wie heeft er zijn huisdier laten cremeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:13

Onze bordercollie is ook gecremeerd. ALLEEN heb het zelf gedaan en was er van het begin tot einde bij zodat ik zeker wist dat er niet gesjoemeld werd. Eerst lag ze echt net als een mens prachtig opgebaard :j kaarsjes erbij, bloemetjes erbij echt mooi ( jammer dat ik dara geen foto's van heb ) was echt super. Daarna heb ik zelf gevraagd of ik bij het cremeren aanwezig mocht zijn. Heb haar zelf met behulp van de man in de oven gelegd en de oven aangezet. Tussendoor nog even gekeken en ze lag nog alleen ;)
Na afloop mocht ik niet gelijk kijken omdat er nog ingewanden kunnen liggen die niet volledig in as zijn opgegaan dus dat haalt ie weg. Toen mocht ik erbij en heb ik haar as zelf uit de oven gehaald en door een fijnmaler gedaan en in een zakje in de urn gedaan. De urn staat overigens bij mijn ouders! Deze hond is 14 jaar geworden :)

edit voor dit hele gebeuren waren we een paar honderd euro kwijt ( vervoer van de hond, alleen laten cremeren, opbaring, urn )
Als je kiest om de hond alleen te laten cremeren ben je duurder uit. Ik wilde haar niet bij allerlij andere honden laten cremeren omdat je dan nooit alleen jouw hond in je urntje hebt :)

Mist

Re: wie heeft er zijn huisdier laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:26

Een pony en ik heb een kast vol urnen staan van de katten. Meer urnen als levende katten (momenteel heb ik er 6 in de opvang)

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:01

Mijn eerste kat heb ik in de tuin begraven. Toen ik na mijn scheiding het huis moesten verkopen, voelde het zo rot dat ik mijn kat achterliet.

De 2e heb ik bij de dierenarts in laten slapen, en laten cremeren. Ze zou daarna uitgestrooid worden.
De volgende dag voelde ik me zo paniekerig, dat ik het crematorium heb gebeld, dat ik haar toch thuis wilde hebben.
Voelde pas goed toen ik in de auto zat, met het blik naast me op de stoel. Toen kreeg ik een soort rust over me heen, dat ze gewoon bij me hoorde. Ik weet nog dat ik tegen het blik gezegd : zo meisje, nu is het goed, we gaan lekker naar huis.
Had gekozen voor een bewaarblik, omdat ik nog dacht dat ik haar zelf ging uitstrooien. Staat nu na 4 jaar nog op de kast, omdat ik haar nog niet los kan laten.

Mijn hond vorig jaar, is gegaan zoals ik het vooruit had bedacht. Vredig thuis in laten slapen. Zelf achter in de auto getild en naar crematorium gebracht. 5 dagen later ben ik samen met mijn andere hond de urn gaan ophalen. De rust die ik over me krijg, als ik de urn eenmaal heb, dat ik het idee heb dat ik toch mijn diertjes nog gewoon bij me heb.

De urn had ik 2 weken daarvoor al gekocht. Op een braderie bij een pottebakker. Ik zag de pot, en vond hem zo mooi... Niet zo'n standaard urn, maar gewoon een mooie pot die bij mij en mijn hond past. Wil nu graag bij diezelfde pottebakker een zelfde soort kleinere pot laten draaien, om mijn kat in over te zetten. voel me een beetje schuldig dat ze in zo'n blik zit, terwijl mijn hond een mooie pot heeft.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:15

Ik heb mijn hond afgelopen woensdag in laten slapen.
ik heb gekozen voor individueel cremeren dat was 153 euro hij was 19kg. Het wegbrengen is 35euro en het as opsturen 12,50euro. Wel duur allemaal, maar is het zeker waard! Kan niet wachten tot hij weer thuis is. Heb gekozen voor een simpele asbus tot ik geld heb voor een mooiere. Ik denk niet dat ik hem ga uitstrooien.. Van wandelen heeft hij nooit gehouden, van zand, regen en water ook niet :+

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:23

mijn mooie pot was slechts € 16,--
vond de prijzen die crematoria vragen voor urnen schrikbarend.... *toch een beetje geld verdienen aan het verdriet van mensen*

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:30

ik heb mijn hond ook laten cremeren 7 jaar geleden,ik heb zijn as thuis in een blikje,ik heb lang na gedacht wat ik nou met de as zou gaan doen,ik kon maar geen plaats bedenken om hem uit te strooien,dus heb ik besloten dat ik heb bij me hou en als ik zelf kom te overlijden heb ik er voor gekozen om begraven te worden....met de as van mijn hond!
ik heb nu momenteel 2 hondjes en als hun overlijden laat ik hun ook cremeren en ook hun worden mee begraven,ik weet niet hoe oud ik word,maar als ik heel oud word dan word het wel wat druk in mijn kist geloof ik :D .

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:36

Mijn Jack Russel heb ik afgelopen zomer ook laten cremeren. Ik heb hem zelf naar de DA gebracht, hij is in mijn armen ingeslapen. Vervolgens heb ik hem zelf naar het crematorium gebracht. Hij is alleen gecremeerd en in een urn weer thuis. Hij was altijd op zichzelf, een niet zo sociaal hondje naar andere honden. Zo heb ik zijn afscheid ook proberen te realiseren. Imo is dat goed gelukt. Dit was het laatste wat ik voor hem kon doen na meer dan 14 jaar vriendschap.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:20

wat fijn dat er zoveel verhalen verteld worden!

Mijn kat is ook individueel gecremeerd, alles in totaal kost het €170. Van ophalen tot terugbrengen. Het is me elke cent waard...

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:04

Alsnog sterkte ermee.
En inderdaad, als ik de kosten die mijn beestjes tijdens hun leven kosten optel, is een waardig afscheid wel het minste...

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:43

Eigenlijk al mijn diertjes die overlijden worden gecremeert.

Op 26 augustus is mijn lieve kleine Minou* overleden. Zij was op de kop af 8 weekjes oud geworden.

Ik heb er voor gekozen om haar wel individueel te laten cremeren, maar niet in een urn. Ik kan daar zelf persoonlijk niet heel erg goed tegen ;( Heb het zonder urn nog steeds af en toe behoorlijk zwaar met haar verlies..