Hond eet slecht, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:08

Misschien heb je het al geprobeerd maar wat soms wil helpen is bouillon trekken van rundvlees of kip (zonder zout) beetje af laten koelen en de brokjes daar in weken.

Als ze maar 2 kilo te licht is zou ik mezelf niet druk maken verder, een hond kan echt veel beter iets te schraal zijn dat iets aan de dikke kant. Te dikke honden leven een stuk minder lang.

Verder: Zeker geen eten laten staan. Gewoon 2 tot 3 keer per dag aanbieden en na vijf minuten weghalen.

Thirty

Re: Hond eet slecht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:16

Een hond kan een hele lange tijd zonder eten (een week, twee weken geen probleem).

Volgens mij maak je er een te groot probleem van. Als ie niet wil eten, nou ja, dan maar niet. Komt (in 99% van de gevallen) vanzelf wel weer goed.

Niet gaan klooien met allerlei lekkers, maar word maar wat harder, hij gaat echt vanzelf wel eten. Kan even duren hoor, maar gewoon doorzetten met aanbieden en weghalen.
Dat lekkers eet ie wel, en heeft dan bereikt wat hij wilde.

Heb er misschien overheen gelezen, maar hoe lang heb je alles geprobeerd? Na twee dagen opgeven heeft geen zin, soms zullen er echt weken overheen gaan.

Hem laten werken voor je is ook een goede, zo kan hij zijn eten verdienen, en wellicht neemt hij dat wel aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:20

Liek_ schreef:
Alleen brokken voeren en verder niets hebben wij gedaan vanaf pup tot aan enkele maanden geleden, met als gevolg dat ie slechts 17 kilo woog. Betweterigheid is heel leuk hoor, maar ga alsjeblieft geen aannames maken waar je jack oliebol van weet. Een Bearded Collie is nu eenmaal een hond met een heel bijzonder karakter, die kun je niet aanpakken zoals de standaard vuilnisbak van de buren.

Je zal ongetwijfeld op mij doelen mij deze reactie.

Ik baseerde mijn reactie echter op wat ik lees op de vorige pagina. Je hond wil niet eten, je zet hem brokken voor en wacht tot hij wel gaat eten, hij doet dit niet en hij krijgt uitiendelijk wat lekkers in de vorm van rodiworst etc et voila.... hond heeft zijn zin.
Dat is wat ik lees en daar reageer ik op.

Ben het eens met de post boven mij, het lijkt alsof jullie er te veel mee bezig zijn. Hij gaat vanzelf eten als hij honger krijgt.

En nee, met het ras ben ik niet bekend, ik heb dus wel zo'n "vuilnisbak van de buren", at in het begin ook vreselijk, maar ik heb er nooit iets anders in gestopt dan brokken, dus ze heeft eieren voor haar geld gekozen en at braaf haar brokken.

Al met al een vervelend geval en ik hoop dat je hond gewoon "normaal" gaat eten, succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:54

@Tantjeuh: onze hond reageert ook sterk op beloning, en vindt voeren dmv een spelletje geweldig! Maar belonen tijdens het eten doet hem niet veel, hij eet er niet meer of minder door. En voeren dmv een spelletje is ook niet echt structureel :P

Chen schreef:
Niet alle reacties gelezen maar ik heb een kleine 3 weken een pup zij at in het begin ook slecht waardoor ze ook veel afviel dit was natuurlijk gewenning voor haar maar ik gaf haar gekookte rijst met kip zonder zout. Beetje opwarmen. Is ze voor de rest wel gezond? Heb je haar na laten kijken bij ene d.a? Zit ze voor de rest wel goed in haar vel? Is ze actief? Speelt ze nog? Meestal hangt het samen met een aantal dingen.
Gekookte rijst blieft meneer niet :+ Hij is verder hartstikke gezond, maar zijn vacht is wel slecht ontwikkeld door het ondergewicht. De dierenarts gaf juist aan dat het gewicht wat hij had prima was, zij zei liever te dun dan te dik. De keurmeester op de clubdag gaf toen aan dat ie écht ver onder zijn gewicht zat. Actief is ie zeker, zo gek als een deur ;)

ThePast03 schreef:
Misschien heb je het al geprobeerd maar wat soms wil helpen is bouillon trekken van rundvlees of kip (zonder zout) beetje af laten koelen en de brokjes daar in weken.

Als ze maar 2 kilo te licht is zou ik mezelf niet druk maken verder, een hond kan echt veel beter iets te schraal zijn dat iets aan de dikke kant. Te dikke honden leven een stuk minder lang.

Verder: Zeker geen eten laten staan. Gewoon 2 tot 3 keer per dag aanbieden en na vijf minuten weghalen.

Dat van die bouillon is een goede dat gaan we zeker nog proberen :j

Tussen te licht en te zwaar zit ook nog precies goed ;) Hij kan wel wat extra's gebruiken om zijn vacht bij te laten trekken.

Dat eten weghalen moet ook wel, dat voer wat ie nu krijgt in de avond ziet er héél ranzig uit als je dat te lang laat staan ;)

ThePast03 schreef:
Heb er misschien overheen gelezen, maar hoe lang heb je alles geprobeerd?

Ruim een jaar.

Goof schreef:
Je zal ongetwijfeld op mij doelen mij deze reactie.

Klopt, maar ik reageerde niet zo genuanceerd, sorry, toen ik aan wilde passen kon dat al niet meer. Begrijp me overigens niet verkeerd; ik vind absoluut niks mis met de vuilnisbak van de buren ;) Het was enkel om aan te geven dat dit ras een heel bijzonder karakter heeft. We zijn er zo mee bezig sinds die keurmeester dus zei dat ie zo ondergewicht had, inmiddels is ie al een dikke 4 kilo aangekomen, maar we willen het laatste beetje er nog bij.

Het is ook vooral de regelmaat die we erin willen krijgen om de stofwisseling goed op gang te houden, zo creeer je immers de grootste honger. Dat ken je zelf ook wel als je uit eten bent geweest, de volgende ochtend barst je van de honger!

Als tip had ik ook nog nutrigel gehad, maar dit heb ik nog niet kunnen vinden bij de dierenwinkel, hoop de veearts snel eens op stal te zien (nou ja liever niet ;) ), dat spul schijnt ook erg goed te helpen en wekt ook honger op.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:43

hier nog een lastige eetser (ook een collie :+ )
af en toe ook dagen dat ze niks wil maar heb het idee dat ze dan de zenuwen heeft (waardoor geen idee, we doen niks raars en zij ook niet) ook eet ze niet als ze dunne ontlasting heeft. hele effectieve natuurlijke reactie maar wel lastig soms. we zijn nu bezig met afwisselen. ze krijgt idd af en toe in boullion gekookte kip, vooral als ze wat aan de diaree is. verder wil ze 's ochtends vaak niet eten, maar honger krijgt ze vanzelf.
ook komt het voor dat ze pas wil eten als de rest van het 'gezin' katten, vissen en wij ook eten hebben.
blijft nog even zoeken dus. en evt nog een tip. je kan, in hele kleine hoeveelheden iets van je eigen eten bij dat van haar doen. wel even goed opzoeken wat ze wel een niet mogen hebben. een beetje rijst mag (al lust die van jou dat niet) kleine beetjes gekookte groente (ook niet alles, honden kunnen niet alles verteren) en een stukje gekookt vlees. uiteraard niks met kruiden, dan liever koken in een beetje boullion...

en wat vaak hier wonderen doet, eten na het werken. dus na een lange wandeling oid.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:20

Liek_ schreef:
De een in de ochtend en de ander in de avond doen we dus al, na tien minuten weghalen helpt niet, hij eet in etappes. We hebben ook al geprobeerd om hem dan uit te hongeren onder het mom 'je krijgt vanzelf wel honger' maar dat werkt dus ook gewoon écht niet.

Bekend verhaal! Ik heb een Duits/Mechelse herder, die dit dus ook deed. Ik heb hem in december 2 jaar. We waren zo dom geweest niet bij de vorige eigenaar te vragen wat ie daar te eten kreeg, maar we hebben hem gewoon zo pats boem meegenomen. In december wordt hij 3.
We hebben ontzettend veel gekl**t om hem aan het eten te krijgen. Net als jij dachten wij ook: hij gaat vanzelf wel eten! Nou, niet dus. Op een gegeven moment woog hij nog maar 35 kilo, je kon echt je vingers tussen zijn ribben steken, hij zag er niet uit! Ten einde raad zijn we hem Carnibest gaan voeren, ken je dat? Dat is een soort rodi, alleen is dit wel volwaardige voeding, alles zit erin wat hij nodig heeft. Het is stervens duur, maar ik ken serieus geen hond die het niet lust. Na een paar maanden at meneer weer prima, en zijn we het gaan mengen met brokjes, omdat de worst alleen veel te duur was (4,20 per worst, hij moest 1,5 worst per dag). Nu gemegd met de brokken eet hij wel en slaat ie bijna nooit mee riets over.
En mijn herder is ZO ontzettend flauw. Soms eet hij niet, zet je de bak voor hem neer en loopt hij weg. Ik roep hem terug en zeg letterlijk: Marshall, eten, NU! En dan gaat hij eten...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? De website van Carnibest is carnibest.nl

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:00

Het is toch wat met die Collies :Y)

Weleens 'barfen' geprobeerd?
Vers vlees van de slager; onwijs veel voordelen, niet duur en voor de meeste honden een feest.

Zie http://www.barfplaats.nl/

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:39

wimmus schreef:
Het is toch wat met die Collies :Y)

Weleens 'barfen' geprobeerd?
Vers vlees van de slager; onwijs veel voordelen, niet duur en voor de meeste honden een feest.

Zie http://www.barfplaats.nl/

dat idee is leuk, maar collies zijn over het algemeen heel gevoelig. ik ben daar heel braaf mee begonnen maar bij de minste of geringste verandering is ze aan de diaree. was voor onze hond geen goed idee dus. aangezien je precies de hoeveelheden goed moet hebben en dan nog op je hond aan moet passen. dat ging gewoon niet. als ze ergens van in de stress ging had ze diaree, maar vind dan nog maar eens uit of dat aan je voer of aan de omgeving ligt....

maar goed, als hond van TS eet, dan eet ze, dat is even belangrijker!

hoe gaat het nu met je hondje?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 04:02

Die diarree bij elke voerverandering ligt niet aan het voer, maar aan de darmen van de hond.Die zijn zo verziekt een soort voer dat ze niks anders meer aankunnen.
Gewoon doorgaan, dan worden de darmen vanzelf sterker, blijft de diarree weg en krijgt de hond normale drollen.
Maakt niet uit of het een collie is of een vuilnisbakkie..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:15

Ik heb een Peitje, en als er een ras is dat gevoelig is voor allerlei probleempjes dan is het dit ras wel. Maar hij doet het uitstekend op kvv (Duck en Smuldier) en het is ook een stuk smakelijker voor de hond dan brokken.
Zeker een aanrader.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:35

Vers vlees is hier al een aantal keer genoemd volgens mij,
Ik zou dat ook aanraden! want teveel wisselen van Brokken is ook niet goed!
Wij denken vaak wel, dan krijgen ze weer eens wat anders, maar de darmen zijn veel langer bezig met het verteren van een nieuwe voeding dan dat ze denken van we krijgen wat anders. ook kan het verhogen op blaas en nier problemen ook al komt dat meer voor bij katten. Bij vers vlees hoef je ook niet over te wennen, je kan het gewoon in een keer geven. Ik zou aanraden Farmfood of Carnibest, niet zo lekker om te geven maar onwijs goed voor het dieren. Als je het lastig vind kan Duck ook, dat zijn *hamburgers* makkelijker te geven voor jullie dus, alleen zitten daar wel meer granen in verwerkt.. en granen zijn meestal lastig te verteren.En vers vlees maakt de darmen schoon doordat er *ff denken* een bepaald stofje in zit.. ben ff vergeten hoe die heet :o net zoals bij ons yakult bijvoorbeeld :Y)

Ze hebben volgens mij allemaal een site, kan je mischien even kijken. verder zou ik aanraden geen Frollic of iets te geven als voeding, een hond is een omnivoor ook al vind ik toch stiekem wel ook gewoon een carnivoor, want dat is veel makkelijker te verteren voor hun!Dus liever een voeding met een hoog dierlijk gehalte (eukanuba, royal canin, first class, nutro choice, farmfood) zoiets.. :o

Ik hoop dat je er wat aan heb gehad.. snel eten dus hihi! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:07

Nou inmiddels voeren we in de avond hart en hij vindt dit echt ontzettend lekker!! Ook het belonen tijdens het eten pakt ie leuk op, net alsof ie trots is 'ja wat kan ik goed eten he'. In de ochtend krijgt ie nog brok, en nog wel even die pannenkoeken tot ie helemaal op gewicht zit.

Eindelijk eet ie goed!! Echt een feest!!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:19

fijn!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:11

Fijn dat ie het al zo goed doet!!

Wat ook nog een klein trucje is (maar nu dan miss onnodig) is het eten meenemen op wandeling en dat als beloning gebruiken. Krijgt je hond én zijn eten binnen én hij wordt beloond bij alles wat ie goed doet^^

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:25

Super zeg!
Nu hopen dat ie het vol houdt!