kattenvraagje..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: kattenvraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:19

Bij mij kunnen ze helaas onder de schutting door, en er lopen ontzettend veel katten hier in de buurt dus durf ik het nog niet aan haha.
Mijn dierenarts zei dat ik mijn katertje met 6 maanden moet laten castreren. Weet nog niet zeker of ik mn dametje laat steriliseren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:42

Vriendje kan helpen castratie ook.
Denk dat het vriendje meer effect zal hebben dan de castratie.
Verder gewoon toch maar de spullen iets beter opbergen tot die tijd.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:50

Jenkins schreef:
Bij mij zijn er ook al 2 opladers kapot gebeten, gelukkig die van mn laptop niet. Ik probeer ze zelf goed bezig te houden met speeltjes enz.
Mijn katten zijn 3 maanden en zijn ook nog binnen, afentoe met tuigje om mogen ze naar buiten. Maar wacht nog even tot ze wat ouder zijn.

Marije112: vind beetje rare opmerking, zoveel katten blijven hun hele leven binnen :)

Dit hoeft nog niet meteen te betekenen dat het goed is. Als er zoveel het doen, is het goed.
Uit dit verhaal blijkt duidelijk dat die kat zich verveelt, en is dit een buiten-kat.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:01

Wat een rare opmerkingen komen er voorbij :? Onze poes is net 2 geworden, en is nog nooit buiten geweest. Ze wíl het niet eens. We hebben de deur meerdere keren open gezet, maar ze bleef gewoon lekker binnen zitten.

En waarom zou het niet goed zijn om een kat binnen te laten? Onze Eef is harstikke gelukkig :)

Om ontopic te gaan:
Eef is eigenlijk nooit een sloper geweest, maar denk dat het wel scheelt dat ze een poes is ;). Wel heeft ze
kabels doorgeknaagd. We hebben van alles geprobeerd, maar na ongeveer een jaar hield het spontaan op.
Verder hebben wij echt een engel :D
Laatst bijgewerkt door Siets op 31-10-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:02

Mijn 2 kittens komen ook niet buiten.
Waarom niet?
- Omdat ze nog (te) klein zijn
- Omdat ik onregelmatig werk en ze niet naar buiten/binnen kunnen wanneer ze dat willen
- Omdat hier in de buurt een kattenbeul is
- Omdat er sinds deze zomer al 4 katten vergiftigd zijn
- Omdat er 2 weken geleden nog 2 katten in een boom zijn opgehangen
- Omdat ik zo goed als naast een hele drukke weg woon

Binnen hebben ze:
- Elkaar om te spelen wat ze ook veel doen
- Genoeg speeltjes
- Grote woonkamer
- Krab/klim/speelpaal
- Staat altijd eten en drinken voor ze klaar

Dus nee, ik vind mijn katten niet zielig omdat ze niet naar buiten komen
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 31-10-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:03

Siets, dan heb jij blijkbaar een kat die het wel fijn vind, maar je hebt haar wel de kans gegeven om buiten te verkennen!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:08

Er word niet gezegd dat het niet goed is om een kat binnen te houden. Ik ken genoeg katten die niet naar buiten willen en ze krijgen makkelijk de kans ervoor. Prima toch.

Maar aan deze kat is duidelijk te merken dat hij meer wil dan dit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:12

Jenkins schreef:
Bij mij kunnen ze helaas onder de schutting door, en er lopen ontzettend veel katten hier in de buurt dus durf ik het nog niet aan haha.
Mijn dierenarts zei dat ik mijn katertje met 6 maanden moet laten castreren. Weet nog niet zeker of ik mn dametje laat steriliseren.

Moet nog even hierop reageren poesjes wel laten helpen steeds krols worden in heel ongezond en uiteindelijk vergroot het de kans op baarmoederproblemen en melkkliertumoren.
Als je geen nestje wilt kan je een poesje het beste zo snel mogelijk laten helpen.

Mijn katten komen ook niet buiten, Django en Droppie waren dat wel gewent maar ik wil het gewoon niet hebben.
Ze vinden het buiten beide heerlijk maar ik zie mijn katten liever levend dan platgereden.
In onze buurt worden vaak katten aangereden ik vind het risico gewoon te groot.
Binnen vinden ze het prima, ze hebben ruimte zat en genoeg te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:15

Ik raad je een flinke krabpaal én een vriendje voor je kat aan.

Vorig jaar had ik een opvangnestje van waaruit ik een katertje heb gehouden. Een geschikte binnenkat, helemaal gezien hij nooit een tuin gewend was en hier is opgegroeid sinds hij 2 dagen oud was. Maar toch, als we dan teveel weg waren ging hij zich vervelen en dan gingen de meubels/muren eraan. Totdat... we een enorme krabpaal in huis namen (bijna 2 meter hoog, een meter breed, meerdere palen naast elkaar, huisjes, gaten, speeltjes, nestjes erin). Toen was dat allemaal ineens helemaal over!
Toch bleef hij sterk vragen om aandacht en dan juist als we thuiswaren hing hij in de muur (negatieve aandacht is ook aandacht). En dat terwijl ik niet fulltime werk maar studeer en best geregeld thuis ben overdag. Toen heb ik er een kleintje bijgenomen. Ze vinden het heerlijk samen en ravotten wat af. Ze hebben meerdere speelkwartiertjes en daarin kunnen ze allebei hun energie kwijt. De krabpaal wordt door beide katten nu volop benut, als slaapplek, speelplaats, klimrek en gewoon om lekker de nageltjes aan te scherpen.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:16

Ik heb er twee die gelukkig niet zo veel afbreken, alleen elektriciteitssnoeren zijn onweerstaanbaar. Al meerdere opladers, verlengsnoeren, de elektrische tandenborstel, netwerkkabels, twee tv's en een dvd speler zijn na 6 de klos geweest. Alles tegen geprobeerd, andere speeltjes (gaat even goed tot ze daar geen interesse meer in hebben), plantenspuit, roepen of sambal op de snoeren smeren. Het werkt allemaal niet. Alleen van de extra omhulsels om je snoeren. Te koop bij Blokker, erg handig, dat omhulsel is harder en dikker dan een snoer. Kat heeft geen interesse meer. Maar gaat op zoek naar een ander snoer. Een jaar geleden gevonden dat het werkt en nu is alles ingepakt.
Maar twee katten geven elkaar ook veel afleiding, zou niet willen hoe verschrikkelijk een van de twee zich kan gedragen als de ander er niet zou zijn.
Sterkte

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:18

Ik zou ook een vriendje nemen inderdaad, dan zijn ze lekker samen aan het dollen ipv met jouw spullen ;)

Wij hebben 3 poezen en die spelen en slapen veel samen.
Zitten al 3 jaar binnen en lijken het wel prima te vinden eigenlijk.
Binnenkort hopen we te verhuizen en daar zullen ze dan wel in de tuin kunnen, waar we nu wonen is dat gewoon echt niet vertrouwd.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:48

Marije112 schreef:
Je kat binnenhouden :')..
Ik zou ook alles kapotmaken als ik al 5 maanden binnen zou zitten...

Die kat weet niet beter! Hij sloopt de boel echt niet omdat hij naar buiten wil hoor, kattenkwaad heet dat.
Heeft de ene kat meer last van dan de ander. Ik denk dat castratie straks zowieso goed is en voor nu dat er toch niet veel anders op zit dan hem elke keer op heterdaad te blijven bestraffen. Als je weg gaat de kat in een ruimte laten waar hij niet veel kan slopen.

Ook zorgen voor genoeg afleiding, dingen om mee te spelen.
Heb je een krabpaal? Een 2e kat erbij helpt misschien wel maarja dat weet je niet zeker.
Wat heb ik het dan toch eigenlijk getroffen met mijn kat :(:) ik heb een geweldige pers van inmiddels bijna 2 jaar oud en die is echt niet hardleers, hoef 2 keer te zeggen dat iets niet mag en meneer begrijpt het. Mijn kat komt ook niet buiten, nouja alleen in de tuin achter. Aan een riempje was niks waard zit hij elke keer overal aan vast en nu loopt hij zonder riempje in de tuin en hij kan niet weg tenzij hij over de schutting zou klimmen maar dat doet hij niet. Maar eigenlijk is hij liever binnen dan buiten en raakt hij in paniek als hij 5 min alleen buiten is en de deur is dicht. :D
Succes met je kat ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:11

dank je allemaal.. de meningen zijn dus beetje verdeeld,, wel naar buiten of niet... ehm kan het kwaad dat hij nou nog niet gecastreerd is?? ik wil geen zeurende buren aan de deur hebben dat hun poesje is gedekt ;)
en ik ben zo bang dat ie word ondergereden, of kinderen die hem gaan pesten ofzo... ik lijk wel een echte bezorgde moeder :+

en ja ik heb een krabpaal en heeeeel veel speeltjes.. dus daar ligt het niet aan.
aandacht krijgt ie ook wel voldoende (volgens mij)
en misschien is het van die kabels een goed idee.. die extra dingen er om heen.. alleen ik heb zoveel kabels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:16

Niet naar buiten doen voor hij geholpen is hoor, hij kan de neiging krijgen te gaan sproeien en dat kan hij dan ook binnen gaan doen. Ik heb mijn kater trouwens laten helpen met 5 maanden, het gaat erom dat zijn ballen groter dan 1 cm zijn (en het castreren dus praktisch gezien makkelijk gaat). Maar je moet wel even bellen of dat bij jouw eigen DA ook de norm is, dat verschilt per praktijk.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:18

ik heb al een afspraak staan voor 22 december.. (fijne kerstgedachte :P) dan is ie ruim 6 maand...

dus ik kan dan beter wachten om hem dan naar buiten te doen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:20

Sowieso wachten tot 6 weken na castratie tot die tijd is hij nog vruchtbaar.
Verder vind ik dat als je echt bang bent dat hem buiten iets overkomt je hem binnen moet houden.
Katten vermaken zich binnen ook wel maar dan moeten ze wel iets te doen hebben.
Zorg voor genoeg vermaak binnen en dan hoeft hij echt niet naar buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:21

Nog even over die krabpaal: erg goed idee :j zet 'm wel ergens neer waar je kat er wat aan heeft, voor het raam of ergens van waar uit hij de boel in huis kan overzien. Een krabpaal heeft geen nut wanneer hij in een hoekje van de logeerkamer staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:27

Of verplaats 'm af en toe, dat houdt het spannend (heb ik ook gedaan, en ze vinden het super). En 'verstop' zijn speeltjes, hij gaat het dan superleuk vinden als hij ze weer vindt en er dan extra fanatiek mee spelen (werkt hier altijd erg goed, al liggen ze na verloop van tijd toch wel door het hele huis verspreid).

En wat zonnebloem ook zegt: tot 6 weken na de castratie nog even binnenhouden. Ik zou hem sowieso tot dan binnenhouden. Hij komt er nu net achter dat hij een piemel heeft, da's wel typisch voor deze leeftijd althans. En een kater (helemaal zo'n jonkie) op vrijersvoeten wil weleens dagen wegblijven en dat lijkt me geen fijn idee, helemaal nu het weer zo donker is en kouder wordt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:33

ok dan hou ik hem voorlopig nog even binnen...
ik heb alles weer opnieuw even ingespoten met dat mispoes.. en zal nu even zn krabpaal verplaatsen... :)
en 1 speeltje dat is zn lieveling.. een balletje.. die heeft ie 1 dag.. en dan ligt ie weer onder de bank of onder het kastje... en die komt met een paar dagen weer te voorschijn en dan is ie idd altijd heeeeel fanatiek ermee.. zal hem nu ook weer eens tevoorschijn toveren :)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:37

Het verschilt heel erg per kat, maar ook per baasje of katten buiten komen of niet. Wat 'goed' is, is dus niet echt te bepalen.

Ik zie dat je je kat al laat casteren (inderdaad, fijne kerstgedachte ;) ), en daarnaast is straffen met plantenspuit een oplossing als hij zich misdraagt. Maar zorg dat hij zich kan blijven vermaken en geef hem veel aandacht. Succes met je poezebeest! :)

Mijn kat heeft overigens nooit de boel afgebroken, maar ik kon aan hem merken dat hij naar buiten wilde. Hij miauwde uren lang bij de deur, at slecht, ging proberen door kleine raamkiertjes te kruipen en is zelf een keer tegen een raam aan gesprongen.
Ik heb er lang over getwijfeld (want ik heb een Chocolat Brits korthaar, met stamboom.. Duur katje, die nog wel eens gestolen zou kunnen worden misschien) maar zijn gedrag werd zo gestoord dat ik hem niet langer op kon sluiten. Ik heb het geluk dat hij heel erg bang is voor auto's en niet in de buurt van de weg komt. Hij is de meest tevreden kat die ik ooit heb gezien nu <3. In de zomer blijft hij vaak gewoon bij ons in de tuin :+:

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:50

Ik heb nu een paar maanden een kleintje in huis,
die was in het begin lastig zindelijk te krijgen
(moeilijker dan de jongen die we hier zelf hebben gekregen)
Ook sloop(te) deze de hele boel,
In het begin geprobeerd met de planten spuit
maar meneer springt nu zelf in een bad waar water in staat,
dus de planten spuit werkt hier niet meer.
Het is in iedergeval belangrijk dat je consequent bent,
wij zijn op een gegeven moment over gestapt op een krant,
en dan niet eens zo zeer die kat slaan,
maar wel vlak naast em of achter hem.
Hier zijn genoeg speeltjes en dingentjes waar die mee kan spelen.
(af en toe is mijn andere kat binnen).
Verder heeft hij hier zelden aandacht te kort,
dat scheeld misschien ook.
Wat helaas niet gelukt is hem af te leren is de trapleuning als krabpaal gebruiken.

Mijn kleintje komt ook niet buiten,
2 van mij katten zijn weg gelopen.
De ene 3 weken binnen gehouden(zoals iedereen adviseerde)
en de andere 10 weken, zijn nooit meer terug gekomen.
Vorig jaar zijn 2 van men katten hier voor dood gereden
1 van 5 jaar en een kleintje van 6 maanden
(ging gewoon midden op de weg om zich heen zitten kijken)
Die van mij wil ook graag buiten maar kan dat gewoon nog even vergeten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:57

Waarom probeer je hem niet eerder te laten castreren? Het hoeft niet perse bij 6 maanden. De DA kan al castreren zodra de balletjes zijn ingedaalt en dat is allang gebeurd bij jouw kater.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:05

Mijn katten zijn ook binnenkatten en komen ook niet buiten.
Ik geef ze genoeg te spelen door middel van balletjes touwtjes en dat soort dingen.
Wat je zou kunnen doen is als je ziet dat hijhet ergens op voorzien heeft er een beetje peper neerleggen.
Zodra hij daar weer heen gaat ademt hij het in en krijgt hij een proestbui waardoor hij die plek niet meer leuk vind.
Heb het een keer met een van onze katten gedaan en ze hebben het nooit meer gedan.
Steeds de modder bij een bepaalde plant uit de pot krabben, klein beetje peper kreeg een niesbui en is er nooit meer bij geweest.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:13

Ik zou ook proberen je kat eerder te casteren :j
Daarna lekker naar buiten en mocht je zo enorm bang zijn zet dan iig je tuin af zodat het diertje zijn energie kwijt kan. Een maatje is ook wel heel erg fijn. Als je dat allemaal doet weet ik zeker dat je een enorm gelukkig braaf beestje gaat hebben :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:43

Marije112 schreef:
Je kat binnenhouden :')..
Ik zou ook alles kapotmaken als ik al 5 maanden binnen zou zitten...

Beetje vreemde reactie. Wij hebben 3 katten en die zijn alledrie altijd binnen. Maar er wordt hier in huis niks gesloopt. (gelukkig) Hooguit elkaar :D