ze alleen maar teefjes met papier voor hun reu willen. Aan de andere kant, werken ze de broodfok zo wel in de hand. Want hoe zit het met die ene vrouw die een reu heeft met papieren en de TS wel wil helpen voor een vriendenprijsje? Ik bedoel, sommige rassen zijn al te breed verspreid om echt een goed fokbeleid te hanteren. Neem de Labradoodle. Die pups worden standaard al geholpen om het ras te behouden (anti-allergie) en dus kruisingen te voorkomen. TS geeft aan dat 2 pups al een plekje hebben (zij en haar moeder) en heeft er goed over nagedacht in mijn ogen.

Ik hoop dat ze alsnog een reu vindt bij een gerenomeerd fokker en zo niet, dan is de wil naar een pup van haar hond wel zo groot, dat ze het bij een hobbyist gaat zoeken. Dat is toch ook niet naar ieders tevredenheid?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:59

Ik zou het gewoon niet doen. Er zijn al zóveel stamboomloze nestjes op de markt en mensen fokken soms maar raak met de honden. Toen wij een Labrador mochten uitzoeken (pup) waren er zoveel stamboomloze op bijv. Marktplaats te vinden, de een er nog raarder uitzien dan de ander (uiterlijke ras-afwijkingen). Wij hebben dan 1 met papier. Je kunt beter nog een pup met papier erbij kopen en daar in de toekomst eens mee fokken, dan ben je i.m.o verantwoorder bezig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:04

Wat de TS in mijn ogen in de openingspost had willen zeggen is.

Ik heb een schapendoes teef zonder papieren en nu ben ik op zoek naar een schapendoes reu, liefst met papieren, om haar te dekken. Wie o wie heeft er een.

De overweging wel of niet een nestje fokken heeft de TS al genomen.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 26-11-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:19

TS: Op welke erfelijke problemen wil je je teef laten testen? Ben je op de hoogte van welke erfelijke problemen er bij de Schapendoes voorkomen, dus waar je op moet testen?

Besef je ook dat ook al word je teef getest en blijkt ze zelf geen erfelijke problemen te hebben op dit moment ze wel drager kan zijn van erfelijke problemen?
Je hebt zelfs niet eens de ouders van je teef gezien (heel bekend verhaal wat de verkopers van je pup afgedraaid hebben ;)), laat staan dat je wat van de voorouders. Dat is een enorm risico die je neemt.
Sterker nog je weet niet eens of de reu die je gaat gebruiken niet enorm verwant is aan je teef en dus ook niet of je inteelt gaat plegen.

Als je toch een nestje wilt neem dan gewoon een leuke kruisingsreu of op zijn minst een reu van een ander ras, dan loop je een stuk minder risico en de pups zullen er niet minder leuk door worden.

Heb je een foto van de teef?

Overigens worden dekreu eigenaar echt niet uit de rasvereniging gezet als ze de reu stamboomloze honden laten dekken, dat moeten ze helemaal zelf weten. Ze willen dat gewoon zelf niet om redenen die hier al genoeg vermeld worden.

Yvonne, TS heeft het over een Schapendoes en niet over een Bobtail. ;)

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:25

yvonnedv schreef:
Wat de TS in mijn ogen in de openingspost had willen zeggen is.

Ik heb een bobtail teef zonder papieren en nu ben ik op zoek naar een bobtail reu, liefst met papieren, om haar te dekken. Wie o wie heeft er een.

De overweging wel of niet een nestje fokken heeft de TS al genomen.

Juistem. En discussie is niet wel of niet fokken met deze hond, maar een goede reu zoeken bij deze hond.
Ikzelf heb het idee dat bastaarden vaak gezonder en sterker zijn dan rashonden, dus zie hier geen problemen. Het enige probleem dat ik zelf zou kunnen hebben hiermee is dat de asiels vol zitten en er genoeg honden rondlopen die een goed baasje nodig hebben.

Maar dat is de discussie niet.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:39

Ik denk dat heel veel bokkers eens moeten leren begrijpen dat niet iedereen en stamboek hond wil hebben. Daarnaast zegt een stamboek tegenwoordig ook weinig meer. Wij hebben een Sint Bernard gehad met stamboek van een goede erkende fokker.. binnen een jaar epilepsie en het hele nest had afwijkingen terwijl teef en reu stamboek hadden en goed aangeschreven stonden. Dat papiertje zegt niet alles! Daarnaast is fokken met stamboek net zo goed vermeerderen... als er teveel honden zijn moeten fokkers ook stoppen met het fokken van honden met papier totdat het overschot weg is of het ras aan het uitsterven is.

TS.. laat de dierenarts goed kijken of je hond in optimale conditie is.. niet alleen voor de pups maar ook voor je eigen hond. Ten tweede vind ik dat je wel voor iedere (mogelijke) pup een eigenaar moet hebben die de pups een goed huis kan bieden (voordat je er een reu op zet). En is er niet nog een ras dat je aanspreekt zodat je kan kruisen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:27

Lovely1 schreef:
Ik denk dat heel veel bokkers eens moeten leren begrijpen dat niet iedereen en stamboek hond wil hebben. Daarnaast zegt een stamboek tegenwoordig ook weinig meer. Wij hebben een Sint Bernard gehad met stamboek van een goede erkende fokker.. binnen een jaar epilepsie en het hele nest had afwijkingen terwijl teef en reu stamboek hadden en goed aangeschreven stonden.

Omdat jij een negatieve ervaring hebt met een hond met stamboom zegt stamboom weinig meer volgens jou?
Ik kan hier 2 bladzijden vol schrijven over negatieve ervaringen met de zogenaamde "rashonden zonder stamboom".
En ik heb hier een rashond met stamboom die nu 15 en een half jaar is en nooit gezondheidsproblemen heeft, heb ik nu met dit enkele geval jouw ongelijk weer bewezen?

Weet niet wat je met erkende fokker bedoelt (die term gebuikt de handelaar/broodfokker hierachter ook omdat hij een kennelnaam heeft en voldoet aan het HKB besluit) maar het voordeel van een goede fokker is wel dat die je dan in ieder geval goed begeleidt als je een pup treft met problemen en gelijk de lijnen stopzet als blijkt dat er zoveel erfelijke problemen in voorkomen.

Er bestaan ook fokkers die met stamboom fokken en waarvan mensen denken dat het goede fokkers zijn, jezelf heel goed voorbereiden is wat dat betreft altijd slim.

Dat mensen niet veel geven om een stamboom kan ik me heel goed voorstellen, maar dat het ze niet uitmaakt of er erfelijke afwijkingen in de lijnen zitten of dat ze zelfs niet weten of er wel inteelt is gepleegd (is allemaal niet te achterhalen zonder stamboom) kan ik absoluut niet begrijpen. Je gunt toch iedere pup de beste kansen en die beste kansen heeft hij zeker niet als er risico's genomen worden doordat je absoluut niet weet waarmee je fokt.
TS kan dat risico al een heel stuk terugbrengen door juist geen Schapendoes reu te nemen.

Weet jij welke erfelijke problemen bij de Schapendoes voorkomen en hoe zich die vererven? Lijkt me wel omdat je beweert dat het helemaal niet uitmaakt of je de lijnen kent en weet welke erfelijke problemen daar in voorkomen.
Als het allemaal toch zo lekker simpel zou zijn zouden een hoop goede fokkers een stuk meer geld kunnen verdienen aan hun fokkerij, net zoals de broodfokkers....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:09

Ik denk dat ThePast03 een heel goed advies heeft gegeven. Om erfelijke aandoeningen die recessief zijn zo veel mogelijk te vermijden zou je een reu van een ander ras of een leuke kruising moeten gebruiken. Reu en teef van te voren wel na laten kijken. Maar dan heb je toch een pup van jouw hond, maar risico's zo veel mogelijk vermeden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:33

ThePast03:
Ik weet niet of mijn rijtje compleet is maar de volgende dingen moeten in elk geval getest worden,
- ogen
- nieren
- hartafwijking
- epilepsie

Ik weet niet wat voor soort foto je wilde?
(overigens is ze ook te zien in de filmpjes in het linkje van mijn onderschrift)
Maar dit is haar:
Afbeelding

Een kruising zie ik niet zo zitten, dan kan ik er beter 1 uit het asiel plukken :) . En zoals ik al zei het gaat me niet zo zeer om het willen van een pup. Ik zou er graag één van mijn eigen hond hebben. Hoewel ik die kans dat, dat gaat gebeuren al wel een stuk kleiner heb zien worden. Ik was me bewust van het laten testen, zeker omdat mijn vorige hond aan een erfelijke afwijking is overleden.

Ik had alleen niet verwacht dat de fokkers zo negatief hierover zouden zijn. Maar dat zal dan wel aan mijn optimisme liggen.

Afgelopen maandag ben ik bij de DA geweest en die vertelde dat het prima was om er nog een nest bij te doen. Ik vraag me alleen door de opmerking van kohtje af of ik niet wat meer moet aandringen op mogelijke risico's want deze zijn niet ter sprake gekomen.

Ik weet niet, de twijfel slaat ergens toch wel weer toe. Ik ga nog wel even goed overleggen met mijn ouders. wellicht is het misschien verstandiger om een pup met stamboom aan te schaffen en daar dan iets mee te doen. Hoewel aan de andere kant zou ik echt graag een kindje van mijn lieverd (hond :+ ) willen. Beetje dubbel ...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:45

Waarom zou je als je een kruising fokt beter een hond uit het asiel kunnen plukken terwijl je daarmee minder risico loopt dan als je probeert een stamboomloze Schapendoes te fokken?
Het gaat er toch om dat je een pup van je hond wilt?

Ik heb gezien dat pra voorkomt bij de Schapendoes en dat ze daar een dna marker voor hebben. Ik heb geen idee of het voor stamboomloze honden ook mogelijk is om die dna test te laten doen, anders zou ik die zeker aanvragen. Dat is namelijk in ieder geval een erfelijke afwijking die recessief vererft.

Mijn idee zou zijn: Als je een pup van je eigen teef wil zoek een leuke bastaard.
Wil je serieus de Schapendoes fokken, neem contact op met de rasvereniging. Ga lekker veel fokkers bezoeken en zoek er een die je daarbij wil begeleiden.

Je hebt een leuke teef, heb geen verstand verder van Schapendoezen dus weet niet of ze voldoende in het rastype staat.
Ik wens je in ieder geval veel succes, wat je beslissing ook mag zijn. Je denkt er in ieder geval goed over na en dat vind ik enorm in je voordeel spreken. ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:14

Wat een leuke hond heb je :) sommige mensen... ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat mensen papieren nodig hebben om kinderen te krijgen?!
Mijn hond heeft net een nestje (papierloze) pups gekregen, het was een ongelukje maar oh wat zijn we er blij mee :D Pita, de moeder, heb ik nog nooit zo gelukkig gezien! Het waren er eerst 13 maar 3 zijn gestorven... Maar de andere 10 in goede gezondheid :)
Wens je veel succes bij je zoektocht, helaas zit ik iets te ver weg om je te kunnen helpen, houd er idd wel rekening mee dat het er dus een hele hoop kunnen zijn! Het is wel gelijk een fulltime baan ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:15

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:17

Je geeft aan graag een pup te krijgen van je eige hond. Waarom?
Er bestaat een vrij grote kans dat je een héle ander hond krijgt dan dat jou hond zelf is.. dat er karaktereigenschappen zijn die je nog nooit bij je eige hond gezien hebt. Die misschien niet eens gewenst is.
Je kan je hond niet klonen, en dus is er een vrije grote kans dat de pup kwa gedrag niet veel van moeders weg heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:18

lakshmi schreef:
Wat een leuke hond heb je :) sommige mensen... ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat mensen papieren nodig hebben om kinderen te krijgen?!
Mijn hond heeft net een nestje (papierloze) pups gekregen, het was een ongelukje maar oh wat zijn we er blij mee :D Pita, de moeder, heb ik nog nooit zo gelukkig gezien! Het waren er eerst 13 maar 3 zijn gestorven... Maar de andere 10 in goede gezondheid :)
Wens je veel succes bij je zoektocht, helaas zit ik iets te ver weg om je te kunnen helpen, houd er idd wel rekening mee dat het er dus een hele hoop kunnen zijn! Het is wel gelijk een fulltime baan ;)

Een ongelukje en kruisingspups. Heb je het hele topic wel gelezen?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:30

Ik heb net eens zitten lezen :))

De Nederlandse rasvereniging van de schapendoes stelt conform het fokreglement, dat een teef haar eerste nest moet krijgen voor de dag dat zij 60 maanden oud is.
Dekreuen moeten 24 maanden of ouder zijn en mogen gedurende hun leven maar 5 nesten voortbrengen in nl. Nadien wordt vastgesteld door de FAC of de gebrachte nakomelingen van zulke goede kwaliteit zijn dat de hond nog meer ingezet mag worden voor de fokkerij.

Dus mensen met dekreuen met papier die volgens de rasvereniging fokken zullen idd hun reuen geen teven laten dekken zonder papier.
Dit is in ieder geval via de rasvereniging, maar niet iedere fokker/dekreu eigenaar zal via de rasvereniging fokken.

Wat @Kohtje zei is wel waar. Volgens het fokreglement van de RvB: Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.

Denk er maar eens goed over na ;) Het is niet voor niks dat deze regels zijn ingesteld, want het brengt toch een hoop risico's met zich mee.

Grtz pam ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:49

kamatz schreef:
Denk er maar eens goed over na ;) Het is niet voor niks dat deze regels zijn ingesteld, want het brengt toch een hoop risico's met zich mee.

Grtz pam ;)

Die regels zijn dr idd niet voor niets.
Als mensen zich niet aan die regels kunnen of willen houden, toch een nestje willen nemen, beide honden geen geschiedenis van bekend én al op leeftijd.....Zou ik toch echt kiezen voor de gezondheid van mijn teef én de toekomstige pups, zodat je niet een ander met jou ellende opzadelt, dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Dan maar een ander schattig pupje, geen hand vol maar een land vol!
En net wat een andere bokker al zei, de karakters hoeven helemaal niet vererfd te worden, wel heel veel ellende!!!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:19

I kweet bniet opf het al gezegt is maar je zegt, ik wil zo graag een pup van mijn eigen teef
Kan ik helemaal inkomen, ik heb er hier zelf 2.
Maar...heb je al erana gedacht dat het niet alleen maar leuk is, dat zo'n dracht en bevalling je je teeef kan kosten
Dat het allemaal fout kan gaan en je alles verliest, teef, pups, dan heb je niks!

Fokken is link, al helemaal als je niks weet over de achtergrond van je hond.

En je wil graag 1 pup houden, wat doe je met de rest??

Naja als je het echt wilt houdt niemand je tegen er is altijd wel een sukkel die zijn reu op een boomloze hond zet......
Denk iig goed na over de eventuele gevolgen, niet voor jou maar voor je teefje!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:13

ThePast03 bedankt. Voor ik verder iets ga doen, ga ik morgen eerst weer even naar de DA. Ik wil duidelijkheid over een nest bij een hond van haar leeftijd.
Dat is voor mij nu even belangrijker dan de andere dingen. Izzy moet natuurlijk wel in staat zijn om het nog aan te kunnen :) .

Nikki__ schreef:
Je geeft aan graag een pup te krijgen van je eige hond. Waarom?
Er bestaat een vrij grote kans dat je een héle ander hond krijgt dan dat jou hond zelf is.. dat er karaktereigenschappen zijn die je nog nooit bij je eige hond gezien hebt. Die misschien niet eens gewenst is.
Je kan je hond niet klonen, en dus is er een vrije grote kans dat de pup kwa gedrag niet veel van moeders weg heeft.

Waar zie je mij zeggen dat ik precies dezelfde hond wil? Volgens mij is dat iets wat je er zelf bij verzonnen hebt.
Karakter is iets dat je groot en deels vormt uit ervaringen, hiervan ben ik op de hoogte.
Ik vind dit een beetje een rare conclusie vorming :o .

Ik zal morgen vertellen hoe het bij de DA gegaan is :j .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:38

Stephanie schreef:
Karakter is iets dat je groot en deels vormt uit ervaringen, hiervan ben ik op de hoogte.

Dat is pas naief. Zelfde als mensen met een jachthond zeggen dat de het jagen er wel uit trainen }:0
Grote onzin dus.
Het karakter van een hond moet je in z'n waarde laten. Je kan het hoogstens ombuigen her en der naar gewenster gedrag. Maar veranderen kan je niet.

En wat gaat de DA doen? Die kan zo niet zeggen of het hondje gezond is. Er zullen foto's en veel uitgebreidere testen gedaan moeten worden.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:41

Je zult naar een specialistische oogarts moeten om haar ogen te laten testen, bijvoorbeeld Dhr Gutteling. Hij doet veel oogtesten (oa PRA) voor het schapendoes stamboek. Ook zul je DNA moeten laten testen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:04

Stephanie schreef:
Mikkiej schreef:
Maar dan is mijn vraag, waarom zoek je niet naar een hond mét papier? Want die heb je genoeg.. Alleen niet alle fokkers willen hun reu gebruiken op een papierloze teef.. Maar ze zullen ongetwijfeld te vinden zijn.
Want, niet om jou persoonlijk aan te vallen, worden heel veel hondenrassen verpest door dit soort dingen, kijk maar naar de Jack Russel..

Waar zie je staan dat ik opzoek ben naar een papierloze reu?
Ik wil het liefst een reu met papieren namelijk :)

Dit snap ik niet helemaal. Voor je eigen hondje maken die papieren schijnbaar niet uit, en bij de reu is het ineens wel heel erg gewenst dat ze erbij zitten? Dan zie je, lijkt mij, toch wel het nut er van in.

Ik snap het wel hoor, een nestje van je eigen hond fokken. Het lijkt mij ook super leuk. Maar ik zou het mezelf niet vergeven als er iets mis zou gaan en ik er niet alles aan had gedaan. Dat je wilt testen is super, alleen mis je nog een heleboel achtergrondinfo. En garantie heb je inderdaad nooit, maar je kunt wel al het mogelijke doen om zaken uit te sluiten. En in princiepe denk jij er volgens mij ook zo over, want je wilt wel laten testen en de reu moet ook graag papieren hebben, alleen dat stukje papieren is bij je teefje dan minder belangrijk omdat je graag een nestje van haar wilt. Ik vind dat een beetje scheef...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:04

Een stamboom is een afstammingsbewijs, niet meer en niet minder, maar het kan zeer nuttig zijn om dmv dit bewijs, uit te zoeken of er iets in de lijnen zit wat je liever niet ziet.
veel afwijkingen die voor kunnen komen, kun je inmiddels DNA laten testen.
Heb je de heupen laten röntgenen? ik ken voldoende honden die op het oog prima lopen, maar gewoon HD blijken te hebben.
Volgens mij kunnen er bij de schapendoes oogproblemen voorkomen, gemiddeld kost een oogonderzoek 30 euro.

op jou letterlijke vraag: hoe vind ik een reu voor mijn stamboomloze schapendoes, ik denk bij een broodfokker. Niet banketstaaf bedoeld, maar mensen die bewust dit ras fokken, willen niet hun reu gebruiken voor een stamboomloze hond, dit omdat de reden waarom een hond vaak geen stamboom heeft, ook meetelt.

succes met het vinden van een geschikte reu
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-11-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd