Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welk uitlaatmiddel?

Wurgband
11 (3%)
Slipband
14 (4%)
Hondenhalster
10 (3%)
Halsband
142 (49%)
Prikband
5 (1%)
Anti-trektuig
7 (2%)
Tuig
59 (20%)
Overige
38 (13%)

Totaal aantal stemmen: 286

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:02

Onza alaskan Malamute van 45 kilo laten we uit met een riem. Zo'n uitrol ding, brede lijn met een musketon op het einde. Musketon om de lijn en dan de lus om zijn nek.
Als ie trekt heeft ie er last van, loopt ie netjes mee niet :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:03

Mijn hond heeft zo een slipband (zo eentje dat maar gedeeltelijk dicht gaat) maar die is eigenlijk te groot dus als die helemaal toe is dan is het eigenlijk de juiste maat en sinds hij eigenlijk meestal niet aan de lijn loopt is die halsband dus enkel om zijn ID-plaatje vast te houden, ik heb trouwens een labrador van ongeveer 34-35 kg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:04

Prikband ziet er inderdaad eng uit, maar vaak zie ik een hond liever met een prikband lopen dan met een slipband of een wurgband. Want vaak werken deze niet voldoende in maar wel degelijk in, zodat er beschadigingen onstaan aan de nekwervels en het strottehoofd. Prikband werkt sterker in waardoor de hond er niet (consequent i.i.g.) in hangt en daardoor zijn er veel minder beschadigingen.
Honden die hun baasje uitlaten met een slipband of een wurgband die hebben veel grotere kans op ademhalings- en/of zenuwproblemen op latere leeftijd.

Even voor de duidelijkheid voor iedereen, ik weet dat een wurgband ook een slipband wordt genoemd, maar een slipband wordt nooit een wurgband genoemd en daarom heb ik besloten ze op deze manier te benoemen en de plaatjes erbij te zetten zodat iedereen ook daadwerkelijk stemt en praat over hetgene waar hij of zij hun hond mee uitlaat. Anders is het binnen korte tijd echt niet meer te volgen.

Overigens noem ik het overal band omdat je ze ook in de leren en nylon variant hebt, en sommige mensen het dan opeens weer gewoon een halsband noemen anders.
Ik weet dat wurgband een rotterm is, het zou me ook niet verbazen dat ze het daarom ook de liever klinkende term slipband zijn gaan gebruiken.

Weer iedereen trouwens bedankt voor de reactie.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:10

Alle drie met een leren tuig.

1 Van de honden heeft een hart probleem en moet veel hoesten als je die een halsband omdoet is het voor echt niet te doen en ik vind het zowieso vriendelijker.

Ik heb niet het hele topic gelezen, moet zo weg, maar wat mij opvalt ials ik mensen buiten zie dat veel mensen een wurgketting hebben, met het idee bij een hond hoord een wurgketting. Vaak zie je dat die mensen niet eens weten hoe die gebruikt moeten worden, ze lopen bijv.aan de verkeerde kant en de ketting blijft zeer onvriendelijk strak zitten, ook weet men niet wat men allemaal met zo'n ketting bij de hond van binnen kapot maakt. Ook kinderen die ermee lopen lopen om de haverklap eraan te rukken hebben vaak ook geen goed voorbeeld gehad, weten niet wat ze de hond aan doen, ook volwassenen hoor.

Onze honden lopen in het bos los, twee hebben dan een halsband om omdat ze ontsettend veel door de modder raggen en die ene heeft dan ook het tuig om.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:12

Susyb schreef:
los ik heb twee australian shepherds en met een doe ik GG3 en de andere GG.
dus ik vind dat die gewoon moeten luisteren.. (eigenlijkv ind ik dit bij alle honden) als ik volg zeg gaan ze pal naast me lopen en wijken niet meer van mij zij tot ik het zeg.. drukke straat sta ik stil gaan ze naast me zitten

Zelfde hier, onze border draait mee in GP2 (in België hoogste niveau gehoorzaamheid, vergelijkbaar met de GG3 dus), die heeft gewoon te luisteren. Heeft enkel zijn nylon halsbandje aan in het geval dat we andere honden tegen komen, kwestie van beleefdheid. Maar ook als hij gewoon aan de leiband loopt en hij een stuk voor me loopt of aan het snuffelen is: de lijn staat dat 'strak', maar hij is altijd met een pinkje vast te houden. Heeft van pups af geleerd dat ie niet mag trekken, en krijgt het dus ook niet in zijn hoofd om dat wel te doen (Soms heel vervelend, voor canicross zou ie toch moeten trekken!)

fjordnina

Re: Waarmee laten jullie de hond uit en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:20

Voor onze Duitse Dog van 63 kg gebruiken wij een gewone leren halsband. Soms in combinatie met een uitrollijn, maar meestal met een voorbrenglijn van de paarden. Die is net iets langer dan een hondenriem en heeft ook een lus aan het einde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:05

Onze kruising border collie heeft een leren halsband en leren riem (zo'n riem die je op 3 verschillende lengtes in kunt stellen). Hij trekt niet met uitlaten dus zie niet in waarom we iets anders zouden gebruiken.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:11

Onze boxer heb ik altijd los lopen. Mocht hij toch even aan de lijn moeten, heeft hij wel gewoon altijd een halsband om. Verder hebben we ook nog zo'n wurgketting, maar word eigenlijk zowat nooit meer gebruikt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:13

Wij hadden bij onze duitse herders (wogen rond de 40 kilo) de eerste alleen is die ook bij ons alleen bekend als slipketting zo werd die ook genoemt bij de training (mijn pa heeft pakwerk etc gedaan met de reu)
En daaraan gewoon een leren riem.

Onze hond luisterde prima overigens.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:13

Mijn hond is een keertje flauw gevallen van zoon wurgband
ben daarna maar een gewone leren gaan gebruiken ookal trekt ze dan wat meer :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:21

mijn hond, een rottweiler. die alle gehoorzaamheids cursusen heeft gehad, loopt altijd los, maar moet ze aan de riem is het een wurgketting die ze standaard om heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:26

Ik heb 'overig' gestemd. Alhoewel mijn hond een slipbandje draagt (altijd, ook binnenshuis) is ze eigenlijk nooit aangelijnd. Wij lopen vanaf ons huis zó de wijk uit, dus ze kan in principe altijd los mee.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:34

Heb mijn honden grotendeels los, maar gaan ze mee de stad in dan hebben:
Engelse bull een leren tuig.
Franse bull een nylon tuig.
Labrador x husky een wurgketting.
Mastino leren halsband
Mastino x Bordeauxdog leren halsband.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:34

Onze hond draagt een leren halsband, met zo een ketting die de ruimte kleiner of groter maakt (lastig uit te leggen)
http://media.photobucket.com/image/hals ... sband2.jpg maar dan leer :P

Vroeger heeft hij een gentle leader (halster) gehad en een slipketting, tegenwoordig loopt hij lief mee en is het allemaal niet meer nodig. Alleen wanneer hij een kat of reiger ziet is hij echt weg :P

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:35

Evelli schreef:
Onza alaskan Malamute van 45 kilo laten we uit met een riem. Zo'n uitrol ding, brede lijn met een musketon op het einde. Musketon om de lijn en dan de lus om zijn nek.
Als ie trekt heeft ie er last van, loopt ie netjes mee niet :)

Zelfde hier (ook een malamute en ook een uitrol met brede band en musketon,) maar dan wel een brede halsband van nylon.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:35

Met niks. Akita Inu, 40kg.

Eigenlijk alleen als ik naar de DA moet, krijgt ze een leren halsband om.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:47

Mijn Berner Sennen met adhd :D met een halti en de Tibetaanse Mastiff met een tuig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:56

Wij hebben onze Labjes (ongeveer 40?kilo) zal ze trouwens volgende week ff wegen bij de dierenarts.
Wij hebben ze gewoon met halsband maar eigenlijk hebben wij ze nooit aan de riemn.
Onze 2 Boomers ook met gewoon halsband maar die lopen ook eigenlijk altijd los.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:59

Halster! Onze Lab luistert goed maar als hij een andere hond zit (vooral pups en kleine honden maar ook de andere labjes hier. Hij is echt verliefd op 2 teefjes) dan is ie er met zijn aandacht niet bij en trekt ie nog wel eens. Hij heeft 3 maal een keelontsteking gehad en de DA zei dat dat door het trekken aan de halsband was. Een leren jachtlijn had ik toen trouwens en dat werkt als een wurgband/ slipketting. DA adviseerde een tuigje. Nou dan kan ik de kar er wel achter zetten, want hij is super sterk. Toen dus de halti geprobeerd en dat werkt uitstekend!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:02

Voor onze Jellie de ene keer een halsband, de andere keer een halve slip band, maar meestal loopt hij los.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:05

Twee uitrolriemen, eentje met een simpele halsband, en eentje met een slipketting. Die weet namelijk precies z'n kop uit de halsband te draaien.

Ojajoh

voor de jack heb ik een gewone leren halsband met gewone leren riem
voor de bull heb ik een tuig
Afbeelding

daarmee heb ik eigenlijk zijn hele lichaam mee onder controle , hij kan zich erg sterk maken
als ik weet dat het rondom de flat erg druk is of andere hele drukke situatie's dan komt de halti erbij, dan hou ik hem gewoon bij het tuig,maar de halti is voor als hij dan ineens gaat trekken en voor confrontatie met bepaalde honden

Laika

Normaal gesproken altijd los, maar áls ze vast moeten dan met een gewone halsband en riempje, materiaal nylon

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:06

We lieten haar altijd uit met een Roodleren halsband met swarovski stenen . ( Hadden we al gekocht voordat het zo'n rage werd ) .
En dan gewoon met een leren lijn eraan, maar ze liep meestal gewoon los .

Afbeelding

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:11

MissAnnemijn schreef:
Onze hond draagt een leren halsband, met zo een ketting die de ruimte kleiner of groter maakt (lastig uit te leggen)
http://media.photobucket.com/image/hals ... sband2.jpg maar dan leer :P

Ik heb precies die alleen in het blauw voor mijn schapendoes, envoor mijn andere tibetaanxschapendoes een gewoone halsband van blauwnylon, die loopt ook altijd los mee met uit gaan.