Kat schreeuwt om eten -> eiwitarme voeding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:29

kr0elkip schreef:
dus wij geven of de goedkope voer.. 2/3 dagen lang en dan willen ze niet meer.. dan geven we weer gourmet moeten ze ook maar 2 dagen

Dat kun je naar mijn mening ook beter niet doen. 'Verandering van spijs doet eten' geldt vooral voor mensen. Als je dat bij katten (of honden) doet gaan ze steeds slechter eten. Je kunt beter één goed merk kiezen en dat blijven voeren. In het begin zullen ze wel eens een dag geen trek hebben, maar op de langere duur werkt dat echt het beste.

kr0elkip

Re: Kat schreeuwt om eten -> eiwitarme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:42

nou die van mij eten gewoon niks :S Heb het al keer geprobeerd ze eten net zo lang niks tot ze gal gaan spugen :S

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:22

Ik denk toch dat ik er voor ga kiezen om haar 's morgens en 's avonds "vlees" uit een kuipje oid te gaan geven, naast brokjes. Misschien dat dat madame beter vult.
Daarnaast ga ik de DA even bellen voor advies. Wil niet dat het mooie ranke slanke katje dat we kregen veranderd in zo'n wijdbeens lopende dikke poes met zwabberbuik.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:28

Met andere woorden, je doet niets met het advies wat hier gegeven is? :D

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:32

cream_1986 schreef:
Ik denk toch dat ik er voor ga kiezen om haar 's morgens en 's avonds "vlees" uit een kuipje oid te gaan geven, naast brokjes. Misschien dat dat madame beter vult.
Daarnaast ga ik de DA even bellen voor advies. Wil niet dat het mooie ranke slanke katje dat we kregen veranderd in zo'n wijdbeens lopende dikke poes met zwabberbuik.

hmm dus jij houdt liever je kat slank... dan dat je kat genoeg te eten krijgt en voldaan is? }:0

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:42

@Kroelkip: Nou sorry hoor, ik wil JUIST dat mijn kat happy is maar zie niet in hoe ik haar met slecht 3 poten blij maak met een dikke vetlaag om mee te zeulen. Sinds dat ze hier is is ze naar mij idee al erg gegroeid, en niet in de lengte... Ik hoor hier allerlei verhalen over proberen wat meer richting de natuur van het dier te gaan, daar zijn ze toch ook niet moddervet? En de titel van mijn verhaal geeft toch aan dat ik op zoek ben naar een oplossing zodat ik het HAAR beter maak? Of ben ik nou een koe?!!!

@XoNo: Jawel, ik ga op zoek naar kattenvoer waar meer vlees in zit. Ik keek achterop het pak wat ik nu had en ik dacht... :roll: 4% vlees in een brokje! En daar betaal je dan voor, denkend dat het goed voor je kat is. Leuk. Als ik dit topic niet gestart was had ik braaf slaaf van de supermarkt gebleven.

En ik hoorde veel verhalen over vers vlees. Nou vind ik koken niet vervelend, maar ga ook niet nog eens voor de kat koken, daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Daarnaast eet ik zelf áls ik vlees eet zo veel mogelijk biologisch omdat ik daar in geloof. Dan vind ik het stom om mijn kat dat niet te geven. Maar bio vlees voor haar kan ik niet betalen. Dan maar niet, en uit een pakje. Meer dan je best kan je niet doen denk ik dan maar.

Dus ga ik de DA van de week even bellen voor advies qua brok + hoeveelheid en wat te doen qua zachtvoer.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:52

als de kat gewoon genoeg beweegt word ze niet dik van meer eten...
maar jij kan toch niet bepalen voor je kat wanneer deze voldaan is? blijkbaar heeft ie nog honger..
daarom snap ik dat mensen hun katten gaan vergelijken :S mijn kat word geen gram dikker.. en mijn andere kat die moet ik uit de stoel trekken om te spelen anders word ze dik...

niemand is t zelfde en dat geld ook voor katten...

dan ga je meer met je beestje spelen.. als ze snel dik word

dus jij eet ook elke dag het zelfde?? nooit gevarieerd is slechter dan dat je afwisseld

goeroe schreef:
kr0elkip schreef:
dus wij geven of de goedkope voer.. 2/3 dagen lang en dan willen ze niet meer.. dan geven we weer gourmet moeten ze ook maar 2 dagen

Dat kun je naar mijn mening ook beter niet doen. 'Verandering van spijs doet eten' geldt vooral voor mensen. Als je dat bij katten (of honden) doet gaan ze steeds slechter eten. Je kunt beter één goed merk kiezen en dat blijven voeren. In het begin zullen ze wel eens een dag geen trek hebben, maar op de langere duur werkt dat echt het beste.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:01

Wij hebben 2 katten.
Ze hebben heel de dag brokjes staan van Kenner (van de welkoop of boerenbond)
1 x in de week krijgen ze vis (koolvis uit de diepvries) en ze krijgen elke dag een plikje zachtvoer samen.
Altijd als we thuis komen krijgen ze blikvoer, en dat is dan ook het eerste wat je moet doen als je thuis komt :+
En voor ik naar bed ga, vul ik de brokjes bij, zijn ze eerder op, dan gaan ze wel schreeuwen.

Wij hebben onze katten ook van de zwerfkatten stichting, in het begin bleven ze eten, maar dat was met een week wel over.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:02

Goed merk voer kopen en eventueel in zo'n voerspeelballetje doen? Dan is ze er langer mee bezig en je kan eventueel ook wat meer voeren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:17

kr0elkip schreef:
dus jij eet ook elke dag het zelfde?? nooit gevarieerd is slechter dan dat je afwisseld

*newsflash* Ik ben geen kat. :+ Een tijdje geleden heb ik zelf naar informatie gezocht over dit onderwerp en ik kwam keer op keer tegen dat het niet goed is om je kat telkens ander voer voor te zetten. Niet alleen veroorzaakt de overgang problemen met de spijsvertering maar je creëert ook moeilijke eters. Je kat raakt namelijk steeds sneller op een nieuw soort brokjes uitgekeken. Als ik me niet vergis geef je dit in een eerdere post zelf ook al aan. ;) Als je een goede kwaliteit brokjes geeft is er bovendien geen enkele reden om steeds te wisselen want die bevatten alles wat je kat nodig heeft. Mijn katten krijgen altijd hetzelfde voer :(:) en zijn er nog steeds elke keer wild op! Helaas word ik af en toe wel eens door medelijden overmand waarna ik ze voor de afwisseling 'iets lekkers' probeer voor te zetten, maar dat resulteert bijna altijd in overgeven waarna ik me maar weer voorneem om het bij de vertrouwde brokjes te houden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:35

cream_1986 schreef:
Daarnaast eet ik zelf áls ik vlees eet zo veel mogelijk biologisch omdat ik daar in geloof. Dan vind ik het stom om mijn kat dat niet te geven. Maar bio vlees voor haar kan ik niet betalen. Dan maar niet, en uit een pakje. Meer dan je best kan je niet doen denk ik dan maar.

Even ter informatie, er bestaan ook biologische kattenbrokjes, namelijk die van Yarrah. Ik heb daar zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik wilde het toch even noemen omdat je aangeeft het wel belangrijk te vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:44

zonnebloem18 schreef:
60 gram whiskas is voor de meeste katten ook echt te weinig.
Toen mijn katten het nog kregen ben ik eens gaan wegen en het bleek dat ze 110 gram per kat per dag nodig hadden om vol te raken.
Bij een beter merk want Whiskas is net zo slecht als Felix zullen ze aan 40 tot 70 gram per dag genoeg hebben.

Mee eens. Ik voer mijn kater 60 gram van een brok van Hill' omdat hij moet afvallen (hij weegt 6,8 kilo en zijn streefgewicht is voorlopig 6 kilo. Ik voer 'm dus ook de hoeveelheid die een kat van 6 kilo nodig zou hebben) en mijn andere kat, die minder weegt, krijgt ook minder, en brok van RC trouwens. Van goed voer heb je veel minder nodig dan van Whiskas.

Kan me trouwens ook voorstellen dat je kat het maar wat handig vindt dat ze zomaar brokjes geserveerd krijgt, dat zal in haar zwerfbestaan wel anders zijn geweest. Luxe went snel :Y) Houd er trouwens wel rekening mee dat brokjes beter voor je kat zijn dan zacht voer, beter voor hun tandjes en in dat zachte voer zit ook veel water. Zacht voer - water = niet heel erg veel voedzaams dat er dan over blijft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-10-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:49

En TS, vers vlees hoef je niet te koken en braden hoor, gewoon rauw :D
Enige wat lastiger is dan met brokken is dat je het moet ontdooien en er dus eerst vriezerruimte voor moet hebben, al is dat voor een kat bijna niks :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:50

XoNo schreef:
Enige wat lastiger is dan met brokken is dat je het moet ontdooien en er dus eerst vriezerruimte voor moet hebben, al is dat voor een kat bijna niks :)

Wat vooral lastiger is is dat je gevarieerd moet voeren omdat de kat anders tekorten kan krijgen. In kant en klare brokjes zitten al de goede verhoudingen ;)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:55

ik voer ook rc ( en af en toe purina one, en daarnaast vers mijn katten zijn ook niet dik maar hebben geen extreme honger.
ze krijgen bij mij rauwe kip, rundvlees, zalm, witvis, garnaaltjes kuikentjes,
heerlijk vinden ze het. poep stink minder ze glanzen, echt top

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:00

Aha, dat is dus een veelvoorkomend probleem ? Onze kat (Noorse Boskat) is de grootste ZEUR die er rondloopt. Elke ochtend, of het nu 04.00u of 07.00u is, begint ze te zagen en te zeuren om haar NAT eten. Geef mevrouw dan vooral geen droge brokjes, want ze gaat gewoon lekker door. Echt sch**t vervelend, wij weten ook echt niet wat doen. Ze is trouwens echt wel aan de zware kant, dus van echte honger is het zowiezo niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:05

Shanelle schreef:
Aha, dat is dus een veelvoorkomend probleem ? Onze kat (Noorse Boskat) is de grootste ZEUR die er rondloopt. Elke ochtend, of het nu 04.00u of 07.00u is, begint ze te zagen en te zeuren om haar NAT eten. Geef mevrouw dan vooral geen droge brokjes, want ze gaat gewoon lekker door. Echt sch**t vervelend, wij weten ook echt niet wat doen. Ze is trouwens echt wel aan de zware kant, dus van echte honger is het zowiezo niet.

Weet je wat ik zou doen met zo'n kat? "jammer dan" denken. Nat voer krijgen ze hier aan het eind van de middag. Punt. Einde discussie. Verder vreet je je brokjes maar. Wil je dat niet dan heb je honger.
Dat een kat om z'n eten roept is heel vervelend maar het zal minder worden als je consequent bent en op vaste tijden voert. Als je het eerst een half uur negeert en daarna uiteindelijk alsnog zwicht leert je kat dat hij eerst een half uur moet brullen voor hij z'n eten krijgt en zal dat dan ook grif doen. Ook is het handig om een 3 keer op een dag te voeren ipv 2 keer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:18

hestejente schreef:
XoNo schreef:

Wat vooral lastiger is is dat je gevarieerd moet voeren omdat de kat anders tekorten kan krijgen. In kant en klare brokjes zitten al de goede verhoudingen ;)

Klopt en in de meeste brokken zit nog veeeel meer rotzooi waar je kat geen ene mallemoer aan heeft :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:19

Bij ons krijgt ze 's ochtend haar nat eten en 's avonds haar droge brokjes. Vroeger lieten we de hele dag een klein laagje brokjes in haar kommetje liggen, maar ze werd echt zo vet dat we daarmee gestopt zijn. Dat zeuren valt op zich nog wel mee, is heel vervelend maar na 'n tijdje slaap je daar door. Het àllerergste is als ze aan de slaapkamerdeuren begint te krabben, dat maakt echt een hèls lawaai :(

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:10

hestejente schreef:
XoNo schreef:

In een complete versvleesvoeding zit ook alles in de juiste verhoudingen. Daar is dus niks lastigs aan.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:19

Ik las een goed idee over een voerbal... Mevrouw is ERG speels maar wil niet zomaar in haar eentje spelen met haar speelgoed, wij moeten het altijd interessant maken. Maar een voerbal met brokjes... Wie weet! Ga er eens naar informeren bij de dierenzaak hier.

Mevrouw krijgt hier altijd restanten kip als ik kipfilet snij, de stukjes die wij niet willen (pees enzo) en daar doet ze een moord voor! Die krijgt ze uiteraard wel rauw. Ik ga eens kijken of we wat vaker vlees kunnen geven wat wij ook hebben, zodat ik niet extra daar mee bezig ben. Helaas hebben wij vaak panklaar vlees (worstje, hamburger, gehaktballen) dus dat maakt het wat lastiger.

Maar als je bijv. zelf een kip of konijn uit de oven eet en daar blijven restjes van over zonder rauw/marinade e.d dan mogen ze dat toch ook gewoon hebben?