Binnenkort een kat, welk ras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: Binnenkort een kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:52

ik snap wat jullie bedoelen, maar vind noorse tuin:Pkatten vaak wel katten die heel actief zijn. (kan ook dat ik er net een paar ken die dat zijn)

heel erg bedankt voor al jullie reacties, geeft een goed beeld van verschillende rassen. omdat we nu echt nog niet weten welk ras het beste bij ons past is het best moeilijk zoeken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:01

Heilige birmaan.. :j Wij hebben er 2.. Super lief, heel aanhankelijk en ook erg mooi. De oudste van 13 is heel rustig, maar wil wel graag bij je liggen en volop aandacht. De jongste van 3 kan af en toe wel flink door de kamer rennen, uit het niets, is erg speels, komt dan de muis terug brengen met het verzoek hem weer weg te gooien :+ Deze kat ligt het liefst de hele dag bovenop je, en bij voorkeur dan half op mijn man en half bovenop mij :+ Het zijn enorm lieve katten, die genieten van aandacht en niet kwaad te krijgen zijn.

Mijn ouders hadden al heilige birmanen dus voor mij was dat een makkelijke keuze. Al denk ik dat de volgende wel een Noorse Boskat of Maine Coon wordt. Helaas voor hun zijn al mijn katten binnenkatten :) En heel interessant vinden deze 2 het ook niet.. De oudste loopt meestal een rondje door de tuin, totdat ie wat te knagen heeft gevonden, en gaat dan weer binnen liggen slapen :+

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik zou gaan voor een ragdoll, geweldige katten, willen altijd bij je zijn en blijven als het goed is hun hele leven speels.
Die van ons wil vooral bij ons dochtertje zijn.
Ze was geen honden gewend, maar bij ons jaagt ze nu achter de kleine hondjes aan (spelen hoor)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:46

Ik heb 4 Noorse bos/tuin/ren katten en zolang je maar genoeg krabpalen en verhogingen waar ze op mogen in huis hebt gaat het prima! Heb er momenteel nog 2 extra bij als loge's en ze vermaken zich opperbest met zn 6-en. Ik heb wel een ren inderdaad, maar ze hebben nou echt niet perse een bos nodig om zich uit te leven :)

Maar klimmen willen ze wel dus een flinke krabpaal is een must! Anders klimmen ze langs je muren omhoog :+ . Je mag gerust eens komen kijken hoor.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:49

Als er dan toch foto's komen

Mij Turkse man (turkse angora) van hier nog maar 6 weekjes ( hij is nu 4 maanden en weegt al 3 kg, is al net zo groot als mijn main coon ( een kleintje) van 3 jaar)
Afbeelding

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:02

cissy schreef:
Maar klimmen willen ze wel dus een flinke krabpaal is een must! Anders klimmen ze langs je muren omhoog :+ . Je mag gerust eens komen kijken hoor.

Dan heb ik nog wel een krabpaal :D Zie onderschrift! :))

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:04

zijn ook wel erg mooie poesjes sies.

ik heb een kruising noor gehad en die had toch wel een flinke dosis energie, en dan vind ik ons huis, ondanks flinke tuin, toch wel wat te klein.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:16

XoNo schreef:
cissy schreef:

Dan heb ik nog wel een krabpaal :D Zie onderschrift! :))

Een krapbaal? :? :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:18

:') In het topic is het wel aangepast, maar hij wil mijn onderschrift niet aanpassen. Ik heb gewoon de link geplakt en dan pakt hij zelf de omschrijving :D

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:25

Als je een keuze hebt kunnen maken uit al die rassen, kan je ook eens contact opnemen met de betreffende rasvereniging, die hebben vaak herplaatsers.
Dan weet je alles van de voorgeschiedenis en help je een kat weer aan een fijn thuis. Omdat je niet perse een kitten wilt, zoals de meesten wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:28

Xono, Ik heb al 5 krabpalen en dan ook nog palen in huis waar het dak op rust, ze hangen er regelmatig in. Dus ik ben voorzien van genoeg klimmateriaal.
Noren zijn wel actief maar mijn ervaring is dat de poezen rustiger zijn dan de katers. Mijn poezen rennen wel eens en spelen met allerlei klein spul wat ze vinden of speeltjes die ze hebben, maar dat maakt ze ook weer erg leuk om naar te kijken.

Wat Chichiba zei is inderdaad dat raskattenfokkers met hart voor hun dieren een kitten niet alleen plaatsen, er zal een andere kat bij moeten.
Maar niet alleen Noren zijn actief hoor, elke kat heeft wel energie en dolle 5 minuten, anders kun je beter een knuffelbeer nemen op schoot. Dat hoort bij het wezen 'kat'.
Ongeacht het ras is het beter om 2 katten te nemen in huis, zeker als je allebei werkt dan hebben ze elkaar om mee te spelen en laten ze wellicht je bankstel en gordijnen met rust (of ze hangen er samen in).

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:49

Even inhakend op mijn voorganger Cissy...

Wil je nou persé 1 kat...Kijk dan bij de herplaatsers...Er zijn er wel
eens bij die echt niet bij een andere kat geplaatst kunnen worden...
Maar onthoud...alleen is maar alleen... ;)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:05

Mijn Birmaantje:
Afbeelding
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:07

goh, heb altijd begrepen dat de meeste katten in hun eentje beter af zijn dan met meer. ze willen graag een eigen terratorium toch? thuis hebben we 2 katten, 1 binnen en 1 op stal (komen wel alle twee buiten) maar kan nou niet zeggen dat ze gelukkig van elkaar worden. vaak gaan katters toch ook sproeien als ze met meerdere zijn?

Jasmijn goede tip! we vinden het inderdaad geen probleem om een oudere kat te nemen, weet je toch vaak net wat meer van het karakter, als is een jonkie natuurlijk wel aandoenlijk (maar ook die worden snel groot)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:11

Nouja, katten die samen opgroeien kunnen héél leuk met elkaar spelen.

Onze Brit & Birmaan zijn best friends met m'n hondje.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:16

Dat katten solitair zouden zijn is inmiddels achterhaald...
Katten zoeken elkaar in het wild ook altijd op...Zolang ze zich ook
op een eigen plekje kunnen terugtrekken...Vaker liggen ze gezellig
samen te slapen en spelen ze met elkaar...Juist heel sociaal...
Hier zoekt de jongste (2 jaar) de oudere altijd op...om even een
wasbeurt te krijgen...en gewoon even lekker bij elkaar te liggen...

Zolang je katers op tijd laat helpen (hier geholpen met 5,5 en 6 maand)
sproeien ze niet...Overigens kunnen poezen ook heel goed sproeien...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste 3 foto's was Yuugi nog een klein Yuugi'tje...
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 16-10-09 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:18

Britse korthaar?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:23

heerlijke foto's.

ja dat poezen ook sproeien weet ik, die 2 van ons doen het ook in onze enorme tuin (bij mn ouders) echt meer dan 1 hectare.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:44

Ik heb 2 hele lieve soort van noorseboskatten (niet helemaal zuiver maargoed).
Ze zijn helemaal niet druk, 2 echte knuffelkonten en vinden het heerlijk om lekker bij je te liggen 's avonds op de bank.. ze hebben nog nooit uitgehaald of gebeten.. je kan echt alles met ze doen (bij wijze van spreken dan) en nog zouden ze nooit naar je uithalen.

Afbeelding
Afbeelding

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:50

Citaat:
Een britse korthaar is erg rustig, mijne is liever lui dan moe en heeft niet echt behoefte om naar buiten te gaan en als ze het doet zit ze in de buurt van de tuindeur en is snel weer binnen. Een Britse Korthaar is alleen niet echt een schootkat, ze knuffelen wel heel graag en zijn superlief maar dan naast je of op de grond en je gaat erbij zitten, dan gaan ze op hun rug liggen.

Pas op met wat je zegt, wij hebben 2 britse kortharen, de één voldoet zo goed als perfect aan je beschrijving, de ander.. :x Nougoed, ze is enorm
'arrogant', krijst als je d'r aait én wil (nu komt het) alleen maar getikt worden op d'r achterste, boven de staart :x Vraag me niet HOE, het beestje
is gewoon zo! Karakters verschillen dus inderdaad! :=

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:11

Ik zou zeggen: een sfinx : P Die lijken kwa karakter nog het meest op een hondje :P

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:23

Ga eens op een kattenshow kijken en vraag om informatie bij de fokkers. Al kijkende en pratende krijg je vast meer een idee welk ras bij jullie past.

Zelf hebben we een Britse korthaar. Echt een hele gezellige kat van 4 jaar oud. Hij is een knuffel/schootkat, maar is ook nog steeds erg speels. Hij sloopt overigens niets en blijft ook netjes in de tuin.

Onze vorige Brit was ook heel erg lief en speels. Hij had wel een wat schuwer karakter, maar was wel heel erg op ons gericht.

Foto's staan in m'n profiel.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:28

Klijntjuh schreef:
Ik zou zeggen: een sfinx : P Die lijken kwa karakter nog het meest op een hondje :P

Ragdolls & Main Coons worden ook de honden onder de katten genoemd.

Ragdoll apporteren zelfs propjes papier..

En een sphynx heb je meer werk van dan je denkt. (Qua vacht/huid)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:34

Hier apporteerd mijn Birmaan ook hoor...en hij is niet de 1ste... :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:36

Ik heb een (beetje mislukte) brits korthaar, mijn ouders hebben twee geweldige heilig birmanen. Beide erg leuke rassen, al heeft de mijne erg veel inteelt in de stamboom helaas, en is daarom niet erg typisch brits korthaar. Ik heb dr al wat ouder overgenomen vanwege gedragsproblemen bij de vorige eigenaars. Kijk anders eens op http://www.kittentekoop.nl bij de herplaatsingen, daar staan ook regelmatig leuke katten bij.