Onze dank gaat uit naar de vossen & dassen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:55

Het is inderdaad heel moeilijk om te zeggen wat er gebeurd is. Een kalfje wat net is geboren is sowieso al een prooi. Het gebeurd ook wel eens dat een koe niks om zijn kalf geeft. Dat hebben we vaker zien gebeuren en kan dus een reden zijn waardoor het kalfje ten prooi is gevallen.
Wel hebben we hier in de omgeving vrij veel last van vossen en dassen. En een das moet je ook niet onderschatten. Voor een paar weken terug werden we midden in de nacht wakker door een vreselijk angstig gegil van onze pony. Deze pony bleef 's nachts alleen buiten. Het ging door merg een been!! Bij daglicht hebben we sporen van een das kunnen ontdekken. Gelukkig was de pony ongedeerd.
Kraaien e.d. kunnen niet in 1 nacht een kalf zo ver opeten!!

Ik heb een vrij zielig verhaal verteld bij het openen van dit topic om te kijken hoe jullie bokkers hier op reagere :+ n.
Echter zijn wij thuis erg nuchter. Het is erg vervelend dat dit gebeurd is maar het is gewoon domme pech geweest. Volgende keer beter!!

De man van Rendac zal morgen wel schrikken als hij het kleedje van de kruiwagen haalt }>

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:17

HelgaV schreef:
Het is inderdaad heel moeilijk om te zeggen wat er gebeurd is. Een kalfje wat net is geboren is sowieso al een prooi. Het gebeurd ook wel eens dat een koe niks om zijn kalf geeft. Dat hebben we vaker zien gebeuren en kan dus een reden zijn waardoor het kalfje ten prooi is gevallen.
Wel hebben we hier in de omgeving vrij veel last van vossen en dassen. En een das moet je ook niet onderschatten. Voor een paar weken terug werden we midden in de nacht wakker door een vreselijk angstig gegil van onze pony. Deze pony bleef 's nachts alleen buiten. Het ging door merg een been!! Bij daglicht hebben we sporen van een das kunnen ontdekken. Gelukkig was de pony ongedeerd.
Kraaien e.d. kunnen niet in 1 nacht een kalf zo ver opeten!!

Ik heb een vrij zielig verhaal verteld bij het openen van dit topic om te kijken hoe jullie bokkers hier op reagere :+ n.
Echter zijn wij thuis erg nuchter. Het is erg vervelend dat dit gebeurd is maar het is gewoon domme pech geweest. Volgende keer beter!!

De man van Rendac zal morgen wel schrikken als hij het kleedje van de kruiwagen haalt }>

Als je groep kraaien groot genoeg is kan dat echt heel erg makkelijk hoor. Bovendien nemen ze soms ook stukken mee. Een vos eet niet zoveel sneller als een of twee zwerfkatten schat ik zo in. Als het maar honger heeft.

Anoniem

Re: Onze dank gaat uit naar de vossen & dassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:24

Ben ik de enige die dit een natuurlijke gang van zaken vind?
Ik snap uiteraard wel dat je dit als eigenaar niet fijn vinden, maar ik vind het erg natuurlijk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:26

Nee hoor, ik vond het ook heel natuurlijk toen een roofdier er met onze kippen vandoor ging :) En dat de reiger de goudvis uit onze vijver viste omdat wij te lang hadden gewacht met een net.
Fris is anders, want het is niet echt heel lekker om aangevrete dieren terug te vinden.
Ik zeg maar zo: ik hoop dat het gesmaakt heeft! :P

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:30

liedje89 schreef:
Als je groep kraaien groot genoeg is kan dat echt heel erg makkelijk hoor. Bovendien nemen ze soms ook stukken mee. Een vos eet niet zoveel sneller als een of twee zwerfkatten schat ik zo in. Als het maar honger heeft.

Kraaien pikken het vlees eraf. Dat ziet er heel anders uit. Bij dit kalf is zelfs aan de ribben gekauwd.
Ook de tong, longen, darmen en alles wat je maar kunt bedenken is weg. Dat is geen werk van kraaien..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:30

Volgens mij vind de TS zelf dit ook niet zo'n ramp. Ik ook niet hoor zal wel iets gescheeld hebben aan het kalf, en zelfs als hij gezond was. In de natuur gaan soms ook de sterke dood door domme pech.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:36

normaal gesproken is een kalf echt geen prooi voor een vos of das...helemaal niet met moeder in de buurt.
Ik vermoed dat het of zwak was of niet helemaal goed...

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:43

Dit hebben wij 2 jaar geleden ook gehad bij een kalf (was wel te vroeg geboren en daardoor zo'n 50 cm ) ,die was echter al dood en lag in de kruiwagen te wachten op het destructiebedrijf ,volgende ochtend was hij foetsie en 4 dagen later weer gevonden bij de buurman in zijn land ,alleen de kop en een stukje voorhand zat er nog aan .....

Mijn merrie die met 6 maanden dracht haar veulen verworpen had ,hebben we ook niet terug kunnen vinden ,we hebben zelf een hond die blijft eraf en vreemde honden komen hier niet ,dus zal ook wel een vos of das geweest moeten zijn .(Van dassen wist ik trouwens niet dat die dat ook doen ,weer wat geleerd ;) )

Toch lopen mijn konijnen en kippen los en die zijn tot nu toe nog nooit gepakt ,alleen 1 keer een jonge pauw door een roofvogel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:43

Ik vind het vreemd om natuurbeschermers hier de schuld van te geven.
Haal je droge koe op tijd binnen en je zit hier niet mee.

Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat vossen een levend kalf aanvreten, als de moeder het al niet beschermd dan is er vaak wel een andere koe in het koppel die het onder de hoede neemt.

Sowiezo, het is vreselijk stormweer geweest. Misschien is het kalf levend geboren maar is het onderkoeld geraakt door de buitentemperatuur en regen, het is notabene november, geen 'natuurlijke' tijd om buiten ter wereld te komen. Dat het daarna aangevreten wordt is aan degene te wijten die zijn drachtige koe te lang buiten laat lopen en niet aan de roofdieren/aaseters.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:14

Joolien schreef:
Ben ik de enige die dit een natuurlijke gang van zaken vind?

Oh ja absoluut :j

Welshcobfan schreef:
Naja, het is de natuur.

garny95 schreef:
maar het is de natuur.

Authentic schreef:
voor de roofdieren is het de natuur.

sporter schreef:
Is het toch de natuur

ellepel schreef:
tja dat is de natuur he?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:19

[***] schreef:

Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat vossen een levend kalf aanvreten, als de moeder het al niet beschermd dan is er vaak wel een andere koe in het koppel die het onder de hoede neemt.

Sowiezo, het is vreselijk stormweer geweest. Misschien is het kalf levend geboren maar is het onderkoeld geraakt door de buitentemperatuur en regen, het is notabene november, geen 'natuurlijke' tijd om buiten ter wereld te komen. Dat het daarna aangevreten wordt is aan degene te wijten die zijn drachtige koe te lang buiten laat lopen en niet aan de roofdieren/aaseters.

Misschien had je mijn eerdere meldingen even moeten lezen waarom de koe nog buiten liep... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:20

@Autentic, mm had mn bril niet op net... :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:22

hoe zit het trouwens wél met dassen? hoe herken je sporen o.i.d. van een das, en hoe ploegt hij het land om? ons land word namelijk gigantisch op de kop gezet, en we vroegen ons al af of we reuzemollen hebben, een poosje geleden zijn mijn paardjes ergens 's nachts héél erg van gescrokken, zó erg zelfs dat ze dwars door de omheining zijn gegaan, gelukkig door een buurman een paar huizen verderop opgevangen, maar zou dit misschien het werk van een das kunnen zijn? weet iemand dat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:25

Hey TS.
Wat een nare foto;s, maar weet precies wat je bedoeld!
Rij paard op een melkveebedrijf met zo'n 200 koeien..
ook droge koeien, pinken, en allerlei.
Hier loopt ook een groot gedeelte nog buiten, en soms zie je idd neit aan je koe wanneer deze moet kalfen...

erg vervelend dit zeg!! maar hier kun je weinig aan doen.
een drachtige koe die moet kalfen, tussen de andere melkkoeien zetten is ook niet altijd slim... koeien zijn nieuwschierig.. en komen kijken.. en trappen gewoon op het kalf.
dat is ook de reden waarom ze hier appart zijn, en zoiezo appart komen te staan zodra ze geboren zijn.
Kan mams weer in de groep, en het kalf bij de kalfjes. Geen gevaar voor moeder en kalf :)

vervelend hoor dit!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:29

Citaat:
[***]

Door de grote hoeveelheden vossen die ook op de boerenerven komen, is er een mengras ontstaan. Of te wel een kruizing tussen vos en hond. Deze zijn ook minder schuw en durven ook dichter bij de mens te komen. Weet hier in de regio een kalveropfok waasr mens en vos naast elkaar liep!!! Dan moest je goed opletten of er een kalf werd geboren en er eerder zijn dan de vos.

En over teveel. Dat wordt niet vaak door de overheid naar buiten gebracht, maar is onder de jagers wel bekend.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:19

Jolliegirl schreef:
Hey TS.
Wat een nare foto;s, maar weet precies wat je bedoeld!
Rij paard op een melkveebedrijf met zo'n 200 koeien..
ook droge koeien, pinken, en allerlei.
Hier loopt ook een groot gedeelte nog buiten, en soms zie je idd neit aan je koe wanneer deze moet kalfen...

erg vervelend dit zeg!! maar hier kun je weinig aan doen.
een drachtige koe die moet kalfen, tussen de andere melkkoeien zetten is ook niet altijd slim... koeien zijn nieuwschierig.. en komen kijken.. en trappen gewoon op het kalf.
dat is ook de reden waarom ze hier appart zijn, en zoiezo appart komen te staan zodra ze geboren zijn.
Kan mams weer in de groep, en het kalf bij de kalfjes. Geen gevaar voor moeder en kalf :)

vervelend hoor dit!

Perfect omschreven!! Dank u!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:57

HelgaV schreef:
Misschien had je mijn eerdere meldingen even moeten lezen waarom de koe nog buiten liep... :o

Die post van 5 dagen te vroeg geboren?
Een afkalfperiode van een paar weken te vroeg tot een paar weken te laat is normaal, dus er lopen bij jullie gewoon hoogdrachtige koeien in het land in november die ieder moment kunnen afkalven. Is jullie risico, maar zet dan niet zo'n topic neer.
Smakeloos.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:23

[***] ik vind jouw reactie smakeloos!

hier staan 200 koeien!
Wij halen echt die drachtige koeien niet 2 weken vantevoren binnen!
komop zeg... in een hokje van 3 bij 3 omdat ze niet in de grote groep kunnen omdat ze rust willen? ARME KOE!
of omdat de kans bestaat dat het kalf doodgetrapt wordt door een andere koe of stier.. ARM KALF!
nee sorry... lekker buiten laten lopen..
Ze zijn niet van suiker, en de kalfjes die geboren worden ook niet!
Boer gaat hier elke ochtend en avond kijken, en dan zie je wel aan een koe of die gaat beginnen of niet, zo ja gaan ze binnen, zo nee, dan kijkt hij de volgende ochtend of de avond weer :)
controle is erg belangrijk.

Dit kan gebeuren...
En dan mag iedereen alsnog bepalen of hij/zij een topic opent toch? :) als je hier alleen komt om te zaniken, kan je beter wegblijven lijkt mij? of je mening mischien op een ietwat vriendelijkere manier neerzetten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:29

Tja, het is de natuur.

Overigs ziet het kalf er niet echt heel gezond uit. En ik denk dat de moeder het verworpen heeft. want een beschermende moeder jaagt een vos echt wel weg.

Wij hebben ook geiten gehad die hun jong afstoten, maar dan haalden wij de hond erbij (totaal niet aanvallend en snapt niets van 'levend' vlees. ) en dan was mams ineens erg bezorgd.

Dus ik ben bang dat het kalf afgestoten is.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:29

Citaat:
controle is erg belangrijk.

Dit kan gebeuren...

Zo is het maar net!
Smakeloos is het afschuiven van de schuld op een vos of das.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:32

Hoezo ziet dit kalf er niet gezond uit??
Dit kalf ziet er prima uit, voor zover dat nog te zien is. :j

jodi : dat wil ik niet smakeloos noemen. Ik snap dat je als eigenaar hier niet blij mee bent

Vossen gaan opzoek naar eten, maar men hoort de koeien te controleren, want geloof me... een koe geeft ruim 4 uur van te voren aan dat ze gaat bevallen.. en al geeft ze dit niet aan... dan is het te zien aan de koe. :)
Ik vraag mij alleen sterk af of dit dier geleefd heeft....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:36

@jolliegirl: oww was het maar waar dat een koe 4 uur van te voren aangeeft dat hij gaat kalven :')
Hoe vaak wij niet spontaan ergens een kalf ergens hebben liggen...
Of dat we zeggen, nahhh die kalft over ca. 1 dag en plop er ligt een kalf.
En daartegenover staan koeien die al 1 a 2 weken van te voren alle tekenen vertonen maar nog lang niet kalven...

Ik vind het kalf er ook niet 100% goed uit zien(en dan heb ik het over de delen die nog heel zijn ;) )
Hij lijkt mij vrij klein, en verder ziet hij er ook niet super uit, maar dat kan ook door het slepen komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:41

siskeh : tsja dat is dan jouw ervaring. Hier meerdere koeien per week die kalven... en altijd is het te zien..
is het niet aan de buik, dan wel aan de vulva van de koe...
Stukje kennis van een boer die zijn koeien kent ... :)

en als je het niet kunt zien... dan is het een questie van 2/3x per dag controleren!
Zo simpel is het! :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:01

Hmm om nu alle roofdieren gelijk het boete kleed aan te trekken. Hier op de europoort hebben ze enorm last van meeuwen, iets verder op het eiland worden ganzen met speciale afschot vergunningen afgeschoten, zijn de reeen ongewenst omdat ze tuinen vernielen ( tja, maar wat wil je dan als je met je tuin in een natuurgebied woont ? ) Alleen de vossen moeten wel worden afgeschoten want die maken schade en hoe vaak er hier vergiftigde roofvogels liggen is helaas heel triest. De natuur/wild beheerders hier regelen door dit soort beslissingen hun eigen afschot. Want ze weten ook wel dat als ze vroeg of laat weer een overschot creeren van een ander soort hier wel weer een wet voor komt om ze af te schieten. Ik zag laatst een programma even geen idee meer wat het was, maar ging om een boerderij in Australie. Ze hadden daar last van een muizenplaag. Per hectare zaten ong 7,5 miljoen muizen. Die mensen hadden 900 varkens, maar aan het eind was een derde door de muizen opgegeten.

Het is bedrijfsmatig vervelend, maar eigenlijk zouden jullie het moeten kunnen meereken in het bedrijfsrisico, maar door de regels en de druk vanuit Brussel is dat niet mogelijk. Daar zou ik me meer druk om maken, dan een dier dat zijn natuurlijke gedrag volgt en een makkelijke prooi heeft gevonden. Het zou veel beter zijn als Agrariers dit soort schade door de natuur aangericht zou moeten kunnen hebben en ipv tegen samen met de omgeving kunnen boeren. Helaas kan dat niet door de samenleving. Vind alleen niet dat een roofdier nou gelijk het veld moet ruimen daardoor. We hebben zelf een tuinderij en ook schade van dieren, maar mijn vriend en ik vinden dat het risico van het vak.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:35

Jammer voor jullie en het kalf, maar de dassen/vossen hebben weer hun buikje gevuld.