informatie fretten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Re: informatie fretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:06

Heeh

ik heb boeken bij de bib gehaalt en heb op het fretten forum gekeken

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:22

Besef wel dat fretten dieren zijn die elke dag veel aandacht nodig hebben, een goede kwaliteit fretten- of kittenvoer moeten krijgen en ook de dierenartskosten zullen snel hoog oplopen. Vrouwtjes moeten geholpen worden, anders gaan ze dood, en dat kost ook al rond de 100 euro. Ik ben afgelopen jaar bijna 600 euro kwijt geweest aan 1 van mijn fretten omdat die ziek werd en nu haar hele leven medicijnen moet hebben.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:34

heeh,

ik heb vraagje kan je een tweedehands bench voor een fret of kan dat niet ivm ziekten van een hond

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:40

Een bench is absoluut NIET geschikt voor een fret. Om te beginnen is de ruimte al niet groot genoeg, daarbij staan de spijlen te ver uit elkaar. Waarom luister je niet gewoon? Lees jezelf in, dan zou je dit niet eens hoeven te vragen. Daarbij heb je het nog steeds over één fret, terwijl je in het andere topic zegt dat je er 2 gaat nemen.
Ik geloof serieus dat we jou geen advies meer hoeven te geven, het is puur aan dovemans oren gericht..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:49

Op school hebben we 2 fretten.. die eigenlijk te vet zijn ( tja wat wil je. elke dag voert iemand anders) en bij mijn vriend thuis zit de fret alleen. maar hij mag elke dag los door het huis heen lopen (er is ook een kat)

helaas is deze fret niet slim, loopt alle potten van de vensterbank, steelt druiven die hij onder de kast laat liggen (die na 2 weken er nog liggen maar dan verrot) neemt sokken mee etc.

Ook is hij al 2x in de hondebek terecht gekomen. hij kan naar boven met de trap, maar er zijn lage raampjes waar hij bij kan. dus is hij van de 1e verdieping afgekukeld in de struiken ( je zag precies de plek waar hij viel :') en ja hoor, kleine fret kent geen gevaar en denkt dat hij een tijger is en wilde de hond wel eens pakken. helaas was hond daar niet zo mee eens, hij beet niet, maar had hem wel in z'n mond. poging 2 is hij in de kelder gegaan (kelder is gelijk aan beneden verdieping, dus geen trap) en heeft hij het luchtputje naar buiten geopend. en ja hoor, weer in de hond.. dus je moet hem goed in de gaten houden want ze zijn slim. inmiddels zijn de ramen vergrendeld en de kelder op slot. ook klimt hij in de prullenbak van de wc. en vervolgens ligt heel de keuken vol met maandverband/inlegkruisjes ( en dan wel gebruikt) tja.. fijn beest.

Fretten zijn snel te dik of te dun. Kwa voeding kan je frettenvoer kopen, maar Kattenbrokken met losse vitaminen kan ook. maar wil je het allerbeste neem dan frettenvoer.
leer hem op de kattenbak poepen, scheelt veel schoonmaken.
ook gaat onze fret 1x per maand in bad. hij is gecastreerd (aanrader, castreren en stereliseren) maar toch blijf je een fret ruiken.

denk ook na of je hem binnen wilt of buiten.. en als je ze buiten wilt, zorg dat ze een droog en warm slaapplekje hebben. als je er nu een koopt, en je zet hem buiten zou ik wachten tot de lente, want een fret moet ook een vacht aanmaken.. grote kans dat hij die nu dus niet heeft..

je hebt rekening te houden met wormen/vlooien en vooral geur. want ze ruiken eenmaal..

verder volg het advies wat hier nog meer gegeven word op.
géén bench.. een kooi met vogelgaas is het beste. kunnen ze en klimmen en niet ontsnappen..

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:10

hallo,,
ik ken iemand die haar nichtje heeft ook een fret en daar krijg ik al tips van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:34

waarom blijf je in enkelvoud praten als je beweerd er twee te nemen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:48

En waarom blijf je hier tips vragen dan als je dat meisje ze ook heeft.. Die zou je dan toch verder moeten helpen? Begrijp me niet verkeerd, maar ik wordt hier een beetje moedeloos van. Ik zie dus alweer 2 fretten die hier de dupe van worden. Iemand die denkt goh, maar dát vind ik leuk! Zich half half inleest, en dan beseft dat ze toch wel erg veel werk zijn. Kijk maar naar Firescorpion, die heeft zich ook verkeken. Fz_lin heeft voor die 2 dikkerds van haar een pup gehad, dat was een fruns. Daar heeft ze ook ontzettend veel gedonder mee gehad. Weet je wat dat is? Een fruns? Zo nee, dan heb je je nog niet goed genoeg ingelezen ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 08:58

Oké dan mag hier een slotje

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:10

*zucht*
een fret wordt 8 tot 10 jaar oud gemiddeld. Het is geen fiets die je in een schuur zet als je het niet meer leuk vind.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:59

http://www.frettenstichting.nl/web/fret.htm

Lees dit ook goed door...
Alle punten op dit lijstje kloppen, ze poepen graag naast de bak (het liefst op een plek waar je zo slecht mogelijk bij komt, bij mij was dat onder de flipperkast over stroomdraden heen >;) ), Kunnen hard bijten als ze daar zin in hebben, en graven het liefst al je planten uit. En bovenal, willen heel veel aandacht, want net als jij slapen ze `s nachts. :D

En neem er niet 1 alleen.. please!

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:09

Ik geloof niet dat de adviezen aankomen... In het huiskamer-frettentopic hetzelfde verhaal helaas. >;)

btw Mariska..wat een leuke tinkers heb je!!