anorexia hondje (schapendoes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Re: anorexia hondje (schapendoes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:14

Ok dat ga ik in ieder geval proberen. Dat weghalen. Als dat dan ook niet lukt gaat ze gewoon verplicht op ander voer. Ik ga ervanuit dat dit mengen ook niet lang zal duren.

Maar ja weghalen doen mijn ouders nooit want dat vinden ze zielig.....zucht......drama.

Het is een ontiegelijk verwend kreng. Wel heel erg gehoorzaam gelukkig. Wacht netjes bij de stoepjes, zal nooit vals doen of bijten. Is ook een leuke hond hoor. Zit zo negatief over d'r te doen. Ook niet eerlijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:26

Heeft de dierenarts alleen een algemeen onderzoekje gedaan, of een zeer gericht onderzoek naar allergiën, maagzweren, etc.?

Het kan namelijk best zo zijn dat de hond gewoon allergisch is voor dit voer, en weet dat hij ziek wordt als hij iets eet, en het dus maar niet eet.

En als de hond een maagzweer heeft (je had 't zelf al over regelmatig overgeven!) dan heeft hij daar ook veel last van.

Als de hond verder daadwerkelijk gezond is, kan het natuurlijk ook nog gewoon zo zijn dat hij dit voer "zat" is.
Als jij iedere dag alleen aardappels en spruitjes krijgt, wil jij ook eens wat anders eten. En als je niet kunt praten, probeer je dat op een andere manier duidelijk te maken; die brokken niet eten, maar andere lekkere dingen wel.

Wat misschien zou kunnen helpen is de hond op KVV zetten. Er zijn verschillende merken voer die dat aanbieden.
Een voorbeeld daarvan is Rodi, die hebben een soort hamburgers uit de diepvries met vers vlees. Het is een compleet voeding, dus er zitten ook vitaminen in.

Het is vlees, en geen rotzooi erin (want in gewone brok en nat voer zit meestal als hoofdbestanddeel granen, en dat kan een hond helemaal niet verteren!).
Gewoon puur, zoals de hond ook in het wild zou eten.

Bovendien kun je er verschillende variaties van kopen, waardoor het geen eentonig voer is. Afwisseling is namelijk érg belangrijk.

Niet iedere hond kan tegen kvv (kant en klaar vers vlees). En bijna altijd zijn ze er de eerste paar dagen van aan de diarre (zoals bij íedere overstap naar een ander soort voer).
Maar het is gezonder en bovendien hoeft de hond minder te ontlasten, omdat vrijwel alles dat erin zit ook verteerbaar is.

Laat je niet voor de gek houden met "nat" voer/blikvoer. Dat zijn gewoon brokken die ze in gelei/water hebben gestopt in de fabriek. Je betaald dan dus gewoon voor heel duur extra water.
En in zowel brok als in dat blikvoer zit echt bijna geen vlees. Soms zelfs maar 4%!

Honden die gevoelig zijn in hun verteringsstelsel, en daardoor voor veel brok allergisch zijn, hebben daar dus ook snel last van als ze voedsel krijgen dat niet verteerbaar is.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:33

Hoi Femke! Ja dat lijkt een beetje op dat BARF wat je nu zegt. Ik weet dat mijn ouders daar niet achter staan. Ik heb het ook weleens voorgesteld. Maar mijn ouders vinden kant en klaar brokken beter. Als het mijn eigen hond was zou ik inderdaad ook veel meer afwisselen.
Een maagzweer is het ook niet. Ze is al door de molen gehaald. Ik werk zelf bij een dierenarts.

En tandjes? D'r tanden worden iedere ochtend en avond gepoetst. hihi Die zijn hartstikke mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:40

BARF is heel wat anders ;)
Dan gaan mensen echt op zoek naar vlees bij slagers enzo, en maken ze zélf via groenten enzo de maaltijd compleet... Dat kost erg veel werk en vooral veel kennis, want het is altijd maar afwachten en hopen dat de samenstelling van het gemaakte dieet wel klopte in de juiste verhoudingen.

KVV is dus kant en klaar, net zoals brokken in een zak of nat voer in blik. Alleen zit er geen rotzooi in, het is puur. En nog goedkoper ook! Bovendien krijgt de hond er géén tandsteen van, en omdat de maag zuurder wordt, hoeven ze ook niet meer ontwormd te worden.

Kvv is uit de vriezer. Even 's avonds in de koelkast leggen, en dan kan de hond het 's ochtends gewoon rauw op eten. Komt niets geks bij kijken dus. :)

En de meeste honden vinden het héérlijk!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:42

wij hadden ook z'n hondje.
ik heb haar nu zo ver dat ik haar bijna alles kan voeren, mits ik het uit de hand voer.
Ze is ook al goed aangekomen :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:50

rodi is failliet en bestaat niet meer,dus ga daar maar niet meer naar op zoek..

smuldier is soms nog wel in supermarkten verkrijgbaar..

en tja..ik ben totaal geen voorstander voor het uithongeren van honden,tot ze vanzelf weer gaan eten,maar dat weten inmiddels de meeste mensen wel...

en verder is het vaak zo dat honden vers vlees (kvv) wel erg lekker vinden,en dat wel goed willen eten,gewoon kwestie van proberen,als er een dierenwinkel in de buurt zit,die zullen meer keuze hebben uit kvv,zoals duck ,ahv,carnibest enz...

maar ja,dan moet je wel aan evt versvoer willen beginnen...

kvv is overigens gewoon kant en klaar ,ziet er een beetje uit vaak als gehakt of hamburgers van vlees..

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:15

Ik heb een hondje met een brokken allergie (gist) en die eet nu geitenvlees en vis. Kopen we gewoon in grote worsten en is vrij van toevoegingen. Lust ie erg graag en hij wordt er niet ziek van. Wij kopen ze bij de dierenarts (Any Animal in Heiloo verkoopt ze geloof ik ook)
Mijn andere hond at ook heel slecht soms, die kreeg s avonds uiteindelijk gewoon de resten van het avond eten en daar vlees en (gewelde) brokken doorheen... Dat wou meneer wel eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:15

kimmie261 schreef:

smuldier is soms nog wel in supermarkten verkrijgbaar..

Hey, dat wist ik nog niet.
Verklaard wel waarom de supermarkt het vanaf dit weekend ineens niet meer in het schap had liggen.
Dat is balen...

Smuldier is hier wel overal verkrijgbaar.
Maar die dosering vind ik niet zo fijn, omdat je het zelf in stukjes moet hakken voor de juiste portie.
Met mijn kleine hondje voer ik lang niet alles in 1x op. :(
En het stinkt, vind ik...
's Kijken of Luna het wil eten.

Het heeft nu in ieder geval geen zin meer om te wachten tot het weer in de schappen ligt dus. Thanks voor je tip dus Kimmie! :)
Ik sla nog even snel een paar verpakkingen in bij de dierenwinkel; want die hadden wel nog wat liggen. En daarna stap ik dan toch maar over naar smuldier...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:19

ja rodi is al een poosje geleden failliet gegaan,jammer hoor,wij kochten het ook nog weleens als wij door het vlees waren...

maar bij een dierenwinkel hebben ze vaak wel meer soorten vers vlees,als je dat wil voeren :j

er zijn tegenwoordig zoveel leveranciers van vers,ik weet bv van ahv dat je het ook kan kopen in 250 gr bakjes...

alleen hahah ik voer een kilo of 4 a 5 per dag,dus het gaat hier allemaal in grootverpakking erdoorheen :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:12

Rodi en Smolke maken een doorstart dus binnenkort wel weer te vinden in de winkel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:30

sharir schreef:
Een dier hongert zichzelf echt niet uit.
Wil je niet eten, dan haal je het weg. Ze krijgt vanzelf honger en dorst. En niet na 5 min weer terug zetten, maar er gewoon een paar uur tussen zetten.
Nu is er een ritme in gekomen, als ik het niet eet wordt er iets doorheen gedaan zodat het lekkerder is. Logisch dat ze niets meer eet.
Weet hoe moeilijk het is, maar toch doorzetten.

Maar stress kan wel zorgen dat een hond/kat niet eet.
Ik heb ooit mijn hond 2weken naar een pension gedaan (kreeg 2x per dag eten en werd na 1 uur weggehaald).
Na 10 dagen belde ik en vertelde ze dat hij nog steeds niets had gegeten. Zelfs toen ze hem bij een ander in deden at hij niet.
Ik heb hem na 14 dagen kunnen halen en was hij helemaal uitgehongerd en begon direct te eten toen ik er was.

Ik ben gelijk gestopt met 2x per dag te voeren, de hond had zichzelf aangeleerd dat hij alleen mocht eten als ik erbij was. Het jaar erop was het beter en at hij na 2 dagen weer gewoon.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:39

Wij hebben ook zo'n zeurpiet die heel moeilijk eet.

Hij krijgt altijd harde brokjes 2x per dag, maar doen we tegenwoordig vaak wel wat zacht kattenvoer doorheen. Als hij dan echt honger heeft word het wel op gegeten, maar niet echt enthousiast.

Ook een stukje worst ofzo uit de hand pakt hij wel aan, maar word met lange tanden op gegeten.
Terwijl taart, koek, krentenbol en snoep in 1 hap weg is.. raar beest

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:55

Sharmila schreef:
Het is gelukt!!!! Ik heb een oud potje gourmet gevonden van de kittens, die lusten het niet. Dus die stond een beetje in de kast te verstoffen. Keihard erdoorheen geroerd. De brokken waren nog warm van de magnetron dus versmolten ze met de brokjes. Likken kon dus niet. Ze heeft alle brokjes op en staat nu haar bakje uit te likken.

Jeetje zit ik dus al een week mee te etteren!!! Zo eventjes opgelost hihi. Maar ja stiekem heeft ze zo toch haar zin gehad natuurlijk.... Beetje dubbel dus.

Net eventjes een fotootje gemaakt voor mijn moeder.

hihi zie je nou wel dat dat zou lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:11

kimmie261 schreef:

Rodi is al lang al weer bezig met een doorstart hoor....
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... -doorstart

De zoveelste maar de schoorsteen heb ik weer zien roken.

TS als ik jou was zou ik niet teveel aandacht aan dit vreemde gedrag geven, als ze niet eten wil eet ze maar niet.
Geef dr te eten eet ze niet, weghalen na 5 minuten. Morgen weer een nieuwe dag.
Ik denk idd dat het dier dermate verwend is dat het dit gedrag zelf heeft ontwikkeld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:14

chiqa dat had zonnebloem18 ook al geschreven..

maar fijn hoor dat rodi doorgaat zijn wel makkelijke pakjes als je een keer geen vlees in huis hebt... ( en al lang alweer bezig,krantebericht is van 3 nov,7 dagen geleden,dus zo 'lang' zijn ze niet weer begonnen :+ )

maar als ts NU zou gaan zoeken naar rodi,dan grijpt ze naar aller grote waarschijnlijkheid mis,tenzij een supermarkt nog een voorraadje had liggen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:34

wij hebben thuis ook vrij kieskeurige honden die niet zomaar hun brokjes opeten. Daar doen wij dan altijd warm water overheen en dan mengen we het met Smuldier vlees. Gewoon verkrijgbaar in de supermarkt, niet duur. Wij doen nu 4 tot 5x met zo'n pakje en ze hebben hun brokken binnen 5 minuten op.
Misschien is dat een idee? Wij hebben altijd de kipsmaak, en die kost 39 eurocent dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:34

Rauw vlees en normale brok samen voeren is niet zo goed voor de hond ;)
Daar moet 8 uur tussen zitten, anders kunnen ze daar buikpijn van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:27

Volgens mij heeft TS aangegevn dat haar ouders liever geen vers wilden geven ;)

Sharmila schreef:
Ik weet dat mijn ouders daar niet achter staan. Ik heb het ook weleens voorgesteld. Maar mijn ouders vinden kant en klaar brokken beter.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:39

Wat je ook kunt proberen is een beetje bouillon over de brokken. Ik fok Schapendoezen en heb regelmatig doesjes op vakantie. Mijn eigen doezen eten echt alles!! De vakantiedoesjes zitten wel eens probleemgevallen bij, maar dan of een gekookt eitje erdoor, of bouillon of jus (mits niet te sterk gekruid) en dan eten ze wel :j . Is het echt hopeloos, dan voeren met één van onze schrokkoppen erbij en dan eten ze altijd; bang dat de ander het pakt. Jullie does ziet er overigens welvarend uit, ik zou me niet te druk maken. Het is inderdaad gewoon verwendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:52

Mooi Sharmila dat ze iig nu wat gegeten heeft nog mooier is het als het er ook in is gebleven ;)

Wb het drinken, onze [***] drinkt het liefst steenkoud water en ik heb daarom voor haar ook een emmer water buiten staan waar ze uit kan drinken. Misschien is dat bij jou logee ook het geval omdat ze alleen wat drinkt als je het net gepakt hebt en het dus nog koud is.

Succes!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:52

Je ziet het vaker dat honden stoppen met eten door het missen van de baasjes! Probeer het idd met kvv dat is veel beter dan al die andere rotzooi!

Snap trouwens niet dat jullie zo enthousiast zijn over Rodi :+ Rodi bevat van alle kvv's het hoogste gehalte aan graan! Als je toch het gemak van de porties wil kies dan voor Energique of Duck. Verder heb je tegenwoordig ook Carnivoer (niet te verwarren met Carnibest) en dat is er ook in 200 grammen!

Edit: De enkelvoudige voeders van Rodi zijn wel volledig vlees trouwens, maar niet compleet..
Laatst bijgewerkt door _Ananas_ op 11-11-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:55

toch zijn er best nog wel eens dieren die zich gerust dood hongeren hoor, katten bijvoorbeeld als die te lang niet eten dan kan het zo ver komen dat ze dwangevoerd moeten worden, nou gaat dit wel meestal gepaard met of na ziekte

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:03

annepanne,duck zit ook vol met graan...

en rodi,is makkelijk verkrijgbaar,en vaak voor mensen die willen beginnen met vers voeren,makkelijk te voeren...

ik heb 100x liever dat mensen rodi voeren als brokken,daar zitten pas granen in :D

en chiqa,wat ik eruit begrijp eet deze hond al een paar dagen slecht bij ts,en vraagt zij om een tijdelijke oplossing zodat de hond bij haar wel gaat eten,zodra de hond terug is bij haar ouders zullen deze de hond wel weer met de hand voederen,of doen zoals ze altijd deden,dus dit is niet een vraag of haar ouders op kvv over te willen laten stappen,maar een advies waardoor de hond misschien de dagen dat deze nog bij ts logeerd wel wil eten...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:10

Duck staat geloof ik idd niet heel ver boven Rodi :)) Maar zit dan wel weer in hamburgers :P Vandaar dat ik hem aanhaalde! De echt betere zijn Carnivoer, Carnibest, Bandit, etc :))

Niet alle brokken zitten vol met graan he!