Konijn aanschaffen/onderhouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Erpel

Re: Konijn aanschaffen/onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:34

Ik heb mijn konijnen buiten staan :j Het hele jaar door :D Goed dat je aan het oriënteren bent!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:54

Nou een hok heb ik inmiddels al gevonden. Een hok van 1,60 hoog met 3 verdiepingen, 1,80 breed en 1,13 diep. en nog 2 kleine rennetjes eraan... Echt super hok gewoon... hoop dat ik hem die weekend kan ophalen en dan nog de konijnen... Die ga ik waarschijnlijk halen bij Faniek uit de opvang... Voor het hok moet ik dan 1,5 uur rijden en konijnen ook haha, maar ja, heb het er voor over...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:58

Ik vind het heel goed dat je konijntjes uit de opvang haalt, zouden veel meer mensen moeten doen.
Veel plezier met de konijntjes :)!
Laatst bijgewerkt door Douce op 05-11-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:58

Ook een handige tip, http://www.bunnybunch.nl
Echt een heel handig forum, waar je alle problemen kan neerzetten en allerlei handige tips en info kan vinden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:00

Dank jullie wel...

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:44

Wil je misschien foto's plaatsen als je de konijntjes hebt ?? :o Ben heel erg benieuwd :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 08:56

Ik heb wel al foto's van het hok welke ik ga ophalen..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:10

Tamadine schreef:
Ik heb wel al foto's van het hok welke ik ga ophalen..

Ben heel benieuwd naar het hok!
Mijn nijtjes zitten in dit hok :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:13

ziet er goed uit... Ik heb nu even geen tijd om de foto's erop te zetten... Maar het is wel een groot hok, maar om het lekker comfortabel te maken moet ik er nog wel een rennetje aan maken, maar dat is zo gebeurd...

Ik zie dat jij je ren overdekt hebt... Waarom?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:12

Tamadine schreef:
ziet er goed uit... Ik heb nu even geen tijd om de foto's erop te zetten... Maar het is wel een groot hok, maar om het lekker comfortabel te maken moet ik er nog wel een rennetje aan maken, maar dat is zo gebeurd...

Ik zie dat jij je ren overdekt hebt... Waarom?

Zodat er geen roofdieren in het hok kunnen komen :D We hebben in de buurt veel katten lopen :) En zo springen ze er niet uit.
De linkerkant gaat in de avond dicht

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:15

blijven ze daarin? ik had ook van die hekjes, leek me wel leuk maar daar waren ze echt binnen 2 min. overheen!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:47

Caira schreef:
blijven ze daarin? ik had ook van die hekjes, leek me wel leuk maar daar waren ze echt binnen 2 min. overheen!

deze konijnen zijn idd niet zo groot, mijn vorige was er ook zo overheen. :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:55

Ik zorg inderdaad ook voor dat de ren die ik ga maken dicht gaat hoor aan de bovenkant...
Heb 2 katten en ik denk dat het wel goed zal gaan, maar zeker weten doe ik het niet, dus kan ik het maar beter afsluiten, dan weet ik zeker dat het goed gaat...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 19:35

Nou mijn hok staat. Ben er echt super blij mee en hij is echt groot...

Ik heb vanmorgen wat mensen gemaild met 2 konijnen hier echt vlakbij in de buurt, vriendin had me hierop getipt. Hier ga ik dus eerst even kijken... Ze hebben vandaag alleen nog niet gereageerd en vind ik wel jammer... Ik had gehoopt morgen er konijnen in te hebben, maar we wachten rustig af...

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:51

Ik heb de konijnen in een flat van 9 zitten en 3 vrouwtjes bij elkaar in een 1.20m bij 70cm kooi en nog 1 konijn in een 1 meter kooi...
Afbeelding

Afbeelding

Alle konijntjes komen iedere dag hun hok uit en dat doe ik in het gangpad.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:49

Nou het hok is opgehaald en staat dus erg mooi.

Vandaag wat dingetjes hersteld en ziet er nu goed uit. Heb lekker stro en hooi erin gegooid.

Nu mag ik vanavond om 20.00 de konijntjes halen. Ik krijg er 2 van middel grote. Maar ja, zoals ik wel vaker heb: nu komt de onzekerheid hahha..

Hoe vaak geef je een konijn te eten? Hooi weet ik dat dat 24/7 aanwezig moet zijn. Maar het losse voer? Ik had begrepen dat ze tot 5 mnd volledig voer moeten hebben. En vrouw in dierenwinkel , die overigens niet zo super aardig was, gaf aan dat ik na die 5 mnd in de ochtend een hele bak voer moet geven en daarna de volgende dag pas weer. Klopt dit? Het lijkt mij dat ik dan toch ook 2 maal een halve bak ken geven zodat ze best wel constant voer hebben...

En hoe vaak mesten jullie uit? Ik heb 2 verdiepingen met stro.

Op de eerste/middelste verdiepingen was en gaas uit omdat de hond van de vorige eigenaar erin had gezeten. Nu bestaat de eerste verdieping uit 2 delen. Nu eentje met gaas en die andere heb ik nu dicht getimmerd, aangezien ik zoiets had van; de winter komt eraan, dus is wel fijn als ze op meerdere plekken warm kunnen zitten. Heb ik dit goed gedacht?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:56

Inderdaad een voedster met een gecastreerde ram, alhoewel er wel veel voedsters zijn die - als het paartijd is - op de rammen gaan rijden. Dus dat is dan niet zo leuk voor de rammetjes... Maar het is meest wel de combinatie met de meeste kans op slagen.

Uitmesten zou ik minimaal 1 keer per week doen. Vaker als het nodig is.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:58

Nou ik heb 2 vrouwtjes genomen, maar wel uit hetzelfde nest, dus dat is wel lekker. Ze kennen elkaar al, dus dat zal geen problemen opleveren..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:35

De hoeveelheid brokjes moet je berekenen aan de hand van het volwassen gewicht, 25 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht per dag. Ik kies er zelf voor om twee keer per dag een halve portie te geven en nog een voerbeurt dat ze hun groenvoer krijgen. Hooi moet altijd aanwezig zijn en veel konijnen eten daar beter van als je regelmatig een vers plukje geeft.

Alleen stro vind ik zelf erg slecht vocht opnemen, een onderlaag van bijvoorbeeld vlas of houtkorrels voor de kattenbak kan prettiger zijn. Geen kleikorrels of zaagsel, die zijn beide niet gezond.
Mijn konijnen hebben een onderbak van een kattenbak als toilet, daar gaan houtkorrels en vlas in. Ik verschoon die bak om de dag, maar hier zitten ze binnen dus moet ik wat meer op luchtjes letten. Maar ook buitenkonijnen kunnen zindelijk worden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:39

Ja de vrouw in de winkel gaf aan dat een toilet echt werkt inderdaad...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:50

Hoe oud zijn de vrouwtjes?
2 vrouwtjes kan namelijk zeker wel problemen opleveren :j

Inderdaad geen hele bak voer geven, worden ze veel te dik van of ze krijgen zelfs te weinig, 20-25 gram per kg lichaamsgewicht houd ik zelf aan, en dan op het oog nog minderen of juist meer geven, maar met 20 a 25 doen ze het goed :j

CK88: Ik zou je knaagsteen eruit halen! Kan niersteen veroorzaken, zit teveel calcium in wat konijnen(en cavia's) helemaal niet nodig hebben omdat het al genoeg in hun eten zit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:58

Wat is een knaagsteen? Ik heb namelijk van de vrouw van de dierenwinkel een witte steen mee gekregen en dat zou voor de tanden zijn zodat die afslijten... Zo'n kleine witte best zwaar blokje...

De vrouwtjes komen uit augustus dit jaar...

Gr Mara

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:01

Dat is een knaagsteen. ;)
Vertrouw nooit blind op dierenwinkelpersoneel, er zullen vast wel een paar goede dierenwinkels zijn in nederland maar vaak gaat het toch om iets verkopen: winst maken ;)
Netzoals die hokjes van 80 bij 40 voor konijnen :n

Je hebt de kans dat de vrouwtjes ruzie gaan maken wanneer ze in de pubertijd komen, als je geluk hebt doen ze dat niet en gaan ze wel goed samen.
Hebben de mensen de reden gezegd dat ze ze weg doen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:11

Nee niet echt verteld, maar zal wel komen doordat ze de jonkies niet kunnen houden... Het is geen fokker ofzo..

ok dan zal ik die knaagsteen wel weg halen. Goed plan haha...

Ik heb wel een bakje met zaadjes gekocht waar over 2 weken gras uit komt haha, leek me wel grappig...

Ze hebben bij mij een hok van 3 verdiepingen en ze krijgen er binnenkort ook nog een ren bij. Ik zal kijken of ik foto's kan uploaden...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:19

Knaagstenen zijn inderdaad schadelijk voor konijnen en ze zijn ook nog nutteloos. Het gebit van een konijn slijt van langdurig kauwen op bijvoorbeeld hooi, samen met dat ze de vezels hard nodig hebben voor een goede spijsvertering is dat de reden dat er altijd hooi moet zijn.