Mijn konijn gromt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:50

magda_90 schreef:
Er word wel heel snel geroepen dat het komt doordat het diertje alleen zit. De 4 konijnen hier hebben ook alleen gezeten en die hebben dit gedrag nooit vertoont, dito dat ik van anderen dit ook niet gehoord heb. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat alleen zijn goed is, maar het hoeft ook niet te betekenen dat dit de oorzaak is.

TS, ik zou nog even verder kijken als ik jouw was.

Niet alle konijnen grommen inderdaad, maar als je konijn gromt en je aanvalt en hij zit alleen dan is het toch gok ik zo 99% van de keren eenzaamheid. Territoriaal gedrag. En een maatje helpt dan ook in 99% van de gevallen.

AnnemiekvM

Re: konijn die gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:07

Jouw konijn klinkt niet gelukkig. Ik zou gaan voor een groter hok en een maatje.
En veel geduld. Oppakken vinden konijnen niet fijn. Je kunt je beter klein maken en dan aaien.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:13

mijn oude konijn deed dit ook. ze gromde en viel ook aan. ze zat met 2 andere in een grote buitenren. waardoor het kwam geen idee.
uiteindelijk hebben we dit beest voor gek verklaard (inteelt, foute fok ofzo)
uiteindelijk zijn alle drie de konijnen gestorven door die konijnen nies ziekte. was wel heel jammer.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:26

Nikj schreef:
Haha, dat had ik ook!
Vooral als ik eten kwam geven, dan moest ik heel snel zijn want hij kwam dan echt ineens op me afstormen. :')
Ik deed er verder niks aan, persoonlijk moest ik er altijd wel om lachen, want verder deed hij niks.

god das ook echt heel grappig als je konijn kribbig wordt omdat ie alleen zit in een te klein hokje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:20

Ten eerste moet je konijnen niet alleen houden, dat mensen het goed praten, is omdat ze zelf ook maar een in een hok hebben zitten.

Konijnen zijn hele sociale diertjes, ze vinden het heerlijk elkaar te wassen, samen te eten en tegen elkaar aan slapen. Wanneer men zich eens beter inleest alvorens een konijn aan te schaffen, kan dit ook overal lezen.

Konijnen die zich vervelen of eenzaam zijn ontwikkelen ondeugden, net zoals paarden stalondeugden ontwikkelen als ze veel opgestald staan zonder een maatje.
Jouw konijn maakt dat heel duidelijk. Het beestje is eenzaam en verveeld zich en dan kan niets op tegen een vriendje, ook menselijk gezelschap niet. Pak haar een tijd niet op, konijnen hebben er vaak een broertje dood aan.

Kan je er geen konijn bijzetten, breng het diertje dan naar de opvang of naar iemand die er nog wel een konijn bij kan zetten. Hou het diertje dan niet voor je eigen plezier, wanneer je het niet kan bieden wat het nodig heeft.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:32

Mijn konijn doet het ook. Het is een voedster en zit nu nog alleen. Ik heb een knuffel gekocht en het is wel minder geworden. Ze gaat de knuffel ook uitgebreid dagelijks wassen. Maar dat heeft er voor mij wel voor gezorgd dat ik zelf een hok in elkaar ga knutselen (3 verdiepingen van 120x60x60 met een vaste ren ernaast van 120x60x60 met een gangetje ervoor waardoor de onderverdieping 240x85x60 wordt), zij snel wordt gecastreerd/gesterilliseerd of hoe dat ook mag heten en ik haar ga koppelen zodra het hok af is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:28

Mijn oude konijn deed dit ook. Zij gromde en viel je aan en beet daarna ook.
Ze was zelfs zo gemeen dat ze gewoon in je arm bleef hangen als je hem naar boven toe deed. Net een pyranha :')
Ze beet ook door, tot bloedens toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:34

TS, wat wil je nou horen :? ? Je konijn leeft alleen (wat niet hoort!!!) in een te klein hokje (wat ook niet hoort). Doe daar iets aan. Mogelijkheden genoeg en zo duur hoeft het helemaal niet te zijn.
Je konijnt gromt en uit daarmee zijn/haar ongelukkigheid. Dat wil je toch niet voor zo'n dier?

Zucht, ik zou eens willen dat dierenwinkels konijnen niet alleen verkochten en dat te kleine hokken sowieso verboden worden. :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:22

Ik heb nu een mannetje die is gekoppeld met een voedster, maar dat mannetje heeft dit nooit gedaan.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:24

Dat ken ik,mijn oude konijn deed dat ook als je hem voer gaf,kwam ie boos aangezet :P alleen noemde ik het knorren xD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:27

ik heb wel grommende konijnen gehad.

houd er rekening mee dat een konijn helemaal niet zo goed kan zien.
heel veel mensen weten dit niet,maar het is dus wel zo.

als je ze laat schrikken dan kunnen ze dus bijten.
zorg dat je het hok hoog hebt staan zodat je niet over het hok heen hoeft te buigen en je van bovenaf komt.
en laat altijd even weten dat je er aan komt,even praten of anders een geluidje maken.

niet van voren aaien,maar begin aan de zijkant,of op de rug.,
als konijn dan eenmaal weet dat je er bent dan kun je het op het hoofd aaien.
je kunt een konijn heel makkelijk tam maken met en stok met een handschoen er aan, doe er wat watten vulling in en ga daarmee eerst het hok in.
als het konijn vertrouwd is met de nephand kun je je eigen hand gebruiken.

geef grommende konijnen ook takken om op te knagen en laat ze lekker rondrennen,kunnen ze hun energie kwijt en zijn ze minder sjaggie :D

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:31

Mijn konijn deed het ook toen ze nog alleen was.
Toen is ze met een vriendinnetje naar buiten gegaan en toen deed ze het niet meer. Maar haar vriendinnetje vond haar op den duur niet leuk meer dus is het vriendinnetje weg gegaan en is er een rammetje gekomen. Dat ging gelukkig heel goed. Maar als ik bij ze in de ren zit en het staat mevrouw even niet aan komt ze ook grommend naar me toe :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:33

mijn eerste konijn .. en dan praat ik over 10 jaar terug deed dit ook ,,, heb er toen een cavia bijgezet .. en toen was het over.. heb het daarna eigelijk niet meer meegemaakt. en heb er altijd 2 of meerdere bij elkaar gehad. ook konijnen en cavia`s bijelkaar en dat is bij mij altijd goed gegaan.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:42

Konijnen die grommen vertonen terretoriaal gedrag. Is niets ernstigs hoor, betekent ook niet dat je konijn gedragsproblemen heeft. Als jij hem wilt oppakken kom je in zijn terretorium en deze zal hij willen verdedigen.
Misschien is het handig om de juiste manier van hanteren te leren? Zo kun je hem tenminste oppakken zonder dat hij de kans krijgt om je te bijten. Dat is dus met 1 hand in de nek, een beetje omlaag drukken, nekvel pakken.. met je andere arm ga je voor de borst langs en pak je hem achter bij zijn kont beet. Zorg dat je tijdens het lopen zijn hoofdje een beetje onder je arm hebt, dan blijft hij rustig zitten.
Als je hem uit zijn hok hebt en op een andere plek hebt moet trouwens het gegrom en dergelijke wel over zijn, hij is immers niet meer op zijn eigen terretorium.

Een maatje is altijd noodzakelijk bij dieren. Heb trouwens niet gelezen of het een mannetje of vrouwtje is.. als het een vrouwtje is moet je wel wat meer oppasen met het erbij zetten van een maatje omdat je dan vaak een grotere kans hebt dat zij haar nieuwe 'vriendje' niet zal accepteren.
Mijn konijn heeft haar hele leven trouwens lopen grommen ook al al ze een vriendje :)

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 19:40

Veel mensen die ik ken hebben ook maar 1 konijn, deze vertonen ook geen apart gedrag..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:43

Misschien is konijn wel bang van jou!
Nee serieus, als er honden, katten en paarden zijn die schrik hebben van mensen, waarom dan geen konijnen?
Of misschien denkt ze dat je haar eten gaat afnemen en gromt ze daarom! heeft ze genoeg hooi en kan ze ook vrij rondlopen?

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:04

dat zou dan opeens zijn, want in het begin deed ze gewoon normaal..
Ze kan ook hooi pakken wanneeer ze wil, en heeft ruimte om rond te lopen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:12

Hoe oud is je konijn? Het kan zijn dat ze volwassen is geworden en daardoor territoriumgedrag vertoont. Daar is verder weinig aan te doen, dus je zal ermee moeten leren leven.

Verder val ik toch echt nog even over jouw eerdere opmerking over andere mensen die ook allemaal 1 konijntje hebben. Ja, helaas is dat nog steeds gangbaar. Ik vind het pure dierenmishandeling om een konijn alleen te houden. Je kunt niet om het feit heen dat konijnen groepsdieren zijn. Elke konijnenexpert kan jou dit vertellen.

Ik heb er zelf twee, een gecastreerde ram en een voedster. Ze waren puur wildvreemd voor elkaar, heb ze gekoppeld en het is absoluut ware liefde tussen die twee. Niets schattigers dan twee straalverliefde nijntjes die elkaar de hele daar door aflebberen en lekker dicht tegen elkaar aankruipen. Of samen door de tuin scheuren met speelse sprongen. Wat kost nou een nijntje erbij? Was is nou het probleem? Het hok? Tja, dat is de investering die je nou eenmaal moet doen, als je aan dit soort dieren begint.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:13

Ik ken veel mensen met 1 paard die ook geen afwijkend gedrag vertonen, maar ik ken er ook 1 die continu hetzelfde rondje in de wei loopt (net als een tijger in de dierentuin).
Je kan het oplossen door een ander erbij te zetten.
Ze worden moeilijker als hun hormonen gaan werken, dan missen ze de interactie met een ander konijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:16

En paarden horen ook niet alleen te staan. ;)

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:20

Ik heb echt geen idee hoe oud ze is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:25

Nou ja, ik denk dat je er van uit kan gaan dat ze nu een volwassen nijn is. En dan komen dit soort zaken naar boven...... Helaas kun je het ze niet afleren. Gewoon rustig blijven. Vaak grommen ze en springen naar voren (aanval) en doen ze niets, maar ja, je hebt ook nijnen die wel in je arm hangen waarschijnlijik. :+

Overigens doen de mijne het niet. Die zijn juist heel nieuwsgierig en aanhankelijk. Ik hoor wel de voedster af en toe een hoog geluidje maken, als ze last heeft van manlief. :+

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:26

Alleen als een konijn alleen is?
Ik had een konijntje dat naar alles knorde (vond het meer als knorren dan als grommen klinken haha, het klonk knorrig).
Ze had een vriendje, die zich geheel onder liet sneeuwen door deze feministe.
Je had die twee eens moeten zien als er eten in het spel was :D ze kon eten en grommen tegelijkertijd. En de arme sul zat
er dan maar naast, net te doen alsof hij het niet hoorde.

Ik denk dat het echt terretorium gedrag is. Ze deed het bijvoorbeeld ook als we, geheel onterecht uiteraard, haar gangenstelsels
in de tuin wilden dichtgooien. Dan hing er een grommend konijn aan je schep.

Edit
@ Twiggy2008:
Allemaal leuk en wel. Maar ik had twee konijntjes samen. Nu is er eentje helaas overleden en zit de andere alleen.
Maar mijn ouders zijn "de beestjes" in de tuin gewoon beu dus er komt echt geen nieuwe bij.
Wel als ik op mezelf ga. Maarja dan denk ik dat Ko ook al behoorlijk oud of heen is.

Dus soms kan het inderdaad niet. Of zal ik maar tegen mijn ouders weten in een konijn gaan kopen, deze in een hutje
in het bos houden en groente soep voeren? ;)

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:29

Dus een nijn erbij is niet noodzakelijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:32

Een nijn er bij is wel noodzakelijk!