Nee hoor, dat is op zich niet eigen aan langharige herders. Maar ten opzichte van de ruw- en korthaarbelgen is het wel vaker te zien.
Davinia_
Geplaatst: 13-10-09 08:55
Wat hebben die honden een plezier zeg! Leuke foto's ook!
Tjinta
Geplaatst: 13-10-09 16:47
Mmmm ik weet nog dat het een clubmatch was van de Belgische Herder vereniging. Onze Tjinta was nog een pup (ze is inmiddels 5). Door onze verhuizing naar Duitsland is er verder niks meer van wedstrijden gekomen, we waren het echt van plan maar helaas. Ik weet wel dat ik bij de Laekense heb staan kijken en heel enthousiast over deze Belg was. Qua vacht maar ook qua bouw. Maar tja toen we Tjinta kochten had ik nog nooit een Laekense Herder gezien. Tjinta is wel wat angstig. Niet voor ons, maar voor buitenstaanders. Ze is compleet op mij gericht en zal me verdedigen tot het eind.
In principe verharen ze niet, als je de ondervacht goed ontwolt, anders vind je veel van die onderwol terug in je huis. De bovenvacht (het ruwharige krullen-deel zeg maar) moet 2x per jaar geplukt worden, verder heb je er weinig omkijken naar.
Ja, ze zijn ruwharig. Je hebt 4 variëteiten van het ras Belgische Herder, 2 langharige (de Tervuerense en de Groenendaeler), 1 kortharige (de Mechelaar) en 1 ruwharige (de Laekense).
Jep Odin was in Deurne. Mijn man kwam net met de opmerkingen dat we ook nog eens een keer met Tjinta naar Heteren zijn geweest voor een wedstrijd. Dat was ik al weer vergeten.
Grappig dat het misschien wel jouw honden waren die we hebben staan bewonderen!
In Heteren is jaarlijks de Jonge Hondendag (Happening) van de rasvereniging. Daar ben ik ook bijna jaarlijks, begin deze maand nog met heel mijn laatste nest (5 pups).
Ja, dat doe ik inderdaad ook. Dit jaar had ik mijn eigen aangehouden pup ook mee (en ingeschreven), en de andere 4 pups waren er ook allemaal. Heel erg leuk en gezellig was dat.
Ik heb zowiezo heel veel contact met de pupkopers, van mijn eerste nest in 2004 mail ik nog af en toe met de mensen over hoe het met hun hond gaat. En ik krijg nog regelmatig foto's en verhalen gemaild.
Het was inderdaad heerlijk. In december gaan we met de 3 honden een week naar Ameland, daar is het helemaal geweldig voor ze omdat er buiten enorm brede stranden ook nog eens enorm veel rust is daar. Je komt er amper iemand tegen, is onze ervaring van vorig jaar, toen we er voor het eerst waren.
prachtige honden en heel gave foto's....je ziet echt nog in Tapas die herderkop,dat gaat er een beetje vanaf (vind ik hoor) als die koppen wolliger zijn....
Dank je wel voor je complimenten. Ik ben het met je eens wat betreft de invloed van de kopbeharing op de herder-uitstraling. Tapas is hier ook net geplukt (ook haar snuit en schedel), terwijl Sjefke en Nozem binnenkort weer aan een plukbeurt toe zijn alle 2. Een pasgeplukte Laekense ziet er zowiezo dus anders uit dan eentje die vol in de vacht zit.