Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:20

nina88 schreef:
Robynn schreef:
Ons hondje eet ook gewoon 1 bakje voer leeg op een hele dag hoor :j ik vul hem s'avonds voor het gemak even bij en water heeft ze altijd, maar het is helemaal niet slecht als je hond het eten niet in een keer opeet, liever zo'n hondje als een veelvraat die in een keer zo snel mogelijk het bakje leeg eet :j

Wat wel ontzettend slecht is voor de tanden van een hond is zacht voer, dit zal ik dan ook absoluut niet teveel geven of bij de brokjes erin gemengd... Hoe vaak ik in de dierenartspraktijk al "die lieve baasjes" al niet heb horen zeggen dat ze elke dag brokjes geven zielig vinden, want dat eet hun hondje niet graag... :+ Nee maar die tandsteen en pijnlijk tandvlees is wel lekker voor je hond en portemonnee...? :+

Ze krijgt geen zacht voer, alleen brokjes (Farmfood), precies om die reden.

Even ter aanvulling, is ze goed op gewicht?
Ja, zou misschien iets zwaarder mogen zijn, maar in principe is ze aardig op gewicht.
hoe ziet de vacht eruit, glanzend? heldere oogjes? mooie tandjes?
Ja, ja, ja

alle vragen met een "ja" beantwoord? gewoon lekker 1 bakje brokken per dag blijven geven, misschien als ze s'avond het bakje nog niet leeg heeft verse brokjes erbij doen :j

Dan zou ik mij er niet te druk om maken :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:23

Laat je dat voer de hele dag staan?
Ik zou beginnen met de voerbak na 10 min/kwartier de voerbak weg te halen. En dat wel even consequent volhouden.

Enne is jou hond een reu of een teef?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:24

Ik ben even wat info aan het verzamelen over dat verse voer.
Stel nou dat ik zo'n rodi complete maaltijd wil voeren. Staat er dan precies op de verpakking hoeveel ik moet voeren?
En voer ik dat dan gewoon rauw, of moet ik het koken, of hoe gaat dat?

Frances: Het gaat om een teef.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:24

ik had hier het zelfde probleem, er moest altijd wat door het eten anders at hij het niet, sinds anderhalve maand eten ze hier verse vlees elke dag en ik ben weer favoriet hier thuis, de slechtste eter spring nu gaten in de lucht als ik met voer kom.
op http://www.barfplaats.nl kan je veel info vinden, je kan barfen maar ook kvv ( kant en klaarversvlees voeren ) anders kan ik je niet helpen.
Brok en vers vlees voeren is niet aan te raden en slecht ook, dat kan je op barfplaats lezen, succes met je hond !

ik doe 4 dagen kvv en 3 dagen barf
Laatst bijgewerkt door garny95 op 29-09-09 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:24

in een versvleesmaaltijd zit zeker alles wat honden nodig hebben,daar is alles aan toegevoegd wat een hond daadwerkelijk nodig heeft.

brokken bestaan 80% uit granen,en een hond heeft vlees nodig ,geen granen en bietenpulp.

als je echt zelf wil samenstellen dan ga je BARFen ,maar wil je dat niet zijn er diverse merken versvleesvoeders die complete maaltijden hebben.

bv rodi,ahv,carnibest,duck,bibi enz....

kimmie261

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:25

nina ,gewoon rauw voeren,niets koken,gewoon een hamburger geven,en denk dat een frans bulletje een onsje of 3 a 4 per dag eet (3 of 4 hamburgers dus)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:27

Hmm een teef dus, ok. want wij hadden met onze hond ook aardig wat voerproblemen en sinds die gecastreerd is wil die niets anders meer als eten :P maar aangezien het hier om een teef gaat zal dat een moeilijk verhaal worden :')

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:29

Oke..
Ik ga dat dan toch maar eens proberen denk ik. En hoe zit het dan met de tanden?
Moet ik haar dan kauwstaven oid bij geven, als gebitsverzorging?

Frances.. Wij hadden inderdaad de hoop dat ze na het steriliseren ook beter zou gaan eten, maar helaas.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:31

Interessante site over het barfen. Had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:34

nee hoor,niets bijgeven voor de tanden,mijn honden krijgen echt al jaren alleen vlees hebben echt nooit tandsteen.

hier kan je evt wat lezen over versvlees compleetmaaltijden,het hoe waarom en zitten voedingstabellen enz bij :)

http://www.bibidiervoeding.nl/

dit is van de bibi versvoer,maar er zijn echt zoveel soorten versvleesvoeders,je zou kunnen kijken wat je aanspreekt qwa voer en kijken of je dat bij je in de buurt kan krijgen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:36

Goh bedankt zeg!
Er gaat een wereld voor me open haha!

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:37

wij geven onze hond vuile pens, beter dan brokken, honden zijn natuurlijk ook vleeseters :) vraag even wat info bij de dierenspeciaal zaak. voor onze hond werkt het uitstekend.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:46

nina88 schreef:
Interessante site over het barfen. Had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Nou ik heb even gekeken naar de site :=
Ik zie in ieder geval zat dingen staan die imo niet goed zijn :n

Ik denk dat als ik mijn oude baas die site geef hij of heel erg hard moet lachen of heel erg hard moet huilen :n

Uiteraard wil ik niemand van tevoren al bestempelen, maar dat is mijn eerste indruk...

beetje een tweestrijd dus :=
Hebben deze mensen studie's gehad zodat ze weten waar ze over praten? of zijn ze tever opgestegen met hun ideeën???

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:48

Wat is er niet goed aan?

Ik wil het natuurlijk wel objectief kunnen zien.

En wat vind jij van het complete verse voer?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:53

robynn wat is er niet goed aan barfen en volgens jou wel aan brokken,welke voor meer als 80% bestaan uit granen en zelfs uit bietenpulp?? wat moet een hond daarmee??

overigens op je vraag en antwoordt,ja er zijn mensen met studies die precies onderzocht hebben wat een hond daadwerkelijk nodig heeft als voeding,en hoe je zelf zo'n maaltijd kan samenstellen.

makkelijker is om dat kant en klaar te kopen,zogenaamd KVV voeder dus.

en ik weet wel 100% zeker dat dat 100x beter is als brokken...

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:58

Wij hebben ook een franse buldog, die heeft over de hele dag zijn brokken gewoon staan. Af en toe neemt hij dan een hap en tegen de avond moet die bak dan in een keer leeg volgens hem :P .

Behalve als ik er wat door doe, dan is hij als de kippen erbij, maar dit doe ik niet zovaak.
Ik heb hier verder geen problemen mee.
Hij is gezond, goed op gewicht. Dus hoe en wanneer hij zijn brokken eet moet hij dan maar zelf weten :D .

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:58

Ik zag bv. een topic waar een DA voor gek verklaard werdt omdat hij wilde dat de hond graag weer op brokken ging, een van de voorbeelden := Ik vind het eerlijk gezegd een beetje doorgeslagen :+ Ik krijg al echt zo'n beeld van mensen die wel van natuurlijk bekappen zijn en mensen die zweren bij ijzers := Om maar even een voorbeeld te noemen :+ Of een tal topics over honden die bij de DA verschijnen nadat ze een rauw ongekookt bot hebben gehad, en daarna alle excussen die ik wel verwachte.... :+ en de DA was wederom "gek". _O-

Ze vergelijken een hond met een wolf, een wild dier, terwijl een hond wel afstammelingen van een wolf zijn, maar al jaren gefokt zijn als hond, er is dus vrij weinig over van "de wolf in de hond".
Zo ook zijn darm stelsel en gebruikte vitamines en mineralen die een hond moet binnen krijgen en een wolf alleen maar van kan dromen... Waarom denken ze dat een wolf in de dierentuin of in het wild vers vlees krijgt/vangt en geen brokken?? omdat ze dat gewoon nodig hebben en een hond imo (en volgens mijn studie!) dus helemaal niet :n

@kimmie261 waarom zouden ze in godsnaam Dierenartsen en Dierenarts assistentes andere dingen leren als wat er op die site staat, als het allemaal zo goed zou zijn voor een hond dan zal het toch wel wereldwijd erkenning krijgen en dan zullen ze toch beginnen met de opleidingen aanpassen??? :+

Voor de rest heb ik mijn zegje gedaan, je kan mij gewoonweg niet duidelijk/wijs maken dat rauw vlees met alle bacterien en parasieten erin goed is voor een hond :n

Verder was dit mijn laatste reacte hier, want ik heb helemaal geen zin in een discussie zonder eind, maar als de TS nog vragen heeft kan ze mij gewoon PBen :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:39

ben jij een DA assistente??

dan mag je wel leren dat het maag darm stelsel van de hond hetzelfde is als die van een wolf.

en mag jij mij vertellen wat voor een hond dan wel belangrijke voedingsstoffen zijn,granen??of vlees/eiwitten.

met andere woorden,is een hond volgens jou een carnivoor of een herbivoor?

enne voor je denkt dat ik doorgeslagen ben,mijn honden hebben overdag brokken staan,maar dat is buikvulling,het echte eten krijgen ze savonds en dat is vers vlees,al zo'n 16 jaar :)

lees anders dit even door,en weerleg dat dan eens met waarom brokken met bietenpulp en 80% granen wel goed voor honden zouden zijn?
http://www.foreverfriendsdierenshop.nl/ ... yID=426886

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:49

Die van mij is ook een kieskeurige hond. Geef nu Cavom en dat eet ie wel (met lange tanden, maar hij eet het) en 's aovnds eet hij met de pot mee. Geen problemen met tanden, vacht of ziektes. is gewoon een levenidg gezonde hond. Dus misschien een idee om hem met de pot mee te laten eten, of dan mengen met brok. Koken moet je toch, dan 1 aardappel meer schillen ;-)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:57

Edit: geen zin om mijn standpunt duidelijk te moeten maken, laten we het erbij houden dat een wolf in zijn darmstelsel heel wat meer kan hebben dan een hond en dat een wolf niet voor niks maar +/- 7 jaar wordt in het wild :+

Voor de rest moet je het allemaal zelf weten en alle andere mensen ook mij heb je er niet mee en het brengt geld in de la voor een DA, ik vind het in iedergeval ontzettend stom om een hond 24/7 rauw vlees te geven.

Maar wederom, ik heb geen zin in een welles niettus discussie, dus ik zal mij niet meer laten zien hier :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:13

Mijn Bull Terrier voer ik Carnibest(http://www.carnibest.nl/) vanwege het feit dat hij niet tegen brokken kan( voedselallergie, dus jeuk). Dit is dus kant en klaar vers vlees. Je koopt het in rollen van 1/2 kg of 1 kg.
Zit alles in. Je hoeft je er dus niet druk om te maken dat de hond een vitamine tekort oploopt.
Je kunt zowieso kiezen uit verschillende varianten: Lam, Kip, Natuur(=rund), eend.

Met Barfen sta je toch weer zelf een hoop werk te doen. Je moet zelf de maaltijden samenstellen op een zodanige manier dat je hond alle benodigde vitamines binnenkrijgt. Dat heb je niet als je kant en klaar vers vlees (KVV) koopt.

Ik doe het dus met Carnibest, maar Energique(http://www.energique.nl/content/index.asp) is ook een goede KVV. En deze zit in plakken van een ons, wat gemakkelijker te doseren is. De rollen van Carnibest moet je toch altijd op "maat" snijden.

Ik heb Renske Vers (=gestoomd) in de kast staan voor het geval ik eens een rol Carnibest uit de vriezer vergeet te halen.

In de meeste supermarkten zijn echter ook Rodi en Smuldier te krijgen. Let er wel op dat je dan de Komplete maaltijd neemt en niet altijd pens of hart staat te voeren. Ook bijvoorbeeld de Kip versie van Smuldier is geen komplete maaltijd: http://www.diervoeding.com/index.php?load=2 . Deze kun je dus af en toe eens voeren, maar dus niet dagelijks, want dan krijgt je hond toch ergens iets tekort.

Ik zou niet aan blikvoer beginnen, dat stinkt je de tent uit. Daarbij komt dat ik een hele serie van de Keuringsdienst van Waarde op Youtube heb gekeken inzake dierenvoeding en daar zie je dus echt wat voor afval ze in de brokken en blikvoer gooien :r .

Dat doen ze niet bij Carnibest! Als je daar een rol van opensnijdt, dan zie je gewoon rood vlees. Geen ondefinieerbare smeuige donkere stukjes die stinken als de ziekte, maar echt fris uitziend, niet ruikend rood vlees waar het bloed nog uit loopt.

De eerste keer heeft Babe er heel raar naar staan kijken, alsof ze zeggen wou: Hey, wat moet ik daar mee? Dat is rauw!
Maar de dag erna stond ze er al klaar voor :Y) , en nu 1,5 jaar later staat ze nog steeds dagelijks haar bak voer op te wachten.
De eerste week moet je er wel wat kokend water overheen gooien, omdat je hond nog niet aan rauw vlees gewend is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:57

Robynn, misschien kun je je standpunt wat verduidelijken mbv argumenten ipv alleen schoppen tegen wat er gezegd wordt (hier en/of op barf sites). Ik weet niet in welk 3e wereldland jij je opleiding gevolgd hebt, maar misschien moeten zij nog maar eens goed gaan kijken naar honden, want het spijsverteringsstelsel is WEL hetzelfde als dat van honden. ;)

En overigens brengen honden die altijd brokken gevoerd krijgen meer geld in het laatje van de DA dan honden die op vers vlees staan. Werk je ook als paraveterinair of heb je alleen de opleiding gevolgd?

Hmm, als ik mijn berichtje teruglees kun je het misschien wat aanvallender interpreteren dan ik het bedoel hoor, ik ben echt oprecht geïnteresseerd waarom je zo tegen vers vlees bent. Ik vind het overigens ook opmerkelijk dat jij, als iemand die een opleiding paraveterinair hebt gevolgd, niet bekend bent met deze manier van voeren :)

Ik heb ook 2 honden op vers vlees staan, ze staan er inmiddels een maand 9 op en ze doen het er super op. Ik heb tot op heden ook geen tripjes meer naar de DA hoeven maken. Nja, 1 keer, maargoed, dat kwam omdat 1 van mijn honden gegrepen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:02

Mijn hond krijgt geen vers vlees. Het is niet voor elke hond goed. Mijn hond heeft erg veel problemen met zijn maag/darm stelsel en is vaak ziek. Na jaren uit proberen ( ik bedoel elk voer minstens 4 maanden te voeren) en kijken waar hij het beste op reageerd is dat Diner geworden. Klinkt erg stom maar dat is het enige voer wat bij hem ook binnenblijft. Vers vlees is goed voor een hond maar niet voor allemaal...

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:11

Robynn schreef:
Edit: geen zin om mijn standpunt duidelijk te moeten maken, laten we het erbij houden dat een wolf in zijn darmstelsel heel wat meer kan hebben dan een hond en dat een wolf niet voor niks maar +/- 7 jaar wordt in het wild :+
Voor de rest moet je het allemaal zelf weten en alle andere mensen ook mij heb je er niet mee en het brengt geld in de la voor een DA, ik vind het in iedergeval ontzettend stom om een hond 24/7 rauw vlees te geven.
Maar wederom, ik heb geen zin in een welles niettus discussie, dus ik zal mij niet meer laten zien hier :D

Dat is me te gemakkelijk. Eerst zeggen waarom het zo slecht is om rauw te voeren en dan geen meningen + onderbouwing willen horen van andere mensen.

Zoals Kimmie al aangeeft: aan het maag- en darmstelsel van een hond is niks veranderd door de jaren heen. Honden zijn juist niet gemaakt om granen te eten (wat dus in bijna alle brokken overvloedig aanwezig is). Daarom zie je ook zoveel honden met huidproblemen. Of tandproblemen (door het overvloedige zetmeel in de brokken). Dat is waar die dierenarts rijk van wordt!!!!!

En even voor de volledigheid; een wolf kan in gevangenschap wel 17 jaar oud worden (en een wolf in de dierentuin krijgt echt geen brokken). Die 7 jaar gemiddeld die jij noemt heeft helemaal niks te maken met het voedsel, maar door de omstandigheden waarin zij leven. Daarnaast levert de mens nog steeds een aardige bijdrage aan die lage gemiddelde leeftijd (doden van wolven).

En er zijn ook zeker dierenartsen die rauw voeren toejuichen. Het is denk ik dus meer een kwestie van onbekend maakt onbemind. Als je jarenlang hebt gehoord dat brok voeren de juiste manier is om de hond de juiste voedingstoffen te laten binnenkrijgen, is het niet gemakkelijk om daar vanaf te stappen en open te staan voor een andere manier van voeren.

Maar zoals je wel begrepen zult hebben voer ik dus rauw aan mijn hond :D
Mijn hond krijgt de verschillende kvv merken Carnibest, Duck, Haaks Barf, Smuldier en Carnivoer
Laatst bijgewerkt door EmEm op 29-09-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:11

Robynn schreef:

Geen idee of er verschil zit tussen darmstelsel tussen hond en wolf. Heb me er nooit mee bezig gehouden.
Ik zou ook brokken zijn blijven voeren, als mijn hond er geen problemen mee gekregen had. In mijn geval (en met mij nog velen anderen) ben ik moeten overstappen op vers vlees, omdat de hond niet tegen al die kunstmatige houdbaarheidsstoffen en gluten in de brokken kan. Het blijkt dat toch heel veel honden NIET tegen de gluten kunnen waarmee ze brokken mee volstouwen.

Ik weet niet bij welke DA jij bent, maar de mijne had alleen maar loeidure brokken. Met name toen ik kwam met de voedselallergie, toen kreeg ik opeens een zakje van een of ander hypo-allergeen voer van 3 kg voor €30!!! in mijn handen gestopt (dat was dus € 10 per kg!). Dat was precies genoeg om mijn hond 5 dagen mee te voeren :n .

Er is bijna geen enkele DA waar ik hier KVV kan kopen. Bij mijn eigen DA kan ik alleen maar Energique op bestelling krijgen. Dat is ook niet echt handig, want als ze het binnen krijgen moet ik het meteen ophalen omdat ze geen vriezer hebben. Ze verkopen liever brokken.
Ik ga dus naar een andere DA voor de Carnibest. Deze is overigens GOEDKOPER dan de dierenwinkel in Geleen die ook Carnibest en Energique verkoopt! Dus ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat de DA meer op KVV verdient.
Volgens mij heb je gewoon een antipatie tegen KVV!