Woensdag puppy kijken, waar op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:52

Myra87 schreef:
_Pat_ We hebben hier hier wel over levende wezens. Natuurlijk wordt een duurdere hond niet gewoon ouder dan een goedkopere hond. Je moet altijd geluk hebben
Maar met een duurde hond heb je wel de garantie dat iig de fokkers er alles aan gedaan hebben om een zo gezond mogelijke pup te fokken, waarvan dus de ouders goedgekeurd zijn op ogen, ellebogen, heupen etc.

Ik hoop dat we nog wat van TS horen, ben erg benieuwd waar ze haar pup gaat uitzoeken en natuurlijk naar foto's ;)

Inderdaad en daar doelde ik op! Ga eens naar http://www.puppykennel.nl ..................allemaal goedkope hondjes, maar de vraag rest wel hoe hun gezondheid is. Een broodfokker heeft namelijk geen bord om z'n nek hangen. Een goedkope prijs is genoeg om 'wantrouwend' op te stellen en aan je onderzoeksplicht te voldoen.

Wij kijken rond voor een grote zwitserse sennen hond. Prijsklasse ligt tussen de €1150 en €1250.........................bij alle hondje die de helft minder kosten zet ik toch wel mijn vraag tekens............

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:20

linda_arnold schreef:
Inderdaad en daar doelde ik op! Ga eens naar http://www.puppykennel.nl ..................allemaal goedkope hondjes, maar de vraag rest wel hoe hun gezondheid is. Een broodfokker heeft namelijk geen bord om z'n nek hangen. Een goedkope prijs is genoeg om 'wantrouwend' op te stellen en aan je onderzoeksplicht te voldoen.

Noem je dat goedkoop? Ik zie bij sommige rassen een stuk hogere pupprijs dan bij de fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging en dus een stamboom hebben.

Dit soort pups komt rechtstreeks uit de Oostbloklanden. Dit soort handelaren (aangezien deze niets fokken is de term broodfokker een beetje ongepast) zijn gelukkig makkelijk te herkennen, maar tegenwoordig presenteren broodfokkers/handelaren zich steeds meer als keurige particulieren die de pups in de nette huiskamer hebben zitten als je komt kijken.

Eerst contact opnemen met de rasverenging en op zijn minst vragen of de fokker aangesloten is bij de rasvereniging is daarom altijd het meest verstandig.

blokje

Re: Woensdag puppy kijken, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:47

Broodfokkers...

Je kunt goede en slechte hebben. Een leraar bij ons op school heeft 75 (of meer) honden waar mee hij showt en fokt. Een broodfokker dus want hij verdient zijn geld er mee. Maar elkehond ziet er stuk voor stuk GEWELDIG uit. Kijk dus uit met het woordje Broodfokker een fokker die zijn brood er mee verdient is een brood fokker een slechte fokker is dat NIET!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:50

Myra87 schreef:
_Pat_ We hebben hier hier wel over levende wezens. Natuurlijk wordt een duurdere hond niet gewoon ouder dan een goedkopere hond. Je moet altijd geluk hebben
Maar met een duurde hond heb je wel de garantie dat iig de fokkers er alles aan gedaan hebben om een zo gezond mogelijke pup te fokken, waarvan dus de ouders goedgekeurd zijn op ogen, ellebogen, heupen etc.
Ik hoop dat we nog wat van TS horen, ben erg benieuwd waar ze haar pup gaat uitzoeken en natuurlijk naar foto's ;)

Nou ik weet niet hoor maar ook broodfokkers kunnen veel geld vragen voor hun dieren. En die kunnen net zoals ieder ander, makkelijk aan dingen komen (papieren e.d.) Het is vooral geluk als je dier helemaal goed is. En helemaal goed zijn ze waarschijnlijk nooit. Dus ik denk idd niet dat je voor heel veel geld een beter dier kan krijgen.

Myra87 schreef:
Wij kijken rond voor een grote zwitserse sennen hond. Prijsklasse ligt tussen de €1150 en €1250.............

Waarom kijk je niet eerst in het asiel? Kon je soms voor 60euro een hond hebben, en hij heeft meteen een beter leven. Een hoge prijsklasse betekend niet vanzelfspekend een goede hond.

Idd BLokje!! :D
TS, gelukt met je pup vandaag?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:56

blokje schreef:
Broodfokkers...

Je kunt goede en slechte hebben. Een leraar bij ons op school heeft 75 (of meer) honden waar mee hij showt en fokt. Een broodfokker dus want hij verdient zijn geld er mee. Maar elkehond ziet er stuk voor stuk GEWELDIG uit. Kijk dus uit met het woordje Broodfokker een fokker die zijn brood er mee verdient is een brood fokker een slechte fokker is dat NIET!

Met broodfokkers wordt over het algemeen bedoelt de mensen die handelen in honden of met honden fokken waarvan ze niets van de lijnen weten (dus zonder stamboom) maar wel veel geld durven vragen voor de pups.

Dat een hond er geweldig uitziet is leuk als je wilt showen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een fokker selecteert op gezondheid en karakter en dat de honden voldoende in het rastype staan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:05

ThePast03 schreef:
blokje schreef:
Broodfokkers...

Met broodfokkers wordt over het algemeen bedoelt de mensen die handelen in honden of met honden fokken waarvan ze niets van de lijnen weten (dus zonder stamboom) maar wel veel geld durven vragen voor de pups.

Dat een hond er geweldig uitziet is leuk als je wilt showen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een fokker selecteert op gezondheid en karakter en dat de honden voldoende in het rastype staan.

Een broodfokker in mijn ogen is iemand die simpelweg een dier vermedigvuldigt, zoveel mogelijk nestjes van 1 teef en niks geeft om de gezondheid van de dieren. Deze fokken dus om van te leven.
Die fokker (die leraar uit de eerste qoute), heeft een baan en daarnaast fokt hij nog honden, dat hij er veel heeft oke, maar een echte broodfokker zou ook niet naar shows etc gaan lijkt me.

Dieren fokken om van te leven? Volgens mij is het enige dier wat geld op kan brengen dan paarden, maar in de honden? No-way.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:12

Urko schreef:
Dieren fokken om van te leven? Volgens mij is het enige dier wat geld op kan brengen dan paarden, maar in de honden? No-way.

De mensen van de link die hier is geplaatst leven er echt van hoor. Maar die fokken dan ook niets zelf. Dat soort pups komt dagelijks in vrachtwagens vanuit het Oostblok naar België en Nederland.

En de zogenaamde gelegenheidsfokkers die de "zogenaamde rashonden zonder stamboom" fokken verdienen ook aardig wat geld aan zo'n nestje hoor. Zeker bij de populaire rassen waar de pupprijs vaak nog hoger ligt dan bij de fokkers die met stamboom fokken en volgens de richtlijnen van de rasvereniging.

Die zogenaamde gelegenheidfokkers (wat ook vaak gewoon broodfokkers zijn die zich zo prestenteren) hebben weinig tot geen onkosten in tegenstelling tot de andere groep.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:54

:x

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:00

_Pat_ schreef:
Myra87 schreef:

Nou ik weet niet hoor maar ook broodfokkers kunnen veel geld vragen voor hun dieren. En die kunnen net zoals ieder ander, makkelijk aan dingen komen (papieren e.d.) Het is vooral geluk als je dier helemaal goed is. En helemaal goed zijn ze waarschijnlijk nooit. Dus ik denk idd niet dat je voor heel veel geld een beter dier kan krijgen.

Myra87 schreef:
Wij kijken rond voor een grote zwitserse sennen hond. Prijsklasse ligt tussen de €1150 en €1250.............

Waarom kijk je niet eerst in het asiel? Kon je soms voor 60euro een hond hebben, en hij heeft meteen een beter leven. Een hoge prijsklasse betekend niet vanzelfspekend een goede hond.

Ik geloof dat die qoute wat fout ging, want ik kijk niet rond voor een grote zwitser ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:59

_Pat_ schreef:
Myra87 schreef:

Myra87 schreef:

Misschien omdat wij gekozen hebben voor dit ras en wij open staan voor een herplaatser via de rasvereniging. Over het algemeen worden er ook geen zwitsers aangeboden via het dierenasiel. Mijn inmiddels overleden hond was een kruising, mijn huidige een beagle uit een broodfokkersnest (= goedkoop & problemen) vandaar dat wij bij een ras met veel erfelijke afwijkingen en problemen kiezen voor een hond afkomstig van een 'erkende' fokker..........................om problemen te voorkomen.

Ik doelde alleen op de prijs van €1150/€1250.......................gezien je hier vanuit kunt gaan volgens de RV. Het lot van asiel honden is bij mij bekend.............maar daar ging dit topic niet over en ook mijn reactie niet :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:17

_Pat_ schreef:
Ik ben het hier niet helemaal met je eens. Wij hebben 1 hond gehad een GoldenRetrieve en daar hebben wij destijd niet veel voor betaald. Beesje werd 14 jaar bij ons. Daarbij ben ik al 13 jaar een trotse bezitter van een Berner Senner hond, en die hebben we gratis gekregen van mensen..

Alsjeblieft...We leven in 2009 de tijden zijn veranderd.
Helaas zijn de dieren van toen niet meer de dieren van nu, moge duidelijk zijn...Zoniet bij deze :)
De meeste honden zijn dusdang doorgefokt (populaire rassen) dat een hondje bij een broodfokker of thuis hobby gewoon niet slim meer is.

Ga naar een erkende fokker, iemand die moeite heeft genomen om de erfelijke ziektes zoveel mogelijk heeft nageplozen in de voorouderen van jou toekomstige pup.
betaal je meer voor, maar is het uiteindelijk echt wel waard...
Ik heb dr persoonlijk ook een vreemd gevoel bij, waarom bezuinigen op een goede hond als je het aan de eind van de rit toch weer moet terugbetalen bij DA's en heel veel verdriet?

TS het is nu woensdag ik ben heel erg benieuwd of je een leuke pup heb gevonden, ben benieuwd naar een verslagje!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:40

Heej hoe is het vandaag gegaan dan???

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 23:03

Bedankt voor jullie tips! Natuurlijk hadden we ons van tevoren verdiept in het ras, veel gelezen, rondgevraagd, fokkers bekeken enzo. Dus dat het een Bernersennen en een reutje zou worden dat wisten we al. Wij hebben het adres van de fokker via kenner de Hoge Veluwe. Deze staan bekend als goede fokkkers. Op dit moment hadden ze zelf geen nestjes maar zij hebben ons het adres gegeven van onze huidige fokker. De dekreu komt ook bij hen vandaag. Dinsdag had ik nog een hele lijst gemaakt met wat ik allemaal moest vragen en waar ik op moest letten (ik was bang dat ik bij het zien van de pups alles zou vergeten)
Toen we bij de fokker aankwamen mochten we meteen door naar de pups. Moederhond zat in een kennel ernaast, zodat ze wel alles kon zien. De pups zagen er keurig netjes uit, ze waren vrolijk, schoon en maakten een blije indruk. We mochten er bij gaan zitten, ze allemaal optillen en aaien. We hadden al meteen 2 pups die we erg leuk vonden. Ze waren allebei heel speels, maar ik vond eentje toch wel erg brutaal. De fokker zei ook dat deze waarschijnlijk erg dominant zou worden. Daarom hebben we voor de andere gekozen. Daarna mochten we bij de moeder en toen we die uitgebreid bekeken en geaaid hadden mocht zij weer bij de puppys. Wij gingen door om vader te zien. Een hele mooie, grote en lieve reu. Daarna zijn we nog mee naar binnen gegaan, hebben alle papieren en certificaten (ogen-, heup- elleboogvrij) en de stamboom van de ouders bekeken. Een koopcontract (mocht er toch wat met de pup zijn) en een voedingsschema voor de pup meegekregen en ze worden nog gechipt en geent voordat we hem mee mogen nemen.
Kortom: We hadden een goed gevoel bij de fokker. Ze ging lief met haar dieren om en ze leken ook blij om haar te zien. Alles was goed verzorgd, schoon en de papieren leken in orde.

Dus nu is het aftelllen....Over 4 weken mogen we hem komen halen!
Dit wordt onze Romeo:
Afbeelding

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:25

Nogmaals gefeliciteerd, ik vind het een plaatje!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:00

hey mieke!
ik wist niet dat je ook op bokt zit!

Alles goed?
Gefeliciteerd met jullie pup!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:11

ThePast03 schreef:
linda_arnold schreef:

Noem je dat goedkoop? Ik zie bij sommige rassen een stuk hogere pupprijs dan bij de fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging en dus een stamboom hebben.

Inderdaad, prijs is tegenwoordig geen indicator meer om te zien of je met een broodfokker te maken hebt of niet. Ben net eens aan het rondgooglen geweest op de prijs die ze op "tweedehandsnet" of bij broodfokkers vragen voor een border. Prijsindicatie zit hier tussen de 150 en de 600€ (inclusief europees paspoort natuurlijk :roll:). Wetende dat wij onze border (erkende fokker, heel bekende bloedlijn, moeder en volle zus draaien op europees niveau in de sport mee) 500€ betaald hebben... Veel zegt die prijs dus al nietmeer, hoewel je bij prijzen van 100/200€ wel moet weten dat je er gewoon van moet wegblijven.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:24

Ah wat een leukerd :D Zo te horen hebben jullie hem bij een goede fokker vandaag :D Nu is het aftellen geblazen eer hij bij jullie is :D

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:44

Helaas staat de Hoge Veluwe alles behalve goed bekend....
Maar ik wens je veel plezier met je pup

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:59

tantjeuh schreef:
Veel zegt die prijs dus al nietmeer, hoewel je bij prijzen van 100/200€ wel moet weten dat je er gewoon van moet wegblijven.

Prijzen van 100 tot 200 euro geven je juist een indicatie dat je niet bij een broodfokker/handelaar zit.
Een zogenaamde "rashond zonder stamboom" zou gewoon niet duurder moeten zijn dan die prijs want het is in feite gewoon een bastaardje en de "fokkers" hebben er weinig tot geen onkosten aan gehad.

Te hoge prijzen voor de zogenaamde "rashonden zonder stamboom" geven aan dat mensen fokken (of handelen) om er aan te verdienen zonder zich verder druk te maken over erfelijke gebreken en karakter (dat kunnen ze immers niet weten zonder de lijnen te testen). Excuses als: Als je te goedkoop pups aanbiedt krijg je mensen die niet goed nadenken en in een impuls een hond kopen of mensen die niet genoeg geld hebben om een hond te verzorgen zijn allang achterhaald.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:57

'Een zogenaamde "rashond zonder stamboom" zou gewoon niet duurder moeten zijn dan die prijs want het is in feite gewoon een bastaardje en de "fokkers" hebben er weinig tot geen onkosten aan gehad.'

Brrrrrr............ :x

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:26

ThePast03 schreef:
Urko schreef:

De mensen van de link die hier is geplaatst leven er echt van hoor. Maar die fokken dan ook niets zelf. Dat soort pups komt dagelijks in vrachtwagens vanuit het Oostblok naar België en Nederland.

En de zogenaamde gelegenheidsfokkers die de "zogenaamde rashonden zonder stamboom" fokken verdienen ook aardig wat geld aan zo'n nestje hoor. Zeker bij de populaire rassen waar de pupprijs vaak nog hoger ligt dan bij de fokkers die met stamboom fokken en volgens de richtlijnen van de rasvereniging.

Die zogenaamde gelegenheidfokkers (wat ook vaak gewoon broodfokkers zijn die zich zo prestenteren) hebben weinig tot geen onkosten in tegenstelling tot de andere groep.

sorry, had het duidelijk moeten zijn. Ik bedoel dat je , als je op een FATSOENLIJKE manier, dieren fokt, er geen groot geld mee kan verdienen. Broodfokkers verdienen op een verkeerde manier aan dieren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:48

Myra87 schreef:
Helaas staat de Hoge Veluwe alles behalve goed bekend....
Maar ik wens je veel plezier met je pup

Ach, dat zegt lang niet alles. Ongeacht deze kennel of een andere bedoel ik dan.

Onze Berner is gefokt zonder papier, maar de ouders zijn allebei op de foto gezet door een kliniek die goed aangeschreven staat bij de Berner Vereniging.
Haar vader komt notabene bij een kennel vandaan met een bepaalde reputatie.
Ik weet ook dat er vroeger gewoon maar gefokt werd en dat er weleens een pup/hond tussen zat met gedragsproblemen.
Maar ik denk dat die problemen grotendeels veroorzaakt worden door de opvoeding en omgeving, en nog wel veel belangrijker de manier van opgroeien van de pups in de eerste levensweken.
Bij die kennel zaten de honden allemaal in het achterhuis, meerdere nesten tegelijk, dus dan wordt het al lastig om de pups goed te socialiseren in het nest.
De moeder van onze hond is van vrienden van ons en was een hele lieve hond.
Zij is weliswaar op 6 jarige leeftijd afgemaakt vanwege steeds terugkerende tumoren aan haar poten.
Onze hond wordt volgende maand 7 jaar, nog nooit ziek geweest, inmiddels wordt ze wel iets strammer.
Zij is superwaaks, maar zal nooit iets doen.
Ik heb nooit bezuinigd op goede voeding voor haar, zeker in het eerste levensjaar niet teveel en niet te lang puppybrok gegeven.
Ik heb haar jarenlang Meradog gevoerd, tegenwoordig krijgt ze Prins. En ze eet met mate uit de pot mee. Maar dat is pas gebeurd nadat ze 1,5 jaar is geweest.
Ik merk geen verschil tussen Meradog en Prins.
De eerste anderhalf jaar geen lange wandelingen met haar gemaakt om haar gewrichten niet over te belasten.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:48

Zo zei ik ook eerder in dit topic, het zijn levende wezens
Maar een fokker die 8x de teef laten dekken (stamboom aangevraagd bij de Raad van Beheer) vind ik, en dat is het ook, puur broodfok. En dit gebeurd bij desbetreffende fokker

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:09

Myra87 schreef:
Zo zei ik ook eerder in dit topic, het zijn levende wezens
Maar een fokker die 8x de teef laten dekken (stamboom aangevraagd bij de Raad van Beheer) vind ik, en dat is het ook, puur broodfok. En dit gebeurd bij desbetreffende fokker

De fokker kan nooit 8x stambomen afgegeven hebben voor nesten van een en dezelfde teef of het moet ver voor 2008 al gebeurd zijn.
De Raad van Beheer geeft voor maximaal 5 nesten per teef een stamboom af, meer mag er met de teef niet gefokt worden.

Overigens ben ik het wel met je eens dat deze fokker ook een broodfokker genoemd kan worden en zeker niet onder de categorie goede fokkers valt. :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:28

Dit is nagevraagd bij de Raad van Beheer, ze zeiden dat er 8x aangevraagd was. Dit is wel al voor 2008 gebeurd ja