Welk hondenras past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:54

Ik denk ook dat een border collie, een sheltie of een kooiker goed bij jullie zou passen. Je kan misschien ook naar de jachthonden achtige kijken (bijvoorbeeld drentse patrijs etc) Ook erg actief en werkwillig, wel wat eigenwijs soms, maar daar moet je van houden. Succes met beslissen ;)

Nakisha

Re: Welk hondenras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:29

Kooiker of Nova Scotia Duck Tolling Retriever...? Drentse patrijs kan ook, net als een wat werkwilliger golden... De meesten uit de spanielgroep (Spring spaniel!) zouden ook wel passen. :)

Bordercollies, tja, ieder zijn mening. Het zijn geweldige honden, fantastisch te trainen, maar vragen daar ook flink wat voor terug.... en tref je net zo'n overactief type, dan krijg je meer dan je wilde. Ik vind dat ze wat te gemakkelijk gekocht worden. Ik zou toch voor een iets minder kilometer-vreter ras kiezen, zelf. Zoeen die niet van de muren af stuitert als het een tijdje wat minder is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:56

IloveLINDSY schreef:
panache schreef:
Mijn voorkeur op het moment gaat naar een : Border Collie of Kooiker.

Heeft 1 van jullie een Border Collie? Heeft zo'n hond echt een boerderij nodig, of is een normale tuin met beweging uitlaten en 1/2 keer per week bos ook voldoende?

Hoop hier meer informatie over te krijgen, ik wil een dier niet tekort doen.

Een Border Collie pas inderdaad wel in het plaatje wat jij wilt!

Ben ik het niet mee eens, een Border heeft niet genoeg aan normaal uitlaten en 1 a 2 keer per week een uurtje bos.
Als je een Border wilt moet je bereid zijn naast het normale uitlaten elke dag een uur te spelen of los te laten lopen, afgezien van je trainingen.
Als je honden los rond je huis kunnen lopen en zichzelf vermaken kunnen ze af met iets minder maar het zichzelf vermaken wordt je ook niet altijd blij van bij Borders.

Waarom wil je geen Spaniel?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:09

Omdat ik een spaniel of poedel te truttig vind haha.

Overigens vind ik een engelse springer spaniel erg leuk en een Nova Scotia Duck ook. Ze zijn alleen weinig te vinden..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:40

Mijn schoonmoeder heeft een border collie en wij hebben een kruising border collie. Mijn kruising is een stuk drukker als de volle border van mijn schoonmoeder, terwijl die van mij meer beweging en denkwerk krijgt (anders sloopt ze het huis ;) )
Maar ik ben wel van mening dat de gemiddelde border veel beweging en vooral ook veel denksport nodig heeft.
Ik laat mijn hondje vaak lekkere dingen speuren, of ik leer haar nieuwe kunstjes. Dit vind ze geweldig. Ik doe geen training meer met haar, omdat ze dan overprikkeld raakt in een te drukke omgeving. Daar kan ze niet mee om gaan, ze wordt dan super druk en wordt ook incontinent.
De border van mijn schoonmoeder gaat een paar keer per dag een blokje om, soms wat langer. En ze loopt regelmatig naast de fiets, wat ik bij die hond merk is dat ze echt geobsedeert is door bepaalde dingen. Ik denk dat dit door te weinig uitdaging komt. Verder is het wel een super trouwe hond, die het gelijk aanvoeld als je niet lekker in je vel zit. Kwa emoties vind ik haar soms net een mens.
Dat heeft mijn kruising weer minder...
Kortom, ik vind het geweldige honden maar niet voor iedereen.

(moet er wel bij zeggen dat mijn hond geen stabiele jeugd heeft gehad, ik ben haar vijfde baas en ik kreeg haar toen ze elf maanden was |( )

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:47

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:05

anneliesdj schreef:
IloveLINDSY schreef:

Een Border Collie pas inderdaad wel in het plaatje wat jij wilt!

Ben ik het niet mee eens, een Border heeft niet genoeg aan normaal uitlaten en 1 a 2 keer per week een uurtje bos.
Als je een Border wilt moet je bereid zijn naast het normale uitlaten elke dag een uur te spelen of los te laten lopen, afgezien van je trainingen.
Als je honden los rond je huis kunnen lopen en zichzelf vermaken kunnen ze af met iets minder maar het zichzelf vermaken wordt je ook niet altijd blij van bij Borders.

Daar ben ik het niet mee eens, bij een border is het veel meer dat je hem in zijn koppie moe moet krijgen.. niet zo zeer lichamelijk. Het is leuk verzonnen dat als zo'n hond thuis de ruimte heeft idd zichzelf kan vermaken. Echter is het wel zo dat ze zich dan waarschijnlijk gaan vermaken waarmee jij blij van wordt zoals sloopgedrag bijvoorbeeld _O-

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:15

Je moet ook nog eens kijken wat je precies wilt qua jagen. Jachthonden hoeven maar 1 keer goed achter iets aan te gaan en dan is het lastig om ze dat weer af te leren (uitzonderingen daargelaten). Maar dat betekend dus dat je ze niet zo makkelijk los kan laten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:19

Flevolander schreef:
anneliesdj schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, bij een border is het veel meer dat je hem in zijn koppie moe moet krijgen.. niet zo zeer lichamelijk. Het is leuk verzonnen dat als zo'n hond thuis de ruimte heeft idd zichzelf kan vermaken. Echter is het wel zo dat ze zich dan waarschijnlijk gaan vermaken waarmee jij blij van wordt zoals sloopgedrag bijvoorbeeld _O-

Dat had ik ook al gemeld hé? ;) Ik ben bekend met het 'zichzelf vermaken' en 99 van de 100x wordt je daar niet blij van.
Wat ik al zei; ze hebben dermate veel beweging nodig dat je náást het trainen ook een uur 'vrij' speelt, met trainen bied je ze ook die geestelijke bezigheid. Nog beter zou zijn om ipv een uur loslopen of spelen nóg een uur te trainen maar dat betekend dat als je overdag werkt je de hele avond met je hond bezig bent.
Overigens vind ik dat je geen hond moet nemen als je fulltime werkt maar dat is weer een andere discussie. Laat ik zeggen dat ik het met je eens ben wbt de 'werkgelegenheid' van Borders, ze worden veel te snel aangeraden, zodra iemand agility of flyball noemt is dat de ideale hond. Terwijl ze naast hun energie en 'honger' naar geestelijk bezig zijn ook nog eens karakters hebben waar lang niet iedereen mee overweg kan.

panache schreef:
Omdat ik een spaniel of poedel te truttig vind haha.

Overigens vind ik een engelse springer spaniel erg leuk en een Nova Scotia Duck ook. Ze zijn alleen weinig te vinden..

Haha, vind het grappig dat je eerst spaniels en poedels truttig noemt en vervolgens wel met een spaniel en een NSDTretriever aankomt :D

Ik snap dat je poedels truttig vind maar ze zijn véél geschikter als 'werkhond' dan veel mensen denken, ze zijn heel slim, leren heel snel en zijn graag bezig, ideaal als je een hondensport wilt doen. Van oudsher zijn het jachthonden dus als je iets in die richting wilt doen komen ze ook in aanmerking.

Springer Spaniels zijn vreselijk leuk maar zijn ook kilometervreters, daarnaast ook makkelijk te trainen en ook heel geschikt voor speur en jachtwerk.

Maar zou je mss iets meer kunnen vertellen over je thuissituatie?
Is er overdag iemand thuis bij de hond? Hoe woon je? (veel ruimte buiten ed) Hoeveel uur zou je per dag met de hond bezig willen zijn? (dus alles bij elkaar; uitlaten, gehoorzaamheid, verzorging en evt hondensport) Hoe denk je over langharige honden? (nemen heel veel zooi mee naar binnen, zeker in de winter/herfst)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:30

Hee charlotte :)

Leuk dat je er nog eenhond bij neemt!

Maar een Vizsla is denk ik ook erg geschikt voor jullie. Zijn sociale harde werkers, een staande hond. Dus van oorsprong jacht... Kunnen ook goed zwemmen en zullen ook zeer geschikt zijn voor de behendigheid. Qua verzorging zijn ze ook makkelijk. Ze zijn rustig van zichzelf..
Echt heerlijke honden!

Sucses met het vinden van een geschikt ras!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:57

panache schreef:
Hallo,

Ik wilde eigenlijk met deze hond veel curcussen doen en misschien uiteindelijk behendigheid doen, maar dat gaat nooit lukken.
We zijn gestopt na 4 curcussen.

Ik zoek een middelgroot(kleine) hond, erg werkwillig, behendig en erg gericht op de baas.
Natuurlijk moet een hond dit worden, maar welk ras staat hier erg bekend om?

Ja border collie doet aan al je eisen hoor! is ook een soort herder, de 'slimste' hondenras en is erg behendig :P

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:25

En een podenco dan?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:56

podenco is toch af en toe nog vrij moeilijk

niet alle podencos luisteren goed je kan het niet vergelijken met een herder of labrador soms luisteren ze voor geen meter ...verder kunnen ze lang niet altijd met bijvoorbeeld katten omdat ze gewoon een uber jachtinstinct hebben

bij veel podencos overheerst nog een jachinstinct daar moet je wel mee om kunnen gaan