Vers voeren geen garantie voorkomen nierfalen *update p3*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:35

Het is jammer dat de "discussies" over dit onderwerp bijna altijd uitlopen op een welles-nietes spelletje.
Wij hebben geen katten, alleen honden, en geruime tijd terug zijn wij ook op de diverse fora's beland en ook overgestapt op 100% rauw en KVV. Want ja, zeker als je er weinig ervaring mee hebt is mijn ervaring dat je je vrij snel mee laat slepen door de meesten die daar posten; uiteraard heb je de diverse aanhangers in verschillende categorieeen maar de meesten zijn idd behoorlijk fanatiek en het woord " brok" is als vloeken in de kerk.
Na geruime tijd alleen vers te hebben gevoerd hadden we in ieder geval 1 hond die het er gewoon niet goed op deed; hij ging terug in conditie en voelde zich niet helemaal happy.
Na nog iets langere tijd besloten we om het menu te wijzigen: we zijn gedeeltelijk weer overgegaan op brok, maar nu afgewisseld met KVV en rauw. Globaal voeren wij 3 keer per week brok en de rest van de week vers. Ons bevalt het meer dan prima, alle honden doen het goed, ze vinden zowel de brokken als het vlees en KVV heerlijk en we wisselen dit af, soms per dag, soms per 2 dagen.
Inmiddels kijken we toch anders aan tegen de BARF/NRV methodes en hebben we ons eigen "systeem" waar we heel erg tevreden mee zijn.
Ik vind het jammer dat mensen niet in hun waarde worden gelaten op die fora's, ik kom er inmiddels ook niet meer, de teksten ken ik wel.
Wij hebben deze keuze gemaakt en zijn er blij mee. Een ander zal het misschien op zijn of haar manier doen, ook prima, waar jij en je dieren zich goed bij voelen zal ongetwijfeld op dat moment het beste voor jullie zijn.

Vwb. dit verhaal: ik ben het met sommige andere posters eens dat KVV/vers echt niet altijd het wondermiddel is zoals het soms wordt aangeschreven. Naast erfelijke aanleg (waar geen brok of vlees iets aan kan veranderen) heb je te maken met smaak, zeker katten schijnen moeilijker te zijn daarmee, en acceptatie door het spijverteringssysteem. Mijn idee is (let wel, voor mezelf) dat rauw & KVV de gezonde aanvulling/toevoeging is in het dieet van hond en kat. Door ze dit te geven wordt de spijsvertering meer gestimuleerd dan door brokken en naar mijn idee voer je dan zeer afwisselend, wat ik zelf belangrijk vindt.
Maar of je door uitsluitend rauw/KVV te voeren de ziektes helemaal buiten de deur houdt? Nee dat denk ik zeker niet omdat daar meer dingen kunnen meespelen dan enkel en alleen de voeding.

En waar ik me altijd over verbaasd heb: men spreekt bij BARF altijd over het prooimodel; zoveel procent van dit en zoveel van dat en dat je per een bepaald aantal weken moet uitkomen op een bepaald percentage in de juiste verhoudingen; maar in de natuur bewijzen de dieren juist het tegendeel..vaak eten ze, vooral in de winter, zeer eenzijdig omdat er gewoon niks anders beschikbaar is..hoe kun je dan zeker weten dat als je volgens een bepaald model voert, je zeker weet dat je dier echt alles binnen krijgt wat noodzakelijk is? Een wolf heeft toch ook geen schema bij zich met de juiste percentages van alles? Zou het niet zo zijn dat we dat nooit 100% zeker weten maar door af te wisselen in de voeding ook al een heel eind in de goede richting gaan? Volgens mij is niet 1 manier van voeren altijd 100% de juiste.
Maar ten overvloede: dat is mijn idee.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:52

Amanda, daarom adviseer ik je ook juist een dierenarts die het best kan bepalen wat voor jouw kat, met deze aandoening de juiste voeding kan zijn. En dat eigenlijk alleen nog omdat je zelf twijfeld tussen brok en vers.

Tosadog, ik ben het helemaal met je eens! In de natuur zal het dier datgene eten wat voorhanden is. Maar ook in de natuur komen ziektes voor, en een verzwakt dier zal daar dan hoe dan ook gewoon sterven. En dat is niet wat wij willen met onze huisdieren. Wij willen dat ze de maximale leeftijd behalen, en dan nog een paar jaar meer ;)
Een wolf met nierfalen zal gewoon sterven en als voedsel dienen voor zijn pactgenoten. Dat is de natuur nou eenmaal. Maar onze honden en katten kunnen niet zelf kiezen, zij moeten het doen met wat wij ze voorschotelen. En of dat nou goed of slecht voer is, er moet toch gegeten worden.
Toen ik begon met vers voeren wilden mijn hondjes geen orgaan eten. Ik dacht toen ook, dat een dergelijk dier in de natuur dit dan ook op een andere manier zou oplossen. En dat zal ook best wel, maar ik zou niet weten op welke manier omdat je daar gewoon heel moeilijk achter zal komen.

Nog even een aanvulling voor Amanda, heb je al op kattenplaza of welk kattenforum dan ook gekeken hoe anderen dit oplossen? Daar zul je meer ervaringsdeskundigen treffen dan op een paardenforum denk ik?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:05

Je moet ook niet denken dat als je KVV/BARF voert dat je dier dan geen ziektes meer krijgt!
Misschien wat minder kans erop, maar zoals jij het nu stelt:
Zouden de dierenartsen de deuren kunnen sluiten als iedereen KVV/BARF ging voeren!

Dat zou fijn zijn...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:06

Van Bandit is er trouwens een nierdieet kvv-versie, moest je vers willen blijven geven :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:32

Hé Amanda, wat treurig dat dit nu weer gebeurd :(:)

Ik wilde graag even aanvullen dat de dierenarts van www.carnivoer.nl ook een dierenspeciaalzaak heeft: www.anyanimal.nl
Daar worden naast vers en KVV ook brokjes verkocht.

Sterkte!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:36

Tja, ik stel het zelf samen, maar niks garandeert een gezond leven helaas.

hou er wel rekening mee dat het standaartpakket KVV voer niet op slecht werkende nieren is samengesteld. Zoek naar speciale kvv voor een nier dieet (zals hierboven aangegeven) en pak niet het standaart, want een hond met nierfalen heeft nou eenmaal een ander voedsel pakket nodig. Mocht je willen, er staat een interessant stuk op barfplaats over een nierdieet. Ik wil je hier geen barf aanpraten, want je moet uiteindelijk je eigen gevoel volgen, maar het gaat er voornamelijk de informatie die erstaat over wat goed en wat slecht is voor de nieren. Wellicht dat dit je verder helpt.

Natuurlijk verder veel sterkte gewenst en ik hoop dat ze er weer overheen komt.

Even over het prooidier model:
Natuurlijk eet een wolf in het wild dat wat er is (wat in de winter wat minder en schaarser is dan in de zomer) en niet dat wat hij nodig heeft een wolf kan immers niet uitkiezen en weet al helemaal niet wat goed voor hem is... alleen lekker, lekkerder en makkelijkst.
Wij willen onze dieren elk moment dat geven wat hij nodig heeft. Vandaar de percentages die worden aangehouden. Ik kijk er nu met gezonde verstand naar... niet met wetenschappelijk achtergrond want die heb ik niet :Y)
Brokken voer je ook immers het hele jaar gelijk en ga je niet over op winterbrokken ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:17

manishdra: ik heb een kat met nierfalen, geen hond ;)

chubby: bedankt voor de link. Maar dat is niet in de buurt.
Het enige wat hier in de buurt te verkrijgen is aan KVV is Carnibest en Haaksbarf.

Jenny21: dat zou mooi zijn ;)
Nee, ik snap dat het geen wondermiddel is. Maar toen ik om tips vroeg om nierfalen enigszins te voorkomen/uit te stellen werd vers voeren meerdere malen genoemd.
Dus dan verwacht ik niet wéér een kat te krijgen die op jonge leeftijd nierfalen heeft.

Laika: ik kijk regelmatig op kattenfora en haal er veel info van :j

Bedankt voor alle berichten en tips :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:47

Amanda, ik bedoelde meer dat de dierenarts van carnivoer óók brokken verkoopt en dus meer 'onafhankelijk' is in zijn portemonnee dan en dierenarts die alléén brokvoeding verkoopt. Je zou hem goed om advies kunnen vragen.

Carnivoer heeft overigens wel meer landelijke verkooppunten hoor.

Riddershow

Re: Vers voeren geen garantie voor voorkomen nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:45

Dat maakt volgens mij niet veel uit. Het gaat over wat nieren wel en niet kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:57

Wat vervelend voor je!

Opzich snap ik alleen de opzet van dit topic niet zo, zeker gezien je topictitel: dit is toch gewoon logisch? :) Niet-roken is geen garantie voor het voorkomen longkanker. Maar de kans is in ieder geval kleiner dan wanneer je pakjes per dag rookt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:00

Kans is groot dat als je dit verhaal verteld op versvlees fora's het gewoon weer weggehaald wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:14

Chiqa: daar gaat het toch niet om :?
Ik plaats het hier om juist verschillende meningen te horen, van brokkenmensen en van vleesmensen.
Het heeft geen zin een ander forum er bij te halen. Als ik alleen van vleesmensen advies had willen hebben had ik het daar wel geplaatst.

WW: ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven.
Dat was echt het gevoel wat ik er bij had. Ik ben op advies van veel mensen over gestapt op vers omdat dat zeker wel beter was voor o.a. de nieren en de kans op nierfalen kleiner wordt.
Moet je je voorstellen hoe het voelt om te horen dat je weer een kat hebt die op jonge leeftijd nierfalen heeft, ondanks dat je er in je voer van alles aan hebt gedaan om het enigszins te voorkomen.

Chubby: op die manier! Even verkeerd begrepen :D
Dan is het zeker wel de moeite waard om die man eens te mailen. En ik zal eens zoeken naar een verkooppunt in de buurt :j

manishdra: dat maakt wel degelijk uit. Honden hebben toch net wat andere voerbehoeften dan katten. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:37

Amanda schreef:
Moet je je voorstellen hoe het voelt om te horen dat je weer een kat hebt die op jonge leeftijd nierfalen heeft, ondanks dat je er in je voer van alles aan hebt gedaan om het enigszins te voorkomen.

Hé Aman, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je moet voelen! Maar besef alsjeblieft dat je beessie er waarschijnlijk al eerder slecht(er) aan toe was als je simpele brokjes was blijven voeren!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 10:45

Daar hou ik me ook nu maar aan vast :j

Moet wel zeggen dat het niervoer aanslaat. Ze krijgt afwisselend brokjes en zakjes vlees. Ze plast minder en drinkt minder. En ze plast ook gewoon weer op de bak.
Ze oogt blijer en speelt weer. Dus voor nu ben ik blij dat het zo goed gaat en het is afwachten hoe het gaat lopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:54

Moet ze mínder drinken en plassen dan? Je zou toch juist andersom denken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 10:57

Drinken en plassen is wel goed.
Maar geen liters op een dag. Ze dronk echt 3 of 4 bakjes (zo'n dubbele) leeg op een dag.
Ze drinkt nu nog wel goed hoor. Maar gewoon normale hoeveelheden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:05

Oh oke, da's wel overdreven ja :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:05

Amanda schreef:
Chiqa: daar gaat het toch niet om

Nou dr zijn anders genoeg mensen die denken dat ze hierdoor niet ziek worden, of minder kans hebben om ziek te worden, één wassen neus dus.\Mss een waarschuwing voor mensen die onzeker zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:13

Chiqa schreef:
of minder kans hebben om ziek te worden

Aangezien ik er van overtuigd ben dat vers voeren wél gezonder is, staat dat gelijk aan het feit dat carnivoren minder kans hebben om ziek te worden als ze vers vlees eten in plaats van commerciele brokvoeding :+

Dat er meer factoren meespelen bij het ontwikkelen van ziektebeelden, is algemeen bekend? Dus inderdaad, wat Amanda's ervaring helaas ook bevestigd: vers vlees voeren is geen garantie dat een dier niet ziek wordt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:40

Moderatoropmerking:
In dit topic gaan weer een paar bekenden van BB flink tegen elkaar in.
Een pittige discussie blijft prima, maar jullie zijn allemaal volwassen mensen. Daarom vraag ik om een beetje respect voor elkaars meningen op te kunnen brengen en als je het dan toch niet kunt laten een persoonlijke sneer naar iemand te maken, doe dat dan in elk geval niet openbaar in het topic, waardoor daar de sfeer verziekt wordt, maar doe dat via pm.
Alvast bedankt voor jullie volwassen medewerking.
Nickeltje.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:39

Wij voeren ook barf met onze honden, en toen onze hond ineens bloed begon te braken en de dierenarts onze hond heeft onderzocht, kwamen we er ook achter dat ze iets met de nieren heeft, maar het gewoon pech hebben met je dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:13

Chubby schreef:
Aangezien ik er van overtuigd ben dat vers voeren wél gezonder is, staat dat gelijk aan het feit dat carnivoren minder kans hebben om ziek te worden als ze vers vlees eten in plaats van commerciele brokvoeding :+

Dit is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen ;)
Sterker nog ze komen er steeds meer op terug.
Laat je informeren door iemand die ervoor gestudeerd heeft of naar de fabriek van de brokken is geweest.
Volgens mijn DA en de medewerker van de dierenwinkel bestaat er tegenwoordig geen slecht voer meer. :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:55

Er zijn wel meer dingen wetenschappelijk bewezen, maar de dierenartsen en ook de dierenwinkel adviseren ook nog steeds om jaarlijks te enten...... :Z

Voor ons, mensen, bestaat er ook geen slecht voedsel, maar of alles nou zo gezond voor je is, kun je je natuurlijk wel afvragen. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:37

Chiqa schreef:
Dit is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen ;)

Voor veel zaken is geen wetenschappelijk bewijs, wat niks afdoet aan het feit dat je ergens (met eigen gezond verstand) van overtuigd kunt zijn.

Chiqa schreef:
Sterker nog ze komen er steeds meer op terug.

Wie is ze?

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:53

Hier heb ik mijn eigen bewijs.

En ik ken veel meer voorbeelden uit mijn omgeving, daar ik ontzettend veel mensen ken met katten, en andere fokkers.

Het werkt echt :D En nee ik zal niet zeggen dat ze niet meer ziek worden omdat ze vers krijgen, wel denk ik inderdaad ook dat de kans kleiner is, omdat je toch voert zoals de natuur de darmen heeft gemaakt.

Whiskas is net mac donalds, slecht is het niet maar meer als 2 dagen na elkaar is echt niet meer gezond voor je :9 :Y)