Koeien buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:41

Marieke1495 schreef:
Marloez schreef:
Mooi dat jullie koeien nog buiten staan! :D

Ik ken helaas genoeg boerderijen in de buurt waar die arme beesten nooit buiten staan.. :(:)

Ja, dat is idd jammer. :(:)

Bij mijn exvriend stonden de koeien ook nooit buiten onder het motto, ze vertrappen het land toch alleen maar en verspillen te veel energie door warm te blijven. Ik zou mijn paard daar wel mogen stallen, maar dan mocht hij nooit in het land omdat hij het ook kapot zou trappen. Hebben we heel wat discussies over gehad, niet direct over mijn paard maar wel voor zijn koeien. Ik vind het gewoon sneu, hij heeft 220 hectare akkerbouw en grasland en "gunt" zijn koeien geen buiten.....

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:44

Citaat:
ze vertrappen het land toch alleen maar en verspillen te veel energie door warm te blijven

dat eerste is idd een grote ergenis, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook slecht land.
en dat tweede, zoals ik al zei koeien hebben het eerder te warm dan te koud
dus ze hoeven echt niet in beweging te blijven om warm te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:46

just_bassie schreef:
Citaat:
ze vertrappen het land toch alleen maar en verspillen te veel energie door warm te blijven

dat eerste is idd een grote ergenis, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook slecht land.

het land herstel toch weer, als je de koeien opeengegeven moment op een ander stuk land zet?
tenminste dat heb ik ooit gehoord :P

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:52

just_bassie schreef:
Citaat:

Ja, dat weet ik (heb MAS en HAS gedaan, daarom liet ik me ook niet snel "om"praten en kwam met tegenargumenten wat hij al niet zo leuk vond ;) ) maar dat gaf hij dus als reden. Moet wel zeggen dat ze k*t land hebben, bedrijf zit in t Noord-Oost puntje van Groningen dus veel klei, lang nat en snel een baggerzooi.

HorseChica

Re: Koeien buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:53

ze staan bij ons in de buurt nog gewoon lekker buiten ;)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:54

dan dan smeert het idd snel dat is idd niet echt goede grond om de koeien buiten te laten.
maar dan hebben ze wel een mooie nieuwe stal staan?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:58

Marieke1495 schreef:
:wave:

Ik woon op een boerderij, onze koeien staan nu nog lekker buiten :D
Maar als ik naar school fiets staan er echt geen koeien buiten hoor. :n
Is het nou zo raar dat die van ons wel buiten staan?

:evaw:

Zo te zien kom je uit Friesland, als je in de regio Workum-sneek-bolsward-Makkum woont dan is daar heel veel land dat per 1 november als ganzengedooggebied (soort natuurbeheersgebied voor winteropvang voor ganzen) gebuikt wordt. Op deze datum moet er dan toch wel een redelijke snede gras staan voor de ganzen. Dus moet het andere vee eerder naar binnen omdat er op die datum het land kaal zou zijn en dus de ganzen "niks" te eten hebben...
dit zou dus een reden kunnen zijn.

Een andere reden is misschien dat het gras gewoon op is en dat wat er nog staat is niet meer lekker en voedzaam voor de koeien, waardoor de koeien te veel in hun melkproductie zakken als ze de hele dag buiten lopen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:09

hier staan de koeien ook gewoon buiten :D

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 16:52

Ik heb er vandaag eens écht op gelet, alleen in 1 stuk wei staan de pinken buiten.
Wij hebben een robot, dus ze mogen zelf weten of ze binnen of buiten zijn, de meesten gaan echter wel lekker naar buiten! :j
& onze pinken staan ook nog lekker buiten. Ponys ook :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:58

Bij ons staan alleen de pinken nog buiten, koeien komen nooit buiten. En ja we zien ze ook liever buiten maar het is financieel echt niet te doen (lang leve het kromme mestbeleid). Je moet zo ongeveer betalen voor elke vlaai die een koe op het land poept. Bedenken mensen die met een auto dagelijks in de file staan CO2 uit te gassen. :x
Dus als jullie die koeien buiten willen zien ga daar dan actie over voeren in plaats van het constant op de boeren af te schuiven. We hebben gewoon geen keus.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:18

Bij de boer waar mijn paard staat, staan de stieren ook nog buiten maar ik weet niet of dat anders is?

En bij 'de buren' (er zit 1 huis tussen), maar ze wonen er wel 'tegen over'. Staan de koeien ook nog buiten. Maar die worden vaak s'avonds binnen gehaald en dan overdag gaan ze er weer uit XD.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:21

hier gaan ze overdag nog naar buiten, 15 november is het helaas over, dan is het de beurt aan de ganzen :x

gelukkig een ruime goed geventileerde stal met matrassen, dus de koeien vinden het wel prima zo, ze willen nu al steeds eerder naar huis :j

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:39

Paula schreef:
Bij ons staan alleen de pinken nog buiten, koeien komen nooit buiten. En ja we zien ze ook liever buiten maar het is financieel echt niet te doen (lang leve het kromme mestbeleid). Je moet zo ongeveer betalen voor elke vlaai die een koe op het land poept. Bedenken mensen die met een auto dagelijks in de file staan CO2 uit te gassen. :x
Dus als jullie die koeien buiten willen zien ga daar dan actie over voeren in plaats van het constant op de boeren af te schuiven. We hebben gewoon geen keus.

En hoe doen jullie dat dan met mest uitrijden? Je kan het ook niet eeuwig in de put laten zitten, dus of ze nu zelf buiten poepen of je rijd het naar buiten, veel verschil zal dat toch niet maken....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:41

paafke schreef:
Paula schreef:

En hoe doen jullie dat dan met mest uitrijden? Je kan het ook niet eeuwig in de put laten zitten, dus of ze nu zelf buiten poepen of je rijd het naar buiten, veel verschil zal dat toch niet maken....

Af laten voeren. Mest mag en kan niet allemaal op het land, dat is het punt juist. Als je de koeien op het laat laat moet je meer mest af laten voeren en dat kost meer centen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:43

Op de landen om ons heen staan ze ook allemaal nog buiten, pinken, volwassen vleeskoeien en een eindje verderop ook melkkoeien.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:44

Hiernaast staan de koeien ook nog buiten maar gaan ze vanaf morgen weer naar binnen. Aangezien er veel regen voorspelt is en het toch ook al weer november is dan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:17

Hier in onze straat staan alle koeien nog gewoon buiten, zowel het jonge grut als de melk koeien :j
superslecht land ( kleigrond := ) maar toch gelukkig nog boeren die weten dat koeien goed buiten moeten lopen en dit doen :j

wel eentje in de straat die had gezegd na een lange winter dat het een schande was dat ik de paarden op het land liet staan. land was kapot gelopen qua hoefafdrukken, maar niet extreem modderig of glasloos.
beste man vond dat de paarden de hele winter gewoon op stal moesten omdat het land anders niet mooi zou blijven
ja hallo.. ik heb land voor de paarden, niet paarden voor het land :n
even duidelijk gemaakt dat ik dit absoluut niet zou doen en dat hij maar de andere kant op moet kijken als het hem irriteert.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:28

Onze koeien lopen ook nog buiten maar dat duurt niet lang meer. We voeren ze al wel bij met mais en hooi. Als het gras op is gaan ze op stal tot er weer gras in de wei staat. Zijn vleeskoeien dus melken doen de kalfjes zelf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:30

Caira schreef:
Ik denk trouwens dat de melkprijzen eerder reden zijn om ze buiten te houden. Dat kost een stuk minder volgens mij

Nee, want als de tekort eten en van mindere kwaliteit zoals het najaarsgras gaat de melkproductie naar beneden en krijg je nog minder. ;)

Overigens staan de koeien hier overdag buiten en 's nachts op stal om voldoende te kunnen eten.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:11

Melkprijzen zijn júist reden om ze binnen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:44

De melkkoeien staan overdag buiten en in de nacht binnen. De jongere generaties staan nog dag en nacht buiten. Ook de stier staat buiten. Bij alle boerderijen hier in de buurt, behalve bij de boerderij met de melkcomputer, daar staat alleen het jongere grut buiten, de melkkoeien komen niet buiten, ook niet in de zomer :(

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:58

onze staan nogsteeds buiten! :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:20

Hier ook nog steeds maar de boer is ook bezig om de schuur uit te breiden en ze staan een stuk rustiger op het land dan in de schuur denk ik.