vuilnisbakje of ras zuiver ?! (honden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:04

Pluttersput schreef:
_Evelien schreef:
Wij hebben een raszuivere Border Terriër, nog nooit problemen mee gehad in de 8 jaar dat we dr hebben zijn erg sterke hondjes :)

Maar raszuivere hondjes kunnen wel rastypische gebreken vertonen. Zo is er bij de border terriërs een ziekte dat ze om de haverklap gaan trekken met hun spieren, en dan kan je er dus niet ver mee wandelen en dergelijk. En wat dat betreft heb je bij een kruising minder kans op dat soort dingen.

Nou ehm die van mij word heel vaak uitgelaten en lang mee gewandeld, en er is niks mis mee hoor.
We hebben dr ook bij een echte goede fokker vandaan, waarbij er geen ziektes in die stamboom was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:32

Sancha schreef:
Even een quote van het hondenforum waar ik helemaal achter sta:

Citaat:
"Kruisingen zijn gezonder"

Absoluut onwaar. Ik denk dat veel mensen dat denken omdat ze ooit iets hebben gehoord over evolutie en genenpools etc., maar dat verhaal gaat helemaal niet op.
Om de sterkste nakomelingen te krijgen moeten de sterkste honden puppies krijgen. Als je het helemaal doortrekt betekent dat dat je alle honden uit de buurt optrommelt, ze op het hondenveldje samen laat leven (en zichzelf onderhouden) en dan afwacht tot de sterkste reu en sterkste teef zich manifesteren. Alleen daarvan mogen er dan puppies komen, waarvan ook nog eens een deel het niet zal redden en er wordt dan dus ook niet bijgevoerd en ingegrepen en wat dies meer zij. Als dit een aantal generaties kan gebeuren begint dat in de buurt te komen van "de natuur zijn gang laten gaan", en in theorie zou je dan de sterkste pups kweken. Het verdient alleen ethisch geen schoonheidsprijs.

Wat juist met goed stamboomonderzoek en een strenge selectie wel kan, is het "de natuur zijn gang laten gaan" zo goed mogelijk benaderen. Zonder de keiharde consequenties, maar gewoon op papier uitzoeken wie de sterkste zijn. Met het beste lijf en het beste karakter. En die dan op gecontroleerde wijze pups laten voortbrengen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden.

Ik denk ook dat vele mensen denken dat kruisingen gezonder zijn omdat de kruisingen die ze in de praktijk zien vaak veel meer "gemiddelde" honden zijn. Een aardig deel van de kwalen komt voort uit het fokken van extremiteiten. Groter, zwaarder, te veel vel, of juist heel klein met een schedeltje waar de ogen en het gebit nauwelijks meer in passen.
Als je zo'n hond, zeker als het een niet al te best gefokt exemplaar is, afzet tegen een veel minder extreme kruising zal die kruising een aardige kans maken gezonder te zijn. Dat komt dan echter niet doordat het een kruising is, maar doordat het een heel andere hond is qua bouw.

Kan het hier totaal mee eens zijn :j

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:17

Ik heb twee kruisingen jong in moeten laten slapen (5,5 en 6,5 jaar). Mijn andere kruisinkje wordt volgende week 9 en op wat staar en hele lichte hartproblemen gaat het goed. Verder nog een poedel van nu 3 die relatief gezond is (vorig jaar wel heel ziek geweest maar niet duidelijk of dat een longontsteking is of een afwijking) en een border collie van ruim anderhalf die ook gezond is. Hoop dat ze allemaal heel oud gaan worden in een goede gezondheid!
Ik kies niet meer voor een kruisingpup omdat ik alles gedaan wil hebben om een zo'n gezond mogelijke hond te krijgen. En daarbij horen een hoop onderzoeken die bij kruisingen niet worden uitgevoerd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:24

Pluttersput schreef:
Hangt inderdaad veel af van wat er door heen zit.
Een kruising wordt idd van gezegd dat hij sterker is, maar ik denk dat dat is omdat tegenwoordig vaak de raszuivere honden vrij ver zijn doorgefokt, en kruisingen maken dan een nieuw slag honden zeg maar. Ik vermoed dat het daar iets mee te maken heeft.

Dit klopt helemaal. Heb er laatst toevallig een heel stuk over gelezen, was heel interessant. Ging over inteelt bij rashonden, waardoor niet alleen sterke en gewenste eigenschappen snel doorgegeven worden, maar ook de ongewenste negatieve eigenschappen. Dit heeft te maken met een stukje genetica (dominante en recessieve eigenschappen). Bij rashonden is het gewenst dat ze homozygoot zijn, zodat je meer zekerheid hebt over wat ze doorgeven zeg maar (simpel uitgelegd). Helaas worden daardoor ook negatieve eigenschappen homoyzgoot. Aandoeningen en ziekten die recessief zijn worden bij een geterozygote hond onderdrukt en komen niet tot uiting, bij een homozygote hond wel. Daardoor komen er bij rashonden meer afwijkingen en ziekten voor dan bij kruisingen. (Heb geprobeerd het een beetje logisch en eenvoudig uit te leggen).

Aanvulling: Ik moet er wel bij zeggen dat erbij gezegd werd dat er tegenwoordig verder gekeken wordt bij deze meeste rassen en dieren getest worden op afwijkingen en ziekten enz. Daardoor wordt het probleem wel minder. In het verleden ontbrak er echter kennis en daardoor denk ik dat een aantal jaren terug de stelling zeker waar was als je populaire rassen (waarbij veel inteelt is geweest) vergelijkt met kruisingen.

Ik heb zelf overigens een kruising die de stelling dat kruisingen sterker en gezonder zijn wel heel serieus neemt :+
Het is een kruising labrador van ruim 43 kilo. Hij is 17 jaar en nog kerngezond. Alleen zijn zicht gaat achteruit, maar dat is echt ouderdom...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:40

Sancha schreef:
Even een quote van het hondenforum waar ik helemaal achter sta:

"Kruisingen zijn gezonder"

Absoluut onwaar. Ik denk dat veel mensen dat denken omdat ze ooit iets hebben gehoord over evolutie en genenpools etc., maar dat verhaal gaat helemaal niet op.
Om de sterkste nakomelingen te krijgen moeten de sterkste honden puppies krijgen. Als je het helemaal doortrekt betekent dat dat je alle honden uit de buurt optrommelt, ze op het hondenveldje samen laat leven (en zichzelf onderhouden) en dan afwacht tot de sterkste reu en sterkste teef zich manifesteren. Alleen daarvan mogen er dan puppies komen, waarvan ook nog eens een deel het niet zal redden en er wordt dan dus ook niet bijgevoerd en ingegrepen en wat dies meer zij. Als dit een aantal generaties kan gebeuren begint dat in de buurt te komen van "de natuur zijn gang laten gaan", en in theorie zou je dan de sterkste pups kweken. Het verdient alleen ethisch geen schoonheidsprijs.

Ik heb in mijn vorige post al aangeven dat het niet absoluut onwaar is. Ik wil even een aantal dingen toelichten, want ik ben het ook wel eens met een aantal andere dingen die in je citaat worden genoemd.

Je hebt het hier over natuurlijke selectie, wat niet te vergelijken is met de fokkerij. Daarbij komt ook nog dat je in een hondengroep die zonder bemoeienis van mensen leeft, de zwakke dieren eerder overlijden en dus minder kans op voortplanten hebben. Daardoor wordt de populatie in theorie steeds sterker. De sterksten hebben de meeste kans op voortplanten en geven hun sterke eigenschappen door.

Bij het fokken en houden van honden selecteerd de mens. Daar komt ook nog bij dat er een steeds betere gezondheidszorg is voor dieren, waardoor zwakkere dieren overleven en de kans hebben zich voort te planten. Zeker een aantal jaren geleden werd er vooral geselecteerd op uiterlijke kenmerken. Gelukkig komt daar steeds meer verandering in.

Sancha schreef:
Wat juist met goed stamboomonderzoek en een strenge selectie wel kan, is het "de natuur zijn gang laten gaan" zo goed mogelijk benaderen. Zonder de keiharde consequenties, maar gewoon op papier uitzoeken wie de sterkste zijn. Met het beste lijf en het beste karakter. En die dan op gecontroleerde wijze pups laten voortbrengen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden.

Gelukkig wordt er inderdaad steeds meer onderzoek gedaan. Dat neemt niet weg dat er bij bepaalde rassen veel inteelt heeft plaats gevonden waardoor er in sommige rassen zeker bepaalde (niet direct zichtbare) afwijkingen zijn ingekomen (Bij sommige rassen hebben is er direct goed gehandeld en is dit er ook weer uitgefokt). Dit heeft te maken met mijn vorige post. Wat hier beschreven wordt is het ideaalbeeld van de fokkerij, wat helaas zeker nog niet altijd het geval is.

Sancha schreef:
Ik denk ook dat vele mensen denken dat kruisingen gezonder zijn omdat de kruisingen die ze in de praktijk zien vaak veel meer "gemiddelde" honden zijn. Een aardig deel van de kwalen komt voort uit het fokken van extremiteiten. Groter, zwaarder, te veel vel, of juist heel klein met een schedeltje waar de ogen en het gebit nauwelijks meer in passen.
Als je zo'n hond, zeker als het een niet al te best gefokt exemplaar is, afzet tegen een veel minder extreme kruising zal die kruising een aardige kans maken gezonder te zijn. Dat komt dan echter niet doordat het een kruising is, maar doordat het een heel andere hond is qua bouw.

Wat hier geschreven wordt over extremiteiten vind ik helemaal waar. Maar dat is niet wat er bedoeld wordt met dat kruisingen sterker zijn dan rashonden. Dit heeft ook weer te maken met mijn vorige post en gaat dus over erfelijke genetische informatie die aan de buitenkant niet zichtbaar is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:41

Lysette schreef:
Ik kies niet meer voor een kruisingpup omdat ik alles gedaan wil hebben om een zo'n gezond mogelijke hond te krijgen. En daarbij horen een hoop onderzoeken die bij kruisingen niet worden uitgevoerd.

Als eerste erg vervelend voor je dat je niet zulke goede ervaringen hebt met kruisingen.

Wat je hier schrijft is denk ik een hele positieve ontwikkeling. En hopelijk is over een aantal jaar de stelling dat kruisingen sterker zijn achterhaald!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:32

Ikzelf zal niet zo snel voor een vuilnisbak gaan, maar een kruising tussen 2 rassen (waarvan de ouders wel papieren hebben) is voor mij geen probleem. Pas weer een schema gezien van selectie op rashondenproblemen op verschillende punten. Er zijn hondenrassen waarbij iedere hond minimaal één afwijking gemiddeld heeft (afwijkingspercentage rond de 110%), dit is echt extreem hoog. Er zijn er ook die maar rond de 30% zaten. Dit is laag, al is er in dit verhaal niet de zwaarte van de afwijkingen meegerekend, toch geeft het wel degelijk een richtlijn. Ik zal kijken of ik het nog kan vinden.

http://www.gencouns.nl/artikelen/2005%2 ... wereld.pdf

Alstublieft

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:08

Wij hebben thuis een Jack-Russell mixje van nu 7 jaar. De eerste 6 jaar heeft hij nooit wat gehad, nu heeft hij spondylose, botverkalking in de nekwervels.
Ik denk dat je vooral veel geluk moet hebben bij de hond wat je koopt. Het voordeel bij rashonden is dat je weet wat je van veelvoorkomende aandoeningen e.d. kunt verwachten. Van een kruising/vuilnisbak kun je daar niks van op aan.

Ik ken ook een echt vuilnisbakhondje die nu 10 jaar is en nooit wat heeft gehad, een teckel die ik kende was met de 11 ingeslapen omdat hij vol zat met kanker. Ik denk dus wel dat kruisingen wat 'harder' zijn, maar dat ligt denk ik ook wel voor een groot deel aan wat erin zit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 02:46

Mizora schreef:
Ikzelf zal niet zo snel voor een vuilnisbak gaan, maar een kruising tussen 2 rassen (waarvan de ouders wel papieren hebben) is voor mij geen probleem. Pas weer een schema gezien van selectie op rashondenproblemen op verschillende punten. Er zijn hondenrassen waarbij iedere hond minimaal één afwijking gemiddeld heeft (afwijkingspercentage rond de 110%), dit is echt extreem hoog. Er zijn er ook die maar rond de 30% zaten. Dit is laag, al is er in dit verhaal niet de zwaarte van de afwijkingen meegerekend, toch geeft het wel degelijk een richtlijn. Ik zal kijken of ik het nog kan vinden.

http://www.gencouns.nl/artikelen/2005%2 ... wereld.pdf

Alstublieft

Interessant artikel. Is niet dat wat ik gelezen heb, maar komt op precies hetzelfde neer :j