Te hoge nierwaarden, jonge hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:49

kimmie261 schreef:
ThePast03???

en of dit nierprobleem alleen maar komt omdat de hond geen stamboom heeft...ik vraag het me af,alsof een stamboomhond nooit ziek wordt,en alleen stamboomloze altijd genetische afwijkingen hebben... :n

Volkomen gelijk Kimmie! Onze vorige stamboomloze Rottweiler is 13,5 jaar geworden zonder enig gezondheidsproblemen.
Onze eerste schotse collie daarentegen (voor wie in mijn profiel kijkt niet Kaya) was een op en top gefokte hond met alle papieren, ... en is op 14 weken gestorven aan een alvleesklierontsteking door inteelt. Dus ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:07

Chivance schreef:
Volkomen gelijk Kimmie! Onze vorige stamboomloze Rottweiler is 13,5 jaar geworden zonder enig gezondheidsproblemen.

De honden van 13.5 jaar geleden kan je niet meer vergelijken met de honden van de 20e eeuw....
Maw..Tegenwoordig doe je er niet verkeerd meer aan om een goede fokker op et zoeken die moeite heeft genomen om bepaalde ziektes uit te sluiten in zijn bloedlijnen....Ziektes die 13.5 jaar geleden nog in de kinderschoenen stonden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:19

Chivance schreef:
... en is op 14 weken gestorven aan een alvleesklierontsteking door inteelt. Dus ...

Het is niet door inteelt maar door inteelt met ongezonde ouderdieren.
Jij wist tenminste nog dat er inteelt gepleegd was, kon je nagaan via het stamboom. De fokker weet nu ook dat dit in zijn lijnen voorkomt en kan maatregelen nemen om dat in de toekomst te voorkomen.

Zonder stamboom weet niemand of het inteelt is en dan wordt er vaak gezegd dat het geen erfelijke kwestie was. Niemand die zich er verder druk over maakt en met ouders, nestzusjes/nestbroertjes wordt vaak verder gefokt. Wat niet weet wat niet deert maakt een hoop mensen vrolijk volgens mij.

Ik heb hier een rashond van 15 en een half jaar op schoot zitten, is dat nu ineens ook het bewijs dat alle rashonden super gezond zijn? Aangezien individuele gevallen blijkbaar een hoop zeggen volgens sommigen. ;)

Nuage

Re: Te hoge nierwaarden, jonge hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:21

Ik waardeer al jullie meningen en input enorm, maar kunnen we proberen om de discussie wel een beetje ontopic te houden en niet in een discussie over stambomen en erfelijkheid te verzanden? :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:23

Nuage schreef:
Ik waardeer al jullie meningen en input enorm, maar kunnen we proberen om de discussie wel een beetje ontopic te houden en niet in een discussie over stambomen en erfelijkheid te verzanden? :)

Je hebt gelijk, dat hoort ook niet in dit topic.
Ik duim voor je dat het allemaal mee gaat vallen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:12

Nou vandaag terug geweest naar de DA en helaas.. de waarde is gestegen naar 150..
Ik had dat echt niet verwacht... ze dronk aanzienlijk minder en heeft nog maar 3 x een ongelukje gehad afgelopen week...
Voelde als een mokerslag.

Morgen bellen naar internist en dan volgt verder onderzoek. De puzzelstukjes vallen wel een beetje in elkaar. Eerst zware baarmoederontsteking en de kans is aanwezig dat toen ook de nieren zijn aangetast. Toen kreeg ze last van haar heupen leek het en 2x op de röntgen geweest. Geen HD, geen afwijking niks. De DA denkt nu dat die klachten mogelijk ook met de nieren te maken hadden...

Wij hebben een afgrijselijk jaar achter de rug met het ene verdriet na het andere en dit is gewoon het toppunt. We zitten er allebei ook behoorlijk doorheen door dit nieuws. Hoeveel kun je hebben als mens... maar goed we slaan ons er wel weer doorheen.

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:44

o jee...dat is het nieuws dat je niet wil horen....

wat zei de DA verder?

en tuurlijk gaan jullie je er doorheen slaan,pretletter moet jullie nog veel langer blij maken :j

( de pillen gaan deze week nog naar je toe komen,maar ben zelf net uit ziekenhuis,maar we gaan zorgen dat ze deze week nog gepost gaan worden)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:58

DA zei dat verder onderzoek nodig was. Omdat hij de oorzaak niet weet kan hij ook geen prognose geven. Maar hij gaf wel kleine hints.. het is echt niet goed..

Dankjewel he!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:05

Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:07

Aj....dat klinkt niet bepaald hoopvol.....Lief dat kimmie die medicijnen op wil sturen....echt heel lief.
Ik hoop dat het niet al te snel gaat en je nog heel lang van je hond kan genieten Nuage.
Ik hoorde laatst van een DA dat een hond op één nier leven kan, dit niet te vergelijken is met een kat.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:55

Sterkte.. :(:)

Hoe veel pech kan je hebben idd.. Ik duim voor jullie!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:05

He verdorie nooit leuk om te horen als je hond niet in orde is. Ik hoop dat er nog iets te doen is waardoor ze nog zonder problemen een tijd bij jullie mag zijn.
Hond van mijn ouders had ook slechte nieren, echter deze was 10 jaar. Had 1 nier helemaal verschrompeld en deed het goed op pillen (weet de naam niet meer) en dieetvoer. Dierenarts vroeg altijd of ze nog goed at, als we zeiden als een bootwerker en dat ze zelfs nog hebberiger geworden was naar eten keek ze ons als een botsauto aan....

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:30

hoe is het nu met je hond?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:54

Lief dat je het vraagt!

We zijn afgelopen dinsdag naar het dierenziekenhuis in Amsterdam geweest en daar is ze helemaal doorgelicht. De nieren zagen er op de echo normaal uit, dus daar waren we heel erg blij mee. De internist heeft bloed afgenomen en urine en nu is het wachten op de uitslagen.
De internist zei dat hij er niet enorm van onder de indruk was. Ze kreeg zelfs een koekje!

Maar we moeten nog tot eind deze week wachten op alle uitslagen. Wel een rib uit je lijf zeg.. ongelooflijk zo duur.
Maar goed, alles voor de kleine meid :)

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:11

Inderdaad duur zulke zaken, voordat onze schotse collie over bijna twee maanden terug overleed hebben wij ook een aantal onderzoeken laten doen en 500 euro is dan niks, maar je doet het uit liefde hé!
Dat de nieren er goed uitzagen wijst hopelijk al in de goede richting, niet?
Ik duim alvast mee en hoop hier binnenkort de uitslag te lezen!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:17

Veel sterkte en beterschap voor je hond ! Ik denk aan jullie !

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 01:35

Nog even een beetje late update :o

Uitslag van de kliniek: creatinine was 154, verder niks afwijkends gevonden. Kweek was goed van de urine, ureum ook goed, echo goed. Conclusie: nierfalen zonder aantoonbare oorzaak en het advies was dus symptomatische behandeling dmv nierdieet en regelmatige controle. Evt medicijnen bij urineverlies.

Nou het plassen ging ondertussen weer goed, ze drinkt ook niet meer zoveel. Nierdieet deden we al dus maar even afgewacht.
Tot afgelopen woensdag (de dag dat we in ondertrouw gingen en dus allemaal romantische dingen hadden gepland..)

Opeens vonden we bloeddruppeltjes op de grond... en jahoor en druppelde bloed uit haar doos...
Meteen de kliniek gebeld en we moesten echt uren wachten tot die terugbelden..
Uiteindelijk belde de internist terug en die vertelde een nogal onsamenhangend verhaal. Het kwam erop neer dat hij dit symptoom niet kon plaatsen en niet dacht dat het een blaasontsteking was. Baarmoederontsteking kan niet want die heeft ze al niet meer.
Mogelijk vaginitis.
Dus hup die avond nog naar de dierenarts voor weer bloedonderzoek. Ondertussen waren er geen bloeddruppels meer gelukkig.

Ik was zó nerveus in de wachtkamer...

Uiteindelijk waren we aan de beurt en hebben we weer bloed afgenomen en urine nagekeken. In de urine was niks te vinden.
Bloedonderzoek was verbazingwekkend... creatinine was 134 *\o/*
En hoewel het ureum nooit té hoog was, was ook dat gedaald van 9 naar 5.
Gewicht was nog steeds 28kg dus gelukkig niet nog meer afgevallen.

De dierenarts dacht ook dat het mogelijk vaginitis was. Normaal zou hij voor deze minieme symptomen geen anti-biotica geven maar in dit geval dus wel. We kregen een kuur mee voor 5 dagen en volgende maand komen we terug voor nieuw bloedonderzoek.
De internist had aangeraden 1x per 3 maanden alles te checken maar de dierenarts was gelukkig met ons eens dat we dat te lang vonden duren.

Sinds woensdag ook geen bloeddruppels meer gevonden en Tarah heeft opvallend meer eetlust.

Dus eigenlijk... ben ik best wel een beetje positief weer :D

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:02

Dus als ik het goed begrijp waren haar nierwaarden en zo een beetje in de war door vaginitis?
En zou het definitief opgelost kunnen worden? Dat zou spernieuws zijn!!!!

Er al ooit aan gedacht Duck te voeren? Dit geeft heel goede resultaten.
Indien interesse, PB me dan even, dan stuur ik je een boek van Duck door.

Veel succes ermee nog! (:)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:16

Mijn hond lust geen Duck ;) Maar van de DA mag ik momenteel sowieso niks anders voeren.

Nee haar nieren zijn niet goed, dat is wel zeker.

Alleen ik heb ergens de hoop dat de artsen gewoon verkeerd zaten. Mijn eigen logica zegt namelijk nierbekkenontsteking. Hierdoor de nieren in problemen en uiteindelijk dus bloed in de urine. Als dát zo is dan kan het allemaal helemaal goedkomen.

Maar de internist is daar niet zo van overtuigd en bleef erbij dat het vaginitis moest zijn en daarnaast gewoon nierfalen. Dat het dus los van elkaar zou staan. Maar dat zei hij wel voordat we de nieuwe, lagere, waarden hadden gemeten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:21

Goed nieuws, wat fijn!

Met zomaar overstappen op kvv zou ik uitkijken, een van mijn honden is daar bijna aan overleden. Maar ik lees dat je verstandig bent en naar je DA luistert. ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:25

Onze mechelse herder teefje had het ook, ze werd ook opeens broodmager en dronk en plaste heel veel, ze bleek suikerziekte te hebben we hebben insuline meegekregen en dat moesten we steeds spuiten en om de 3 dagen op controle, helaas ging het op een gegeven moment niet meer (hoe of wat er precies was weet ik niet meer) maar we konden geen insuline meer spuiten, ze takelde ook heel erg snel af we hadden besloten haar in te laten slapen de volgende dag maar ze is die nacht overleden.

Ze is maar 8 jaar geworden..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:33

Vreselijk SecretLIN.... gelukkig heeft Tarah geen suikerziekte, dat is al uitgesloten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:48

Gelukkig maar! onze andere hond ook een rottweiler hebben we begin vorig jaar moeten laten inslapen begon ook heel veel te plassen enz, die is geopereerd en bleek helemaal onder de kanker te zitten, dat jaar hebben wij 2 honden verloren ..

Hoop dat je prachtige hond gauw weer wat opknapt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:37

wat een goed bericht zeg,zeker dat de waardes zakken..

en ontsteking hadden ze wel moeten vinden in het bloed denk ik....

heb je al pillen gegeven?? :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:50

Ja de pillen krijgt ze :) Niet van harte, maar toch ;)