vieze vlekjes op mn aquarium

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:03

dit is em zeker weten!
http://www.planetcatfish.com/catelog/im ... ge_id=1910

toch een paleatus dus! net als die albino :P
wat kan ik trouwens verwachten, als je albino met gevlekt kruist?

ben er trouwens nog steeds niet achter wie er nou het vrouwtje en wie het mannetje is. al denk ik dat de albino het vrouwtje is en de gevlekte het mannetje. zal ik " liz" toch een andere naam moeten geven :D

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:06

Ik zag op je filmpje de donkere met een heel dikke buik, denk dat dat de vrouw is.
Albino x gevlekt geeft 50% kans op gevlekt en 50% op albino, dus je zult wss half om half krijgen.

Maar er zijn meer soorten die albino kunnen zijn hoor.

Edit; onderscheid tussen man en vrouw; Females more plump with rounded ventral fins and shorter pectoral and dorsal spines.
Dus de vrouwtjes zijn wat dikker met afgerondde buikvinnen en kortere stekels bij de borst en rugvin.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-10-09 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:10

hmm toch andersom dan, maar ik zag die albino tegen de wand op gaan. was ie dan de eitjes aan het bevruchten ofzo?
tja dan moet "gwen" een andere naam :D

ik denk zelf dat het die paleatus is, die lijkt mij het meest op wat ik hier heb zwemmen. qua kleur maar ook qua vinnen en lichaam enzo. maar ik kan het mis hebben naturlijk. kunnen ze eigenlijk wel tussen twee soorten paren?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:16

De meesten wel dacht ik.

Kan heel goed dat hij de eitjes aan het bevruchten was hoor :j

Kijk nog eens op de site, bij de foto's staat ook wel aangegeven of het een man of vrouw is.
Er staat ook een hele uitleg over verschil tussen man en vrouw, manier van paren enz.

Overigens denk ik niet dat er veel zullen zijn die het overleven, je guppen zullen de eitjes en baby's ook wel heel lekker vinden.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:18

als ze het redden is het leuk, zo niet dan niet. het was nooit mijn bedoeling om te fokken. ik dacht dat ik twee vrouwtjes had :P
ik ga nog es op die site kijken. wil toch wel weten wie ik een nieuwe naam moet geven.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:23

leuk voor je, enige dat je miss even op moet letten is of je roofvisjes zoals maanvissen erin hebt zitten ;) vissen die levend voer eten zullen je jonge visjes direct opeten zodra ze uitkomen ...of ze moeten al heeeeeeeel veel dichtbegroeide schuilplek hebben, dan heb je kans dat er wat overleven..anders heb je van die plastic bakjes die je aan de wand van de aquarium kan hangen met spleetjes erin, daar gaan de jonge visjes in als ze uitkomen... enige wat mij eens gebeurt is is dat het licht uitging (door mij natuurlijk) en dat ze schrokken en door de spleetjes gevlucht zijn...lang leven het feest voor mn maanvissen toen :( snik

iig dat moet niet veel kosten want rijk zijn wij ook niet ;)guppy's zijn idd levenbarende visjes :D

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:24

ik eb er alleen guppy's en die meervalletjes in. dus daar hoef ik me geen zorgen over t maken, tenzij die guppy's uit eten gaan natuurlijk :P

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:28

ik weet niet hoe klein die visjes zijn als ze uitkomen, maar ik heb m'n guppies vorige week weggedaan omdat ze wel degelijk een gevaar zouden gaan vormen voor mijn babygarnaaltjes die nu in de maak zijn.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:32

ja ik weet eigenlijk niet of die guppy's ze nog op gaan eten, naja survival of the fittest, zeggen we dan maar :D
gupjes zelf zijn trouwens ook flink bezig zeg. :D

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:04

Die guppen eten ze gegarandeerd op hoor, wss ook de eitjes al als ze die ontdekken.
Je kunt een potscherf oid op de bodem leggen zodat ze eronder kunnen vluchten (wel even de randjes glad schuren) of wat extra plantjes kopen. Beste is dan een stukje hout met bv javamos oid erop, dat leg je op de bodem en dan kruipen ze er wel tussen. Een bosjes 'zuurstofplantjes' hebben ze minder aan omdat ze voornamelijk op de bodem leven.
Ik heb trouwens nog wel wat spul over wat je heel makkelijk op een stukje hout, kokosnoot of potscherf kunt knopen, heb er zelfs nog wel een stukje kokosnoot bij.

justdiesel
Berichten: 4960
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:09

ben maar blij dat het niet van je guppen is, die beesten fokken als de konijnen zeg!
ik heb hier op het moment zo ontzettend veel jonge gupjes dat een mierennest er nog rustig bij is..... :P

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:41

haha nou inmiddels ben ik mama van twee guppen"nestjes" (hoe zeg je dat :P )
en papa meerval blijft de eitjes maar opeten, dus of er nog wat overblijft.... maar zoals ik al eerder zei ik wilde nooit fokken (kweken?). de vrouwetjes bij de guppen zijn dan ook meer omdat mijn mannetjes zich daardoor duidelijk happier bij voelen. alles wat het daar overleeft is leuk meegenomen, maar als het te bont wordt heb ik familie die ook wel graag een paar visjes willen :D
of de kat van de buren natuurlijk _O-

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:10

Ik had een aantal mannenguppen, had ook geen zin in fokkerij. Dat ging prima.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 00:20

bij mij niet. ze waren lusteloos, als experiment er drie vrouwetjes bijgezet. onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" en ze leefden direct op! mannetje en wat vrouwtjes erbij. ik heb een een stuk of 8 mannetjes gehad en op de twee kamikaze vissen na die eruit waren gesprongen, zijn er een paar zomaar gestorven. water na laten kijken, voer gecheckt, plantjes erbij, pompje erin, temperatuur aangepast. niks hielp. drie vrouwtjes erbij en alles is blij. dan is het voor mij opgelost. :D

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:43

Ja ik heb zelf ook geen goede ervaringen met alleen mannenguppen.

Maar als je er vrouwen bij zet moet je wel 2 op 1 nemen, dus voor 8 mannen minstens 16 vrouwen. Als je 8 mannen en maar 3 vrouwen hebt kun je er van opaan dat de vrouwen het ook niet lang uithouden.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 11:24

op dit moment heb ik maar twee mannen en zo'n 6 vrouwtjes, iedere keer als er mannen bijkomen hou ik bij of ik nog vrouwtjes erbij moet kopen. dus dat komt wel goed

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:23

de kleinste van mn mannetjes( heb ik net gezien) heeft zijn staart kapot. er zit een scheur in en rode randen eraan (hij is zelf lichtblauw), ik heb em nu apart gezet bij de kleine gupjes( die heb ik in een aparte kom totdat ze groter zijn en bij de rest kunnen. ik denk dat de twee hebben gevochten ofzo en hij is de kleinste natuurlijk.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:08

Waarom heb je de kleintjes apart dan? Je was toch niet van plan om te kweken?
Als je dan graag iets apart wilt doen kun je beter je baby-cory's apart zetten, die hebben veel minder overlevingskans.
Een gup kan namelijk elke 4-5 weken jongen krijgen en tot wel 80 jongen per worp, met 2 vrouwen is dat dus bijna elke maand 160 jongen, daar overleven er echt wel een aantal van, hoef je niets voor te doen. En guppen heb je sneller teveel dan te weinig, je raakt ze ook erg moeilijk kwijt, voor de cory's kun je nog een klein bedrag vragen als je ze zou willen verkopen.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:12

abeltje_xx schreef:
de kleinste van mn mannetjes( heb ik net gezien) heeft zijn staart kapot. er zit een scheur in en rode randen eraan (hij is zelf lichtblauw), ik heb em nu apart gezet bij de kleine gupjes( die heb ik in een aparte kom totdat ze groter zijn en bij de rest kunnen. ik denk dat de twee hebben gevochten ofzo en hij is de kleinste natuurlijk.


Lijkt het niet op vinrot?

http://www.vijverexperts.com/artikels/z ... rot_01.jpg

Dit zou je namelijk moeten gaan behandelen.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:59

anneliesdj schreef:
Waarom heb je de kleintjes apart dan? Je was toch niet van plan om te kweken?
Als je dan graag iets apart wilt doen kun je beter je baby-cory's apart zetten, die hebben veel minder overlevingskans.
Een gup kan namelijk elke 4-5 weken jongen krijgen en tot wel 80 jongen per worp, met 2 vrouwen is dat dus bijna elke maand 160 jongen, daar overleven er echt wel een aantal van, hoef je niets voor te doen. En guppen heb je sneller teveel dan te weinig, je raakt ze ook erg moeilijk kwijt, voor de cory's kun je nog een klein bedrag vragen als je ze zou willen verkopen.


het is mn eerste kweeksel, ik vond het wel geinig om die op te zien groeien. omdat ik niet kweek beteknd het niet dat ik het niet leuk vind om te zien. maar de rest hierna is one their own :P de cory eitjes hebben het allemaal niet gered. papa heeft er veel opgegeten en de rest zag er niet gezond meer uit( helemaal wit) dat scheen schimmel te zijn dus heb ik ze weggehaald. jammer maar helaas. ik had kleine cory's wel leuk gevonden ;(

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:00

Joyckuh schreef:
abeltje_xx schreef:
de kleinste van mn mannetjes( heb ik net gezien) heeft zijn staart kapot. er zit een scheur in en rode randen eraan (hij is zelf lichtblauw), ik heb em nu apart gezet bij de kleine gupjes( die heb ik in een aparte kom totdat ze groter zijn en bij de rest kunnen. ik denk dat de twee hebben gevochten ofzo en hij is de kleinste natuurlijk.


Lijkt het niet op vinrot?

http://www.vijverexperts.com/artikels/z ... rot_01.jpg

Dit zou je namelijk moeten gaan behandelen.

het lijkt er een beetje op, maar niet helemaal. als ik het ga behandelen en hij heeft eigenlijk niks, schaadt het dan?

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:05

Hier staan nog meer plaatjes van vissen met vinrot op:
http://www.jbl.de/onlinehospitalnl/perp ... alleryId=2
Meestal is een rode rand bij beschadigde vinnen namelijk niet geheel goed...
Je kan het ook nog een dag of 2 afwachten om te kijken of het echt vinrot is of niet, maar in principe kan behandelen geen kwaad voor de vis als deze het niet heeft. Echter zou ik deze vis dan wel apart behandelen zonder andere vissen erbij.