extra wilde kat in huis nemen, stappenplan gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: extra wilde kat in huis nemen, stappenplan gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:30

Soms zijn ze door gedrag veroordeeld buiten te leven maar zijn ze dat stiekum niet ;)

Katten kiezen zelf heel bewust en hij kiest voor jullie. Dan kunnen ze veel hebben ;)

Jaren in een asiel gewerkt. Veel katten gezien die maanden iedereen negeren tot die ene persoon of dat ene stel of gezin komt. Mensen die mij dan geloven en die kat mee nemen (en dat waren er gelukkig veel) die belden vrijwel allemaal na 2 weken dat ze zelden zo n gave kat gehad hebben ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:48

Heb zelf vijf van dit soort katten in huis, waarvan er één +6 jaar op zichzelf aangewezen was.
Poesje heeft verschillende nestjes gehad, werd gevangen, gesteriliseerd en door haar wilde gedrag weer buiten gezet op de plek waar ze gevangen was.

Ruim drie jaar later lukt het mij om haar te vangen en wordt ze een salontijger met de mogelijkheid om veilig buiten te zetten door middel van een overdekte uitbouw aan huis.
Iedereen verklaarde me voor gék......erger nog, vond het dom van mij en zielig voor de kat........

Hoe ánders heeft het uitgepakt!!!
Nog dagelijks zie ik verbeteringen en aanpassingen in haar gedrag, maar hoe gelukkig is dit dametje in huis!!!

Veel méér mensen zouden zich moeten bekommeren om deze "kansloze katten "
Met geduld, goed eten en veel liefde zijn dit de beste katten die je je wensen kan.
Ik hoef in ieder geval niks anders meer dán die kansarme straatkatten met een rugzak.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:03

Jullie weten dat dit topic van 2009 is?

Nu het toch opgehaald is, ben ik wel benieuwd hoe het met de katten van ts is verlopen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:26

F_Orumster schreef:

Nu het toch opgehaald is, ben ik wel benieuwd hoe het met de katten van ts is verlopen.

Klopt, zie de eerste post van 2016 ;) iemand anders stelde een andere vraag, waar de mensen nu als het goed is op reageren.

Ik vind Grijze Garfield erg leuk! Ik zou het ook gewoon proberen, eigenlijk. Kat inenten, ontvlooien etc. en dan gewoon kijken of hij mee naar huis wil! Mits het echt mag van de staleigenaresse, haha :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:27

F_Orumster schreef:

Iemand heeft dit omhoog gehaald met een actuele vraag waar wij weer op reageren. Had zelf denk ik ook nieuw topic gemaakt maar diegene niet. Is toch niet erg? Misschien hadden ze in 2009 al het wiel uitgevonden ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:50

je bent je bewust dat wilde katten je interieur totaal vernietigen?
Ik ben er hard van terug gekomen, succes!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:58

kwita schreef:

Sommige (ver)wilde(rde) katten zullen dat doen, maar lang niet allemaal hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:44

Dorien66 schreef:
kwita schreef:

Sommige (ver)wilde(rde) katten zullen dat doen, maar lang niet allemaal hoor.

Idd ik heb daar nooit last van gehad met de kat die ik opgevangen heb.

Sommige tamme katten vernielen ook vanalles. Is vaak een kwestie van niet de geschikte omgeving voor die betreffende kat. Net als onzindelijk zijn bijv. Een kat kan dat goed zijn in bepaalde situaties en juist in andere situaties totaal niet ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:28

Jaren geleden ook een wilde kater opgevangen. Ik had hem de eerste tijd in zo'n grote kooi, dus geen bench maar een hoge kooi, denk zo'n 4x groter dan een bench. De kat het initiatief laten nemen om contact met je te maken is DE tip volgens mij. Als je je gaat opdringen worden ze juist bang. Hij was ook direct zindelijk en heeft nooit iets vernield. Voor andere mensen is hij wel altijd schuw gebleven maar voor mij was het een gouden dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:31

Ik mis een beetje in je verhaal waarom de kat tam moet worden?
Is hij ziek of omgelukkig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:29

Oei dierenfan, dat laatste in je eerste berichtje is altijd lastig. Sterkte.

Ik heb inderdaad wel het gevoel alsof hij ons gekozen heeft. Laat nou ook geen andere kat of hond in onze buurt want hij valt ze aan!

Hij is inderdaad gecastreerd gechipt en ontvlooit maar hij zal nog extra ontvlooit worden als we hem mee nemen.

Zij wilt juist erg graag dat we hem meenemen. Hij verdiend een nieuwe kans. En hij mag altijd terug als hij aangeeft dat het niets voor hem is. Dan weten we dat hij het op stal het beste heeft, en mag hij daar lekker oud worden. We kijken dus echt naar wat voor hem het beste zal zijn.

Inderdaad een oud topic, ik stuitte er via Google op. En vind dit toch fijner dan een nieuw topic te starten.

Wat het interieur betreft. We nemen al mijn oude meubelen mee, en vervangen deze in loop der tijd. Weet zien dus wel hoe dat loopt. Ik verwacht niets ergs.
Kwestie van kattenkrabpalen neer zetten hoop ik?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:23

Hoi Nikki.

Als je de mogelijkheid hebt het te proberen en als het niet werkt, dat hij dan wel weer naar stal kan, dan zou ik het ook doen.

Mijn vriend heeft een kat uit het asiel, die meer dan half wild was. In een schuur met 70 katten en honden opgegroeid, zonder kontakt met mensen. Hij heeft haar voor zijn eerste kat als maatje meegenomen, dus voor hem was het niet belangrijk dat zij misschien niet helemaal tam wordt of niet wil knuffelen. En dat deed zij ook nooit, iemand komt in de kamer en zij was weg :P
Tot ik met mijn vriend ging samenwonen...Nu komt ze iedere avond om te knuffelen, maar niet te lang, gewoon 5 minutjes zijn voor haar voldoende.

Ik denk dat het belangrijk is, dat jullie hem zijn tijd geven. Met onze kat heeft het 3 jaar geduurd, tot zij durfde te knuffelen. Maar dat is ok voor ons.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:48

Ik werk voor 2 stichtingen die zwerfkatten opvangen. Wij krijgen dus ook vaak met schuwe katten te maken.
Los van schuw of niet zou ik een kat die het buitenleven gewend is en altijd andere katten om zich heen had niet zonder maatje op een appartement met balkon plaatsen. Als er een kat is waarmee Garfield het goed kan vinden zou ik deze ook meenemen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn katten bewezen sociale dieren die in verreweg de meeste gevallen een maatje zeer op prijs stellen. Uitzonderingen daargelaten, die zijn er altijd.
Ondanks alle menselijke aandacht is een mens voor een kat toch iets anders. En als jullie allebei werken en de kat vaak alleen zit is gezelschap wel zo fijn.
Het balkon zou ik afzetten met gaas of een net om vallen of eraf springen te voorkomen.
De kat z.s.m. door een dierenarts nakijken, laten castreren om sproeien te voorkomen, daarnaast laten chippen, ontvlooien, ontwormen en inenten.
Thuis in eerste instantie in een aparte kamer zetten, met krabmogelijkheden, kattebak, mandje(s) en een plek waarin de katten zich terug kunnen trekken. In het begin niet te veel prikkels geven door meteen het hele appartement beschikbaar te stellen. Evt. Feliway gebruiken.
Katten zijn uit zichzelf meestal zindelijk en zullen doorgaans snel aan het gebruik van een kattenbak wennen. Als ze dit niet doen kan dat op een lichamelijk ongemak of stress wijzen.
Tijd geven is idd. ook van belang. Voorzichtig beginnen met spelen als ze wat op hun gemak lijken. Met een hengel bijvoorbeeld.

Hier wat links met tips:
http://howtocat.nl/overzicht/
http://www.fwf.nu/
Leerzame groepen op facebook:
https://www.facebook.com/groups/KGAkattenwelzijn/ gaat over allerlei dingen betreffende het welzijn
https://www.facebook.com/groups/971773029503857/ gaat over katvriendelijke inrichting van je huis
https://www.facebook.com/groups/415716975249374/ gaat ook over balkons

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:51

gezellig! doen zou ik zeggen! en die kattenren op het balkon...tja even uitvechten met je vriend ;) ik zou het wel doen met gaas

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:10

Niet alle katten zijn sociaal. Mijn huidige kat heeft 5 jaar bij de fokker geleefd en is ook mee gefokt. Ze leven daar in vaste groep. Na 5 jaar naar mij gekomen. Poes en zij gingen wel oke samen. Verder geen onderling contact. Nu poes al jaren dood en noortje vind het heerlijk alleen. Ze valt andere katten aan en verwond die ook. Ze mag dus niet van ons terrein af. Soms gaat ze door stroomgebied heen als ze een andere kat ziet. Ze is dan echt niet aardig...

Vriendin had jaren 2 katten uit 1 nest broer en zus. Deden alles samen en sliepen samen. De poes is al jaren een zorgenkatje. Slecht eten zodat ze graatmagee wetd en problemen met organen. In december plots de kater doodziek en uiteindelijk ingeslapen. Gek genoeg sinds dien eet de poes enorm goed heeft geen medicijnen meer nodig en is erg gezond en ondernemend. Ook is ze super aanhankelijk geworden. Zo raar gezien dat ze zo vaak samen sliepen en elkaar wasten.

Haar en mijn kat zijn vast niet de enigste katten die graag alleen zijn. Beiden zijn wel raskatten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:00

Het hoeft van mij geen schootkat te worden, dus de tijd krijgt hij zeker.
Een andere kat gaan we niet doen. In een andere situatie had ik het zeker gedaan, maar hij vecht elke andere kat de tent uit. Hij accepteert ze 2 seconde en dan vliegt ie ze aan. Ik wil hem gewoon rust geven.
Ik ben met de verhuurder in overleg of ik een kattenluikje mag maken.
Als dat niet mogelijk is, gaan we even verder kijken wat de opties zijn.
Hij gaat eerst in een andere kamer en we maken het gebied steeds groter.
Na een paar weekjes mag hij naar buiten.
Met voeren leer ik aan dat ik fluit, zodat als hij buiten mijn fluitje hoort, hij komt.

Ik heb trouwens geen idee wat voor ras hij is, ik gok een Britse korthaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:23

Kattenluikje of kattentrapje mag niet van de verhuurder.

Hoe doen jullie dat, het naar buiten laten en binnen laten in een flat? (1e verdieping)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:45

Met het naar buiten laten zou ik zeker 6-8 weken wachten, anders loop je het risico dat hij wegloopt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:45

Andere deur er in zetten? Wij hebben nu ook geen kattenluik meer. Beide katten negeerden het luik in vorige huis. De bijna wilde poes ging altijd via mijn slaapkamer raam naar binnen of via de voordeur. En via de deur naar buiten maar ze sprong die zelf open (ja ze ging aan de deurklink hangen dat was eerste tijd voor ons schrikken zo n kat die zelf deuren opend)
Huidige kat bepalen we zelf of ze naar buiten mag dus geen luik nodig ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:46

Leer hem aan dat je wat vlees voer op een bepaalde vaste tijd. Dan heb je altijd een bepaalde tijd dat je hem naar binnen kan roepen.

Als hij een jager is zal hij overwegend s nachts buiten willen zijn. Dan ook rustiger op straat ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:54

Mijn ex hadden altijd wilde katten.
Ik kon er niet zoveel mee maar zij waren altijd vrienden Door dik en dun.
De meesten vonden het niet erg om een plekje binnenshuis te hebben waar die kon slapen.
Appartement zou ik persoonlijk niet doen maar goed ik vind dat een kat naar buiten moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:35

Bedankt voor de tips, zit er alleen echt mee, dat ik hem na een aantal weken naar buiten laat, hoe hij weer binnen komt. Het voer is zeker een goed plan, maar hij moet wel door gaan hebben hoe hij boven komt. En zonder kattentrapje lijkt me dat aardig lastig, dus daar moet ik wel echt even een oplossing voor zoeken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:56

Nikki schreef:

Hoe doen jullie dat, het naar buiten laten en binnen laten in een flat? (1e verdieping)

Is er niet een muurtje wat hij kan gebruiken?
Of hang als je hem buiten doet en hangtrapje of touwtrapje van het balkon. Op het balkon zet je een klein konijnenhok met stro zodat hij warm kan slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:17

A3a1 schreef:
[naam] schreef:

Is er niet een muurtje wat hij kan gebruiken?
Of hang als je hem buiten doet en hangtrapje of touwtrapje van het balkon. Op het balkon zet je een klein konijnenhok met stro zodat hij warm kan slapen.

Tadaaa, dat vind ik wel een goede! Ik zal er eens naar kijken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:14

We hebben toch besloten nog een andere kat van stal ook te adopteren. We vinden samen toch beter dan alleen. De vraag is alleen of het goed zal gaan. Als het niet goed gaat kan de "tweede" kat altijd terug. Maar we gaan uit van het beste.

Als ze aankomen. Moet ik ze dan beide in 1 kamer doen, en dat steeds uitbreiden? Of is het beter om ze eerst apart te houden?
Ik ben zelf bang met apart houden dat ze dan een eigen "territorium" maken en de andere daar dus niet gaan accepteren.

Afbeelding
Helaas nog geen betere foto van deze kat.