Onze reu loopt ook wel eens een blokje om in zn eentje, maar dat is eigenlijk alleen als er een loopse teef in de buurt is. Dat merken we ook vaak aan zijn gedrag met het uitlaten dus zorgen we ook datie niet alleen de straat op kan. In ons geval is dat niet zo moeilijk, omdat we een goed omheinde tuin hebben en als we voor op straat zijn luistert hij ook nog. Alleen als je m met uitlaten los hebt lopen en hij wil ergens heen kan je roepen wat je wil maar dan komtie echt niet!

Wij hebben ook nog een Border Collie pup van 9 maanden en die kan heel goed los mee. Ze blijft altijd bij je. Maar ik denk dat dat ook het ras is. Een Border wil graag werken. Zij heeft nog nooit geprobeerd om te ontsnappen. (tis ook wel een schijterd, waarschijnlijk durft ze niet eens in dr eentje op stap

@ Chiqa: Ik kan me voorstellen dat je dat niet nog een keer wil, maar ik denk dat het ook heel erg aan het soort hond ligt. Ook moet je er wel mee uitkijken denk ik, want wij lieten onze reu eerst eigenlijk ook nooit los(wilde me vader niet), maar nu heb ik m eigenlijk bijna altijd los, maar dan luistert echt niet altijd(zie boven). Terwijl hij verder hartstikke goed luistert. Maar dan heb ik het wel over een ongecastreerde reu, dus het zou kunnen datie daarom niet altijd luistert. En waarom leg je de grens bij 1 jaar?
Veel succes in ieder geval! Hopelijk valt het nog af te leren!