kat dood, mijn schuld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:49

Babsiej schreef:
Nu ja heel vaak ( = bijna altijd ) is het gewoon bewust buiten ...

Maar al zou dat in dit geval niet zo zijn .. Mijn katten worden wel geteld hoor en is er nooit 1 ontsnapt ( heb er nu 8 lopen ) .

Hond zat netjes vast, kat liep los... Tsja..

ik heb er zelfs 6 maar , er was er 1 ontsnapt door vistite dus je weet deze achtergrond niet
het kan zijn dat deze kat bewust buiten was ;(
maar hoeft niet ,

daarom vind ik het wel heel rot voor de ts !
omdat ik me goed kan voorstellen hoe ze voelt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:54

Babsiej: Nou dat vind ik een beetje een rare reactie. Mensen doen hun katten niet naar buiten om de kat aan te laten vallen door een hond of om overreden te laten worden door een auto.

Als jij buiten wordt aangereden door een auto zeg je dan ook 'tja had ik maar niet buiten moeten lopen'.

Het was gewoon een vervelend ongeluk.

Binky_Zephyr

Re: kat dood, mijn schuld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:56

om even duidelijk te zijn de kat viel mijn hond ook aan !!!! niet dat alle schuld op mijn hondje word afgeschoven !!

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:57

niemand geeft je hond hier alleen de schuld van hoor
er word alleen gezegd dat het een vervelend ongeluk was
Laatst bijgewerkt door amaretto20 op 16-11-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:57

Nee hoor dat zeg ik dan niet. Maar weet ook zeker dat er een risico is dat het gebeurt. En dat weten mensen ook die hun katten buiten laten, dat het KAN gebeuren. Maar dit is ook het laatste wat ik daarover zeg dit topic is er namelijk niet om wederom die discussie te voeren.
Wat ik in de eerste zei , baasje van kat neemt risico , baasje van hond had wellicht iets beter op kunnen letten.

Blijft gewoon een rotsituatie.

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:59

Babsiej schreef:
Nee hoor dat zeg ik dan niet. Maar weet ook zeker dat er een risico is dat het gebeurt. En dat weten mensen ook die hun katten buiten laten, dat het KAN gebeuren. Maar dit is ook het laatste wat ik daarover zeg dit topic is er namelijk niet om wederom die discussie te voeren.
Wat ik in de eerste zei , baasje van kat neemt risico , baasje van hond had wellicht iets beter op kunnen letten.

Blijft gewoon een rotsituatie.

is ook zeker niet de bedoeling , maar het stond er zo raar alsof het de schuld was van de eigenaar van de poes zo van eigen schuld moet je kat maar niet buiten laten daarom mijn reactie ook

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:05

annepaardoes schreef:
Babsiej: Nou dat vind ik een beetje een rare reactie. Mensen doen hun katten niet naar buiten om de kat aan te laten vallen door een hond of om overreden te laten worden door een auto.

Als jij buiten wordt aangereden door een auto zeg je dan ook 'tja had ik maar niet buiten moeten lopen'.

dit trek ik me toch aardig aan !!!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:06

Tja een kat en een hond, ze staan erom bekend he dat het niet altijd goed gaat samen. Je kunt er niks aan doen hoor. Het is echt gewoon dikke pech. Maar ik snap dat je je rot voelt. Zou ik me ook voelen, je ziet het gebeuren en je weet dat het beestje van iemand is. Niet leuk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:06

Wat een trieste samenloop van omstandigheden. Ik snap dat je je schuldig voelt, maar wat had je eraan kunnen doen? Je hond iedere seconde in de gaten houden? Er zijn denk ik weinig mensen die dat doen, iedereen draait zich wel eens om, bijv om iemand gedag te zeggen of om te kijken waar een geluid vandaan komt.

Sterkte ermee, niet teveel piekeren en ik hoop dat de baasjes hun kat snel vinden, zodat ze niet nog tijden in onzekerheid zitten!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:10

we hebben meteen bij mensen aangeklopt die er tegenover woonde .. die hadden blijkbaar dus een zwarte kat en in eerste instantie bleek het hun kat te zijn .. die mevrouw had de hele tijd staan huilen naast het katje toen er op eens beter licht was ..en bleek niet hun kat te zijn, ik had het zo te doen met ze :( stond zelf nog harden te janken, leek wel.

het liefst had ik bij nog een paar mensen aangebelt .. maar ik dacht dan maak ik echt de hele buurt wakker.
het poesje was helaas ook niet gechipt ! maar ik hoop echt dat ze de eigenaren vinden !

hij zou 14 dagen in het schuthok (dierenasiel) blijven liggen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:13

je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor! tis een samenloop van omstandigheden die negatief voor de kat uitpakte. Je hebt hem toch niet voor die auto gejaagd? nee? dan is het niet jou schuld.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:50

Damariis schreef:
annepaardoes schreef:

dit trek ik me toch aardig aan !!!

Dat is toch ook nu gebeurd en de eerste reactie van Babsiej kwam een beetje bij mij over dat het de eigen schuld van de kattenbezitter was. Daarom gebruikte ik dit in mijn voorbeeld. Ik heb er net zo goed ook kunnen neer zetten 'mishandeld worden door een kattenhater' want dat gebeurt in het dagelijks leven ook, maar ik heb nu eenmaal dit voorbeeld gebruikt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:54

hmmm oke en hoe bedoel je eigelijk dit is toch ook gebeurt?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:55

Ik vind dit niet jouw schuld.
:n
Natuurlijke reactie van kat en hond,
Verkeerde tijd, verkeerde plaats.
Zielig voor die kat, maar niks waar jij je schuldig om moet voelen. :n
Je hond zat notabene aan de lijn.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 00:56

ik weet het maar toch :( het was zo zielig hoe droppie daar lag :(

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:19

Damariis schreef:
hmmm oke en hoe bedoel je eigelijk dit is toch ook gebeurt?

Nou omdat jou hond toch ook de kat heeft aangevallen, daarom zei ik dat dit ook gebeurd is. Uiteindelijk heeft de kat de hond ook aangevallen, ja dat komt ook voor. Het was gewoon een vervelend ongeluk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:24

Denk eens andersom

Als dit jou kat was geweest had je dan de toevallige passant met haar hond aan de lijn de schuld gegeven van dit ongeluk?

Het is niet jou schuld, ook niet de schuld van de katteneigenaar. Gewoon een stomme samenloop van omstandigheden zoals vaak met ongelukken.
Het pleit voor jou dat je het je zo aantrekt, maar je maakt het jezelf erg moeilijk.
Als het mijn kat was geweest had ik je zeker geen verwijten gemaakt.... :(:) :(:)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:33

Wat vervelend allemaal inderdaad.
Ik vind dat je wel goed hebt gereageerd door de Dierenambu te bellen en toch te zoeken naar de eigenaar.
Het is toch een risico wat voorkomen had kunnen worden door de eigenaar van de kat.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:45

Die mensen laten die kat voorbuiten lopen ;)
Ze had ook 5 min eerder kunnen besluiten over te steken, of 10 min later.
Hier kan jij echt niets aan doen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:31

Ik vindt dat je er niks aan kunt doen. die mensen nemen zelf het risico dat de kat buiten los loopt. Jou hond is aan de lijn en het is bekend dat veel honden niet met katten kunnen, hoe sociaal ook. Dus dat iemand zegt dat je op cursus moet vindt ik erg overdreven.
Maar ik kan me voorstellen dat je je wel schuldig voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:35

Hoe moeilijk het ook is, je moet je echt niet schuldig voelen. Jij had er namelijk echt niets aan kunnen veranderen. Mensen die hun kat naar buiten gooien nemen bewust dit risico, want ze weten dat het kan gebeuren of dat nou met of zonder tussenkomst van een (aangelijnde) hond is :(:)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:40

Wilawander schreef:
Ik vindt dat je er niks aan kunt doen. die mensen nemen zelf het risico dat de kat buiten los loopt. Jou hond is aan de lijn en het is bekend dat veel honden niet met katten kunnen, hoe sociaal ook. Dus dat iemand zegt dat je op cursus moet vindt ik erg overdreven.

Nou dat een hond een kat aanvalt is niet normaal gedrag. Er zijn genoeg honden die wel met katten overweg kunnen. Vaak is het de gedachte van mensen dat honden niet met katten op kunnen schieten en hun hond onbewust opfokken als ze een kat zien. Tja dan is het lochies dat een hond niet samen met een kat om kan gaan.

In dit geval viel de kat ook de hond aan, maar als je hond dit bij elke kat doet is een cursus echt aan te raden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:07

Jouw hond zat netjes aan de lijn, de kat liep zonder toezicht los. En ja, dan kan er een ongeluk gebeuren. Ook al had je hond niks gedaan, dan nog kan de kat zich een hoedje schrikken van je hond en de straat op rennen. Ik heb een hele brave hond die geen enkel probleem met katten heeft, maar daar vliegen de katten ook voor weg, en het is al 2x maar net goed gegaan. Het is de keuze van de katten eigenaar geweest om de kat zonder toezicht op straat te laten, en dat is een keus die ieder voor zich moet maken, maar daarom hoef JIJ je niet schuldig te voelen dat die kat is aangereden. Dat zou wel een beetje de omgekeerde wereld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:14

annepaardoes schreef:
Nou dat een hond een kat aanvalt is niet normaal gedrag. Er zijn genoeg honden die wel met katten overweg kunnen. Vaak is het de gedachte van mensen dat honden niet met katten op kunnen schieten en hun hond onbewust opfokken als ze een kat zien. Tja dan is het lochies dat een hond niet samen met een kat om kan gaan.

In dit geval viel de kat ook de hond aan, maar als je hond dit bij elke kat doet is een cursus echt aan te raden.

Katten en honden kunnen niet goed met elkaar communiceren vanwege een heel andere lichaamstaal. Een boze kat zwaait erg met z'n staart en een blije hond doet dat ook, ze geven geheel tegenovergestelde signalen af. Gelukkig kunnen dieren zich erg goed aanpassen en elkaar leren accepteren, maar dieren die geen andere huisdieren gewend zijn zullen daar moeite mee hebben. Dus stel dat een hond al enthousiast kwispelend op een kat (die geen honden gewend is) af zou lopen, zou deze de kat alsnog erg kunnen schrikken...

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:15

annepaardoes schreef:
Wilawander schreef:

De meeste honden kunnen gewoon niet met katten en andersom ook niet, dat is gewoon zo.
Ken er maar enkele die goed met elkaar omgaan en die zijn ook van jongs af aan met elkaar opgegroeid.
Vind eigenlijk dat je TS een beetje een schuldgevoel aanpraat terwijl het gewoon een ongeluk was waar ze weinig aan kon doen.