Konijntjes met drinkproblemen...help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:35

Heb je gecontroleerd of er wel water uit het flesje komt telkens?

Die drinkflesjes kunnen namelijk nog wel eens vaccuum trekken (dat buisje zeg maar) waardoor er geen water uit komt.

denice

Re: Konijntjes met drinkproblemen...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:37

Zoveel water hebben ze niet nodig hoor. Onze konijnen krijgen weinig water, maar veel groenvoer waar ze alles uithalen wbt vocht! Maak je dus maar niet druk. Geef ze gewoon af en toe een appel voor de dorst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:53

Janine1990 schreef:
aar dat je sla niet in de winter voert, dat vind ik wel apart. Dan is het toch veel droger, in principe? Als je ze in de zomer tenminste buiten op het gras hebt staan

Ze staan niet op gras, in de winter hebben ze minder vocht nodig (Ivm met de temperatuur) dan bij een zomerse dag, dus dan krijgen ze slablaadjes. Anders krijgen ze teveel vocht binnen :)
Bedankt voor het vertrouwen we weten idd wel wat we doen.

Gini schreef:
Een dwergkonijn dat met gemak de 15 haalt? Die mag je mij toch eens aanwijzen.

Dan doe je toch echt iets verkeerd (Of je heb gewoon dikke pech), mijn vader fokte idd oa dwergkonijnen en hollandertjes die rustig die leeftijd haalden.
Als ze dat niet halen doe je echt iets niet goed.....
We fokten ook reuzenrassen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 19:13

Zo, zie dat het topic al een stuk verder is. Leuk dat er zoveel mensen hebben gereageerd.
Ik zal inderdaad mijn flesje eens checken op vacuum trekken, stom dat ik dat nog niet gedaan heb! En zo'n / \ bakje is ook een strak plan.

Chiqa, mijn complimenten dat je konijnen zo oud kan laten worden! Ik heb ooit een hollandertje gehad, en die is 9 geworden, bijna 10. Daar was ik al super trots op. Verder zijn ze allemaal rond een leeftijd van 5-6 overleden en zelfs twee na een halfjaar (kwamen uit hetzelfde nestje, was in een klap over) Verschrikkelijk was dat!

Ik denk trouwens ook dat het meespeelt of je konijnen van een goede "bloedlijn" komen. Kijk, de nijnen die heb gekocht komen allemaal bij een hobbyfokker vandaan die gewoon een paar mooie kleurtjes bij elkaar pakte en daar mee fokte. Dat is dan een heel andere kwaliteit dat je levert (nou ja, geen kwaliteit misschien)

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:18

Chiqa schreef:
Dit staat verkeerd ik tem wel even. Een konijn heeft overigens geen water nodig als je groenvoer geeft mijn konijn heeft nog nooit water gehad.

?????????
Wat is dat voor een onzin?
Mijn konijnen eten ook groenvoer maar er gaat ook nog een liter water per dag door heen.
Een konijn heeft altijd onbeperkt water nodig.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:21

Die van mij drinken ook graag uit een bakje. Is schijnbaar leuk of zo want ze kunnen onbeperkt drinken ,en dat doen ze ook.
Misschien doen die van jouw het daarom ook wel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:59

Ik heb dan 2 cavia's maar die drinken ook nauwelijks hoor. Krijgen veel groenvoer en daar kunnen ze het blijkbaar prima mee doen. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:27

Chiqa schreef:
Oja heb je het wel eens geprobeertd? En verders zal het wel loslopen ze deden het allemaal op de vereniging. :) Zo oud zal je menig konijn niet zien worden omdat ze maar wat doen, en dan diarree krijgen.

hey kom jij toevallig uit friesland?
ik heb zelf jaren blauwe weners gefokt en was daar ook lid van de raskonijnen vereniging.(leeuwarden)
daar was inderdaad iemand bij die vertelde dat een konijn geen water nodig heeft.
komt me haast voor dat jullie dat dat zijn,of dat diegene jouw vader is..
wat ik er van weet is dat de meeste van de leden hun konijnen gewoon water gaven hoor.

wij kunnen ook wel zonder water,maar je moet een dier wel altijd vers water aanbieden.
omdat er dus ziektes kunnen optreden waarbij het lichaam om meer vocht vraagt om te genezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:35

ellepel schreef:
hey kom jij toevallig uit friesland?
ik heb zelf jaren blauwe weners gefokt en was daar ook lid van de raskonijnen vereniging.(leeuwarden)
daar was inderdaad iemand bij die vertelde dat een konijn geen water nodig heeft.

Nee dat was op Texel :)
Het is ook een heel oud gebruik hoor dan van dat konijnen en geen water geven.
Die oude boeren weten het wel :j En natuurlijk krijgt een ziek dier wel water ivm met eventuele koorts,
wij hebben alleen nooit zieken gehad.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:35

Zou het per diertje ook niet verschillend zijn. Ik heb twee konijnen van ongeveer het zelfde formaat, ze krijgen onbeperkt hooi, elke dag wat groenvoer en een minibeetje biks. De ene drinkt een half flesje per dag en de ander maar een paar slokjes (ze hebben eerst een tijdje apart gezeten en kon toen goed het verschil zien)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:50

chiqa:
nou ja texel ligt wel redelijk in de buurt. :P
ach ik weet dat er op de vereniging daar ook mensen rondliepen die hun konijnen puur en alleen op hooi hielden zonder brokjes.
die zochten dan zelf kruiden etc..brokjes was volgens hen fastfood en slecht voor konijnen.
ja zit ook weer wat in he.
maar klopt wel hoor,mijn konijnen krijgen ook veel groenvoer en drinken daardoor erg weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:53

ellepel schreef:
ach ik weet dat er op de vereniging daar ook mensen rondliepen die hun konijnen puur en alleen op hooi hielden zonder brokjes.
die zochten dan zelf kruiden etc..brokjes was volgens hen fastfood en slecht voor konijnen.

Klopt helemaal! Die discussie wilde ik hier niet voeren, ik geef zelf ook brokken namelijk, alleen in de winter zodat ze zich beter warm kunnen houden, ook weer van pa geleerd.

Zomers zoek ik idd allemaal kruiden, grassoorten en planten zodat hun eten heel uitgebreid is.
Grappig om weer eens een verhaal te lezen dat er nog steeds mensen zijn die het op die ouderwetse manier doen :)
Zal het toch wel werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:56

wat een werk joh om dat allemaal zo op te zoeken!
ik ben wat dat betreft echt lui. :o
mijn konijnen krijgen gewoon supermarkt brokjes,hooi en dagelijks wat groenvoer,maar dat is allemaal maar net wat ik overhou van eten koken of ze krijgen een wortel.

worden ze ook oud mee hoor :D

de fokproducten van vroeger heb ik al lang niet meer,weet nog dat dat vhd virus toen de kop op stak en de hele vereniging van zijn konijnen af kwam.
de enige bij mij die het overleefde was een simpel huis tuin en keuken konijn.
dat dier is uiteindelijk ook 12 geworden en toen had ik het met fokken wel gehad.
voor de hobby is toch leuker

al kriebelt het wel weer,vind vlaamse reuzen namelijk helemaal gweldig :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:02

bel jij maar eens een dierenarts op Chiqua die zal je vertellen dat ze echt wel water nodig hebben en waarom zou je geen water geven? kleine moeite lijkt me helaas hoor ik deze fabel wel eens vaker...... zullen we jou dan ook maar geen water meer geven maar een extra blaadje sla? het niet verzorgen van water en voedsel is strafbaar.....

mijn konijnen zijn over het algemeen allemaal heel oud geworden (toch wel een jaar of 13) maar die kregen dus gewoon water van sla kunnen ze een gas buik krijgen en diarree is dus niet de bedoeling om dat dus wel te gaan geven inplaats van water persoonlijk ken ik ook fokkers die wel gewoon flessen water ophangen dus... zoiezo denk ik dat mijn vlaamse reus wel een krop sla op een dag zou moeten eten om aan zn vocht te komen.
edit: een konijn kan trouwens helemaal niet zweten, het moet dus afkoelen door zn oren omhoog te doen flink te hijgen en als het kan op iets koels gaan liggen, een koude slok water zou dus lekker zijn in de zomer. En als ze dat water toch niet nodig zouden hebben waarom drinken ze dan?

TS: probeer het anders een tijdje met een fles die wat lekt, dat likken ze aan de druppels en komen ze er misschien vanzelf achter hoe het werkt.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:08

Tja, ik ken ook fokkers waar konijnen ook respectabele leeftijden halen en die toch wel gewoon water geven.

Hooi is inderdaad het hoofdvoer, dan komt groenvoer en brok is alleen een aanvulling. Hier krijgen ze dagelijks minstens 5 verschillende soorten groente en kruiden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:08

off-topic: voor de mensen die chiqa een beetje aanvallen, ik heb hier jaren tussen de konijnenmensen gezeten met mijn ratten, en dat is dus gewoon randstad, niets boers aan, en daarvan zwoor de helft op heel veel groenvoer, maar dan natuurlijk niet het halve appeltje of ene peentje wat de meeste knijnen krijgen.
Mjay konijnen eten van nature groen:gras, de enige reden waarom neerlands konijn aan de diarree gaat vandaag de dag is omdat de mensen besloten hebben dat ze droge brokjes krijgen, met water erbij, hele natuur omgegooit en ja, dan kunnen ze niet meer tegen groen en moet je dat langzaam opbouwen (tip wordt ook altijd mee gegeven in een dierenwinkel als je geluk hebt)
Het is maar net waar je je jonkie koopt en of deze op de ouderwetse "natuur" gevoed wordt of op de moderne manier.
Het is trouwens ook toegestaan het waterflesje te vervangen door genoeg groenvoer om water uit te halen (voor het konijn) is niet strafbaar als het maar duidelijk is dat je die grote hoeveelheden groen ook echt aan levert (dierenbescherming is bekend met de ouderwetse manier van knijntjes houden, waren ook enkele lid van de vereniging)

TS: was de drinkfles ook echt nog helemaal vol? want de meeste knijntjes vinden drinkbakjes veel leuker en makkelijker (waarschijnlijk omdat je ze zo makkelijk om kan gooien :P)
Konijntje merk je na twee dagen toch wel dat die vocht tekort heeft, als je de huid pakt en loslaat blijft die dan staan of trekt die weer mooi recht?
Als die blijft staan heb je een gevalletje uitdroging, als die weer mooi glad trekt krijgen ze genoeg vocht binnen.
Aangezien je ze in de dierenwinkel gekocht hebt en ze daar alleen een flesje hadden en de meeste dierenwinkels geen groenvoer voeren zou je bijna zeggen dat ze wel moeten kunnen drinken uit een flesje.
Je kan het bakje water er eventueel uithalen en eens een paar keer in het flesje knijpen zodat er wat water uit komt, kijk dan of ze beginnen te likken, meestal hebben ze dat vrij snel door en het water uit het flesje kunnen ze tenminste niet omgooien :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:13

Chiqa schreef:
Gini schreef:
Een dwergkonijn dat met gemak de 15 haalt? Die mag je mij toch eens aanwijzen.

Dan doe je toch echt iets verkeerd (Of je heb gewoon dikke pech), mijn vader fokte idd oa dwergkonijnen en hollandertjes die rustig die leeftijd haalden.
Als ze dat niet halen doe je echt iets niet goed.....
We fokten ook reuzenrassen.

Waarom doe ik dan iets niet goed? Mijn konijnen hebben het paradijs. 4,5 jaar is idd nog jong, maar een leeftijd van 9,10,11 vind ik toch al heel mooi. Ga je me vertellen dat al de konijnen van je vader (of het merendeel) 15 jaar oud werden? Het kan misschien, maar om eerlijk te zijn kan ik dat moeilijk geloven. ;)
Vergelijk het met een pony van 38 jaar oud, het kan idd. Maar is daarom het baasje dat haar pony op 30-jarige leeftijd heeft moeten laten inslapen een slechter baasje?
Als ik mijn konijnen te veel groenvoer geef krijgen ze diarree en konijnen drogen heel gemakkelijk uit (diarree is bij konijnen echt gevaarlijk). Ik geef ze dus liever twee porties verdeeld over de dag én een flesje met water.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:10

Sily: Ik ben bekend met de problemen die komen kijken bij het voeren van gemend voer. ik voer dat dus ook niet, hooi en pellet brok vormen de basis en groenvoer vult daarbij aan. Mijn konijn heeft zelden diarree maar tja als ie toch es veel witlof eet wil dat nog wel eens gebeuren..... maar goed geloof wat je wil geloven. Ik geloof in ieder geval niet in het kopen van een konijn in een dierenwinkel

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:24

Wat een grappig topic is dit aan het worden. Ik geloof best in de theorie van Chiqa...zoals altijd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden heh...

Over de drinkfles- die lekkende fles vind ik een super oplossing, alleen waar vind je die? We gaan er toch vanuit dat je ze heel koopt ;) Misschien is er een manier om ze lek te maken? Mijn knijntje heeft er nooit last van gehad gelukkig. Die is echt koningin dingen omgooien en trekken, dus was ook niets geworden denk ik.
Chiqa- wat is een goede hoeveelheid blad/natvoer voor een konijn? Die van mij is net zo groot als een gemiddelde kat en ik vind het moeilijk om het goed te doen...de meeste mensen hebben dwergjes en dan moet je zo voorzichtig zijn met opbouwen...maar die van mij snuift een "postzegel" op met haar ene neusgat en vraagt zich dan af wat er gebeurd is!! (bij wijze van spreke natuurlijk ;)) Zowiezo eet ze alles wat verboden is, ze loopt los in de huiskamer en wordt steeds handiger in het stelen van afstandsbedieningen, karweikrantjes en andere niet-zo-goeie dingen.

Maargoed, ik probeer haar zoveel mogelijk verschillende dingen te geven, vaak ook dingen van de paarden (lucerne grasmix, wortelen, wilg etc), maar ik ben heel nieuwsgierig naar hoeveelheden bladvoer.

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:17

lovelynutia schreef:
xSiep schreef:
Wat voor bakje heb je? Je hebt nl ook van die zware stenen bakjes, lijkt me sterk dat ze die om kunnen gooien ;)

'

inderdaad van die voerbakjes van steen kunnen de meeste echt niet omkrijgen.

Dan heb ik power konijntjes, zij allebei slingeren die dingen gewoon door hhet hok hoor xD.

Misschien het bakje op een manier vast zetten, met een niet door te bijten draad of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:45

[LZP] > [BB]

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:56

Mijn eigen topic is gesloten en moest hier verder vragen... Mijn konijnen gooien drinkbakken ook om (of gooien er van ales in) en drinkflessen lekken, ik ben dus op zoek naar iets beters... iemand een oplossing? Heb zitten denken aan zo'n katten drinkfontein ofzo maar daar kunnen ze ook troep in gooien natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:38

heb je al es geprobeerd om de drinkbak in een andere hoek te zetten?
ik heb stenen drinkbakken, deze:
Afbeelding
die zijn flink zwaar en gaan ze niet snel mee aan het schuiven.
kun je bij de grotere dierenzaken wel kopen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:25

Gini schreef:
Gewone konijnen worden ouder dan de dwergrassen. Een dwergkonijn dat met gemak de 15 haalt? Die mag je mij toch eens aanwijzen.

kom maar langs hier :)

ik zou ze gewoon een flesje geven, binnen een paar dagen hebben ze dat wel door hoor