vraagje over konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: vraagje over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:02

Wat anders nog een hele goeie site is, is www.bunnybunch.nl is ook een speciaal konijnenforum en daar zitten ontzettend veel mensen met ervaring.
Iig goed dat je 3 vrouwen en 1 man hebt en deze laat castreren, hou wel goed in de gaten dat het echt 3 vrouwen zijn en 1 man, want je zal niet de eerste zijn die toch meerdere mannen oid blijkt te hebben.

Je hebt ook geen blindedarmkeuteltjes gevonden? Kleine trosjes.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:50

Faniek schreef:
Wat anders nog een hele goeie site is, is http://www.bunnybunch.nl is ook een speciaal konijnenforum en daar zitten ontzettend veel mensen met ervaring.
Iig goed dat je 3 vrouwen en 1 man hebt en deze laat castreren, hou wel goed in de gaten dat het echt 3 vrouwen zijn en 1 man, want je zal niet de eerste zijn die toch meerdere mannen oid blijkt te hebben.

Je hebt ook geen blindedarmkeuteltjes gevonden? Kleine trosjes.

neej tot nu toe nog niet heb heel de kooi doorzocht maar niks gevonden.
Maar klopt heb het inderdaad vaker gehoord dat het niet altyd het geslacht is wat gezegt word omdat het gewoon totaal verkeerd gezien word.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:30

Even een Update Ik heb het konijn naar lang denken gewoon terug gebracht alhoewel ik dat eigenlijk nooit zou doen als ik aan een dier begin maar ik vind gewoon dat als ik een dier koop het gezond moet zijn.
Heb hun wel even een tip gegeven om het konijn nou niet verder te gaan verkopen daarop zeiden ze dat ervoor gingen zorgen en dat ze het konijn net zolang hielden tot dat het weer goede ontlasting had maar of ze het doen meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:05

Nou, het is maar wat je een oplossing noemt, beest gaat dood, maar dat weet je zelf vast ook. Wat meer tijd, moeite en zorg en beestje kan er heus weer bovenop. Ik vind dit echt een flutoplossing en dan zeg ik het vriendelijk, waardeloos.
En mannetjes moet je castreren, niet apart zetten.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:29

'Overschotjes' van dierenwinkels gaan ook vaak naar slangenhouders of dierentuinen (via handelaars) of zoals Mindim zacht zegt de Kliko in. Omdat ik zelf rasdieren fok ben ik niet aangewezen op dierenwinkels, maar ik zou altijd bij een fokker kopen. Die mensen zijn doorgaans toch op een heel andere manier met de dieren bezig (al praat je maar over een hamstertje) dan de mensen die fokken speciaal voor dierenwinkels (gooi maar van alles met haar bij elkaar)... Uiteraard heb ik het dan niet over de raskonijnenfokkers die kleine rasjes hebben en af en toe een jong dier dat niet aan de rasstandaard voldoet via de dierenwinkel verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:04

Overschotten gaan altijd dood idd Diane65. Ze zitten er al vaak niet al te fris bij in de dierenwinkel, ten minste wat ik zo over het algemeen zie.

Maar als je dan een konijn daar koopt en het beestje krijgt diarree en je brengt hem na een week al terug, dan ben je imo al helemaal geen konijn waardig. Daar is amper zorg en tijd ingestoken. Het beestje krijgt amper de tijd om bij te trekken. Dus beestje gaat nu de kliko in, terwijl dit met tijd niet had gehoeven. Als je er niets voor wilt doen, begin er dan niet aan.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:13

Mindim schreef:
Overschotten gaan altijd dood idd Diane65. Ze zitten er al vaak niet al te fris bij in de dierenwinkel, ten minste wat ik zo over het algemeen zie.

Maar als je dan een konijn daar koopt en het beestje krijgt diarree en je brengt hem na een week al terug, dan ben je imo al helemaal geen konijn waardig. Daar is amper zorg en tijd ingestoken. Het beestje krijgt amper de tijd om bij te trekken. Dus beestje gaat nu de kliko in, terwijl dit met tijd niet had gehoeven. Als je er niets voor wilt doen, begin er dan niet aan.

wie zegt dat die die kliko in gaat dat vind ik nogal kort door de bocht om dat te zeggen en als ik een dier koop wil ik dat die gezond is heb het al een keer eerder meegemaakt en er alles voor gedaan maar uit eindelijk ging het konijn toch dood. Dus kies ik nu voor een andere manier voordat ik me dadelijk weer helemaal hecht en uiteindelijk er toch niks aan heb.
En zeggen dat ik geen konijn waardig ben kan jij niet weten jij weet niet hoe ik voor mijn dieren ben en doordat ik nu een dier terug breng naar de winkel omdat hij ziek is en ik daar niet tevreden over ben denk jij het recht te hebben om zoiets tegen mij te zeggen zonder dat je ook maar iets over me weet.
Bij deze wil ik dit topic sluiten want waar het topic over gaat heb ik niet meer in mij bezit dus bij deze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:28

Op basis van je gegevens in dit topic, vind ik dat je het beest ook geen kans hebt gegeven. Mijn mening.
De meeste konijnen in dierenzaken gaan bij ziekte of wegens het niet meer schattig en klein zijn terug naar de handelaar en die verkoopt ze weer door aan de slangenman, zo simpel is het. En ook idd met de kop tussen de deksel van de kliko.

Het beestje was errug jong, net bij mams vandaan, naar de dierenzaak, naar een nieuwe baas met nieuwe konijnen, een hoop stress voor zo'n ukkie. Met een beetje tijd om te wennen, had je al heel wat gewonnen. Maar het beestje heeft er niet de tijd voor gekregen en dat vind ik jammer. En als je dat niet voor een beestje wilt doen, tja ik vind het wel het minste wat je had kunnen doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:28

Moderatoropmerking:
De sfeer is hier langzaam erg onprettig aan het worden.
Je mening over de gang van zaken hier plaatsen is natuurlijk waarom Bokt een forum is, maar hou het graag een beetje netjes, heb respect voor de situatie van een ander, en helemaal mooi zou het zijn als je ook nog met opbouwende punten zou kunnen komen om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:26

Wat jammer dat je niet wat meer tijd hebt genomen.
Ik hoop voor het konijntje dat het goed afloopt.

Bij de aanschaf van een dier weet je dat er zorg aan vast zit. Denk daar god over na, voordat je een dier aanschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:41

Enkele tips bij de aanschaf van een konijn.

Koop geen liever geen konijnen in een dierenwinkel, ze zijn vaak te jong en vaak hebben ze al wat onder de leden. Ga liever naar een opvang of fokker. Bij aanschaf van meerdere kunnen ze voor je koppelen.

Een konijn wordt vaak gezien als een dier wat gemakkelijk te houden is. Helaas is dit verkeerd gedacht. Voor kleine kinderen als knuffel zijn ze niet geschikt, je kan ze niet zo maar oppakken, omdat ze al gauw gaan spartelen, met rughernia's tot gevolg.
Konijnen hebben zo maar wat, ze kunnen van de een op de andere dag ziek zijn, vaak wordt het niet of te laat herkend. En vaak komt behandeling dan te laat, met de dood tot gevolg. Ook nesten met jongen worden verwekt doordat de gelachten niet worden herkend, met weer een overschot aan jonge konijnen tot gevolg.

Het is in ieder geval geen dier om impulsief aan te schaffen, met hokken nog in aanbouw. Lees je in over konijnen, ze kunnen met een goede verzorging rustig 12 jaar oud worden. Konijnen worden vaak aangeschaft, zonder dat mensen zich ook maar verdiept hebben in het houden van een konijn, velen zitten dan ook alleen, velen zitten te klein en krijgen verkeerde voeding (knaagstokken, kool en te veel suiker), leuk en handig voor de mens, dramatisch rotleven voor een konijn. Mensen denken dan ook vaak dat een konijn met 6 al oud is. Ze zijn zeer sociaal, slim en geweldig om te hebben, maar niet gemakkelijk om te houden. Koliek (gasbuik) ligt op de loer, evenals VHD en myxo wanneer je ze niet ent, verder is myasis in de zomer een probleem, evenals oormijt. Verder heb je dan de diarree, stress en ander voedsel kunnen hiertoe bijdragen, met geduld en tijd om te wennen aan nieuwe omgeving en voeding en soortgenoten, kan al een heel stuk helpen.

Al met al is een konijn geen gemakkelijk huisdier. Het stoort me dan ook omdat je dieren aanschaft, met hokken in aanbouw en bij de eerste tegenslag je konijn al weer terug brengt, met voor het konijn waarschijnlijk de dood tot gevolg. Terwijl dit niet had gehoeven. En als konijnenliefhebber betreur ik dat ten zeerste en kan om dit soort gedrag boos worden. Heb je je ingelezen over konijnen, heb je bekeken wat het allemaal inhoudt?

Je kan het beste het mannetje laten castreren en dan weer terug bij de vrouwtjes, niet apart zetten. En de konijnen bij de dierenwinkels zijn niet geent.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:43

Nou, die discussie wil ik wel met je aangaan, mijn 'overschotten' uit de fok zet ik voornamelijk te koop als huiskonijn en met tijd en geduld krijg ik ze ook nog wel verkocht als huiskonijn. Uiteraard ben ik ook benaderd door mensen op zoek naar slangenvoer of gewoon voor hun zelf voor in de pan, maar omdat ik maar zeer beperkt fok en niet al mijn hokken vul, heb ik de tijd om ze aan te houden tot er een liefhebber langs komt.
Ik zou het overigens ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een dier terug naar de dierenwinkel te brengen, maar ja, niet iedereen wil of kan geld in zijn huisdieren steken. En ja, als je dat niet wilt of kunt, dan moet je niet aan dieren beginnen, want die kosten nu eenmaal (en soms ook veel) geld..... Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Het enig dat ik TS wil aanraden is om goed na te denken wat ze precies wil met de konijnen, hoe veel ze er voor over kan hebben, want wij hebben geen inzage in haar financiele draagkracht en vervolgens hoeveel wil ze er hebben en heeft ze daar de ruimte en tijd wel voor. Konijnen zijn makkelijke dieren zolang ze goed gezond zijn, goed eten en goed drinken, maar als ze iets mankeren laten ze het bijna alleen maar zien als het al praktisch te laat is en het enige dat je dan kunt doen als je geen ervaren konijnenhouder bent, is linea recta naar de dierenarts en dat kost dus veel geld. Er zijn heel veel goede boeken te koop over het houden van konijnen, ook de site van konijnenbelangen is heel goed om te bezoeken, de site van konijnen.nl en die van bunnybunch. Informeer je eerst voordat je aan dieren begint. En ik bedoel dat in het algemeen voor iedereen die dieren wil aanschaffen, welk soort of ras het ook mag zijn....

Mindim schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:01

Ik had het ook niet over de konijnenfokkers hoor Diane65, maar over de konijnen bij de life @Garden, de Boerenbond en de Welkoop, de grotere dierenzaken.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:35

Oke Mindim, dan heb je helemaal gelijk! ;-). Ook kleinere dierenwinkels hebben wel contacten met Artis en dergelijke. Zelfs kinderboerderijen doen hun teveel aan konijnen (naar hen gebracht door particulieren of over het hek gegooid), naar handelaren. Die gaan ook het honden en kattenvoer in, grof gezegd.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:48

Ik kan mezelf wel gaan verdidigen maar heb daar gewoon geen zin in ik weet dat ik goed voor mijn dieren ben.
Daarnaast komen de andere konijnen van een dierenwinkel af waar ze van een goede fokker afkomen. En pas wegmogen als ze de goede leeftyd hebben. En word er niet met de konijnen om gegaan zoals jullie formuleren daarnaast kan ik niet ontkennen dat het zo niet gebeurt want zo gebeurt het wel degelijk. Verder weet ik goed voor mijn dieren te zorgen anders heb ik namelijk geen dieren. Alleen had zoiets al een keer eerder mee gemaakt en aangezien ik niet hetzelfde wouw mee maken als toen heb ik haar teruggebracht mischien wat te snel maar iedereen maakt wel is overhaaste fouten. Ook heb ik al meerdere konijnen gehad en weet wat de verzorging inhoud.