Een tweede kat erbij kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Een tweede kat erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:00

Wij hebben bewust een tweede kat erbij genomen. Wij zijn veel van huis en de kat is dan de hele dag alleen thuis met dr speeltjes. Je hoort idd vaak dat katten solitair zijn, maar net wat Juut zegt, ze zoeken mekaar echt wel op. Bovendien hebben wij binnenkatten, dus dat diertje is dan echt áltijd de enige.
Poes 1 hebben we nu 2,5 jaar en poes 2 1,5 jaar ongeveer. In het begin moesten ze erg wennen aan elkaar, maar ze trekken steeds meer naar elkaar toe. Ze liggen nooit samen te knuffelen oid, maar ze spelen wel veel en ze zijn altijd in dezelfde ruimte! Dat zegt ook veel vind ik.

In het begin hebben we poes 2 tot rust laten komen in de badkamer, een ontzettend schuw diertje en dat heeft heel lang geduurd voor die twee elkaar konden verdragen. Maar gewoon zn gang laten gaan en alles is goedgekomen :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:10

Dat is bij mij het enige punt; mijn huisje is zo klein dat ik 2 katten niet ieder een eigen ruimte kan geven...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:18

Vergis je er niet in wat een ravage een volwassen kat kan aanrichten.. Wij dachten ook we nemen een volwassen kat want die hoeven we niet meer op te voeden.. nouja de bank is goed het sjaakje geweest en daarna hebben we besloten er een kitten bij te nemen. Die hebben we nu een 2 of 3 maanden maar ze zijn nog steeds niet aan elkaar gewend (vooral de oudere aan de kleine). Als de kleine haar gekke half uurtje heeft wil die andere wel eens uithalen maar voor de rest gaat het prima! Het is gewoon een kwestie van wennen en even bepalen wie de baas is!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:19

Gelukkig hebben ze dat hier wel. Meestal liggen ze samen op de krabpaal, in elk mandje een. Of eentje op de plank van de krabpaal en de andere in het mandje aan de verwarming. Of de een op de krabpaal en de andere op de armleuning van de stoel :P (ja de krabpaal is echt van poes 1 :Y) )
Of boven op de slaapkamer, een in de krabpaal (mandje of huisje) en de andere op bed, of een op de vensterbank en de ander ook of op bed. Etc etc, maar ook regelmatig dat een beneden en de andere boven is :j
Dat is zeker belangrijk inderdaad, ze moeten wel de kans krijgen om zich terug te trekken wanneer ze dat willen. Anders krijg je frustraties en dat kan hele vervelende gevolgen hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:29

Gewoon erbij zetten en uitproberen. Onze oude ex-kater ging goed met een kattin (als kitten in huis gehaald), maar daar moesten we geen kater bij proberen te zetten, hij had hem gewoon vermoord. Bij ons geldt wel altijd kater+kattin (wel gecastreerd natuurlijk), omdat ze elkaar meestal beter kunnen verdragen dan een kater+kater, of een kattin+kattin. Ook zullen er niet veel volwassen katten echt zwaar uithalen naar een kitten, ze vinden het misschien niet leuk, maar ze gaan er ook niet mee lopen vechten.

Onze oude kater is een halfjaar geleden overleden, en toen hebben we een jong katertje erbij gehaald voor onze kattin (toen 6 jaar). Onze kattin was heel gehecht aan onze oude kater dus we dachten dat ze het gezelschap wel kon appricieëren (we hebben ook nog twee honden). Wel, niet dus, ze haat de nieuwe kleine echt. Wel een beetje zielig voor het katertje, die heeft dan maar vriendschap met de honden gesloten. Onze kattin ligt nu meestal op haar eentje ergens onder de tafel te slapen, zolang het katertje haar gerust laat is ze ook op haar gemak :)

Om maar te zeggen, soms klikt het geweldig, soms klikt het niet, maar zelfs dan kunnen ze min of meer samen leven zonder al teveel ruzie. Een rustig plekje waar ze zich kunnen terugtrekken is idd wel een must.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:37

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar ik vrees dat ik een einzelganger heb. Ik heb haar maar 1x kunnen betrappen op een vriendje, daar lag ze mee in de huiskamer (ja de mijne neemt haar vriendes mee :D) maar toen was ze ook net krols geweest. Sinds we hier wonen vind ze het heerlijk om naar katten te kijken, maar ze gaat er nooit naartoe. We hebben nog een konijntje en daar speelt ze wel mee. Gekke kat ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:46

Wat leuk dat je overweegt er een kat bij te nemen. En zeker een uit het asiel, die verdienen ook een kans :)

Ik heb mijn hele leven al katten, sommige katten zijn even van de wijs als er een kat bij komt (verstoppen, arrogant gedrag omdat ineens een ander in zijn terratorium komt) maar dit is vrij normaal. En moet je ook gewoon negeren. Ik heb nu ook twee katten op een flat. Ze tolereren elkaar en zitten soms achter elkaar aan te vangen, maar zullen nooit samen slapen.
Toch kunnen ze niet zonder elkaar, als 1 van de katten een nachtje bij de DA is, is de ander echt op zoek naar de ander.

Dus zeker doen!! En houd ons op de hoogte

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:58

Wij hebben zelf thuis 4 katten en gaan allemaal goed met elkaar.. Ook hebben wij ook weleens katten bij elkaar gehad die niet zo goed samen ging.. Maar dan gaan ze elkaar wel uit de weg. Die van ons komen ook buiten overdag en vermaken zich ook prima binnen met z'n 4en..

Ben regelmatig bij mensen aan het oppassen (nu ook een paar dagen) die fokken met raskatten.. Op dit moment 20 volwassen katten en 12 kittens. Katers zitten apart van de poezen. 2 boven in een aparte kamer en 4 in de omgebouwde garage.
Katers onderling gaat heel goed.. Behalve die 2 boven, die gingen niet goed met de groep zeg maar, die hebben dus een privekamer boven :P

De kittens die boven in een grote kamer zitten met mama zijn nu geloof ik 5 weken oud en nog even en die mogen ook naar beneden toe. Bij de rest van de poezen.

Een ander nestje is nog een stuk jonger dus die hebben met mama poes een kleine kamer. Waarvan de kittens gewoon nog in de werpkist zitten :)

De 2 oudere kittens lopen met mams weer in de huiskamer en keuken bij de rest van de katten :)
Gaat eigenlijk allemaal heel goed.

Er zijn 3 katten die voornamelijk op de gang/overloop/boven in de slaapkamers blijven omdat ze de groep iets te druk vinden.

Het is hier echt heel gezellig (zou zelf dan niet zoveel katten voor de lol willen hebben) maar er is altijd wel 1 die bij je komt liggen :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:07

Ik heb er dan 3, en ondanks dat katten solitair zijn liggen ze toch echt regelmatig tegen elkaar aan te snurken.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:23

rockwitch schreef:
Ik heb er dan 3, en ondanks dat katten solitair zijn liggen ze toch echt regelmatig tegen elkaar aan te snurken.

Idd bij ons thuis is dat zo en hier ook!

Hier is het zelfs zo dat moeder van de 2 kittens beneden en andere oudere kitten erbij heeft genomen alszijnde eigen.. Die ligt nu dus ook steeds bij pleegmams te slurpen. Word gewassen.. Ook hebben ze hier generatie oma, mama en kind. Ook hebben ze een keer 2 moederpoezen gehad die ong. op dezelfde tijd bevallen waren.. Hebben samen 13! kinders opgevoed. 11 van hun beide en 2 geadopteerd :P

Heel grappig om te zien..

Ook wassen de oudere katten bijna allemaal wel een keer zo'n kleintje, en natuurlijk elkaar :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:57

Het lijkt mij voor onze kat zelf ook wat leuker. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime dus is hij wel vaak alleen. Slapen doet hij bij ons op bed (naast mijn kussen) en als ik net lig komt ie helemaal tegen me aan liggen op het dekbed. Dus toch knuffelbehoefte denk ik.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:00

Paulusjuh schreef:
Het lijkt mij voor onze kat zelf ook wat leuker. Mijn vriend en ik werken beiden fulltime dus is hij wel vaak alleen. Slapen doet hij bij ons op bed (naast mijn kussen) en als ik net lig komt ie helemaal tegen me aan liggen op het dekbed. Dus toch knuffelbehoefte denk ik.

Dat heeft elke kat hoor alle 3 de katten van mij hebben dat ook en ook de 3 katten van me moeder ;)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:22

Haha dat snap ik, maar ik bedoel, dan zalhij dat overdags vast ook wel prettig vinden met een maatje.

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:26

Paulusjuh schreef:
Haha dat snap ik, maar ik bedoel, dan zalhij dat overdags vast ook wel prettig vinden met een maatje.

Gooi je hem ook wel eens naar buiten?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:31

Hij gaat in het weekend altijd naar buiten maar is vrijwel altijd binnen een uur weer binnen. 's Zomers kan hij ook savonds wel maar nu met die winter vind ik dat niets. En zoiezo als wij thuiszijn en het licht is, staat de deur voor hem open.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:19

rockwitch schreef:

Hier net hetzelfde, onze kattin haat het nieuwe katertje echt, maar ze slapen wel samen. Zolang hij niet beweegt of naar haar kijkt is het ok, rare beesten soms :P

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 21:22

Nou het is zover!

We zijn vanmiddag weer naar asiel Rijnmond geweest en hadden daar eigenlijk vrijwel gelijk een klik met een leuke kitten van 4 maand uit. Helemaal zwart maar zo schattig ook.

We hebben haar er gelijk bij gezet (kreeg dat van meesten als advies) en dat gaat redelijk. De kitten loopt wel naar de kat toe maar de kat moet er nog niet zoveel van hebben. Die begint te grommen (en blazen) en asltie tegen em aan komt haalt ie uit. Maar ik denk dat dat ook wel het wennen is. Zal toch wel goedkomen? Ze zitten elkaar niet extreem achterna ofzo. Alleen de kitten denkt soms: Kom je spelen? halloooo kom je spelen?

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:52

Paulusjuh schreef:
Nou het is zover!

We zijn vanmiddag weer naar asiel Rijnmond geweest en hadden daar eigenlijk vrijwel gelijk een klik met een leuke kitten van 4 maand uit. Helemaal zwart maar zo schattig ook.

We hebben haar er gelijk bij gezet (kreeg dat van meesten als advies) en dat gaat redelijk. De kitten loopt wel naar de kat toe maar de kat moet er nog niet zoveel van hebben. Die begint te grommen (en blazen) en asltie tegen em aan komt haalt ie uit. Maar ik denk dat dat ook wel het wennen is. Zal toch wel goedkomen? Ze zitten elkaar niet extreem achterna ofzo. Alleen de kitten denkt soms: Kom je spelen? halloooo kom je spelen?

Dit is heel normaal voor dat ze echt aan elkaar gewent zijn kan je zo 2 weken verder zitten dus wees niet ongerust ;)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:04

Haha ja ik hoop dat het gauw over is. Opzich, ze zitten elkaar niet achterna, maar de kitten daagt hem een beetje uit. Die is niet echt bang. En dan gaat ie soort van janken, ik weet niet wat het is (de grote dan) en dan blazen en alstie dan nog niet weggaat is het 'rats'.

Maar opzich gaat het wel goed. De een slaapt op de krabpaal en de andere op de bank. De grote slaapt gewoonlijk bij mij, naast mijn kussen, maar de kitten is ook op bed gekomen.... Maakte me toen wel ongerust maar gelukkig kwam halverwege de nacht toch de kat erbij liggen. Bij mij dan, uit de buurt van de kitten.