Poes met suikerziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:46

Ja en kees is duidelijk te dik

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:48

Mijn poezebeest heeft jaren suikerziekte gehad. Hij vond het niet erg om dagelijks z'n spuitje te krijgen. Hij ging er zelfs voor liggen :D. Hij is nog 17 jaar geworden en had vanaf zn 12e diabetici.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:50

Het is ook verstandig om je aan te melden op het forum van deze website: http://suikerkatten.nl/ .
Deze mensen hebben heel veel ervaring met suikerkatten en kunnen je ook goed adviseren.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:50

Kees is nu 11, ga er vanuit dat ie nog wel ff meekan.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:51

zonnebloem18 schreef:
Het is ook verstandig om je aan te melden op het forum van deze website: http://suikerkatten.nl/ .
Deze mensen hebben heel veel ervaring met suikerkatten en kunnen je ook goed adviseren.

Ga ik zeker doen, dank je.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:52

Sandeman schreef:
Kees is nu 11, ga er vanuit dat ie nog wel ff meekan.

Zou ik ook zeker doen :j. Veel mensen zijn overigens bang dat ze ineens niet meer leven, wou alleen even duidelijk maken dat dit niet zo is ;).
Hoe is het nu met je poezenbeest?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:54

Ze heeft goed van haar nieuwe voer gegeten. Ligt nu op stoel te slapen. Maar ga zelf op bed dvd kijken en meestal komt ze er dan lekker bij liggen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:54

Zijn allebei moe

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:55

Lekker, fijn dat ze het voer goed gegeten heeft :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:59

Ben ik ook blij om ja. Nu samen lekker op bed liggen soezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:00

Ohja mijn kat werd ook supermager! En hij begon me daar toch veeeel te drinken! Niet normaal meer! Gewoon zo'n drinkbakje was niet meer genoeg, ik had ook een steelpannetje met water klaar staan. En je kan beter brokjes geven als blikvoer. Deze katten hebben al hun voedingsstoffen goed nodig en als ik het goed begrepen heb worden de stoffen uit brokjes eerder opgenomen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:05

Nu zeiden gister een aantal mensen op de manege. Joh zou je daar wel aan beginnen. Zoveel zorgen, misschien beter in laten slapen.
Ze kunnen er toch goed oud mee worden, met die insuline.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:36

Ja hoor, daar kunnen ze oud mee worden.. Het kost wat organisatie en je kat in de gaten blijven houden, je hebt zelfs kans dat als je kat stabiel wordt en zijn/haar verdere leven zonder insuline kan..

zou je gewoon inlezen op een suikerkatten forum..

Dit forum heeft een forumgenootje geholpen nadat er suikerziekte was geconstateerd bij haar kater, ze hoeft nu niet meer te spuiten..

http://www.diabeteskatten.nl/forum/index.php

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:06

Dank je.Heb me al aangemeld voor die site. Wil alles doen voor me poezekind...

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:05

onze kat heeft ook al een tijdje suikerziekte .
die moeten we 2 keer per dag prikken .
maar tot nu toe gaat het gelukkig nog steeds goed :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:55

Zo, gister weer bij DA geweest. Diagnose idd suikerziekte. Ze was wel een pond afgevallen in 3 en halve week. Ze weegt nu 4,9.
Heb insuline meegekregen en haar dosis is 2 x maal daags 1.25.
Gisteravond en vanmorgen heb ik haar geprikt en dat ging erg goed.
Maandag weer naar DA om haar glucose weet te meten en of ze de juiste hoeveelheid insuline krijgt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 07:17

Wat rot dat je kat toch suikerziekte blijkt te hebben. Sterkte met het vinden van een goed schema! En je geen rare verhalen door andere aan laten praten hoor. Ze kunnen prima oud worden met suikerziekte.

En toch nog afgevallen! :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 10:27

Ja dat heb ik ook gehoord. Alleen zo jammer dat sommige mensen meteen zeggen...niet aanbeginnen dat gedoe, laat maar inslapen. Daar werd ik erg boos om. Maar goed trek me er niets meer van aan. Ze is lekker afgevallen en maandag wordt haar bloed weer gemeten. Ze wordt al rustiger bij de DA .

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:22

De ouders van mijn vriend hebben ook een kat met suikerziekte. Ze is inmiddels 16 en heeft het nu een jaar of 5 geloof ik. Ook zij wordt 2x per dag gespoten en krijgt speciaal voer. Ze is ontzettend dik en ook haar vacht is niet wat het moet zijn. Maar voor de rest doet ze het prima, merkt aan haar verder niet dat ze er last van heeft.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:24

Het prikken gaat goed bij Kees. Alleen ze wordt nog niet actief. Maar goed, ze is altijd wel al wat lui geweest.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:53

hoe hoog was haar glucose?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:22

De eerste x 19,5. De tweede x 22,6. En na een paar dagen insuline 5,4.
Nu laat ik haar elke week testen bij de DA. Maar op een site over suikerkatten wordt gezegd dat dat niet betrouwbaar is. Raak er helemaal van in de stress. Ze zeggen dat ik echt thuis moet testen en een fructosaminetest moet laten doen.
Wie kan me helpen??

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 03:31

Hoi Sandeman,

stress kan de glucosewaarde van het bloed laten stijgen. Normale waarden liggen (uit m'n hoofd, dus ik kan er iets naast zitten) tussen 3,4 en 5,7. Een kat met stress (bij de dierenarts bloedprikken is zéker stress voor je kat) kan makkelijk en bloedwaarde van ong. 12 hebben. De waardes die jouw kat toont, zijn denk ik zeker wel een aanwijzing dat hij idd. suiker heeft.
Wil je héél zeker van je zaak zijn, kun je wat urine opvangen (deze moet pos. tonen in de test, laat je bloedprikken (dat heb je al gedaan) en laat je idd. fructosamine bepalen. Fructosamine is de glucosewaarde van het bloed over langere tijd. Als Fructosamine pos. is heeft hij zéker suiker. Het geeft echter niet de glucosewaarde van het bloed op dat moment aan.
Om je kat in te stellen zul je dus idd. regelmatig bloed moeten laten prikken bij de DA. Prikken ze in een vene in de poot of hals of prikken ze in het oor?
Je kunt eventueel zelf prikken (is kostenbesparend en geeft minder stress, dus de waarde is betrouwbaarder, voor je kat). Je kunt een bloedglucosewaardenmeter bestellen bij je dierenarts. Je moet hem dan zelf prikken in het oor (gaat vaak heel goed). Aan de hand hiervan ga je je kat instellen; wel mét hulp van je DA. Misschien zitten hier kosten aan verbonden, maar doe het écht samen met je DA.
Als je kat eenmaal goed ingesteld is, kun je ter controle regelmatig zelf prikken. Je leert hoe je moet reageren op een te hoge (of te lage!!!) waarde. Blijf wel regelmatig teruggaan naar je DA. Deze heb je nodig bij zoiets complex als suikerziekte.
Bloedglucosewaarden kunnen beïnvloed worden door stress ( DA-bezoek, pension, maar ook door bv.bezoek in huis of een vreemde kat die je kat te dicht nadert enz.), door meer/minder beweging, door meer/minder eten of ziekte.
Het kost ontzettend veel moeite, zorg, verplichting en geld om je kat goed gestabiliseerd te houden. Realiseer je dit heel goed.
Mijn mening (en dat is mijn mening, jij moet voor jezelf uitmaken wat de jouwe is) is dat het dat alles waard is. Ik spreek uit ervaring; wij hebben ook een suikerkat gehad. Diagnose gesteld op 12-jarige leeftijd en met 17 jaar overleden. Hij heeft nog 5 mooie jaren gehad.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 06:45

Dank je voor je verhaal. Ik heb al een paar x thuis een urine-test gedaan....zeer hoge waarde. En bloedonderzoek bij DA,meerdere keren. Zou ik nu nog een fructosaminetest moeten laten doen. Ga maandag weer naar DA.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:48

ook bij mijn kat is gisteren suikerziekte geconstateerd, hij is nog in de kliniek want hij dronk en at ineens niet meer en daarvoor juist veel. Zijn waarde was 23.8 en max waarde mag 8.5 zijn.
Ook zijn witte bloedlichaampjes waren niet goed, nu onderzoeken ze dat. Schijnt dat suikerziekte meestal gepaard gaat met nog een ziekte, klopt dat? Ik zal ook moeten gaan leren prikken, bram is elf en wil hem nog lang niet missen.