Cavia ineens een jonkie! help !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Re: Cavia ineens een jonkie! help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:09

Ja heb al gekeken. ik DENK een zeugje.
Morgen moet ik naar de DA om supplimenten op te halen voor mn paard. Heb een afspraak gemaakt dat ik moeder en jonkie meeneem en dat hun voor de zekerheid kijken :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:39

ik heb vroeger ook eens 2 cavias gekocht bij de boerenbond en kan er geen goed woord over zeggen. De caafjes waren ziek en mankeerde vanalles.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:41

nou dit is zeker niet bij alle BB hoor ;)

Als wij een ziek dier krijgen van de leverancier (en ja dat komt weleens voor 8)7 ) dan neem ik ze niet aan maar geef ze direct mee terug!
Ook als er 1 ziek word dan neem ik de zorg op me en blijftie niet in de winkel ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:45

Agh, meestal komen de 'gestoorde' dieren dan ook bij dierenwinkels vandaan :D
Niet om je af te vallen hoor TS, ik ben gewoon absoluut geen fan van dierenwinkels.

Het is wel een erg leuke baby caaf trouwens :D

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:52

Wat een schatje!
Ik heb vroeger tot 2x toe ineens een jonkie gehad nadat ik een cavia in de dierenwinkel had gekocht, de eerste cavia zou zelfs volgens de verkoper een mannetje geweest zijn :+
Moeder cavia kan waarschijnlijk prima zelf voor de kleine zorgen, ik heb me daar nooit mee bemoeid. Wel is het erg belangrijk om te zorgen dat de cavia's (nu moeder) voldoende vitamine C krijgen, dit kunnen ze zelf niet aanmaken en in het voer zit te weinig. Ik gaf ze vroeger altijd 1 vitamine C pilletje per dag (gewoon de tabletten die je bij de drogist kan halen). Houdt er verder ook rekening mee dat je ze niet te "nat" voer geeft ivm diarree. In sla bijvoorbeeld zit te veel vocht; witlof, wortels en andijvie bijvoorbeeld zijn veel beter voor ze.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:53

Wij hebben ook wel een keer toen ik jong was 3 vrouwtjes konijnen gekocht, tot er 2 van hun 3 maanden later een nestje hadden :(:)
Jammer genoeg is daarbij 1 moeder doodgegaan, en het nestje na een week, alleen nadere nestje was wel blijven leven. Nou wij hebben toen gelijk het andere konijn laten castreren alleen toen kreeg het vrouwtje dat nog over was nog een nestje, want die was al weer drachtig :P

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:54

Ivon schreef:
Wat een schatje!
Ik heb vroeger tot 2x toe ineens een jonkie gehad nadat ik een cavia in de dierenwinkel had gekocht, de eerste cavia zou zelfs volgens de verkoper een mannetje geweest zijn :+
Moeder cavia kan waarschijnlijk prima zelf voor de kleine zorgen, ik heb me daar nooit mee bemoeid. Wel is het erg belangrijk om te zorgen dat de cavia's (nu moeder) voldoende vitamine C krijgen, dit kunnen ze zelf niet aanmaken en in het voer zit te weinig. Ik gaf ze vroeger altijd 1 vitamine C pilletje per dag (gewoon de tabletten die je bij de drogist kan halen). Houdt er verder ook rekening mee dat je ze niet te "nat" voer geeft ivm diarree. In sla bijvoorbeeld zit te veel vocht; witlof, wortels en andijvie bijvoorbeeld zijn veel beter voor ze.

Die pilletjes had ik ook voor mijn cavias ;) Vonden ze heel lekker :P

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:00

Maar hoe kan de TS zeggen of een dier gezond is of niet als ze niet eens weet hoe de basisverzorging van een caaf eruit ziet. Dit is niet aanvallend bedoelt maar ik krijg er sterk mijn twijfels bij. Je bedoelt het natuurlijk goed maar weet jij dusdanig veel van caafs af dat je meteen ziek of ze ziek zijn of niet lekker ?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:03

Wat leuk!!
Ik had vroeger ook cavia's en fokte wel af en toe een nestje...
erg leuk beestje!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:29

ik zou ze lekker maar even een weekje met rust laten...daarna kun je hem rustig oppakken ed.

ik heb zelf ook 2 cavia,s gehad maar had ze weggedaan aan de school,daar waren ze gedekt en ze kregen allebei jongen.

moeder zorgt er voornamelijk zelf voor,jij hoeft er weinig aan te doen behalve voeren en gezondheid controleren...ik stel voor om hem elke week even te wegen.
desnoods 2 x per week,zo weet je of hij goed groeit of niet.

jonge cavia,s zijn nestvlieders,dat wil zeggen dat ze meteen als een soort miniatuur volwassen cavias geboren worden.
ze hebben meteen haar en kunnen meteen lopen en oogjes zijn ook meteen open.
ze eten ook heel snel normaal voer.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:55

En hoe gaat het?
Is het een zeugje en mag ze dus blijven?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:17

persoonlijk vind ik dat er niks mis is met cavia's alleen houden.
Ik heb ook een cavia die alleen zit, is nu bijna 4, kerngezond en super gelukkig.. Als je hem maar genoeg aandacht geeft.
En hij komt bij een dierenwinkel vandaan, niks mis met hem..
Oké 1 puntje, hij had mijt, maar dat is enkel 2 prikjes bij de DA en het is weer over.
We hebben nog een andere cavia, een zeugje, zit ook alleen, ook bij een dierenwinkel weg, niks mis mee..

Maar enfin, heel leuk dat je een jong heb! Heb verder niks toe te voegen aan wat er al gezegd is.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:42

Hoe weet je dat de cavia gelukkig is?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:09

wereld schreef:
Hoe weet je dat de cavia gelukkig is?

Omdat ik hem ook in minder gelukkige tijden heb mee gemaakt..? Dat hij stil in een hoekje zat en vrij weinig uitvoerde.
Nou is hij weer heel vrolijk, gek op aandacht (ja hij zit idd alleen, dus aandacht van mij vind hij fijn)
Natuurlijk is het het meest ideaal dat je een cavia in een groepje of paartje houd, maar dat is helaas niet altijd haalbaar.. ;)
Maar ik weet gewoon dat hij happy is omdat ik hem wel eens anders heb meegemaakt. En zo af en toe mag hij wel eens bij zijn vriendinnetje, maar dat kan niet de hele tijd omdat het toch mannetje en vrouwtje is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:27

Dan laat je het mannetje castreren?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:52

Ik ga deze discussie niet eens meer aan..
Ik laat mijn cavia niet castreren, ik weet gewoon dat hij zo happy is.
verder weer ontopic..
Mensen die wel willen reageren graag via pb dan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:45

Ik vroeg me gewoon af of je er al eens over na had gedacht en zo ja, waarom je het dan niet gedaan hebt.
Als ik twee cavia's had, mannetje en vrouwtje die apart zaten, zou ik dat mannetje toch echt laten castreren zodat ze samen konden zitten. Hoe gelukkig ze er ook uit zouden zien.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:54

Ik heb er zeker over nagedacht.. Maar van mening dat ik hem niet laat castreren.. :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:42

Een cavia hoort niet alleen. Dat is net zoiets als een paard alleen houden. Het zijn en blijven groepsdieren en jij bent zelf geen cavia toch ? jij kunt de plek van een maatje echt niet innemen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:57

@ Shadow: Zo denk ik er ook over. Maar volgens mij heeft Mikkiej haar besluit al helemaal vast staan dat ze haar ene cavia niet laat castreren.