Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Henkje schreef:Ieder jaar enten is alleen maar geld weggeven aan de dierenarts.
Je hoeft honden niet in jaarlijks in te enten. Parvo is sowieso 3 jaar geldig (staat ook op de verpakking). Zelfs als je naar het buitenland gaat.
Lepto is maar 4 maanden 'geldig' maar alleen in de zomermaanden gevaarlijk. Bovendien is dat het zelfde als de ziekte van Weil.
Waarom zou je een gezonde hond met voldoende antistoffen inspuiten? Je zou een titer kunnen laten afnemen bij de DA om te kijken of er nog genoeg antistoffen in het lichaam zijn, als dat niet zo is, zou ik pas enten.
Henkje schreef:Titer kost 32 euro ofzo, dus net zoveel als een prik. Dat doe je wanneer de prik 'uitgewerkt' is (volgens de bijsluiter, 3 jaar dus). En als blijkt dat de hond nog genoeg stoffen heeft, hoef je dus niet te prikken. Is dus wel degelijk goedkoper.
Voor veel landen is het verplicht om een rabies titer te doen voordat je er heen gaat, zoals liedje89 zegt. Die kunnen alleen in Utrecht gedaan worden, vandaar de prijs ook.
liedje89 schreef:Daar zal indd het verschil wel liggen dan maar dat voor de andere inentingen valt dus nog wel mee. (bedoel word toch wel een dure grap als je op 2 ziektes zou moeten titeren dan). Maar valt me reuze mee. Hoe zit dat dan met uitvoeren naar het buitenland word de titer dan geaccepteerd als bewijs of moet je echt enten om naar het buitenland te mogen.
Henkje schreef:liedje89 schreef:Daar zal indd het verschil wel liggen dan maar dat voor de andere inentingen valt dus nog wel mee. (bedoel word toch wel een dure grap als je op 2 ziektes zou moeten titeren dan). Maar valt me reuze mee. Hoe zit dat dan met uitvoeren naar het buitenland word de titer dan geaccepteerd als bewijs of moet je echt enten om naar het buitenland te mogen.
Het is gewoon geldig. De handtekening van je DA komt erbij met een stempel. De goedkoopste titer test op Hondenziekte, leverziekte, en parvo geloof ik. Rabies is dus apart.
En het klopt ook inderdaad dat Weil alleen bij Parvo zit. Er is maar een bedrijf die die spuiten maakt die alleen Weil heeft. Echt lastig en natuurlijk hebben niet alles DA's dat.
Met pups is het wel lastig ( onder 9 weken) omdat ze vaak nog de antistoffen van de moeder in het bloed hebben.