Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:17

je kunt ook 2 hokken nemen en de zijkant eraf halen zodat ze 1 groot hok hebben ik heb zo 4 hokken van iets meer dan een meter aan elkaar gekoppeld voor 2 konijnen.

Heb ook een ram en voedster, de ram is bij mij geholpen, maar als mijn voedster niet al 4 geweest was toen ik haar kreeg had ik haar laten helpen.

Beste kun je ze halen bij een opvang, daar hebben ze er meer verstand van dan bij de dierenwinkel.

Kijk ook eens op http://www.konijnen.nl staat ook veel informatie, ook over hoe je 2 konijnen kunt koppelen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:18

Ik doelde meer op de kooi . Ik heb gewoon echt geen ruimte voor die van 2x2 maar als ze ongelukkig zouden worden in die van 140 dan zie ik het dus niet meer zitten ..
En daarbij wil ik graag 2 konijntjes uit een winkel/fokker.
Die van af kleins af aan dan al bij mij zitten .. Weet niet waarom, maar dat spreekt me gewoon meer aan .
In plaats van 2 volwassenen..

Air

Re: Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:20

Ik hebt over 2 vierkante meter, dat is wat anders dan 2x2, dat is namelijk 4m².

Waarom wil je dat? wat is de eerwaarde daar van? Vaak heb je bij dierenwinkels dat ze zeggen dat ze je een ram en voedster meegeven en dat het later toch 2 rammen of 2 voedsters blijken te zijn.. en dan zit je straks met 2 vechtende konijnen.
Echt, ga eens bij een opvang kijken en zie hoe veel konijnen op een nieuw baasje zitten te wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:21

Een konijn in een hok van 1.40 zetten, en ook nog eens geen buietnlucht kunnen geven.....Wordt doodongelukkig. Konijnen die om die leefomstandigheden leven sterven veel jonger dan aan konijn wat lekker buiten kan zijn in een groter hok.
De eerste mag je blij zijn als hij net 7 jaar wordt de laatste kan makkelijk 15 worden.
Ik zou het niet doen en gaan voor een hamster oid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:25

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:25

Chiqa schreef:
Een konijn in een hok van 1.40 zetten, en ook nog eens geen buietnlucht kunnen geven.....Wordt doodongelukkig. Konijnen die om die leefomstandigheden leven sterven veel jonger dan aan konijn wat lekker buiten kan zijn in een groter hok.
De eerste mag je blij zijn als hij net 7 jaar wordt de laatste kan makkelijk 15 worden.
Ik zou het niet doen en gaan voor een hamster oid.

Heb ik al .
Maar goed, ik heb er nu al helemaal geen positief gevoel meer bij . Ik wil geen konijn meer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:32

:+
Misschien dan maar beter ook, voordat je er naar een jaar achter komt dat je het hok toch wel erg veel moet schoon maken en de konijnen maar wegdoet :=

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:32

Sabinee__ schreef:
Heb ik al .
Maar goed, ik heb er nu al helemaal geen positief gevoel meer bij . Ik wil geen konijn meer.

Een konijn kan wel binnen blijven.. zeker als je hem ook lekker door je kamer laat lopen en je balkon (toch ook weer buitenlucht)
Je kan denk ik ook wel gewoon 2 vrouwtjes nemen.
ik zou je niet door bokt ervan af laten praten, konijntjes zijn hardstikke leuk! :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:34

Je kan niet gewoon 2 vrouwtjes nemen! SOMS gaat dat goed ja, vaak gaat het mis en vliegens ze elkaar in de haren, en ik neem aan dat je dat niet wilt.

Je kunt beter iemand die nu al twijfelt omdat ze een paar dingen moet regelen niet omgaan praten om toch konijnen te nemen.. want ik denk dat je er dan al heel snel zat van bent.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:36

Ze heeft de ruimte en wil er tijd in steken, zoekt dingen goed van te voren uit..
Lijkt me dat de konijnen het goed bij haar krijgen en iedereen hier praat haar ervan af.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:38

x_Marr schreef:
:+
Misschien dan maar beter ook, voordat je er naar een jaar achter komt dat je het hok toch wel erg veel moet schoon maken en de konijnen maar wegdoet :=

Dat slaat echt helemaal nergens op ?
Maargoed. Ik weet het nu echt niet meer, want blijkbaar kan ik ze toch niet bieden wat ze nodig hebben en ben ik niet bereid om schoon te maken.
Ofzo.

Ik ben pleite.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:40

Sabinee__ schreef:
Dat slaat echt helemaal nergens op ?
Maargoed. Ik weet het nu echt niet meer, want blijkbaar kan ik ze toch niet bieden wat ze nodig hebben en ben ik niet bereid om schoon te maken.
Ofzo.

Ik ben pleite.

Ik denk dat je het wel kan. Veel beter dan de meeste mensen :) En goed dat je het van tevoren zo uitzoekt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:40

Als je al twijfelt omdat wij je een opvang aanbevelen en omdat je een groter hok aan moet schaffen dan je dacht en dat dan al te veel moeite vind en er maar vanaf ziet....

Niemand praat haar hier ervanaf Marieke, iedereen geeft tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:41

x_Marr schreef:
Je kan niet gewoon 2 vrouwtjes nemen! SOMS gaat dat goed ja, vaak gaat het mis en vliegens ze elkaar in de haren, en ik neem aan dat je dat niet wilt.

Je kunt beter iemand die nu al twijfelt omdat ze een paar dingen moet regelen niet omgaan praten om toch konijnen te nemen.. want ik denk dat je er dan al heel snel zat van bent.

Uhmm ik heb al jaren 2 had er zefls 4 vrouwen bij elkaar zitten ;) Van verschillende leeftijden.
En me vader had eerder zelf ook veel konijnen, waar alle vrouwen gewoon bij elkaar zaten.
En het is nooit misgegaan. Alleen sommigen eindigden in de pan. Maar verder zijn ze allemaal van ouderdom gestorven.
En zo ken ik wel meer mensen. Dus het zal niet vaak misgaan ;) Of je hebt gewoon een te klein hok, waardooor ze elkaar niet kunnen ontlopen als ze dat willen ;) Maarjah das mijn ervaring.

En ik zou ook ontzeker worden als een paar mensen zeggen dat konijnen eerder dood gaan als ze binnen zitten ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:44

lieve mensen, wat wordt hier weer gezeurd....

de TS probeert het hartstikke goed te doen, en dan nog is het voor jullie niet goed genoeg?

ik heb het eerste hok uit de post van de TS. 120x80 en daar zitten 2 dwergjes in. mannetje (is geholpen) en een vrouwtje.
bij mooi weer komen ze zeer regelmatig buiten in de ren. bij minder weer huppelen ze lekker in de woonkamer (wel even de snoeren inspuiten met cribox)
die van mij zijn echt niet ongelukkig hoor!?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:45

Er zitten toch erg veel voedsters in de opvang waar ik stage loop waarbij dat de reden is.
En ik heb zelf ook een konijn gehad die daarom werd weggegaan, ging niet goed de andere voedster viel haar aan en ene gecastreerde ram erbij zetten hielp ook niet.
De slagingskans bij gecastreerde ram + voedster is gewoon veel groter en waarom zou je dan het risico wagen van voedster bij voedster :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:47

Ik had ook 2 vrouwtjes, wel uit hetzelfde nest. Zaten altijd lekker tegen elkaar aan. :j

Vind dat mensen TS hier nogal 'aanvallen'... Een konijn word echt niet dood ongelukkig als ie in een lekker groot hok zit met een maatje. :?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:56

Ik had ook een konijn, is 13 jaar oud geworden, ingeslapen door een tumor, beesie had anders nog ouder kunnen worden, was verder kerngezond. en JA mijn konijn heeft altijd binnen gezeten, op zomerdagen zat ze wel eens buiten, verder huppelde ze de hele dag door de gang en 's avonds in der hok (niet super groot hoor.) we hebben haar ingeslapen voordat ze pijn ging krijgen. Sabinee__ ga lekker naar de dierenwinkel en vraag het daar gewoon, op bokt zijn de meningen zo verschillend en als je een te klein hokje heb ben je meteen niet goed voor je konijn en gaan ze eerder dood, doe lekker je eigen ding, volgens mij kan je ze een super tehuisje bieden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:57

Fijn dat je er 2 mag hebben. Met een ram en voedster uit de dierenwinkel heb je idd het probleem van een tijd apart houden en de castratiekosten.

Wat mischien een idee is is om naar de knaagdierenopvang in almere te gaan en daar een al gekoppelt paartje vandaan te halen. Dan weet je dat ze elkaar leuk vinden en de ram is al gekastreerd. Dan heb je misschien geen piepjonge beestjes maar dat maakt de lol niet minder.

http://almere.digicity.nl/Dieren/Sticht ... 914id.html

Ik zie er al hele leuke koppels tussenstaan.

En de onderste kooi waarvan je de zijkant openzet met een metalen opvouw ren eraan is als je ze ook af en toe laat loslopen wel groot genoeg. Niet iedereen heeft de ruimte om een hele kamer permanent op te offeren voor zijn konijnen. of heeft de mogelijkheid om ze buiten te zetten. En niet alle konijnen vinden buiten leuk. Ons koppel moet noodgedwongen buitne ivm allergie maar binnen vinden ze echt leuker. Dan zijn ze actiever en eten ze meer dan buiten. Met deze temperatuur moet ik ze s nachts al in hun nachthok (130 cm bij 80)opsluiten omdat de oudste dame dan alleen maar beneden gaat zitten verpieteren ipv eten en haar man verzorgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:06

Laurabyoux schreef:
Ik had ook een konijn, is 13 jaar oud geworden, ingeslapen door een tumor, beesie had anders nog ouder kunnen worden, was verder kerngezond. en JA mijn konijn heeft altijd binnen gezeten, op zomerdagen zat ze wel eens buiten, verder huppelde ze de hele dag door de gang en 's avonds in der hok (niet super groot hoor.) we hebben haar ingeslapen voordat ze pijn ging krijgen. Sabinee__ ga lekker naar de dierenwinkel en vraag het daar gewoon, op bokt zijn de meningen zo verschillend en als je een te klein hokje heb ben je meteen niet goed voor je konijn en gaan ze eerder dood, doe lekker je eigen ding, volgens mij kan je ze een super tehuisje bieden!

Je weet wat een doel van een winkel is he? Winst maken. Grote konijnen worden als ze nog maar 6 weken zijn verocht als dwerg.. veel te jong bij de moeder weg en danook nog veel groter worden dan het baasje dacht...
En je weet dat overal waar TE voor staat niet goed is? ;)
Konijnen hebben niet van die grote achterpoten gekregen om in kleine hokjes wat je nog vaak ziet gepropt te worden.
En ik vind 1.20 x 60 te klein voor 2 konijnen, ookal zjn het dwergjes. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel ze los kunnen, hoeven ze per dag bijvoorbeeld maar een paar uur erin dan zou het wel kunnen.

Karuna: Knabbeltje doet niet aan herplaatsing, staat tenminste op de site.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:10

Wat een ontzettend kinderachtige reacties hier! TS plaatst een topic voor tips, staat overal voor open maar heeft over bepaalde dingen (gelukkig) ook een eigen mening en wordt daar dan op afgeslacht?

Meid, zorg voor een leuke ruime kooi en denk nog even over wat voor je zelf het meest ideale koppel is. Twee jonkies van een fokker of uit de winkel die je waarschijnlijk wel tijdelijk moet scheiden om jongen te voorkomen of een stelletje uit de opvang waar de ram al van is gecastreerd. Gewoon voors en tegens tegen elkaar wegstrepen en op basis daarvan je keuze bepalen.

En laat je niet zo snel uit t veld slaan door de bokt mentaliteit!

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:21

Sabinee__ schreef:
Yaaay ik mag er 2 :D .

Maar wat is de beste combi ?
2 vrouwtjes? of 2 mannetjes ?

Ik vind 2 vrouwtjes de beste combi. 2 gescastreerde mannetjes gaat ook wel denk ik, maar heb daar geen ervaring mee.

Ik heb zelf 8 jaar lang 2 zusjes gehad(zaten dus vanaf de geboorte al bij elkaar), dat ging echt super goed samen! Helaas is er een doodgegaan pas. Nu heb ik er een ander vrouwtje bij gedaan(omdat die andere een beetje narrig werd) en dat ging eerst niet helemaal goed, maar nu wel!

Mijn konijnen waren ook dwergkonijnen trouwens! Nu heb ik er een (dwerg)voskonijntje bij.

Neem je jonge diertjes of al wat oudere?

Super trouwens dat je ze zoveel ruimte wilt geven! Dat komen veel konijnen te kort, maar houdt er, zoals al meer mensen gezegd hebben, rekening met het doorknagen van de kabels, wat ze erg graag doen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:22

x_Marr schreef:
En ik vind 1.20 x 60 te klein voor 2 konijnen, ookal zjn het dwergjes. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel ze los kunnen, hoeven ze per dag bijvoorbeeld maar een paar uur erin dan zou het wel kunnen.

als die van mij in het hok zitten liggen ze alleen maar zo dicht mogelijk tegen elkaar aan te slapen, dus wat dat betreft zou het hok nog wel kleiner kunnen zijn ;)
ze komen er wel elke dag minimaal een uur of 4 uit, maar verder slapen ze dus alleen maar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:38

Ik heb deze voor binnen (voor twee dwergjes) en die staat dan overdag open:
Afbeelding

En deze voor buiten (met een ren eraan vast):
Afbeelding

Konijnen hebben vooral 's morgens en 's avonds zin om te rennen, dus als ze 's nachts en rond de middag even in een kooi binnen moeten zitten dan geeft dat normaal gesproken geen problemen.
Het is inderdaad wel belangrijk dat ze met z'n tweeën zijn, zodat ze lekker kunnen spelen en knuffelen :)

Het is inderdaad het verstandigste om een vrouwtje en een mannetje te nemen, en dat mannetje te laten castreren.
Nu wordt overal gezegd dat mannetjes pas vanaf 7 maanden gecastreerd kunnen worden.. omdat de narcose anders te gevaarlijk is.. ze moeten dus een tijdje uit elkaar en soms geeft dat problemen. Toen ik mijn konijntjes na die maanden weer bij elkaar wilde zetten gingen ze vechten. Ik heb daarna mijn vrouwtje bij de konijnenopvang ingeruild tegen een liever vrouwtje, en daar werden mannetjes al met 2,5 tot 3 maanden gecastreerd! Niet onder narcose, maar onder hypnose. Ik dacht eerst, onder hypnose? Kan dat dan.. hoe kun je een konijn nu hypnotiseren? Maar die vrouw heeft me uitgelegd dat het een erg fijne manier is, ze werkt samen met een goede dierenarts en hem beviel het ook zo goed dat alle knaagdieren daar sindsdien onder hypnose worden gecastreerd. Bij een narcose gaan er schijnbaar regelmatig konijnen dood, of willen door de stress daarna niet meer eten, of worden direct heel schuw.. Maar onder hypnose schijnt dat veel beter te gaan, de konijnen hebben geen kans meer op overlijden door de narcose, hebben totaal geen stress, worden niet schuw, alsof er helemaal niets is gebeurd.. Heel apart. Ik had het nooit eerder gehoord.
Als je daar meer info over zou willen dan kan ik je wel even het email adres opzoeken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:05

TS:
Ik vind juist dat je goed bezig bent hoor. Je zoekt veel info op van te voren.
Ik kan het wel begrijpen dat je liever 2 kleintjes hebt dan al 2 volwassenen uit de opvang. 2 nog kleine konijntjes zijn toch nog even wat schattiger, dat gevoel heb ik ook hoor!

Mocht je toch nog voor konijnen gaan, zoek dan eens op internet een goede (hobby)fokker op (let op: Kijk uit voor BROODfokkers! Je kunt beter 2 goede konijntjes, incest vrij en misschien voor een iets duurdere prijs kopen, dan 2 van een broodfokker). Fokkers weten ook meer te vertellen over de ouders, en weten eigenlijk ook altijd het geslacht van het konijn, in tegenstelling tot die miepjes bij de dierenwinkel :+

Ik moet zeggen, vind dit hok wel errug gaaf:
Afbeelding