Hoeveel inentingen moet mijn hond hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:23

Dat is wel duur hoor zo'n titer. Wij hebben het gedaan voor rabies omdat onze hond mee gaat naar scandinacvie was volgens mij rond de 150 euro. Wij gaan verder wel gewoon uit van het advies van de DA. Die verdient zijn geld ook wel zonder zijn patienten te mishandelen en hun baasjes op te lichten dus waarom zou hij dat dan doen.

Henkje

Re: Hoeveel inentingen moet mijn hond hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:04

Titer kost 32 euro ofzo, dus net zoveel als een prik. Dat doe je wanneer de prik 'uitgewerkt' is (volgens de bijsluiter, 3 jaar dus). En als blijkt dat de hond nog genoeg stoffen heeft, hoef je dus niet te prikken. Is dus wel degelijk goedkoper.
Voor veel landen is het verplicht om een rabies titer te doen voordat je er heen gaat, zoals liedje89 zegt. Die kunnen alleen in Utrecht gedaan worden, vandaar de prijs ook.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:08

Henkje schreef:
Ieder jaar enten is alleen maar geld weggeven aan de dierenarts.
Je hoeft honden niet in jaarlijks in te enten. Parvo is sowieso 3 jaar geldig (staat ook op de verpakking). Zelfs als je naar het buitenland gaat.
Lepto is maar 4 maanden 'geldig' maar alleen in de zomermaanden gevaarlijk. Bovendien is dat het zelfde als de ziekte van Weil.

Waarom zou je een gezonde hond met voldoende antistoffen inspuiten? Je zou een titer kunnen laten afnemen bij de DA om te kijken of er nog genoeg antistoffen in het lichaam zijn, als dat niet zo is, zou ik pas enten.

Vervelende is alleen wel dat de Weil (en dus de Lepto) enting in dezelfde zit als de Parvo. Ik kon afgelopen voorjaar niet wel Weil enten en niet Lepto.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:23

Henkje schreef:
Titer kost 32 euro ofzo, dus net zoveel als een prik. Dat doe je wanneer de prik 'uitgewerkt' is (volgens de bijsluiter, 3 jaar dus). En als blijkt dat de hond nog genoeg stoffen heeft, hoef je dus niet te prikken. Is dus wel degelijk goedkoper.
Voor veel landen is het verplicht om een rabies titer te doen voordat je er heen gaat, zoals liedje89 zegt. Die kunnen alleen in Utrecht gedaan worden, vandaar de prijs ook.

Daar zal indd het verschil wel liggen dan maar dat voor de andere inentingen valt dus nog wel mee. (bedoel word toch wel een dure grap als je op 2 ziektes zou moeten titeren dan). Maar valt me reuze mee. Hoe zit dat dan met uitvoeren naar het buitenland word de titer dan geaccepteerd als bewijs of moet je echt enten om naar het buitenland te mogen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:31

liedje89 schreef:
Daar zal indd het verschil wel liggen dan maar dat voor de andere inentingen valt dus nog wel mee. (bedoel word toch wel een dure grap als je op 2 ziektes zou moeten titeren dan). Maar valt me reuze mee. Hoe zit dat dan met uitvoeren naar het buitenland word de titer dan geaccepteerd als bewijs of moet je echt enten om naar het buitenland te mogen.

Het is gewoon geldig. De handtekening van je DA komt erbij met een stempel. De goedkoopste titer test op Hondenziekte, leverziekte, en parvo geloof ik. Rabies is dus apart.
En het klopt ook inderdaad dat Weil alleen bij Parvo zit. Er is maar een bedrijf die die spuiten maakt die alleen Weil heeft. Echt lastig en natuurlijk hebben niet alles DA's dat.
Met pups is het wel lastig ( onder 9 weken) omdat ze vaak nog de antistoffen van de moeder in het bloed hebben.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:44

recent mijn honden laten titeren. Alle 8 prima hoge titers, op eentje na die had een extra parvoprik nodig. Sommige van de getiterde honden waren in 2000 voor het laatst gevaccineerd... Had ik hen 'volgens schema' laten enten dan waren er al heel wat jaren nutteloos lichaamsvreemde stoffen in gestopt.

Twee van de honden hadden trouwens alleen hun 2 pupentingen gehad.

Helemaal niet vaccineren is dom, maar op maat vaccineren en die maat afmeten via een titertest voorkomt veel ellende.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:25

mijn hond heeft zijn puppie prikjes gehad en zijn 1e jaarlijkse enting. wij laten ze om de 2 jaar enten. er is bewezen dat de prik minimaal 2,5 jaar werkt en het dus niet elk jaar nodig is ! :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:41

mijn honden zijn bijna 7 en 1 is rond de 10.
heb ook besloten om ze dit jaar niet te laten enten na zelfonderzoek.
er is genoeg informatie te vinden op internet hierover.
ik ga dus niet meer voor de jaarlijkse enting.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:28

Henkje schreef:
liedje89 schreef:

Het is gewoon geldig. De handtekening van je DA komt erbij met een stempel. De goedkoopste titer test op Hondenziekte, leverziekte, en parvo geloof ik. Rabies is dus apart.
En het klopt ook inderdaad dat Weil alleen bij Parvo zit. Er is maar een bedrijf die die spuiten maakt die alleen Weil heeft. Echt lastig en natuurlijk hebben niet alles DA's dat.
Met pups is het wel lastig ( onder 9 weken) omdat ze vaak nog de antistoffen van de moeder in het bloed hebben.

Dat heb ik nou nooit geweten in dacht dat je altijd moest enten als je je hond mee wilde nemen naar het buitenland. Ik heb alleen geen idee of onze Da dat ook doet. (We zijn eigenlijk heel blij met onze DA dus willen liever geen andere)